Lidský gastrointestinální trakt obsahuje asi 85 % prospěšných mikroorganismů a 15 % patogenní mikroflóry. To je správná rovnováha, která zajišťuje trávení potravy a reguluje metabolické procesy v těle. Ale když se rovnováha posune jedním nebo druhým směrem, dojde k dysbióze. Navíc to ovlivňuje nejen fungování trávicího systému. Únava, slabá imunita, špatný stav kůže, nehtů a vlasů – to jsou hlavní příznaky dysbiózy. Co dělat? Zařaďte do svého jídelníčku probiotika a prebiotika. Pojďme zjistit, jaké výhody poskytují živé mikroorganismy a jak o ně obohatit svůj obvyklý jídelníček.

Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky?

„Prebiotika“ a „probiotika“ jsou zcela odlišné pojmy. Názvy jsou podobné, ale funkce a účinky na organismus se liší. Jedinou podobností je, že první i druhý mají pozitivní vliv na fungování trávicího systému – normalizují střevní mikroflóru.
Probiotika jsou živé mikroorganismy, které normalizují kvalitativní a kvantitativní složení mikroflóry. Většina probiotických bakterií patří do dvou typů: Lactobacillus (Lactobacillus) a bifidobacterium (Bifidobacterium). Ale existuje mnoho dalších rodů mikroorganismů.
Prebiotika jsou dietní vláknina, která je nestravitelná v gastrointestinálním traktu, slouží jako živné médium pro živé mikroorganismy a podporuje jejich růst.
Ukazuje se, že Bez prebiotik je „existence“ probiotik nemožná. To znamená, že se musíte ujistit, že obě tyto složky jsou přítomny ve vaší stravě.
Výhody probiotik a prebiotik

Střevní mikroflóra je obrovský svět. A každý kmen bakterií plní specifickou funkci.
Probiotika mají následující příznivé vlastnosti:
● zvýšit odolnost imunitního systému;
● zabránit vzniku alergických reakcí;
● rozložit potravu tak, aby produkovala dostatek minerálů a živin;
● zlepšit metabolické procesy v těle;
● odstranit zánětlivé procesy ve střevech a zabránit rozvoji závažných onemocnění trávicího systému;
● boj s patogenní mikroflórou;
● pomáhají snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu;
● zlepšit stav pokožky.
Hlavním úkolem prebiotik — stimulují reprodukci prospěšné mikroflóry a prodlužují její „životnost“. Ale to není jediná výhoda. Při fermentaci prebiotické vlákniny ve střevě vznikají mastné kyseliny, které přebírají celou řadu užitečných funkcí:
● výrazně snížit vysokou kyselost v žaludku a střevech;
● zajistit pocit sytosti na dlouhou dobu, což je důležité při hubnutí;
● pomáhají posilovat hustotu střevních stěn;
● urychlit odbourávání tuků a jednoduchých cukrů vstupujících do těla;
● stát se preventivním opatřením pro rozvoj střevních onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
Potřebují semínka slunce?

V jakých případech je užívání probiotik a prebiotik nezbytné?

Všude slýcháme o probiotikách a prebiotikách. O jejich prospěšných vlastnostech se dozvídáme v časopisech a zobrazují se v reklamách na různé léky. Nejde ale jen o módní trend.
V jakých případech je důležité zajistit, aby tělo dostávalo vlákninu a prospěšné mikroorganismy?
● užívání antibiotik;
● období zotavení po chemoterapii rakoviny;
● střevní poruchy (průjem, zácpa);
● závažné metabolické poruchy;
● nedostatek vitamínů B, železa a vápníku;
● genitourinární infekce;
● kardiovaskulární patologie;
● kožní problémy (akné, zvýšená suchost nebo mastnota);
● poporodní období u žen.

V některých případech ani vyvážená strava nepomůže vyrovnat střevní mikroflóru. Je důležité tělu pomoci hledáním dalších zdrojů probiotik a prebiotik.
“Synbiotic MAX” je kompletním zdrojem probiotických mikroorganismů — termofilní streptokok, bifidobakterie a laktobacily, tak nezbytné pro normální fungování střev. Komplex prospěšných mikroorganismů bude doplňkem obvyklé nabídky, i když strava není bohatá na fermentované mléčné výrobky.

Nezapomeňte, že bezproblémové fungování trávicího traktu je nejlepší prevencí mnoha zdravotních problémů.