Třešeň je plodem dřeviny z čeledi růžovitých. Mnozí jsou zvyklí nazývat třešně bobule, ale z botanického hlediska to není tak úplně pravda. Bobule je rostlinný plod vyznačující se tím, že má mnoho semen, a třešeň má jedno semeno. V kulinářské klasifikaci se však plody častěji nazývají plody větší než 5 cm a bobule jsou malé a kulaté rostlinné plody. Z každodenního pohledu tedy třešně zůstávají bobulemi o velikosti asi 1 cm se sladkokyselou chutí a velkým množstvím vitamínů.

Složení a nutriční hodnota třešní

Třešeň je dietní bobule, takže je darem z nebes pro lidi, kteří sledují svou postavu. Podívejte se na složení a obsah kalorií této bobule v čerstvé a mražené verzi a ve formě šťávy.

Nutriční hodnota:

  • Kalorie: 50 kcal
  • Popel: 0,6 g
  • Škrob: 0,1 g
  • Mono- a disacharidy: 10,5 g
  • Voda: 84,4 g
  • Organické kyseliny: 1,6 g
  • Dietní vláknina: 1,8 g

Vitamíny:

  • Vitamin PP: 0,5 mg
  • Vitamín H: 0,4 mcg
  • Vitamin E: 0,3 mg
  • Vitamin C: 15 mg
  • Vitamin B9: 6 mcg
  • Vitamin B6: 0,05 mg
  • Vitamin B5: 0,08 mg
  • Vitamin B2: 0,03 mg
  • Vitamin B1: 0,03 mg
  • Vitamin A: 17 mcg
  • Beta karoten: 0,1 mg

Minerály:

  • Rubidium: 77 mcg
  • Nikl: 15 mcg
  • Kobalt: 1 mcg
  • Vanad: 25 mcg
  • Bór: 125 mcg
  • Molybden: 10 mcg
  • Fluorid: 13 mcg
  • Chrom: 7 mcg
  • Mangan: 0.08 mg
  • Měď: 100 mg
  • Jód: 2 mcg
  • Zinek: 0.3 mg
  • Železo: 0.5 mg
  • Síra: 6 mg
  • Chlor: 8 mg
  • Fosfor: 30 mg
  • Draslík: 256 mg
  • Sodík: 20 mg
  • Hořčík: 26 mg
  • Vápník: 37 mg

Užitečné vlastnosti třešní

  1. Díky nízkému glykemickému indexu jsou třešně dobré při cukrovce.
  2. Třešeň stimuluje činnost žlučníku a slinivky břišní a celkově zlepšuje činnost trávicího traktu.
  3. Lidé s urolitiázou budou mít prospěch z třešní díky jejich schopnosti odstraňovat kyselinu močovou.
  4. Třešně pomáhají při léčbě chudokrevnosti a onemocnění krvetvorby díky vysokému obsahu vitamínů B1, B6 a C, dále železa, mědi a hořčíku.
  5. Kumarinové látky v třešních jsou užitečné pro posílení stěn krevních cév.

Hojivé vlastnosti třešní

Téměř všechny části třešně se používají v lidovém léčitelství.

  1. Při poškození třešňové kůry se uvolňuje pryskyřice, ze které se vyrábějí léky na léčbu žaludku. Kůra obsahuje ve vodě rozpustné polysacharidy, organické kyseliny (citronová, jablečná), kumariny, flavonoidy a třísloviny.
  2. Průjem lze zastavit odvarem z mladých větví stromů, odvar z listů třešně pomáhá při kolitidě a střevní atonii.
  3. Z větví se také připravuje nápoj ke zmírnění nepříjemných pocitů při cystitidě.
  4. Při chronické bronchitidě tradiční medicína doporučuje pít čaj ze stonků. A čaj ze sušených bobulí se používá jako antipyretikum.
ČTĚTE VÍCE
Co léčí postternac?

Třešeň je absolutní zásobárna vitamínů. Nejlepší je samozřejmě jíst čerstvé. Ale každý si chce ušetřit kousky léta a udělat zimní přípravy. Z třešní se často vyrábějí džemy, zavařeniny a kompoty. Tento způsob zavařování zabíjí většinu vitamínů a přítomnost cukru tyto dezerty nedělá zdravějšími.

Možnosti jsou – například sušení nebo sušení. Sušené třešně si uchovávají mnoho vitamínů a minerálů: A, B6, E, PP a zinek, fosfor, železo, draslík, vápník, sodík. A sušené třešně nejsou podrobeny tepelnému ošetření, takže si zachovávají všechny vitamíny a mikroelementy, které se nacházejí v čerstvých bobulích.

