Ti, kteří vedou zdravý životní styl a hlídají si svůj jídelníček, pravděpodobně nejednou slyšeli o výhodách ořechů. Dokážou prý dodat energii, snížit riziko různých nemocí a dokonce zmírnit deprese. Ale zároveň může tento produkt negativně ovlivnit tělo. Pojďme zjistit, proč jsou ořechy dobré a špatné a kolik gramů denně musíte sníst, abyste zůstali ve formě a cítili se dobře.

Pozitivní účinky ořechů na organismus

Pokud budete jíst ořechy každý den, jejich pozitivní vlastnosti vás nenechají čekat. Jak ovlivňují naše tělo zevně i vnitřně?

Nasycený užitečnými látkami

Ořechy jsou skutečnou zásobárnou vitamínů, mikroelementů a živin. Obsahují vápník, draslík, hořčík, železo, fosfor a další minerály. Tento produkt je bohatý na vlákninu, vitamíny A, B, C, D a E.

Výživář Světlana Fusová věří, že je nutné jíst ovoce čerstvé, a ne smažené, abychom z nich získali maximální užitek. O svůj názor se podělila s odběrateli na Instagramu.

Svetlana: Většina prospěšných vlastností zrn se tepelnou úpravou ztrácí. Je vhodné zakoupit ořechy ve skořápce. Oloupané a pytlované rychle oxidují a chutnají jako žluklý olej. Je potřeba je konzumovat loupané a syrové, aby si zachovaly zdravé mastné kyseliny a vitamín E. Slané ořechy, a ještě navíc slazené cukrem či medem, také nejsou nejlepší volbou.

Zlepšit vzhled a omladit

Odborníci na výživu a výživu se shodují, že každodenní konzumace ořechů prodlužuje mládí. Například pistácie a pekanové ořechy obsahují tolik vitamínu E a antioxidantů, že lze tyto plody bezpečně zařadit do kategorie anti-age. A mandle jsou bohaté na vitamín B3, který zlepšuje metabolismus a podporuje zdravou pokožku, vlasy a zuby.

Ořechy navíc odstraňují toxiny z těla a obsahují kyselinu listovou, která je nezbytná pro růst a vývoj oběhového a imunitního systému.

Poskytuje Omega-3 a zlepšuje funkci mozku

Jedná se o polynenasycené mastné kyseliny, které naše tělo potřebuje. Jsou dobré pro mozek, oči, klouby a pomáhají zhubnout. Správné tuky vaší postavě opravdu neuškodí, na rozdíl od těch, které najdete v rafinovaných olejích.

Omega-3 mají pozitivní vliv na duševní výkonnost, takže všechny ořechy přispívají k dobré funkci mozku. Ale vůdce je samozřejmě ořech. Obsahuje více polynenasycených mastných kyselin než jiné typy.

ČTĚTE VÍCE
Odkud pekanové ořechy pocházejí?

Posílit imunitní systém a snížit riziko onemocnění

Lískové ořechy zabraňují hromadění cholesterolu v krvi a mandle zlepšují vidění a čistí vnitřní orgány. Dokonce se doporučuje jíst ho i při astmatu. Ořechy mají také pozitivní vliv na ženský a mužský reprodukční systém a obecně mají výraznou preventivní vlastnost.

Svetlana: Lidé, kteří jedí hrst ořechů denně, mají nízké riziko vzniku ischemické choroby srdeční a rakoviny. Riziko předčasného úmrtí je sníženo.

Tohoto účinku je dosaženo díky již zmíněnému vitaminu E. Je výborným prostředkem pro prevenci srdečních chorob, svalového aparátu a rakoviny. A pokud se již potýkáte s onemocněním jater, ledvin nebo střev, mnoho ořechů bude v této situaci prospěšné.

Zbavte se stresu

Ořechy příznivě působí na nervový systém. Pistácie mají tonizující vlastnosti, takže jsou užitečné při chronické únavě, stresu a depresi. Ořech uvolňuje napětí a borovice bude vynikajícím spojencem v boji proti nespavosti. Mimochodem obsahuje i jód – ten potřebují lidé, kteří mají problémy se štítnou žlázou.

