Slyšeli jsme dost o výhodách ořechů, které se zdají být tak skvělé k svačině. Jednou z jejich zvláštností je ale to, že je velmi těžké s ořechy včas přestat a po hrstičce sníte celé balení. Zní povědomě? No, přejídání ořechů rozhodně nelze nazvat zdravým. Jaké další nepříjemné stránky se v ořeších skrývají a jaké množství můžete sníst, jsme se zeptali výživového poradce. (Ale mluvili jsme i o jejich příjemných stránkách).

Lískové ořechy

Hlavním zdrojem energie jsou lískové ořechy. Tedy z hlediska energie. Stačí sníst jednu hrst a už nejste unavený dělník, který se chce jen dostat domů, ale velmi nabitý člověk.

„Lískové ořechy obsahují hodně biotinu (katalyzátorový vitamín, který pomáhá tělu uvolňovat energii z bílkovin, tuků a sacharidů) a rekordní množství hořčíku na ořechy – 50 gramů lískových ořechů obsahuje asi 85 % denní hodnoty,“ říká výživová poradkyně Irina. Borodina.

Irina Borodina je odbornicí na výživu v Centru veřejného zdraví a lékařské prevence, kandidátkou věd, praktickým lékařem první kategorie.

Kromě toho jsou lískové ořechy dobré pro srdce a krevní cévy a v kosmetologii se lískový olej používá k výživě pokožky, vlasů a nehtů.

Lískové ořechy jsou přitom jedním z nejhůře stravitelných ořechů, takže i mírné přejídání může vést k zažívacím potížím. Lékaři nedoporučují jíst více než 20 lískových ořechů denně. A to platí pro zdravé lidi. Pokud máte onemocnění jater, pak je tato norma výrazně snížena a v případě exacerbace gastrointestinálních patologií se můžete na lískové ořechy dívat pouze zvenčí – konzumovaný ořech může dráždit sliznici.

Piniové ořechy

Piniové oříšky obsahují hodně zinku (hraje důležitou roli v imunitním systému), hořčíku a fosforu, které posilují kosti, a také kyselinu olejovou. Je užitečný při prevenci aterosklerózy.

Piniové oříšky obsahují spánkový hormon tryptofan, který pomáhá zbavit se nespavosti, thiamin, který je zodpovědný za paměť, a riboflavin, který podporuje tvorbu protilátek a červených krvinek, což také dodává zdraví pokožce a vlasům. Irina Borodina. — Piniové oříšky dodávají vysoce kvalitní bílkoviny rostlinného původu, které tělo rychle a téměř úplně vstřebá. Hrubá dietní vláknina obsažená v produktu pomáhá normalizovat činnost gastrointestinálního traktu a jemně čistí střevní stěny.

Pokud se podíváte na piniové oříšky z pohledu tradiční medicíny, pak se používá nejen samotný ořech, ale také skořápka, koláč a olej. A alkoholové tinktury z neloupaných ořechů se používají jako expektorans a posilovač imunity.

Ale také je třeba správně vypočítat „dávku“. Pokud jde o obsah kalorií, piniové oříšky jsou výrazně před tmavou čokoládou – 673 kcal oproti 546.

Lidé s cholecystitidou, onemocněními žlučových cest a cholelitiázou by neměli konzumovat piniové oříšky. No, když narazíte na žluklý ořech, nenuťte se ho jíst – ty mohou způsobit toxickou hepatitidu.

ČTĚTE VÍCE
Kde žijí bílí pávi?

oříšek kešu

Kaloricky jsou kešu ořechy jedním z nejneškodnějších ořechů: 554 kcal na 100 gramů. Hrst kešu ořechů přitom obsahuje více než třetinu denní potřeby mědi (poskytuje silnou antioxidační ochranu a zlepšuje stav pokožky), 73 % denní potřeby hořčíku (jeho nedostatek může vést ke křečím a křečím v končetinách). Složení ořechů pomáhá bojovat proti cholesterolovým plakům, reguluje hladinu cévního lumen a chrání před rozvojem aterosklerózy.

