Kešu ořechy mají nízký glykemický index a vysoký obsah vlákniny. Je vynikajícím zdrojem mědi, hořčíku a manganu – živin důležitých pro činnost mozku, imunitu a zdraví kostí. Tento přípravek má však i kontraindikace, o kterých jsme hovořili s odborníkem.

  • Co je to
  • Kalorická hodnota
  • Výhody
  • Škodlivé
  • Poradenství alergologa
  • Kešu ve vaření
  • Jak si vybrat a uložit
  • Komentář odborníka

Maria Volchenková je nutriční specialistkou v Best Doctor, klinickou psycholožkou, expertkou na práci s DNA testy, členkou Ruské unie nutričních specialistů, dietologů a specialistů potravinářského průmyslu;

Oleg Togoev – PhD, lékařský ředitel GMS CLinic, alergolog-imunolog, pediatr.

Co je kešu

Ořech roste na „pseudoforuktu“, kterému se také říká „kešu jablko“. Ve skutečnosti je to nádoba, která chutná kysele

Kešu je název jak ovoce, tak stromu z rodu Anacardiaceae z čeledi Sumacaceae. Jeho blahodárné vlastnosti poprvé objevili indiáni Tikuna, kteří žili na území moderní Brazílie.

V 30. století přivezli portugalští námořníci kešu do Indie a Afriky. Stromu se daří v teplém a vlhkém podnebí a nyní se pěstuje ve více než XNUMX zemích.

Mezi skořápkou a vnější skořápkou ořechu je žíravá kyselina anacardová, která při kontaktu s kůží způsobuje zarudnutí a dokonce i popáleniny. Kešu ořechy jsou důkladně očištěny a poté propíchnuty, aby se odpařila zbývající pryskyřice. To je důvod, proč se produkt neprodává ve skořápce. Oloupaná kešu skořápka nepřichází vniveč: vyrábí se z ní brzdové destičky pro automobily, používá se při výrobě pryže, laku a sušícího oleje.

Kešu kalorie a nutriční hodnota na 100 g

  • kalorie – 581
  • proteiny – 5 g
  • tuky – 12 g
  • uhlohydráty – 9 g
  • dietní vláknina – 1 g [1].

Výhody kešu: 8 vlastností

Kešu oříšky jsou obzvláště bohaté na cholesterol snižující nenasycené tuky. Tyto ořechy mají velmi vysoký obsah mědi, která pomáhá při vstřebávání důležitých vitamínů a minerálů [2]. Výrobek dále obsahuje hořčík, železo, vápník, draslík a fosfor.

Navzdory všem prospěšným vlastnostem je důležité si uvědomit, že kešu jsou poměrně silným alergenem. Proto byste měli být s tímto produktem obeznámeni s velkou opatrností.

1. Posiluje imunitní systém

Kešu ořechy jsou dobrým zdrojem antioxidantů, zejména polyfenolů a karotenoidů [3]. Antioxidanty jsou molekuly, které pomáhají tělním buňkám zotavit se, zpomalují proces stárnutí a posilují imunitní systém [4]. Navíc pražené kešu ořechy mají zvýšenou antioxidační aktivitu [5].

ČTĚTE VÍCE
Jak se tvoří borovice?

Měď obsažená v přípravku také podporuje obranyschopnost organismu. Tento mikroelement se podílí na tvorbě buněk imunitního systému – leukocytů.

2. Zlepšuje trávení

Vláknina hraje důležitou roli v organizaci zdravé stravy [6]. Díky obsahu vlákniny jsou kešu oříšky dobrým prostředkem k prevenci zácpy. Přípravek pomáhá zlepšovat činnost gastrointestinálního traktu a udržuje normální složení mikroflóry [7].

3. Pomáhá kontrolovat váhu

Mnoho diet zahrnuje vyhýbání se ořechům, ale srovnávací studie naznačují, že ti, kteří do svého jídelníčku zařadí kešu ořechy, si s větší pravděpodobností udrží svou postavu a dokonce ztratí přebytečná kila [8], [9].