Zlepšit a chránit pokožku

Nemluvíme o samotných oříšcích, ale o jejich olejích. Pomáhají hlavně lidem vyrovnat se s kožními problémy v kosmetologii.

  • Mandlový olej: hydratuje pokožku a chrání před ultrafialovým zářením.
  • Cedrový olej: odstraňuje suchou pokožku, lámavé vlasy a nehty.
  • Olej z vlašských ořechů: Pomáhá lidem s citlivou a podrážděnou pokožkou.

Ořech je právem považován za jeden z nejzdravějších. Připisuje se mu spousta vlastností pro krásu, zdraví a aktivní mozkové funkce, které charakteristický tvar jakoby i napovídal. Bohatá, máslová chuť dokáže dodat neobvyklé nuance i tomu nejobyčejnějšímu pokrmu, jak hlavnímu, tak dezertnímu. Vlašské ořechy s mírou mohou být svačinou i samotné.

S gastroenterologem a nutričním specialistou Rustem Sadykovem jsme si povídali o výhodách vlašských ořechů, kdo by měl omezit jejich konzumaci, jak je vybírat a skladovat.

  • Obsah kalorií a nutriční hodnota vlašských ořechů
  • Výhody ořechu
  • Škodlivost vlašského ořechu
  • Jak vybrat ořech
  • Jak odstranit skořápky a slupky z vlašských ořechů
  • Jak skladovat vlašské ořechy
  • Domácí recepty s vlašskými ořechy

Obsah kalorií a nutriční hodnota vlašských ořechů

Vlašské ořechy, jako všechny ořechy, mají vysokou energetickou hodnotu – 654 kcal. To vše díky svému bohatému složení, kdy 100 g výrobku obsahuje přibližně:

  • 65 g tuku;
  • 15 g bílkoviny;
  • 7 g sacharidů.
ČTĚTE VÍCE
Jak se objevují fazole?

Dietní vláknina je přítomna v množství 6-7 g.

Jakkoli jsou vlašské ořechy výživné, mají také vysoký obsah kalorií. Nacvičte si tedy kontrolu porcí a užívejte si je s mírou. Pro udržení zdravé rovnováhy bude stačit jedna hrst ořechů denně.

Rustem Sadykovem
Dietolog, gastroenterolog, kandidát lékařských věd

Výhody ořechu

Vlašské ořechy jsou bohaté na živiny. Je výborným zdrojem zdravých tuků, bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálů.

Foto od Freepik/@8photo

Vlašské ořechy obsahují velké množství kyseliny alfa-linolenové (ALA) a Omega-3 rostlinného původu, které spolu s antioxidanty:

  • snížit hladinu „špatného“ cholesterolu;
  • normalizovat vysoký krevní tlak;
  • snížit zánět;
  • podporují zdraví srdce, cév a mozku.

Vlašské ořechy s mírou (ne více než hrst) mohou a měli by konzumovat lidé s cukrovkou.

Vysoká koncentrace antioxidantů a omega-3 mastných kyselin ve vlašských ořechách může podporovat kognitivní funkce a potenciálně působit proti riziku kognitivního poklesu souvisejícího s věkem a některých neurologických poruch.

Rustem Sadykovem
Dietolog, gastroenterolog, kandidát lékařských věd

Vlašské ořechy pomáhají zlepšit činnost nervové soustavy, zlepšují nejen mozkovou činnost, ale i kvalitu spánku.

Výhody vlašských ořechů pro muže

Vlašské ořechy jsou kromě jiných prospěšných prvků bohaté na zinek, vápník a hořčík. Tato kombinace pomáhá zvýšit produkci testosteronu, který je také zodpovědný za potenci.

Éterické oleje a třísloviny blahodárně působí na mužský organismus. Pomáhají zotavit se z fyzické námahy a únavy.