Je pravda, že nemůžete jíst ani hodně kešu ořechů – 10-15 kešu denně stačí, abyste se cítili dostatečně dobře, ale nepotřebujete více. Pokud jde o kontraindikace, kešu by neměli jíst kromě lidí s individuální nesnášenlivostí.

mandle

Ale v situaci s mandlemi existuje více omezení. Nedoporučuje se konzumovat například některým kardiakům.

„Tento ořech obsahuje poměrně působivé množství draslíku – 5 % denní dávky v jedné porci a draslík snižuje krevní tlak,“ vysvětluje Irina Borodina. — To může být užitečné pro pacienty s hypertenzí, ale například pro pacienty s hypotenzí je to jednoduše zabije. Mandle také obsahují hodně oxalátů, což je nežádoucí pro lidi s urolitiázou a patologií ledvin. No, jako všechny ořechy, i mandle jsou kalorické (645 kcal na 100 gramů), což znamená přebytek tuku, kila navíc, plynatost, průjem a bolesti hlavy.

Mandle zároveň pomáhají zlepšovat stav mikroflóry a zvyšují růst prospěšných bifidobakterií a laktobacilů, mandle produkují chutné a výživné mléko. Pomáhá diabetikům vyhnout se nadměrnému příjmu glukózy do krve (kvůli mastným kyselinám) a starším lidem – demenci, Alzheimerovi a nespavosti. Pokud cvičíte, mandle vám pomohou rychle ukojit hlad, aniž by zvýšily hladinu cukru v krvi. Aktivuje také metabolismus (díky hořčíku) a pomáhá budovat svalovou hmotu (díky zinku).

Chcete-li získat zdravotní přínosy mandlí, odborníci doporučují jíst 20 ořechů denně. A v žádném případě byste neměli jíst hořké mandle. Obsahuje amygdalin, který při rozkladu tvoří jedovatou kyselinu kyanovodíkovou. A ve velkých dávkách může způsobit těžkou otravu u dospělých, natož u dětí.

Ořech

Mastné kyseliny ve vlašských ořechách díky sedativnímu účinku snižují následky nervového napětí a stresu, železo pomáhá v boji s chudokrevností a chudokrevností a zinek a jód jsou prospěšné pro kůži, nehty, vlasy a štítnou žlázu. Obnovit sílu a posílit imunitu, zlepšit paměť a vyrovnat se se stresem, posílit cévy a snížit hladinu cholesterolu – to vše je i o vlašských ořechách.

„Vlašské ořechy obsahují esenciální omega-3 mastné kyseliny, polyfenoly a vitamín E, které pomáhají zlepšit paměť a koncentraci,“ říká Irina Borodina. — Olej z vlašských ořechů je vynikající zálivka na saláty jak svými blahodárnými vlastnostmi, tak svou vůní.

ČTĚTE VÍCE
Co je to rajče ovoce?

Ale nutriční hodnota a obsah kalorií vlašských ořechů si z vás mohou udělat krutý vtip. 100gramová hrst nutričně převyšuje dokonce litr 3,2% mléka – 654 kcal oproti 600. Obézní lidé by si na tato čísla měli dát obzvlášť pozor. Také lidé s onemocněním trávicího traktu by měli být s vlašskými ořechy opatrnější.

Hlavní nevýhody ořechů

Přes všechny výhody jsou ořechy velmi kalorické: v průměru 600 kcal na 100 gramů. To je jedna z hlavních nevýhod všech ořechů. Druhou nevýhodou jsou tuky: průměrně jich je ve 200 gramech ořechů 150 gramů. Pro někoho je to vlastně denní norma. Jen s oříšky se ale nespokojíte a přes den máme takzvanou pátrací aktivitu – když chceme snídat, obědvat, večeřet. Takže hrst ořechů, těch samých 10-20 kousků, je pro vás na celý den, a ne na jedno posezení. 20–25 gramů ořechů denně (to je půl dlaně) je pro průměrného člověka více než dost.

„Častá konzumace velkého množství ořechů v potravinách může vést ke zdravotním problémům,“ upřesňuje Centrum hygienické výchovy Rospotrebnadzor. — Ořechy mají vysoký senzibilizační účinek a jejich konzumace způsobuje alergie u více než 1 % populace. Ořechy mohou být nebezpečné kvůli mikrobiologickým indikátorům (salmonela, koliformní bakterie) a plísním. Dobře akumulují radionuklidy a pesticidy.

