Nemám žádné potíže s pohybem střev, ale vždy slyším, že existují nějaká zvláštní pravidla, jak chodit na záchod ve velkém. Prý pomohou vyhnout se problémům v budoucnu. Je to pravda, nebo pokud vás nic netrápí, nemůžete tato pravidla dodržovat?

Taková pravidla skutečně existují. Vycházejí z lidské fyziologie a je užitečné je znát pro každého z nás.

Řeknu vám přesně, jak k defekaci dochází, jak si usnadnit vyprazdňování a proč na to vůbec musíme myslet.

Navštivte lékaře

Naše články jsou psány s láskou k medicíně založené na důkazech. Citujeme renomované zdroje a hledáme komentáře od renomovaných lékařů. Ale pamatujte: zodpovědnost za své zdraví leží na vás a vašem lékaři. Nepíšeme recepty, dáváme doporučení. Je jen na vás, zda se na náš pohled spoléháte nebo ne

Jak funguje defekační mechanismus?

Defekace je proces, který umožňuje odstranit z lidského těla výkaly, tedy všechny nestrávené zbytky jídla. Pohyby střev řídíme způsobem, který mnoho jiných procesů doprovázejících trávení, jako je slinění nebo střevní motilita, ne. Normálně výkaly opouštějí tělo pouze tehdy, když je na to člověk připraven.

Nutkání na stolici začneme pociťovat, když se stolice hromadí v konečníku

Defekace začíná v posledním úseku střeva – konečníku. Když se naplní výkaly, receptory reagují na protažení střeva a vysílají do mozku signál, že je čas jít na záchod.

Aby se střeva při plnění nevyprázdnila, uzavírají konečník dva kruhové svaly – svěrače: vnitřní a vnější. Ta vnitřní se otevře mimovolně, když receptory přenesou do mozku signál o nutnosti vyprázdnit se. Ale vnějšek ovládá muž sám. I když je konečník již plný, svěrač zadrží výkaly, dokud se člověk nedostane na toaletu a nedá tělu příkaz k akci.

Když je člověk připraven k defekaci a signalizuje to tělu, otevře se vnější svěrač a stěny konečníku se začnou stahovat a vytlačují výkaly ven.

Někdy tyto stahy nestačí – pak člověk musí tlačit: namáhat bránici a břišní svaly, aby zvýšil tlak uvnitř dutiny břišní a pomocí toho vytlačil výkaly.

Je zapotřebí další úsilí, protože konec konečníku je zahnutý. Když člověk stojí, je tento úhel přibližně 90°.

ČTĚTE VÍCE
Co se hodí k lípě?

Vliv držení těla na kontinenci během defekace – International Journal of Colorectal Diseases

Aby bylo kakání snadné, měl by člověk zaujmout takovou polohu, aby byl tento úhel co nejtupější: to pomůže, aby se výkaly nezasekly v ohybu. V opačném případě budete stále moci kakat, ale budete muset vynaložit další úsilí, abyste pocítili úlevu.

Zakřivená šipka označuje anorektální úhel. Stolice to musí překonat, aby mohla opustit tělo. Zdroj: Research Gate

Jak správně kakat

Poloha vsedě pomáhá vyhladit křivku mezi konečníkem a análním kanálem, a čím hlouběji člověk sedí, tím snáze bude stolice sestupovat do řitního otvoru.

Nejlepší poloha pro defekaci je tedy poloha v podřepu. I když tato poloha nemusí být příliš pohodlná, umožňuje vám rychle a bez dalšího úsilí vyprázdnit střeva.

Navzdory výhodám pro tělo mnozí nejsou připraveni vzdát se obvyklé toalety ve prospěch podlahového designu. V tomto případě vám podnožka pomůže zaujmout požadovanou pozici.

Dalším způsobem, jak změkčit anorektální úhel, je zaujmout myslitelskou pózu prohnutím horní části těla. Studie ukázala, že 11 z 22 dobrovolníků, kteří měli potíže s vyprazdňováním vsedě, dokázali v této poloze zcela vyprázdnit střeva.