Vlašské ořechy zvyšují sexuální životaschopnost mužů, normalizují produkci spermií a dokonce zlepšují jejich životaschopnost a pohyblivost.

Výhody vlašských ořechů pro ženy

Navzdory vysokému obsahu kalorií mohou být vlašské ořechy prospěšné pro vaši postavu a kontrolu hmotnosti. Kombinace bílkovin, vlákniny a zdravých tuků vám pomáhá cítit se sytí, čímž snižuje příjem kalorií a pomáhá kontrolovat vaši chuť k jídlu.

Také vlašské ořechy, bohaté na polyfenoly, vitamín E a další antioxidanty, chrání buňky před:

  • oxidační poškození způsobené škodlivými volnými radikály, které vedou ke komplexnímu stárnutí a rakovině;
  • pomáhají tělu odolávat škodlivým vnějším faktorům, včetně životního prostředí, stresu, nekvalitní kosmetiky atd.

Foto Freepik/@ Racool_studio

Pokud pravidelně zařazujete do svého jídelníčku vlašské ořechy, zajistí pružnost a tonus pokožky. Neměli bychom ale zapomínat, že strava by měla být plnohodnotná a vyvážená.

ČTĚTE VÍCE
Jak ředit pryskyřici?

Výhody vlašských ořechů pro děti

Vlašské ořechy při střídmé konzumaci prospějí nejen dospělým, ale i dětem. Spektrum jejich působení je poměrně široké:

  • stimulovat duševní aktivitu;
  • bojovat s anémií (díky množství železa);
  • posílit imunitní systém, zejména snížit náchylnost k virovým onemocněním;
  • zlepšit střevní mikroflóru a trávení, předcházet zácpě a dysbakterióze;
  • normalizovat stav pokožky v případě dermatitidy a jiných onemocnění;
  • mají antiparazitické vlastnosti;
  • poskytují mírný uklidňující účinek.

Vlašské ořechy se doporučují zejména dětem, které sportují nebo mají vysokou intelektuální zátěž.

Škodlivost vlašského ořechu

Je také důležité si zapamatovat některé body. Za prvé a nejdůležitější, vlašské ořechy by měly být konzumovány jako součást vyvážené stravy. Jinak se místo zdraví, krásy a štíhlosti dočkáte přesně opačného efektu a celé hromady problémů s váhou, zažívacími potížemi a tak dále.

Kdo má slabý žaludek nebo má alergii, bude se muset vlašským ořechům vyhnout. Měli byste je dětem podávat opatrně.

Foto Freepik/@ KamranAydinov

Jak vybrat ořech

Vlašské ořechy budou prospěšné za předpokladu, že:

  • syrové, nepražené ořechy;
  • světle hnědá, zlatá barva, bez skvrn nebo inkluzí;
  • bez soli.

Takové ořechy mají optimální složení a lze je bez obav zařadit do jídelníčku. Během procesu smažení se některé vlastnosti ztratí a sůl je již v potravinách přítomna v přebytku, což způsobuje zadržování tekutin, otoky a vysoký krevní tlak.

Pokud kupujete ořechy ve skořápce, ujistěte se, že na nich nejsou žádné tmavé nebo světlé skvrny nebo plak. Měli by být:

  • suché;
  • jednotná světle hnědá barva;
  • skořepina bez třísek nebo prasklin;
  • ne příliš lehké;
  • pokud s ním zatřesete, uvnitř nedochází k žádnému „houpání“;
  • Pokud klepete na jeden ořech proti druhému, získáte dobrý, zvonivý zvuk, ne tupý.

Jak odstranit skořápky a slupky z vlašských ořechů

Zelené slupky můžete odstranit různými způsoby. I když je lepší vybrat ořechy, ze kterých se skořápka odlupuje sama. V ostatních případech můžete:

  • smažte ořechy několik minut na mírném ohni;
  • nalijte je několik minut vroucí vodou;
  • Ořechy namočte přes noc do osolené vody.

Po kterémkoli z těchto postupů se kůra začne odlupovat a lze ji docela snadno odstranit.