– Některé ořechy mohou obsahovat aflatoxiny – plísně. Jsou nebezpečné pro své karcinogenní vlastnosti,“ dodává Irina Borodina. — Výrobci jsou povinni provádět výzkum surovin na obsah aflatoxinů a jejich zdroj, proto je lepší nakupovat ořechy a sušené ovoce ne na trhu, ve velkém, ale v obchodě, v průmyslovém balení.

Rospotrebnadzor také doporučuje věnovat pozornost vzhledu ořechů: neměly by mít žluklý zápach nebo chuť, stopy plísně nebo zkažení na jádrech a skořápkách. Skořepina musí být bez prasklin, děr a třísek. Pokud potřebujete koupit loupané ořechy, kupte si objemná, křupavá jádra. Kulhavé a vrásčité je lepší vyřadit.

Vedoucí redaktor celostátní redakce
Viděli jste překlep? Vyberte fragment a stiskněte Ctrl+Enter

Ljubov Nikitin
Doporučené

“Mohl bych hodně pít.” Účastník „Domu-2“ navrhl, co způsobilo smrt Liberge Kpadonu
„Soused se bál o několik pater“: z novosibirského vchodu se objevily fotografie pokryté krví

Války na dvorku. V úzkém průjezdu se čelně srazila dvě auta – podívejme se, kdo má právo jet první

„styděla jsem se“: svobodná matka z NL byla zbavena podnikání s příjmem 800 tisíc – zůstala bez peněz a na antidepresivech

Vstup zakázán: Loboda, Barskikh*, Dorn a ostatní – jak žijí hvězdy zakázané v Rusku a co dělají

Pgs, písek, drť, štěrk

ČTĚTE VÍCE
Jak se rebarbora množí?

HalaHoop a náramky na hubnutí, skvělé suvenýry

Ljubov Nikitin
Doporučené

“Mohl bych hodně pít.” Účastník „Domu-2“ navrhl, co způsobilo smrt Liberge Kpadonu
„Soused se bál o několik pater“: z novosibirského vchodu se objevily fotografie pokryté krví

Války na dvorku. V úzkém průjezdu se čelně srazila dvě auta – podívejme se, kdo má právo jet první

„styděla jsem se“: svobodná matka z NL byla zbavena podnikání s příjmem 800 tisíc – zůstala bez peněz a na antidepresivech

Vstup zakázán: Loboda, Barskikh*, Dorn a ostatní – jak žijí hvězdy zakázané v Rusku a co dělají

Pgs, písek, drť, štěrk

HalaHoop a náramky na hubnutí, skvělé suvenýry

  • přihlásit se k odběru novinek
  • Odeslat novinky
  • Nadpisy
  • reklama
  • O nás
  • Naše ocenění
  • Naše volná místa
  • Podpora
  • Volební kampaň
  • Všechna města v síti

Přihlásit se k odběru novinek Hlásit novinky

  • reklama
  • O nás
  • Naše ocenění
  • Naše volná místa
  • Podpora
  • Volební kampaň

Mobilní aplikace
Jsme na sociálních sítích
Kontaktní informace na Roskomnadzor a vládní agentury

Online publikace “Chita.RU” (18+)
Registrováno Federální službou pro dohled nad komunikacemi, informačními technologiemi a hromadnými sdělovacími prostředky (Roskomnadzor)
Registrační číslo a datum rozhodnutí o registraci: EL č. FS 77 – 83657 ze dne 26.07.2022.
Zakladatel: Společnost s ručením omezeným “INTERNET TECHNOLOGIES”
Šéfredaktor: Šaitanová Jekatěrina Aleksandrovna
Adresa redakce: 672000, Rusko, Chita, st. Balyabina, 13, 6. patro, kancelář 608, telefon 8 (3022) 40-08-24
Redakční e-mailová adresa: chita@sholding.ru
Kontaktní informace pro Roskomnadzor a vládní agentury: juristnsk@sholding.ru
Technická podpora: help@sholding.ru, 8 (800) 200-03-83 (ext.3)
Redakční materiály zveřejněné na webu do 26.07.2022. července 77 připravila Informační agentura Chita.Ru (Registrováno Roskomnadzor – osvědčení o registraci hromadných sdělovacích prostředků IA č. FS 71394-17 ze dne 2017. října XNUMX)

