„Mango není pro většinu z nás běžné ovoce, ale v poslední době se stále častěji objevuje v nákupních košících nakupujících. A to je velmi dobré: koneckonců, produkt má nejen sladkou chuť, ale také velké množství užitečných vlastností. Pojďme zjistit, kolik toho můžete sníst za den.”

Co je na mangu zvláštní?

Toto ovoce se vyznačuje tím, že nejen samotná dužina, ale i další části ovoce mají příznivé vlastnosti. Má se za to, že mango je funkční produkt díky svým unikátním biologicky aktivním látkám, především mangiferinu (jeden z nejúčinnějších přírodních antioxidantů).

Ale přídatné látky vyrobené z jeho listů, které mohou mít antioxidační účinek, mají také příznivé vlastnosti a kůra a jádra manga si uchovávají vysokou koncentraci bioaktivních molekul.

Mango je také známé jako:

  • běžné mango;
  • Mangifera indica.

Obsah kalorií manga na 100 g je 60 kcal. Množství bílkovin a tuku v ní je poměrně nízké, jako u všech druhů ovoce, a obsah sacharidů je 13 g.

Jaké jsou výhody manga?

1. Přítomnost vlákniny. To je vlastnost všech rostlinných produktů a mango není výjimkou. Právě vláknina podporuje pocit plnosti, zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu (GIT) a snižuje riziko vzniku mnoha chronických onemocnění. Množství vlákniny závisí na typu produktu: některé jsou masitější a obsahují více vlákniny, jiné mají krémovější konzistenci.

2. Konzumace manga může zlepšit krevní tlak, metabolismus sacharidů a střevní mikrobiální diverzitu. Vše je o obsahu vlákniny, vitamínu C, draslíku, betakarotenu a dalších fytochemikálií, jako je mangiferin a fenolové kyseliny. Tyto látky upravují metabolismus tuků, glukózy a příznivě působí na mikrobiální stav střev.

3. Konzumace manga zvyšuje pocit sytosti a zmírňuje vzestup hladiny glukózy v krvi po jídle. Tento efekt se týká pouze čerstvého ovoce: po jeho konzumaci je zaznamenán pocit plnosti, což vede k menší spotřebě kalorií.

4. Snižuje hladinu glukózy v krvi. To může být překvapivé, protože mango je zdrojem sacharidů, ale tento účinek je skutečně pozorován. Faktem je, že fytochemikálie obsažené v mangu, které byly zmíněny výše, mohou také pomoci zpomalit vstřebávání sacharidů ve střevech.

Měli byste užívat doplňky manga?

V současné době najdete v prodeji nejen samotné ovoce v čerstvé nebo sušené formě, ale také přísady na jeho bázi. Nejběžnější je doplněk afrického manga, který se získává ze semen plodů.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete podlahu izolovat?

Africké mango, známé také jako bush mango, je jedlé ovoce stromu Irvingia gabonensis, původem z tropické Afriky. Jeho plody jsou sladké a šťavnaté a jsou zdrojem vitamínu C.

Semena afrického manga, někdy nazývaná „dika ořechy“, jsou bohatá na mastné kyseliny a další živiny, jako je železo, polyfenoly.

Semena mohou být konzumována syrová nebo pražená, ale používají se také k výrobě oleje, žvýkaček a zahušťovadel používaných při vaření. Semena a jejich extrakty se prodávají jako doplňky stravy pod názvem „Africké mango“. Ale nesouvisí s mangem prodávaným v obchodech s potravinami, které obvykle pochází z Indie nebo jihovýchodní Asie.

Oblíbenost tohoto doplňku se vysvětluje tím, že existuje názor na jeho schopnost ovlivnit hubnutí, zlepšit celkovou hladinu cholesterolu a glukózy v krvi. Mnoho recenzí naznačuje, že doplňky s africkým mangem mohou mít tyto příznivé účinky, ale stále je těžké s jistotou říci, že budou prospěšné pro lidi.

