Co je to sladký brambor? Sladký brambor je bylinná vytrvalá rostlina z čeledi svlačec. Jedná se o jedinou pěstovanou rostlinu rodiny. Jako potravina se používá jedlý hlíznatý kořen rostliny. Je dlouhá, mírně špičatá a má hladkou slupku. Hlízy sladkých brambor mohou vážit 1 kg nebo více.

Jak naznačuje vzdělávací průvodce ThoughtCo, kořenová zelenina byla nejprve domestikována v oblasti mezi Venezuelou a Mexikem. Nejstarší divoká forma sladkých brambor byla objevena v jeskyni Tres Ventanas v oblasti Chilca Canyon v Peru a pochází přibližně z 8. tisíciletí před naším letopočtem. E.

Španělští a portugalští obchodníci a cestovatelé přivezli sladké brambory z Jižní Ameriky do Evropy. Stalo se tak kolem XNUMX. století. Výjimkou byla Polynésie, kde se batáty pěstovaly již ve XNUMX. století na několika odlehlých ostrovech.

Protože většina odrůd batátů je teplomilná, optimální teplota vzduchu pro jejich pěstování je +25–30 °C.

Různé odrůdy sladkých brambor mají různé barvy dužiny.

Odrůdy sladkých brambor se liší barvou dužiny, chutí, strukturou a speciálními požadavky na podmínky pěstování. Elena Vecherina ve své knize „Brambory, mrkev, ředkvičky a jiná kořenová zelenina“ poznamenává, že všechny odrůdy sladkých brambor jsou rozděleny do tří hlavních skupin:

  • Dezert. Výrobek obsahuje vysoký obsah glukózy a beta-karotenu. Dužnina má oranžovou barvu a sladkou chuť. Oblíbené odrůdy: „Beauregard“, „Kumara red“, „Georgia red“.
  • Zelenina. Kořenová zelenina má nižší koncentraci glukózy než dezertní odrůdy. Dužnina hlíz je světlá, s možnými inkluzemi žluté nebo oranžové barvy. Oblíbené odrůdy: „bílá“, „fialová“, „japonská“.
  • Krmit. Obsahují minimum glukózy. V pokrmech mohou nahradit běžné brambory. Oblíbené odrůdy: „Brazilský“, „Americký béžový“, „bílý buket“.

Jak chutná batát? Chuť kořenové zeleniny je nejčastěji škrobová a nasládlá, nejasně připomínající dýni nebo mrkev, ale liší se v závislosti na odrůdě a podmínkách pěstování. Sladké brambory s bílou dužinou jsou však považovány za méně sladké a vlhké než ty s oranžovou dužinou.

Batáty jsou považovány za superpotraviny

WebMD Health Group poznamenává, že sladké brambory jsou plné živin. Pouze jeden sladký brambor dokáže tělu dodat 102 % denní dávky vitamínu A potřebného pro zdraví zraku a imunity. Produkt pomáhá chránit tělo před choroboplodnými zárodky a má pozitivní vliv na reprodukční systém.

ČTĚTE VÍCE
Kolik peněz má Kendall?

Chemické složení batátů zahrnuje také vitamíny B a C, vápník, hořčík, fosfor, železo, zinek, vlákninu a přírodní karotenoidy. Jsou to antioxidanty, které dokážou chránit buňky těla. Vláknina obsažená v batátech pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a kombinace vápníku, hořčíku, železa a vitamínu C zvyšuje elasticitu cév a normalizuje průtok krve.

Je třeba si uvědomit i zdravotní rizika. Batáty jsou bohaté na sacharidy. Pečení a smažení může zvýšit glykemický index jídla, což zase může způsobit prudký nárůst glukózy v krvi.

Batáty a brambory spolu nesouvisí

Batáty se často nazývají batáty, ale ani spolu nesouvisí: batáty nepatří do čeledi hluchavkovitých, do které brambory patří. Zdroj fyzického a duševního zdraví Healthline dodává, že kořenová zelenina obsahuje různé živiny a má různé účinky na hladinu glukózy v krvi.

Kromě toho se kultury liší v:

  • Vzhled. Batáty mohou mít hnědou slupku a oranžovou, fialovou nebo světle zbarvenou dužinu. Slupky brambor mají hnědé, žluté a červené barvy a dužina je bílá nebo žlutá.
  • Sloučenina. Bílé brambory obsahují více draslíku a sladké brambory jsou bohaté na vitamín A.
  • Glykemický index. V závislosti na typu a procesu vaření se sladké brambory mohou pohybovat v rozmezí 44–94 jednotek GI, zatímco brambory se mohou pohybovat v rozmezí 60–100.

Batáty se tedy od brambor liší vzhledem, chutí a nutričními hodnotami. Oba druhy se však při správné přípravě mohou hodit do zdravého jídelníčku.

Batáty lze připravit mnoha různými způsoby.

Batáty mohou být dobrým doplňkem téměř jakéhokoli jídla – od přílohy až po dezert. Jak vařit sladké brambory? Kořenová zelenina je smažená, grilovaná a smažená na pánvi, pečená v troubě, sušená a vařená. Chuť hotového produktu se mění v závislosti na zvoleném způsobu vaření.

Jak upéct batáty? Batáty můžete upéct vcelku ve slupce. Zachováte tak maximum živin z kořenové zeleniny. Kořenovou zeleninu propícháme vidličkou a pečeme asi 40–50 minut při 200 °C. Kromě toho lze nakrájet na plátky, ochutit paprikou, olivovým olejem a aromatickými bylinkami a poslat do trouby. Vaření bude trvat asi 15 minut.

Jak dlouho trvá vaření sladkých brambor? Omyté a na kousky nakrájené batáty vařte ve vroucí osolené vodě asi 20 minut. Hotový batát by měl být měkký, ale ne kašovitý.

ČTĚTE VÍCE
Kde hledat lišku?

Batáty lze konzumovat syrové

Batáty lze na rozdíl od brambor konzumovat syrové, protože neobsahují nebezpečný enzym solanin. Syrové batáty konzumujte v malých porcích.

Ideální kombinace chutí jsou batáty se sezamovým nebo olivovým olejem a kořením (kardamom, rozmarýn, tymián, zázvor, koriandr, koriandr). V dezertech se batáty harmonicky snoubí s medem, javorovým sirupem, hnědým cukrem, pomeranči a jablky.

Střídmé přidávání batátů do každodenní stravy má pozitivní vliv na zdraví – pomáhá zlepšovat imunitu a celkovou pohodu. Menu obměňte přílohami, předkrmy nebo sladkým bramborovým dezertem. Experimentujte a doplňte chuť kořenové zeleniny kořením a různými produkty.