Türkiye je považováno za rodiště cizrny, a proto se jim někdy říká turecký hrášek. Jedná se o jednu z nejstarších luštěnin domestikovaných lidmi. Dokonce se o něm zmiňuje Homér v Iliadě.

Ve starém Římě byla cizrna považována za jídlo chudých, nahrazovala maso a ryby. A jméno velkého římského řečníka Cicera se překládá jako „cizrnový hrášek“: vědci naznačují, že jeden z jeho předků měl nos ve tvaru hrášku.

V dnešní době je cizrna součástí jídelníčku mnoha lidí po celém světě. Společně s odborníkem jsme o této luštěnině posbírali všechny nejdůležitější informace.

  • Obsah kalorií a nutriční hodnota cizrny
  • Výhody cizrny
  • Poškodí cizrnu
  • Nut v kosmetologii
  • Lahodné pokrmy z cizrny
  • Jak vybrat cizrnu
  • Jak skladovat cizrnu
  • Populární dotazy

Obsah kalorií a nutriční hodnota cizrny

Obsah kalorií v cizrně je 309 kcal.

  • bílkoviny – 20,1 g;
  • tuk – 4,3 g;
  • sacharidy – 46,2 g.

Výhody cizrny

Obsahuje protein

Cizrna obsahuje velké množství rostlinných bílkovin. Je nezbytný pro růst a udržení zdravých svalů a imunitního systému.

Obsahuje dietní vlákninu

Cizrna obsahuje hodně vlákniny, která pomáhá normalizovat trávení, předchází zácpě a zlepšuje celkový stav střev. Pomáhají také kontrolovat hladinu cukru a cholesterolu v krvi.

Obsahuje mikroelementy

Cizrna obsahuje důležité mikroprvky: železo, zinek, hořčík a fosfor. Jsou nezbytné pro udržení zdraví kostí a energetického metabolismu v těle.

Obsahuje antioxidanty

Cizrna obsahuje antioxidanty, které zabraňují poškození buněk. Tyto látky mají také protizánětlivé vlastnosti a mohou pomoci v boji proti různým onemocněním.

Pomáhá kontrolovat váhu

Cizrna je nízkokalorický produkt bohatý na vlákninu a bílkoviny. Díky tomu pomáhá uspokojit hlad a kontrolovat chuť k jídlu. Užitečné pro ty, kteří chtějí zhubnout nebo si ji udržet na optimální úrovni.

Snižuje riziko kardiovaskulárních chorob

Cizrna obsahuje mononenasycené a polynenasycené tuky, které pomáhají snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi a zlepšují celkové zdraví srdce a cév. Pravidelná konzumace cizrny pomáhá snižovat riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Poškodí cizrnu

Cizrna může způsobit zvýšenou tvorbu plynu. Obsahuje vysoké množství vlákniny a oligosacharidů, které často způsobují žaludeční nevolnosti a nadýmání. Cizrna navíc obsahuje oxaláty, které přispívají k tvorbě ledvinových kamenů.

Cizrna může interagovat s některými léky. Zejména ty, které se používají ke kontrole hladiny cukru v krvi nebo ke snížení krevního tlaku. Proto se lidem užívajícím takové léky doporučuje, aby se před konzumací cizrny poradili s lékařem.

ČTĚTE VÍCE
Můžeš jíst coleus?

Ve vzácných případech se může vyvinout alergie na cizrnu. Projevuje se ve formě svědění, kopřivky a otoku.

Nut v kosmetologii

Pleťová maska ​​z cizrny

Chcete-li připravit cizrnovou masku, musíte vzít dvě polévkové lžíce připravené cizrny a rozmixovat ji mixérem do hladka. Tuto pastu naneste na obličej a nechte působit 15-20 minut. Poté opláchněte teplou vodou.

Cizrnová maska ​​vám pomůže vyčistit pleť, snížit záněty a akné a zlepšit texturu a barvu. Vhodné pro mastnou a smíšenou pleť.

Šampon z cizrny

Šampon si můžete vyrobit z cizrny. Nejprve je třeba vyrobit cizrnovou mouku: k tomu je třeba namlít suchou cizrnu v mlýnku na kávu. Mouku zředíme vodou na konzistenci tekuté zakysané smetany a necháme asi 20 minut louhovat. Do směsi můžete přidat kefír nebo pár kapek esenciálního oleje. Tento šampon dobře absorbuje mastnotu a pomáhá v boji proti lupům.

Pleťový peeling z cizrny

Z cizrny si můžete vyrobit i peelingový peeling. K tomu umelte suchou cizrnu v mlýnku na kávu na hrubou mouku. Přidejte teplou vodu a nerafinovaný rostlinný olej dle vašeho výběru (jako je olivový nebo hroznový olej). Tento peeling se nejlépe používá na tělo.

Před použitím jakýchkoli domácích prostředků je lepší poradit se s odborníkem.