Cherry: poškození a kontraindikace

Absolutní kontraindikací konzumace třešní je jejich nesnášenlivost. V ostatních případech je důležité dodržet opatření.

Třešněmi byste se neměli přejídat, pokud máte:

  • poruchy trávicího traktu;
  • zvýšená acidita žaludku;
  • sklon k průjmu
  • plicní patologie;
  • gastroenteritida.

Po konzumaci třešní byste si měli vypláchnout ústa, abyste zachovali sněhově bílou zubní sklovinu. Pokud si chcete vyčistit zuby, počkejte 15–20 minut.

Třešňové pecky obsahují amygdalin. Když se rozkládá ve střevech, vzniká kyselina kyanovodíková. Semena nacházející se v jádrech třešní jsou jedovatá, takže třešňové pecky mohou způsobit otravu. Malé množství semínek však pomáhá zbavit se dny a ledvinových kamenů.

  • Známky a příznaky dehydratace
  • Proč je tak důležité užívat vitamín D?
  • Maliny: výhody a poškození těla, vitamíny a prospěšné vlastnosti

Jak třešně ovlivňují zdraví mužů a žen

Ženy aktivně používají třešně pro kosmetické účely. Do masek se hodí jak plody samotné, tak šťáva z nich. Maska na vlasy dodá vašim vlasům objem a eliminuje mastnotu. Pleťové masky pečují o normální a mastný typ pleti, stahují póry a osvěžují ji. Pro radu před použitím třešňových masek se poraďte s dermatologem.

Třešně, které obsahují kyselinu listovou, automaticky spadají do seznamu zdravých bobulí během těhotenství. Kyselina listová napomáhá vývoji embrya a má pozitivní vliv na zdraví ženy. Třešně mohou také snížit otoky. Během kojení je ale potřeba jíst třešně opatrně, protože jsou alergen. V případě jakýchkoli dotazů se obraťte na svého lékaře.

Sušené třešně obnovují hemoglobin při velkých krevních ztrátách a zmírňují bolesti v menopauze.

Třešeň může mít také blahodárný vliv na zdraví mužů pouze v případě, že nemáte individuální nesnášenlivost. Plody normalizují činnost prostaty a tradiční medicína doporučuje používat odvar z listů pro adenom prostaty.

ČTĚTE VÍCE
Jaké typy pil na železo existují?

Jak vybrat správnou třešeň?

Před nákupem se rozhodněte, jak třešně využijete. Ke konzumaci jsou vhodné velké bobule, které bývají sladší a šťavnatější, menší bobule mají nakyslou chuť a hodí se spíše pro zimní přípravu nebo kulinářské experimenty.

Tmavé odrůdy třešní mají bohatší chuť než růžové. Při výběru třešní věnujte pozornost jejich vzhledu: bobule by měly být elastické a bez vůně kvašení.

8 zajímavostí o třešních

  1. 20 třešní může nahradit aspirin.
  2. Třešně obsahují melatonin. Když sníte pár hrstí v noci, můžete si zajistit klidnější spánek.
  3. Třešňová semínka obsahují silice a amygdalin a kůra obsahuje kumarin a třísloviny.
  4. Třešňový sirup zlepšuje chuť léků.
  5. Běžné zahradní třešně se vědecky nazývají „višně“, i když jsou sladké.
  6. Pokud vyrábíte třešňový džem s peckami, musíte si uvědomit, že jej lze skladovat ne déle než rok. Poté se ze semen uvolňují jeho složky, které se mohou snadno otrávit.
  7. Třešním se říká „srdeční bobule“, protože pomáhají při léčbě onemocnění kardiovaskulárního a oběhového systému.
  8. Třešeň je jedním z nejběžnějších ovocných stromů. Šlechtitelé to velmi respektují, takže svět zná asi 150 odrůd třešní. Mezi nimi je výrobce čokolády, Kharitonovskaya, dítě, shpanka, mládež, Turgenevka atd.

Online publikace může používat materiály z internetových zdrojů Facebooku a Instagramu vlastněných Meta Platforms Inc., což je v Ruské federaci zakázáno.

– Třešně jsou bohaté na vitamíny (A, C, E, K) a minerální látky (draslík, hořčík, železo), které hrají důležitou roli při udržování zdraví. Přitom pouhých 100 g bobulí obsahuje 20 % doporučené denní dávky retinolu a asi 12 % kyseliny askorbové. Je důležité poznamenat, že třešně jsou také bohaté na vitamíny B, a zejména na vitamín B9. Kyselina listová, užívaná se železem a vitamínem C, může pomoci při prevenci a léčbě anémie.

