Doktor lékařských věd, ředitel Výzkumného ústavu dietetiky a dietoterapie Samara Michail Ginzburg a nutriční specialistka, specialistka na hubnutí Olga Belova vědí, jak je využít ve svůj prospěch.

Srpen je čas na šťavnaté, voňavé švestky. Kromě svůdného vzhledu má toto ovoce mnoho prospěšných vlastností.

  • Jak a kdy se švestka objevila?
  • Jak vybrat zralé ovoce?
  • Výhody švestky
  • Jak zhubnout se švestkami?
  • Komu mohou švestky uškodit?

Jak a kdy se švestka objevila?

Již více než dva tisíce let si lidstvo pochutnává na plodech švestek, které vyzařují celou řadu atraktivních vůní, mají tak různé chutě a neodmyslitelné výhody. Existuje verze, že se objevil na Kavkaze díky přirozenému křížení třešňové švestky a trnu. Odtud se „přestěhovala“ do střední Asie a díky tažení Řádu německých rytířů se usadila v Evropě.

Švestka je známá již z dob Kyjevské Rusi. Cíleně jsme ji však začali pěstovat v polovině XNUMX. století – stromy byly přivezeny ze západní Evropy a vysazeny v královské zahradě v Izmailovu a brzy se začaly objevovat i v dalších zahradách šlechty.

Od té doby se toto ovoce u nás stalo velmi oblíbeným. Bylo vyšlechtěno mnoho odrůd; právě příslušnost k jedné nebo druhé odrůdě určuje chuťové vlastnosti, obsah kalorií, složení, barvu, velikost a dokonce i vůni, kterou zralé plody hojně vyzařují.

Jak vybrat zralé ovoce?

Švestka může být raná nebo pozdní. První plody dozrávají v červnu. Poslední sklizeň se sklízí blíže k říjnu.

K určení kvality ovoce potřebujete:

  • věnujte pozornost vzhledu – kůže bude jednotná, rovnoměrný bílý povlak bude indikovat vynikající kvalitu, ale tmavé skvrny budou indikovat hnilobu;
  • hodnotit čichem – zralé ovoce bude až na vzácné výjimky vonět příjemně a chutně;
  • vezměte ho do ruky a lehce přitlačte prstem – zůstane malý důlek, ale plod by se neměl moc promáčknout ani rozpadat a také být tvrdý (s výjimkou určitých odrůd).

Švestky mají v zásadě bohatou sladkou, medovou chuť dužiny, mohou být mírně kyselé nebo skutečně kyselé. Ale každá je svým způsobem dobrá: podlouhlá modrá, velká černá se zaobleným vzhledem, o něco menší červená, žlutobílá rozplývající se v ústech s nezapomenutelnou vůní a chutí.

ČTĚTE VÍCE
Jak Kudrania kvete?

Výhody švestky

Vědci již dlouho zaznamenali výhody potravin, bobulovin, ovoce a zeleniny pocházejících z oblasti, ve které žijete, a švestky jsou jednou z nich. Tato kultura je velmi běžná a roste i na Sibiři. Na pultech obchodů ale najdete i dovezené z Gruzie, Číny, Indie atd.

První plody švestky dozrávají v červnu.
Foto Global Look Press

Výhody jsou samozřejmě větší v čerstvých bobulích, ale šikovné hospodyňky připravují ze švestek úžasné zavařeniny a džemy, kompoty a vína, suší je a pečou, vyrábějí pastilky, cukrovinky a mnoho dalších gastronomických pochoutek včetně omáček k masu, například tkemali ze stejnojmenné odrůdy.

Je lepší jíst švestky před 16:XNUMX, aby se přebytečné, nespotřebované sacharidy „neusazovaly“ v pase a bocích a projímavé a diuretické účinky nerušily spánek.

Michail Moiseevich Ginzburg především upozorňuje na jedinečný účinek, který má švestka: „Prospěšné látky v tomto ovoci zlepšují celkový stav krve a odstraňují přebytečnou tekutinu z cév, což snižuje hladinu krevního tlaku. Švestka působí protizánětlivě a má celkově příznivé účinky na zdraví.“

Také toto ovoce:

  • zlepšuje chuť k jídlu a gastrointestinální funkce, normalizuje metabolismus a pomáhá předcházet zácpě;
  • zbavuje tělo odpadu a toxinů, čistí ledviny;
  • podporuje odtok žluči;
  • odstraňuje přebytečnou sůl a tekutinu z těla, snižuje otoky;
  • snižuje cholesterolové plaky, posiluje srdce a cévy, snižuje krevní tlak, doporučuje se při arytmii a hypertenzi;
  • zabraňuje tvorbě krevních sraženin.