Ořechy jsou bohaté na bílkoviny a vlákninu, které vás udrží syté a pomohou vám vyhnout se přejídání [10], [11], [12]. Kešu oříšky obsahují téměř tolik bílkovin jako porce masa [13], [14].

4. Předchází srdečním onemocněním

Výzkum ukázal, že konzumace kešu ořechů více než čtyřikrát týdně může snížit riziko ischemické choroby srdeční o 37 % [15]. Tyto ořechy pomáhají snižovat krevní tlak a zabraňují hypertenzi [16].

5. Může ovlivnit hladinu cukru v krvi

Stačí sníst 10 kešu ořechů denně, abyste se nebáli nedostatku hořčíku v těle

Díky dietní vláknině mohou kešu oříšky zabránit skokům v hladině cukru v krvi [17]. Ořech je také bohatý na hořčík (20 % denní dávky), který zesiluje buněčnou odpověď na inzulín, který je zodpovědný za správné vstřebávání glukózy [18], [19]. Nedostatek tohoto hormonu může zvýšit riziko cukrovky 2. typu.

Podle vědců zavedení potravin s vysokým obsahem hořčíku do stravy snižuje pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu o 14 % [20], [21]. V jiné studii měli lidé s diabetem 2. typu, kteří jedli 10 % denních kalorií z kešu ořechů, nižší hladinu inzulínu ve srovnání s těmi, kteří kešu oříšky nejedli [22].

6. Stimuluje mozek

Vysoký obsah mědi dělá z kešu ořechů důležitou potravinu pro normální vývoj mozku. Tento mikroelement podporuje zdraví mozku po celý život a poskytuje antioxidační ochranu [23].

Nedostatek mědi je zatížen rozvojem nemocí, které zhoršují mozkovou činnost, zhoršují paměť a má špatný vliv na schopnost pamatovat si nové věci a učit se. Vědci zjistili, že pacienti s Alzheimerovou chorobou mají také nedostatek mědi [24].

ČTĚTE VÍCE
Co znamená husa?

7. Podporuje silné kosti

Měď, hořčík a mangan jsou důležité živiny, které zvyšují pevnost kostí [25], [26], [27]. Strava bohatá na tyto minerály je účinná v prevenci osteoporózy [28]. Vápník obsažený v ořechách má také pozitivní vliv na zdraví kostí [29], [30].

8. Snižuje pravděpodobnost anémie

Kešu ořechy mají vysoký obsah železa, základní mikroživiny při tvorbě červených krvinek. Jsou zodpovědné za dodávku kyslíku z plic do celého těla [31]. Nedostatek červených krvinek vede k anémii z nedostatku železa, ale strava bohatá na železo snižuje riziko rozvoje tohoto stavu [32], [33].

Poškození kešu

Věnujte pozornost informacím na obalu. Kešu ořechy zakoupené v obchodě mohou obsahovat velké množství přidaných olejů nebo soli.

Kešu také obsahují fytáty, které mohou narušovat vstřebávání vitamínů a minerálů. Jejich účinek můžete neutralizovat tak, že ořechy před přidáním do jídla přes noc namočíte.

Můžete být alergický na kešu: rada od alergologa

Oleg Togoev, PhD, lékařský ředitel GMS CLinic, alergolog-imunolog, pediatr

Alergie na ořechy je jednou z nejčastějších potravinových alergií. V Rusku je nejčastější alergie na lískové ořechy (lískové ořechy), méně častá na kešu. Nejspíše je to dáno tím, že tento ořech se v potravinách vyskytuje jen zřídka, k přípravě různých pokrmů nepoužíváme kešu máslo ani mouku. Kešu se však často používají do dezertů a sladkostí, asijských a indických jídel, hotových omáček a dochucovadel. Dospělým se doporučuje jíst ne více než 12 kešu ořechů denně a dětem starším tří let – ne více než pět.