Obvyklejší způsob sezení na toaletě anorektální úhel tolik nevyhladí – v této poloze se kaká obtížněji, než když jsou kolena zvednutá nad pánev. Můžete to opravit pomocí podnožky – na Ozonu to stojí od 815 ₽

„Janovská“ mísa nebo záchod jako díra v podlaze vám umožní zaujmout nejfyzičtější polohu pro defekaci. Tento design na Ozonu stojí od 2025 ₽

Myslitelova póza je pojmenována po Rodinově soše: takto vypadá póza, která usnadňuje defekaci vsedě. Zdroj: Wikipedie

„Janovská“ mísa nebo záchod jako díra v podlaze vám umožní zaujmout nejfyzičtější polohu pro defekaci. Tento design na Ozonu stojí od 2025 ₽

Bez ohledu na polohu lékaři nedoporučují sedět na záchodě déle než dvě minuty: může to zhoršit hemoroidální onemocnění, pokud už nějaké máte, nebo vést k jeho rozvoji.

Po defekaci musí být anální oblast očištěna od zbývajících fekálních fragmentů. Aby se zabránilo podráždění a svědění, lékaři doporučují opustit toaletní papír a dát přednost čisticím metodám, které nevyžadují tření pokožky: opláchnutí čistou vodou bez mýdla a jiných saponátů, osušení neparfémovanými vlhkými ubrousky nebo vlhkým hadříkem. Pokud musíte použít toaletní papír na veřejné toaletě, je lepší si co nejdříve opláchnout řitní otvor vodou.

ČTĚTE VÍCE
Co léčí jasmínová bylina?

Je třeba umýt anální oblast zepředu dozadu, aby nedošlo k rozšíření infekce z konečníku do močových cest.

Proč je škodlivé tlačit a jak se vyhnout zácpě

Přestože má tělo schopnost vytlačit stolici, není bezpečné tlačit často a silně: to může být jednou z příčin hemoroidů nebo prolapsu konečníku. Správné držení těla pomůže předejít silnému namáhání pouze v případě, že má člověk normální pohyby střev, ale pokud dojde k zácpě, nemusí to stačit.

Zácpa: Příznaky, příčiny a komplikace – článek Mayo Clinic

Za normální se považuje stolice třikrát denně až jednou za tři dny, pokud je stolice měkká a formovaná. Pokud člověk pociťuje nutkání na stolici méně než třikrát týdně a stolice je tvrdá, suchá a obtížně průchodná, stav se nazývá zácpa.

Za ideální jsou považovány typy stolice očíslované 3 a 4. Typy 1 a 2 značí zácpu.

Zácpa nutí člověka namáhat se při vyprazdňování a vede také ke komplikacím: kromě problémů z namáhání může tvrdá stolice vést k trhlinám v řitním otvoru nebo k řitním trhlinám. Tento stav může také znepříjemnit chození na toaletu – příliš únavné nebo bolestivé.

Zácpa se může objevit z různých důvodů: v důsledku jiných onemocnění, jako je cukrovka, užívání některých léků, dieta, těhotenství nebo věk – mezi lidmi staršími 80 let trpí zácpou každý druhý člověk.

Ale někdy je zácpa způsobena faktory souvisejícími se samotným procesem defekace. Časté potlačování nutkání na stolici tedy může vést k pravidelné zácpě.

Chcete-li zjistit příčinu zácpy a zvolit správnou léčbu, musíte vyhledat pomoc od terapeuta. Možná na základě výsledků konzultace dá doporučení ke gastroenterologovi a proktologovi. Může být obtížné sami zjistit, která část trávicího traktu způsobuje zácpu.

Co dalšího ovlivňuje pohyb střev?

Aby pohyby střev nezpůsobovaly nepříjemnosti, je důležité nejen správně zorganizovat samotný proces, ale také na něj tělo předem připravit pomocí stravy, cvičení a rutiny.

Dieta Kvalitu stolice ovlivňuje množství vlákniny, kterou konzumujeme. Jeho nedostatek může způsobit jak zácpu, tak průjem. Čím více vlákniny ve stolici, tím menší zátěž při vyprazdňování, vyprazdňování probíhá úplněji a s větší pravidelností.

ČTĚTE VÍCE
Kdy heliopsis kvete?

Vláknina se nachází především v zelenině, ovoci se slupkou a v nezpracovaných obilovinách, jako jsou celozrnné těstoviny nebo minimálně rafinované obiloviny. Normální množství vlákniny za den pro dospělého člověka je asi 30 gramů.

Množství vlákniny ve stravě byste měli postupně zvyšovat: může způsobit nadýmání a zvýšenou tvorbu plynu.