Lahodné pokrmy z cizrny

Cizrnová polévka

  • cizrna – 1 polévková lžíce;
  • cibule – 1 ks .;
  • česnek – hřebíček 2;
  • olivový olej – 2 lžící l .;
  • zeleninový nebo kuřecí vývar – 1 l;
  • mletý kmín – 1 lžička;
  • sůl a pepř na dochucení;
  • šťáva z poloviny citronu;
  • čerstvá petržel – podle chuti.
  1. Cizrnu propláchneme pod studenou vodou.
  2. Ve velkém hrnci rozehřejte na středním plameni olivový olej. Přidáme nadrobno nakrájenou cibuli a česnek, orestujeme do změknutí.
  3. Do pánve přidejte cizrnu a kmín, zamíchejte a smažte spolu s cibulí a česnekem 2–3 minuty.
  4. Přidejte vývar do pánve, přikryjte a přiveďte k varu. Poté snižte plamen a vařte asi hodinu nebo dokud cizrna nezměkne.
  5. Pomocí mixéru rozmixujte polévku na kaši. Pokud je polévka příliš hustá, můžete přidat trochu vody, vývaru nebo smetany.
  6. Přidejte sůl, pepř a citronovou šťávu podle chuti. Promíchejte a vařte dalších 5-10 minut.
  7. Polévku podávejte horkou, případně ozdobenou čerstvou petrželkou.
ČTĚTE VÍCE
Co je na srubu dobré?

Cizrnový salát

  • vařená cizrna – 1 polévková lžíce;
  • okurka – 1 ks .;
  • Tomato – 1;
  • červená cibule – 1 ks;
  • sladká paprika – 1 ks .;
  • šťáva z poloviny citronu;
  • olivový olej – 2 lžící l .;
  • sůl a pepř na dochucení;
  • čerstvá máta nebo petržel – volitelné.
  1. Zeleninu nakrájejte nadrobno na kostičky (cibuli na půlkolečka).
  2. Ve velké míse smíchejte cizrnu, okurku, rajčata, cibuli a papriku.
  3. V samostatné misce smíchejte citronovou šťávu, olivový olej, sůl a pepř. Důkladně promíchat.
  4. Salát přelijeme omáčkou.
  5. Ozdobte čerstvou mátou nebo petrželkou.
  6. Salát podávejte jako přílohu k hlavnímu jídlu nebo jako samostatné jídlo.

Jak vybrat cizrnu

Kvalitní cizrna má hrách jednotného tvaru, velikosti a barvy. Měli byste také věnovat pozornost datu výroby a datu spotřeby.

Při nákupu konzervované cizrny zkontrolujte stav obalu. Nemůžete koupit konzervy v promáčknutých plechovkách, protože v důsledku poškození vnitřního ochranného povlaku se kov dostává do přímého kontaktu s potravinářským výrobkem. Z tohoto důvodu se do výrobku dostávají škodlivé látky z obalu (železo, cín, zinek, ionty olova).

Jak skladovat cizrnu

Cizrna by měla být skladována na chladném a suchém místě. Nejlepší je skladovat v těsně uzavřené skleněné nebo plastové nádobě, aby se zabránilo vnikání vzduchu a vlhkosti. Luštěniny můžete uchovávat i v papírových nebo plastových sáčcích.

Nedoporučuje se skladovat cizrnu na místech, kde je vysoká vlhkost a teplota. Například v kuchyni vedle sporáku nebo trouby. Při správném skladování se suchá cizrna nekazí až 2-3 roky.

Populární dotazy

V jaké formě je cizrna užitečná?

Vařená cizrna je zdravější než cizrna z konzervy, protože neobsahuje žádné přísady a zachovává si většinu živin.

Pokud však nemůžete uvařit čerstvou cizrnu, může být dobrou alternativou její konzervovaná verze. Stále obsahuje dostatek bílkovin, vitamínů a minerálů. Důležité je ale vybírat konzervy, které mají nízký obsah soli a nemají přidaný cukr.

Proč naklíčit cizrnu

Naklíčená cizrna je skutečnou zásobárnou tělu prospěšných látek. Obsahuje mnoho enzymů, vitamínů, minerálů a antioxidantů: například vitamín C, vitamín K, vápník, železo, hořčík a zinek. Naklíčená cizrna obsahuje také bílkoviny a vlákninu, takže je ideální pro vegetariány a vegany. Navíc má méně kalorií než běžný.

ČTĚTE VÍCE
Co pít na Halloween?

Proč se cizrna máčí?

Cizrna se máčí, aby se urychlil proces vaření a zlepšila se vstřebatelnost produktu. Namáčení pomáhá změkčit tvrdou skořápku luštěniny a odstranit kyselinu fytovou, která brání tělu přijímat určité živiny.

Nyní máme komunitu na VKontakte, kde říkáme vše o zdravém životním stylu, sdílíme tipy a životní hacky. Přihlaste se, abyste zůstali ve formě!