ČTĚTE VÍCE
Kdy kvete miscanthus?

Foto Freepik/@ Racool_studio

Skořápka se odstraňuje různými způsoby. Existují dokonce speciální zařízení. Někteří lidé používají kladivo, ale tato metoda je velmi hlučná a úlomky létají všude. Proto doporučujeme vyzkoušet následující metodu:

  • vložte ořechy do nádoby;
  • zalijte vroucí vodou;
  • nechte 15-20 minut.

Vyjměte ořechy jeden po druhém a „otevřete“ je nožem – nebude to těžké. Získáte téměř celé poloviny a čtvrtiny jádra.

Jak skladovat vlašské ořechy

Příprava ořechů je snadná. Zvláštní pozornost by však měla být věnována skladování.

Jak skladovat vlašské ořechy ve skořápce

Aby vlašské ořechy nevysychaly, nekazily se a nenapadaly je zvířata, skladujte je v lednici nebo při teplotě maximálně +5°C. Jinak poměrně rychle žluknou a objeví se nepříjemná chuť a vůně.

Jak skladovat vyloupané vlašské ořechy

Kvůli vysokému obsahu oleje mohou vlašské ořechy při nesprávném skladování žluknout. Uchovávejte je ve vzduchotěsné nádobě na chladném, tmavém místě nebo v lednici. Pokud je potřebujete uchovat na delší dobu, můžete je dát i do mrazáku.

Domácí recepty s vlašskými ořechy

Vlašské ořechy dodají jídlu nejen chuť, ale i zdravotní benefity. Lze je přidávat do salátů, smažené nebo pečené zeleniny, kaší nebo jogurtů.

Vlašské ořechy s medem a citronem

Složení:

  • ořechy – 300 g;
  • citron – 1 ks .;
  • med – 250 ml.

Ořechy omyjeme, osušíme a za stálého míchání opečeme na suché pánvi. Citron opláchneme, osušíme a nakrájíme najemno jako na marmeládu. Ořechy smíchejte s citronem, vložte do pasterizované dózy (můžete vařit nebo dát do mikrovlnky), obsah naplňte medem a uzavřete vzduchotěsným víčkem.

Tento dezert můžete skladovat v lednici. Skvěle se hodí k čaji nebo kaši. Tělu prospěje pár lžic.

Zelený ořechový džem

Tento recept není rychlý, jako každý džem. Ale velmi chutné a neobvyklé.

Složení:

  • vlašské ořechy – 1 kg;
  • cukr – 1 kg;
  • voda – 1 l.

Ořechy by měly být velmi mladé a šťavnaté – ve skořápce, kdy se skořápka ještě nevytvořila.

Používejte rukavice, abyste zabránili vzniku skvrn na rukou, a odstraňte ocasy nožem. Pomocí pletací jehly (nebo šídla) proveďte mnoho vpichů do každé matice. Ořechy zalijte studenou vodou a namočte na týden (maximálně 10 dní), vodu vyměňujte, jakmile ztmavnou.

ČTĚTE VÍCE
Jak koně v noci spí?

Poté tekutinu slijte. Ořechy vložíme do hrnce, přidáme vodu a zapálíme. Ořechy musíte vařit tři hodiny a pravidelně přidávat vodu, aby byly zcela zakryté.

Poté nalijte litr vody do jiné pánve a přidejte kilogram cukru. Jakmile se vaří, přidejte ořechy. Po pěti minutách stáhněte z plotny a nechte 12 hodin uležet, poté znovu vařte. Poslední postup můžete opakovat až třikrát nebo čtyřikrát. Tím džem zahustí a dodá mu bohatou chuť.

Hotový dezert lze srolovat do sklenic nebo uložit do lednice v uzavřených, sterilizovaných sklenicích.

Máme seznam adresátů! Každý týden vás spolu s jedním z našich odborníků zveme, abyste se postavili „zdravé“ výzvě: vyzkoušejte nový dobrý zvyk nebo se vzdejte špatného. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!