Třešně jsou mimo jiné nepostradatelným zdrojem aminokyseliny tryptofanu a pektinu. Antioxidanty obsažené v třešních pomáhají bojovat proti poškození volnými radikály a zabraňují poškození buněk.

Zlepšený spánek a regenerace těla. Třešeň může být užitečná pro zlepšení kvality spánku a regeneraci těla po cvičení. Studie prokázaly, že třešně podporují vylučování melatoninu, hormonu, který reguluje cyklus spánku a bdění. Pití třešní nebo třešňového džusu před spaním může pomoci zkrátit čas potřebný k usnutí a zlepšit kvalitu spánku. Například studie z roku 2011 zjistila, že dospělí, kteří pili sklenici třešňového džusu dvakrát denně po dobu dvou týdnů, zaznamenali výrazné zlepšení spánku. Řeč je samozřejmě o přírodní třešňové šťávě bez přidaného cukru a ne o balených nektarech. Pokud se vám nápoj zdá příliš kyselý, lze jej zředit vodou.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí Virocide?

Zlepšení metabolismu. Vláknina obsažená v třešních pomáhá zvyšovat pocit sytosti a zlepšovat střevní motilitu. To může pomoci snížit chuť k jídlu a kontrolovat snědené porce. Třešně jsou navíc bohaté na antioxidanty, které mohou pomoci urychlit metabolismus a zvýšit účinnost spalování tuků.

Množství antioxidantů. Antokyany, což jsou antioxidanty, dodávají ovoci jasně červenou barvu. Chrání tělo tím, že pomáhají buňkám vyrovnat se se stresem způsobeným oxidačním stresem.

Výhody pro kardiovaskulární systém. Kyselina askorbová spolu s vitamínem PP příznivě působí na cévy tím, že zvyšuje jejich propustnost. Třešně obsahují také kumariny, které se aktivně podílejí na regulaci procesu srážení krve, zabraňují tvorbě krevních sraženin a napomáhají ředění krve. Jejich pozitivní vliv na organismus lze přirovnat k účinkům antikoagulancií.

Výhody třešní pro muže a ženy

Pro muže. Konzumace třešní může přispět ke zlepšení kardiovaskulárních funkcí, snížení cholesterolu, zlepšení trávení a udržení normálního krevního tlaku, což je pro muže velmi důležité, protože podle statistik spíše trpí onemocněním kardiovaskulárního systému.

Množství minerálů, které tvoří třešeň, má pozitivní vliv na stav prostaty, na jejímž normálním fungování závisí zdraví mužů. Je důležité si všimnout úrovně obsahu zinku v této bobule. Právě tento stopový prvek stimuluje syntézu mužských hormonů a také zlepšuje kvalitu semenné tekutiny.

Pro ženy. Třešně mohou být užitečné během těhotenství kvůli množství vitamínu B9 (kyselina listová). Tento vitamín je nezbytný pro zdravou tvorbu a vývoj embrya. Třešně jsou mimo jiné bohaté na železo, jehož nedostatek v organismu ohrožuje rozvoj chudokrevnosti. S tímto problémem se často potýkají ženy během těhotenství a třešeň zde má dvojí účinek: obsahuje železo i vitamín C, který podporuje vstřebávání minerálu.

Stojí za zmínku, že díky množství hořčíku a vlákniny snižují třešně pravděpodobnost zácpy a odstraňují pocit nepohodlí ve střevech. A díky hořčíku snižuje pravděpodobnost rozvoje deprese a zlepšuje celkovou náladu.

Výhody třešní pro děti

Třešně jsou skvělou volbou pro dětskou výživu. Bohatý obsah antioxidantů a vitamínů přispívá k posílení imunitního systému, přispívá také k normálnímu růstu a vývoji dítěte. Zvažte však možnost alergické reakce, takže zavádění třešní do stravy dětí by mělo být prováděno opatrně.

ČTĚTE VÍCE
Jak zalévat chřest?

Cherry poškození a kontraindikace

  • Lidé s vysokou žaludeční kyselinou nebo žaludečními vředy by měli konzumovat třešně s opatrností kvůli jejich kyselosti.
  • Vyhněte se také konzumaci velkého množství třešní, pokud máte problémy s ledvinami nebo užíváte některé léky (např. antikoagulancia).
  • Třešeň je bohatá na různé kyseliny, jejichž nadbytek hrozí podrážděním žaludeční sliznice. Při konzumaci příliš velkého množství mohou třešně způsobit pálení žáhy. Také z těchto důvodů se nedoporučuje jíst třešně nalačno, nejlépe jimi nahradit dezert. Optimální porce třešní není více než 1-2 sklenice denně (150-300 g).
  • Stojí za zmínku, že zvýšená kyselost může mít škodlivý vliv na zubní sklovinu. Zubaři doporučují po konzumaci třešní důkladně si vypláchnout ústa, při pití třešňového džusu vždy použít brčko.