INZERCE NA WEBU
Kontaktujte obchodní oddělení: 8 (30-22) 40-08-90, reklamachita@sholding.ru
Publikace označené „Inzerce“, „Projekt partnerství“, „Otevřená tribuna“, „Volby 2019“, „Volby 2020“ a „Volby 2021“ byly hrazeny inzerentem. Redakce stránek nenese odpovědnost za správnost informací obsažených v inzerátech.

Webový portál je distribuován jako internetová služba, na straně uživatele nejsou vyžadovány žádné speciální instalační kroky

Tato stránka je chráněna reCAPTCHA a Google. Platí zásady ochrany osobních údajů a podmínky použití

Informace o věkových omezeních ve vztahu k informačním produktům, podléhající šíření na základě norem federálního zákona „O ochraně dětí před informacemi škodlivými pro jejich zdraví a vývoj“.

Některé materiály v této části mohou obsahovat informace zakázané dětem.

Ořechy mají vynikající pověst. Jsou bohaté na vitamíny, rostlinné bílkoviny, mastné kyseliny a mikroelementy. Proto je těžké uvěřit, že mohou být zdraví škodlivé. Prozradíme vám, v jakých případech je lepší ořechy nejíst.

ČTĚTE VÍCE
Jak se chovají krůty?

Více škody?

Samozřejmě, ořechy jsou velmi zdravým produktem, ale existuje mnoho nuancí, které je důležité si pamatovat. Například, že lískové ořechy, arašídy, kaštany, pistácie a vlašské ořechy obsahují kyselinu palmitovou, která zvyšuje riziko krevních sraženin. Arašídy obsahují také hodně kyseliny erukové, která je toxická pro myokard, uvedla nutriční terapeutka a výživová poradkyně Olesya Lukashenkova.

Nedoporučuje se jíst ořechy v případech exacerbace onemocnění gastrointestinálního traktu, stejně jako v případě chronických poruch slinivky břišní a jater.

Ořechy mohou zhoršit psoriázu a ekzém. Lidé s akné by se měli vyhýbat konzumaci arašídů. Podzemnice olejná obsahuje látku, která zvyšuje tvorbu kožního mazu.

Olesja Lukašenková
výživový poradce, výživový poradce

Omezit konzumaci ořechů se vyplatí, pokud máte sklony k častým projevům oparu, obsahují totiž hodně argininu (nejvíce ho obsahují arašídy). Jedná se o esenciální aminokyselinu v lidském těle, ale ve velkém množství podporuje aktivaci herpetického procesu a slouží jako stavební materiál pro nové viry.

Všechno s mírou

Obecně platí, že při konzumaci ořechů je důležité držet se známého pravidla: všeho s mírou.

„Především si musíme pamatovat, že ořechy jsou vysoce kalorický produkt. V jakékoli formě obsahují více než 600 kcal na 100 gramů. Ve složení přitom převažují tuky. Například v piniových oříšcích tvoří 68 %,“ připomněla výživová poradkyně.

Dospělému člověku stačí sníst 30 gramů ořechů denně. Je lepší to udělat v první polovině dne. Lidé s nadváhou by se ořechů neměli úplně vzdávat. Jen je potřeba snížit jejich příjem na jednou týdně. V malém množství může tento přípravek snížit riziko metabolického syndromu, nadváhy a obezity.

Dětem se doporučuje dopřát jim ořechy maximálně jednou až dvakrát týdně. Stačí tři nebo čtyři kusy, nejlépe různé druhy. Jednoduchý způsob, jak určit normu, je dát dítěti tolik, kolik se vejde do ruky.

Dětem do tří let se nedoporučuje jíst ořechy. Pro dětské tělo je obtížné strávit tak těžký produkt. Ořechy jsou navíc silným alergenem, včetně anafylaxe. To platí zejména pro arašídy.

