– Rozmarýn obsahuje velké množství látek nezbytných pro zdraví, díky čemuž je tato rostlina široce používána ve vaření, farmakologii a receptech tradiční medicíny. Pouhých 100 g rozmarýnu obsahuje až 25 % doporučené denní dávky vitaminu C a až 32 % vápníku. Mimo jiné tato bylinka obsahuje vitamíny skupiny B, draslík, hořčík, fosfor, mangan, železo a sodík. Obsah železa přitom dosahuje 37 % denní normy a obsah manganu 42 %. Nezapomeňte, že rozmarýn je bohatý i na takové prospěšné látky, jako je niacin, kyselina listová, thiamin, pyridoxin, kyselina pantotenová a riboflavin.

Rozmarýn dále obsahuje kafr, eukalyptový olej, verbenon a borneol. Právě díky těmto enzymům se rostlina může pochlubit neuvěřitelnou vůní.

Užitečné vlastnosti rozmarýnu

Výhody pro trávení. Rozmarýn se často používá ve středomořské kuchyni a nejen zlepšuje chuť pokrmu, ale také pomáhá normalizovat trávení. To je způsobeno velkým množstvím vlákniny obsažené v trávě. Pravidelná konzumace potravin bohatých na vlákninu snižuje riziko žaludečních nevolností, zlepšuje činnost střev a předchází vzniku závažných gastrointestinálních onemocnění.

Výhody pro nervový systém. Japonští vědci v průběhu výzkumu došli k závěru, že díky hojnosti hořčíku a vitamínů B pomáhá pravidelná konzumace rozmarýnu zlepšit spánek, snížit podrážděnost a také zvýšit koncentraci a zlepšit paměť.

Výhody pro oči. Díky hojnosti vitaminu A obsaženého v rostlině rozmarýn prokazatelně zpomaluje progresi nemocí souvisejících s věkem, jmenovitě degenerace sítnice a makulární degenerace.

Výhody sušeného rozmarýnu

Během procesu sušení se zvýrazňují aromatické a chuťové vlastnosti byliny, mění se barva a konzistence.

Sušený rozmarýn samozřejmě ztrácí značnou část svých prospěšných vlastností, ale navzdory tomu může tělu také prospět. Ta se mimochodem používá při vaření častěji než čerstvá, kvůli bohatší chuti a snadnějšímu skladování.

Sušený rozmarýn obsahuje mnoho mastných kyselin, které příznivě působí na srdeční sval a zabraňují rozvoji mnoha srdečních onemocnění, jako je angina pectoris, ischemická choroba srdeční, srdeční infarkt a ateroskleróza.

Sušený rozmarýn má stejně jako čerstvý rozmarýn schopnost stimulovat krevní oběh, čímž chrání cévy před poškozením.

Škody a kontraindikace

Přes všechny výhody této rostliny má řadu kontraindikací a vedlejších účinků.

  • Kontraindikací je například epilepsie. Rozmarýn stimuluje mozkovou aktivitu, což může způsobit exacerbace.
  • Konzumaci rozmarýnu by se měli vyhýbat i lidé trpící alergickými reakcemi na rostliny z čeledi Lamiaceae. Patří mezi ně také máta, bazalka, tymián, oregano a další.
  • Rozmarýn má močopudné vlastnosti, díky čemuž vyvolává zrychlení výdeje moči, stimuluje ledviny k aktivní práci, proto pokud máte onemocnění ledvin a sklon k nízkému krevnímu tlaku, měli byste rozmarýn užívat opatrně.
  • Ani zdraví lidé by neměli rozmarýn nadužívat. Při nadměrné konzumaci může rostlina vyvolat alergickou reakci, jejíž příznaky nejčastěji zahrnují nespavost, zvýšenou vzrušivost, poruchy srdečního rytmu, nevolnost, zvracení a závratě.
  1. Začněme tím, že na bázi rozmarýnu se často vyrábějí speciální lékařské masti, které se používají k boji proti takovým onemocněním, jako je například radikulitida. Mimochodem, lidem trpícím radikulitidou se také doporučuje koupel s rozmarýnovými větvičkami přidanými do vody. Takové koupele nejen zmírní příznaky radikulitidy, ale také obecně zvýší krevní oběh, mírně zvýší krevní tlak, pomohou zmírnit únavu a zbavit se stresu.
  2. V lidovém léčitelství se rozmarýn často používá k léčbě onemocnění ženského reprodukčního systému. Odborníci doporučují užívat rozmarýn během menopauzy ke zmírnění jejího průběhu a také k normalizaci menstruačního cyklu.
  3. Někdy se tato léčivá bylina používá i během těhotenství, obvykle jako přírodní sedativum a také k odstranění příznaků toxikózy v časném těhotenství. Pokud se však rozhodnete použít takový lidový lék, nezapomeňte se nejprve poradit se svým lékařem.
  4. Za zmínku stojí také diuretická vlastnost rozmarýnu. Nálevy na bázi této byliny pomáhají zmírnit mírné nadýmání a zvyšují odtok přebytečné tekutiny z těla.
ČTĚTE VÍCE
Jak zalévat citrusové plody?

Využití rozmarýnu v kosmetologii

Rozmarýn díky svému bohatému vitamínovému a minerálnímu složení blahodárně působí na pokožku. Rostlina stimuluje prokrvení epidermis, čímž poskytuje omlazující účinek a zlepšuje pleť.

Díky přítomnosti organických kyselin lze rozmarýn použít k zesvětlení pokožky a boji proti pigmentaci. Kyseliny navíc působí protizánětlivě. Rozmarýn se často používá k výrobě tonik, krémů a balzámů na obličej.

Esenciální oleje této léčivé rostliny se často používají v kosmetologii, díky svým antioxidačním vlastnostem bojují proti vyrážkám a zánětům na kůži. Rozmarýn dokáže regulovat tvorbu kožního mazu a potlačovat rozvoj mikrobů, proto se přípravky na jeho bázi často používají v boji proti akné, abscesům nebo drobným rankám.

Rozmarýnový olej se samozřejmě používá i jako vlasová kúra. Produkty na bázi rozmarýnu díky své schopnosti stimulovat krevní oběh pomáhají posilovat vlasy a stimulovat jejich růst.

Rozmarýn ve vaření

Listy, květy a mladé výhonky rozmarýnu se široce používají při vaření, čerstvé i suché. Nejčastěji se bylina používá při přípravě smažených a pečených ryb, masa nebo kuřete, v malém množství se přidává i do zeleninových polévek, salátů, hub, omáček a marinád.

Krémová rozmarýnová omáčka

Bude požadováno: 2 snítky čerstvého rozmarýnu, půl šalotky, 100 ml husté smetany, 100 ml suchého bílého vína, 50 g másla, 100 ml kuřecího vývaru, 1 lžička citronové šťávy a sůl podle chuti.

V hrnci rozpustíme máslo. Polovinu cibule nakrájíme na co nejjemnější a přidáme do oleje. Cibuli dusíme asi 3-5 minut, dokud nezprůhlední. Do hrnce přidejte všechny ostatní ingredience kromě bylinek a soli. Omáčku vařte asi 10 minut, dokud se objem tekutiny nezmenší téměř na polovinu. Poté rozmarýn nasekejte nadrobno a dejte do hrnce spolu s malým množstvím soli. Směs promíchejte a vařte ještě asi tři minuty. Omáčka by měla být středně hustá. Podáváme k pokrmům z ryb, masa a drůbeže.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.