Léčivé vlastnosti třešní a využití v lékařství

  • Třešeň má řadu léčivých vlastností, díky kterým našla uplatnění v medicíně. Jeho antioxidační vlastnosti mohou pomoci snížit zánět, zmírnit příznaky artritidy a podpořit zdraví kloubů. Výtažky z třešní se používají také v přírodních přípravcích pro zmírnění bolesti a zlepšení spánku.
  • Třešeň pomáhá zvyšovat kyselost žaludku díky množství kyseliny citrónové, askorbové a jablečné. Vzhledem k této skutečnosti jsou třešně často doporučovány lidem trpícím gastritidou s nízkou kyselostí. A přítomnost kyseliny salicylové, jantarové a mravenčí dává bobule baktericidní vlastnosti.
  • Plody třešně jsou bohaté na antioxidanty, jmenovitě antokyany – glykosidy, které vysvětlují zářivou barvu bobule. Tento rostlinný pigment je pro tělo důležitý, pomáhá bojovat proti různým zánětlivým procesům a oxidačnímu stresu, který poškozuje zdravé buňky. Antokyany mimo jiné pomáhají odstraňovat z těla kyselinu močovou, zabraňují její následné krystalizaci a usazování na kloubech. Díky této vlastnosti se tato sladká bobule může stát věrným pomocníkem při léčbě dny nebo alespoň zmírnit její záchvaty.
  • Plody třešně obsahují pektinové látky, které jsou považovány za nepostradatelné přírodní enterosorbenty. Přispívají k přirozené očistě těla.
  • Hojnost draslíku a hořčíku v plodech třešní zajišťuje včasné odstranění přebytečné tekutiny z těla. Pravidelná konzumace samotných třešní samozřejmě nevyřeší vážný problém otoků, nicméně v kombinaci se sníženým příjmem soli a aktivním sportem můžete plně počítat s hmatatelným efektem.
  • Třešeň je bohatá na měď, což z ní dělá mírné přírodní sedativum. Zdravý spánek je klíčem k pevným nervům, takže můžeme říci, že třešně přispívají i ke zklidnění nervového systému. Tento účinek však není tak výrazný, aby počítal se silnými změnami stavu lidí trpících vážnými nervovými poruchami.
  • Co se týče farmakologie, už se v ní používá třešňová guma, což je lepkavá hmota vyčnívající z kmene stromu v místech, kde je poškozena kůra. Pro své neobvyklé vlastnosti se obvykle používá jako adjuvans vakcíny – látka určená k posílení imunitní odpovědi organismu na nově zavedený antigen. Kromě toho se používá v systému pro transport léčiva přímo do nemocného orgánu nebo buněk.
  • Často také žvýkačka plní obvyklou technickou funkci emulgátoru, který neumožňuje smíchání složek léčiv. A konečně, takzvané třešňové lepidlo má obalující vlastnosti, takže se někdy používá při výrobě léků na léčbu onemocnění gastrointestinálního traktu.
  • Stojí za zmínku, že v posledních letech jsou často žádaná bylinná diuretika. Na rozdíl od chemických léků pomáhají zbavit tělo přebytečné tekutiny s mnohem méně výraznými ztrátami důležitých prospěšných prvků. Mezi tyto přírodní léky patří odvar z třešňových stonků. Obvykle se vyrábí ve formě doplňků stravy, které mají mírný účinek na tělo.
ČTĚTE VÍCE
K čemu jsou lilie potřeba?

Třešeň na hubnutí

Třešně mohou být užitečnou potravinou v programu hubnutí, protože nejsou jen nízkokalorickým produktem, ale jsou také bohaté na vlákninu. Vláknina umožňuje tělu pomalu vstřebávat živiny, a proto zasytí na delší dobu. Díky této vlastnosti mohou být třešně během dne dobrou svačinou.

Je také důležité si všimnout nízkého glykemického indexu třešní, které nevyvolávají prudké zvýšení hladiny cukru v krvi. Podle studie z roku 2014 vedou diety založené na nízkoglykemických potravinách k většímu a bezpečnějšímu hubnutí než diety založené na nízkotučných potravinách.

Výživoví poradci doporučují zejména pravidelnou konzumaci třešní, pokud člověk často jí fast food nebo jakákoli jiná nezdravá a tučná jídla. Bobule totiž pomáhají snižovat rychlost hromadění tuků, jmenovitě triglyceridů, a tím snižují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky XNUMX. typu.

Zdroj fotografií: freepik.com

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.