Olesja Lukašenková
výživový poradce, výživový poradce

Napoprvé je pro dítě lepší vyzkoušet jeden druh ořechů a to velmi málo a nejlépe ráno. V tomto případě můžete sledovat reakci těla na produkt po celý den.

„Ořechy jsou nejčastější příčinou syndromu ústní alergie. Může se objevit svědění, pálení v ústech, pocit otoku v krku a jazyku,“ připomněl odborník.

Pokud je dítě nebo dospělý alergický na ořechy, je nutné vyloučit ze stravy nejen je, ale i pasty, mléko a oleje z tohoto produktu.

Nebezpečné houby

Podle odborníka je lepší kupovat ořechy ve skořápce, déle se tak nekazí. Skořápka však musí být bez prasklin, třísek a plaku. Při nákupu loupaných ořechů byste je měli velmi pečlivě zkontrolovat. Pokud má alespoň jeden skvrny šedého, černého, ​​žlutého nebo zeleného plaku, je produkt napaden plísní.

ČTĚTE VÍCE
Jak pokrýt svah?

Plísně na ořechách produkují toxický karcinogen – aflatoxin. Hromadí se v těle, poškozuje lidské zdraví. V první řadě trpí játra.

Olesja Lukašenková
výživový poradce, výživový poradce

Doma se ořechy musí důkladně umýt – to je základní pravidlo pro všechny volně ložené produkty z obchodu.

„Nevíte, kde a za jakých podmínek byly tyto ořechy skladovány nebo jak byly přepravovány. Věnujte pozornost vodě, která po umytí zůstane, a pochopíte míru znečištění,“ poznamenala výživová poradkyně.

Aby byly ořechy co nejzdravější, je podle odborníka potřeba namočit je na pět až šest hodin do vody. Poté byste měli několikrát opláchnout. To pomůže neutralizovat lektiny a kyselinu fytovou – látky, díky nimž tělo špatně vstřebává prospěšné mikroelementy obsažené v ořechách.

  • „Bomba“: pojmenované produkty na obnovu jater
  • „Očekávejte nedostatek“: proč se vitamíny z potravy nemusí vstřebávat

Hlavní

  • Vyšetřovací výbor viděl souvislost mezi teroristickým útokem na radnici Crocus a SVO
  • Po útoku na hlavu Murmanské oblasti bylo zahájeno trestní řízení
  • Japonsko zakázalo vývoz 164 druhů zboží do Ruska
  • Dvacetistupňová vedra přijdou do Moskvy po 8. dubnu
  • Nová budova byla předána k užívání v Novogireevo v rámci programu renovace

Všechna práva k materiálům umístěným na webu m24.ru jsou chráněna v souladu s právními předpisy Ruské federace, včetně autorských práv a souvisejících práv. Pro jakékoli použití materiálů webu je vyžadován odkaz na m24.ru. Redakce nezodpovídá za informace a názory vyjádřené v komentářích čtenářů a zpravodajských materiálech sestavených na základě sdělení čtenářů.

Publikace sítě masmédií „City Information Channel m24.ru“ je registrována u Federální služby pro dohled nad komunikacemi, informačními technologiemi a hromadnými komunikacemi. Osvědčení o registraci hromadných sdělovacích prostředků El č. ФС77-53981 ze dne 30. dubna 2013

Edice sítě masmédií „City Information Channel m24.ru“ byla vytvořena s finanční podporou Ministerstva masmédií a reklamy Moskvy. © AO Moscow Media.

Zakladatel a redakční rada: Moscow Media JSC. Šéfredaktor I.L. Šestakov. Adresa redakce: 125124, Ruská federace, Moskva, st. Pravdy, 24, budova 2. Mail: mosmed@m24.ru. Tel.: +7 (495) 009-12-89

Informace o počasí poskytuje centrum FOBOS. Informace o směnných kurzech poskytuje Centrální banka Ruské federace. Informace o dopravních zácpách poskytuje OOO Yandex.Traffic.

Online publikace může využívat materiály z internetových zdrojů Facebook a Instagram, které vlastní Meta Platforms Inc., která je v Ruské federaci zakázána jako extremistická.