Alergie na kešu se může kombinovat s přecitlivělostí na jiné druhy ořechů a potravin. Reakce se však zpravidla projevuje na jeden druh ořechů, ale ne na jiný. Například jste snědli vlašský ořech a začala alergie, ale z jednoho nebo dvou piniových oříšků se nic nestalo. Faktem je, že ne všechny ořechy jsou stejně alergenní. Hodně záleží především na jejich velikosti.

Lidé s alergií na ořechy mohou reagovat také na břízu, peckovinu (jablka, třešně atd.), meloun a zeleninu (celer nebo syrovou mrkev). Zkřížená alergie na luštěniny se obvykle nevyskytuje.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody mozaiky?

Kešu ve vaření

Kešu smícháme s dalšími ořechy nebo do těsta přidáme čokoládu

Kešu ořechy snadno zařadíte do svého jídelníčku. Může se stát svačinou sama o sobě nebo přidat chuťové akcenty do salátů, prvního a druhého chodu a dezertů. Kešu jsou oblíbené zejména v indické a asijské kuchyni.

Zkuste si připravit kešu sušenky z ovesných vloček. Vezměte 200 g ovesných vloček, dvě slepičí vejce, 100 g cukru nebo jeho náhražky, dvě lžíce pšeničné mouky, 100 g másla a kešu, jednu lžičku prášku do pečiva. Suroviny na těsto smícháme do hladka: ovesné vločky, mouku, měkké máslo, vejce, cukr a prášek do pečiva. Vytvarované sušenky položte na pečící papír a posypte ořechy. Vložte do trouby na deset minut při 190 °C.

Jak správně vybírat a skladovat kešu ořechy

Kešu jádra by měla mít světlou barvu a struktura ořechu by měla být pevná, ale ne příliš suchá. Výrobek by neměl mít hořkou chuť, jinak je lepší ho zlikvidovat.

Kešu ořechy by měly být skladovány na suchém místě při pokojové teplotě. Pak bude trvanlivost asi měsíc. V lednici se roztáhne až tři měsíce, v mrazáku až rok.

Komentář odborníka

Maria Volchenkova, nutriční specialistka Best Doctor, klinická psycholožka, expertka na práci s DNA testy, členka Ruské unie nutričních specialistů, dietologů a specialistů potravinářského průmyslu

Kešu ořechy lze konzumovat vcelku nebo ve formě chutné pasty (urbecha), přidávat do salátů nebo použít jako rychlou svačinku, pokud v blízkosti není vyváženější jídlo. Ale stojí za to si uvědomit, že 100 g kešu obsahuje asi 600 kcal: to je velmi velké číslo, takže byste je rozhodně neměli zneužívat. Mimochodem, kešu chléb s urbechem se díky své nasládlé chuti může stát chutným a zdravým dezertem pro mlsouny.

Jako každý ořech můžete sníst asi 30 g kešu denně, ráno nebo odpoledne. Samozřejmě za předpokladu, že takové jídlo normálně snášíte a nemáte žádné kontraindikace.

Vegani a přísní vegetariáni by měli kešu do svého jídelníčku rozhodně zařadit. Jakékoli ořechy jsou dobrým zdrojem bílkovin. Při rostlinné stravě je velmi snadné jí mít málo, proto by ořechy a luštěniny neměly chybět na stole každý den.

ČTĚTE VÍCE
Jak je humát 7 užitečný?

Kešu mohou zajímat i sportovce: obsahují nejen zdravé tuky, ale ve srovnání s jinými ořechy i více sacharidů. To může být relevantní pro ty, kteří mají silnou fyzickou aktivitu.

Pokud chcete prodloužit trvanlivost kešu oříšků, skladujte je ve vzduchotěsné nádobě na chladném a tmavém místě. Při dlouhodobém skladování mohou blahodárné oleje v ořechu oxidovat a pak se produkt stane škodlivým. Klidně dejte ořechy do lednice a případně zamrazte.

Přečtěte si také