Proto proces výzkumu těchto přísad pokračuje. Kromě toho mají takové produkty svůj vlastní seznam vedlejších účinků. Objevují se například stížnosti na bolesti hlavy, problémy se spánkem a trávením.

Proto byste si jako nástroj hubnutí neměli vybírat žádné doplňky. Tohoto cíle nejlépe dosáhnete úpravou jídelníčku, pohybovou aktivitou a dodržováním režimu. Tyto metody nejenže nepředstavují zdravotní riziko, ale také zajišťují zachování výsledků.

Kolik manga můžete sníst denně?

Podle výživových doporučení by měl dospělý člověk sníst denně alespoň pět porcí zeleniny a ovoce. Velikost každé porce je až 150 g. Proto může být mango zahrnuto do vašeho jídelníčku při dodržení této normy.

A je důležité si uvědomit, že každé ovoce má své vlastní prospěšné vlastnosti. Přes všechny výhody manga byste z něj proto neměli dělat jediné ovoce ve vašem jídelníčku, snížíte tím nutriční hodnotu stravy.

Recepty s mangem

Pokud chcete toto ovoce vyzkoušet nejen čerstvé, ale i jako přísadu, vyberte si některý z těchto receptů.

Smoothie z manga a banánu

  • mango – 2 ks;
  • banán – 1 ks;
  • mléko – 1/2 šálku;
  • jogurt – 1.2 lžíce;
  • led – 3-5 kostek.

  1. Banán oloupeme a nakrájíme na libovolné kousky.
  2. Přidejte banán a mango do mísy mixéru.
  3. Zalijte mlékem a jogurtem.
  4. Rozemlete až do konzistence homogenní hmoty.
  5. Nasekejte led sekáčkem na led.
  6. Do sklenice dejte led a nalijte na smoothie.
ČTĚTE VÍCE
Proč se ředkvičky nehodí?

Mango čaj

  • mango – 1/2 ks;
  • černý čaj – 1 lžička;
  • citron – 1/2 ks .;
  • borůvky – 1 hrst;
  • rakytník – 1 hrst;
  • rozmarýn – 2 snítky;
  • voda – 600 ml.
  1. Dužinu manga oddělenou od slupky nakrájejte na malé kostičky a rozdělte na dvě stejné části.
  2. Přiveďte vodu k varu.
  3. Opařte vnitřek konvice vroucí vodou, aby se zahřála.
  4. Nalijte čaj do malé konvičky, přidejte jednu ze dvou porcí manga, rakytníku, borůvek, snítky rozmarýnu a nakrájeného citronu.
  5. Druhou porci manga rozmačkejte dřevěným šťouchadlem na kaši.
  6. Pyré vložíme do konvice se zbytkem ingrediencí, vše zalijeme horkou vodou.
  7. Promíchejte, přikryjte konvici pokličkou, zabalte ji do ručníku a nechte nápoj louhovat pět až sedm minut.

Salát s mangem a krevetami

  • středně zralé mango – 1/2 ks;
  • krevety – 10 ks;
  • salát – 2 hrsti;
  • sezamová semínka – 1 špetka.
  • sezamový olej – 1 lžíce. l.;
  • citronová šťáva – 1 st. l.;
  • med – 1 lžička;
  • hořčice se zrny – 1 polévková lžíce. l.;
  • sůl – podle chuti.

  1. Uvařte a oloupejte krevety.
  2. Na dresink smíchejte citronovou šťávu, med, hořčici a sezamový olej.
  3. Mango oloupeme a nakrájíme na tenké proužky.
  4. Listy salátu omyjeme a nakrájíme na proužky.
  5. Salát dáme na talíř a přelijeme zálivkou.
  6. Nahoru položte mango.
  7. Listy salátu smícháme s mangem a podle chuti dosolíme.
  8. Nahoru položte krevety, pokapejte dresinkem a posypte sezamovými semínky.