Švestka je bohatá na vlákninu a ovocné kyseliny.
Foto Global Look Press

Švestka je bohatá na vlákninu a ovocné kyseliny, obsahuje rekordní množství draslíku, vitamíny B, A, C, E, PP, vápník a kumarin. Bohaté složení pomáhá pročistit a zlepšit fungování všech tělesných systémů. Pravidelným zařazováním švestek do svého jídelníčku si zajistíte:

  • štíhlé tělo;
  • zdraví vnitřních orgánů;
  • čistá, zářivá pokožka, snížení počtu vrásek a pigmentace, schopnost dosáhnout rovnoměrnějšího a hlubšího opálení;
  • zlepšení stavu nehtů;
  • husté a silné vlasy, a také vyřešit problém plešatosti a chránit se před předčasnými šedivými vlasy.

Díky kyselinám a vitamínům ve švestce se aktivně používá pro kosmetické účely nejen zevnitř, ale také zvenčí – jako maska.

Čistící a odvodňovací účinek švestek je vysoce ceněn odborníky na výživu a formování postavy. Nabízí se možnosti pro různé diety a dny půstu.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit vápno?

Jak zhubnout se švestkami?

Dietoložka-výživová poradkyně Olga Bělová doporučuje švestkovou dietu ke korekci hmotnosti nejen pro mlsouny. Není to snadné na údržbu, ale za pár dní se můžete zbavit 3 až 5 kg a 2-3 cm v pase.

Vhodné jsou plody s tmavě modrou slupkou, neobsahují mnoho cukru a sacharidů a na 100 gramů produktu je pouze 42 kalorií, hodně vitamínů a mikroelementů.

Při přechodu na ovocnou dietu je důležité postupně zařazovat švestky do denního jídelníčku.

Vaše denní strava během diety se bude skládat z:

  • 1,5 kg zralých švestek;
  • čistá pitná voda (alespoň 2 l).

Švestky rozdělte rovnoměrně na tři části – snídani, oběd a večeři. Během dne pijte čistou vodu, zelený čaj bez cukru nebo minerálky. Voda utlumí pocit hladu, zbaví tělo toxinů a zrychlí metabolismus. Některé druhy ovoce můžete přes den i večer nahradit sklenicí čerstvé švestkové šťávy bez cukru, urychlíte tím proces hubnutí. Večeři nejpozději v šest večer.

Kombinujte švestky s jinými produkty, hlavní věc je, že obsah kalorií nepřesahuje 1400 kcal. V nabídce můžete zahrnout:

  • pohanková kaše;
  • vařené kuřecí řízky;
  • ovoce a zelenina
  • některé nízkotučné fermentované mléčné výrobky.
  • smažené
  • sladké pečivo, sladkosti, cukrovinky;
  • cukru.

Švestka zlepšuje chuť k jídlu a funkci trávicího traktu.
Foto Global Look Press

Tato dieta se musí držet 2-3 dny. Švestky můžete doplnit jablky (800 gramů od každého ovoce) a kefírem (1 l).

Po dokončení diety je důležité ji správně opustit snížením spotřeby soli a cukru v obvyklém menu a vzdáním se pečiva, rychlého občerstvení a sycených nápojů.

Při přechodu na švestkovou dietu je důležité vzít v úvahu její projímavé a diuretické účinky a také existující kontraindikace.

Komu mohou švestky uškodit?

Navzdory všem výhodám, které mohou švestky vašemu tělu přinést, by měly být v některých případech vyloučeny ze stravy:

  • se zvýšenou kyselostí a žaludečními vředy, jakákoli onemocnění gastrointestinálního traktu – kyselé a spíše drsné plody zkomplikují průběh onemocnění;
  • při cukrovce a obezitě – kvůli zvýšenému obsahu cukru v ovoci;
  • při revmatismu, dně a urolitiáze – díky močopudnému účinku švestky.

Ale některé ústupky jsou také přijatelné. Například u gastritidy a pankreatitidy můžete jíst ne více než 3-4 švestky denně, a to až po hlavním jídle.

ČTĚTE VÍCE
Jak roste sasanka?

Těhotné, kojící matky a děti by si měly dávat pozor na švestky, nepřejídat se a někdy je lepší je úplně odmítnout, protože toto lahodné aromatické ovoce může způsobit nadýmání, střevní koliku a dokonce i průjem. Ze stejného důvodu se nedoporučuje zavádět švestky jako doplňkové potraviny.

Pokud se vás kontraindikace netýkají, jezte, užívejte si a dobíjejte vitamíny.