Podzim je obdobím dýní, proto se často přidává do různých jídel.

Je pravda, že dýně může být prospěšná pro některé nemoci? Kdy je dýně zdraví škodlivá? Kolik dýňových semínek můžete sníst denně? – odpověděl na tyto a další otázky Anastasia Lyutova, dětský lékař INVITRO.

Je dýně pro člověka dobrá a v jaké podobě je nejlepší ji konzumovat?

Dýně je velmi zdravý sezónní produkt, bohatý na karoten. Právě díky karotenu má takovou oranžovou barvu. Dýně dále obsahuje vitamíny A, skupiny B, C, E, mikroprvky (draslík, hořčík, vápník, železo) a vlákninu. Dýně ve stravě bude dobrým zdrojem přírodních antioxidantů a rostlinných bílkovin.

Dýni je vhodnější konzumovat v tepelně upravené formě a s mírou. Optimální denní spotřeba pro dospělého bude 200-300 g výrobku, pro děti – nejlépe ne více než 100 g denně, ne více než 3x týdně.

Existuje verze, že dýně je užitečná pro tuberkulózu, hypertenzi, zlepšuje vidění a funkci žaludku. Je to tak? A proč?

Dýně je bohatá na vitamíny a mikroelementy, díky nimž může být užitečná pro vyčerpané tělo s různými nemocemi, například infekcí tuberkulózou. Pro udržení normální funkce imunitního systému je u těchto pacientů důležité zařazovat do stravy potraviny s dostatkem bílkovin, vitamínů (zejména skupiny B a C) a železa. Dýně obsahuje hodně vápníku, fosforu, zinku, antioxidantů – tyto látky působí blahodárně na organismus.

Dýně působí mírně diureticky, látky v jejím složení pomáhají udržovat metabolismus lipidů a sacharidů, což může mít pozitivní vliv zejména při hypertenzi. Draslík a hořčík, přítomné v dužině dýně, příznivě ovlivňují činnost srdce. Draslík je nezbytný pro udržení funkce cévního endotelu a normální hladiny krevního tlaku. A hořčík se podílí na regulaci krevního tlaku, udržování srdeční dráždivosti a s jeho účastí se některé vitamíny (B1, B6, vitamín C) lépe vstřebávají.

Vitamin K a betakaroten mají ochranný účinek na buněčné membrány (zejména proti různým oxidačním faktorům). Vitamin A je důležitý pro normální fungování imunitního systému a spolu s karotenem pro zrakové funkce.

V jakých případech může být dýně škodlivá nebo dokonce kontraindikovaná? Proč?

Nedoporučuje se používat dýně u lidí s onemocněním gastrointestinálního traktu během exacerbace, včetně chronické gastritidy (s nízkou kyselostí, protože produkt přispívá k alkalizaci žaludečního obsahu), kolitidy, peptického vředu žaludku nebo dvanáctníku atd. .

ČTĚTE VÍCE
Který hangár je levnější?

Dýně je nežádoucí při exacerbaci chronické pankreatitidy nebo cholelitiázy kvůli stimulaci motorické funkce žaludku, což může vést k rozvoji koliky nebo ke zvýšení bolesti a křečí u těchto onemocnění.

Dýni byste měli ze svého jídelníčku vyloučit také v případě, že jste již dříve zaznamenali alergii na tento produkt.

Existují nějaké negativní účinky nadměrné konzumace dýně?

Nadměrná konzumace dýně může mít diuretický a projímavý účinek. Je třeba také poznamenat, že tento produkt v surové formě je mnohem hůře stravitelný, což může vést ke zvýšené tvorbě plynu a nadýmání.

Jaké jsou výhody dýňových semínek? Mohou pomoci předcházet nemocem?

Dýňová semínka jsou zásobárnou vitamínů a mikroelementů. Semínka jsou užitečná pro normalizaci srdeční činnosti díky přítomnosti draslíku a hořčíku, aminokyselin (zejména argininu, který se podílí na řízení cévních funkcí). Konzumace dýňových semínek pomůže při depresích a problémech s kvalitou spánku díky přítomnosti hořčíku a aminokyselin v jejich složení (L-tryptofan, zdroj serotoninu, „hormonu radosti“).

Existují i ​​studie potvrzující anthelmintický účinek dýňových semínek (díky přítomnosti cucurbitinu, přírodní anthelmintické látky).

Dýňová semínka jsou prospěšná pro zdraví a krásu žen. Vitamin A, železo, zinek jsou nezbytné pro zdravou pokožku, vlasy a nehty. V kosmetologii se například často používá dýňový olej. Tento olej je bohatý na přírodní fytoestogeny, které pomáhají udržovat hormonální hladinu během menopauzy.

Kolik dýňových semínek můžete sníst denně?

Denní dávka pro dospělého není více než 100 g dýňových semínek, pro děti starší 3 let – ne více než 50 g a nedoporučuje se přidávat dýňová semínka do stravy dítěte mladšího 3 let. Je třeba si uvědomit, že se jedná o poměrně vysoce kalorický a výživný produkt s vysokým obsahem tuku. Proto byste se s nimi neměli nechat unést, zvláště pak lidem s nadváhou a sedavým způsobem života.

Kontakty na centrální tiskovou službu

Mail pro média: pressa@invitro.ru
Pro komerční nabídky pro reklamu a tisk: reklama@invitro.ru

„Na podzim je potřeba nabrat sílu, abyste odolali zimním mrazům. S tím pomohou sezónní produkty. Dnes se podíváme na výhody konzumace dýně.”

  • Živiny: Výhody pro zdraví a trávení
  • Škody a možná omezení
  • Pravidla pro výběr dýně
ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než amarant vyklíčí?

Živiny: Výhody pro zdraví a trávení

Dýně je neuvěřitelně zdravá a chutná zelenina, která normalizuje trávení a blahodárně působí na jeho mikrobiom. 100 g výrobku obsahuje 1,5-2 g vlákniny, která je důležitá pro léčbu zácpy a obnovu stolice.

Dýně je bohatá:

  • křemík (100 % denní hodnoty v surové formě). Jednou z jeho hlavních výhod je schopnost udržovat zdravou kůži, vlasy a nehty, kosti a klouby. Stopový prvek se podílí na tvorbě a posilování kolagenu, hlavního strukturálního proteinu v kostech, kloubech, kůži a cévách. Kromě toho má antioxidační vlastnosti;
  • vitamín A a beta-karoten (30 % denní dávky). Jde o důležité prvky imunitního systému, které mají pozitivní vliv na zrak, zdraví kůže a sliznic. Díky těmto vlastnostem je užitečné jíst dýni během chladného období pro posílení imunitního systému;
  • měď (10 % denní hodnoty). Minerál je nezbytný pro tvorbu krvinek, tvorbu kolagenu, vstřebávání železa, přirozenou ochranu před volnými radikály a regulaci srdeční frekvence a krevního tlaku.

Zelenina dále obsahuje vitamíny B, C (kyselina askorbová), E, ​​kobalt, fosfor a hořčík.

Nyní se podívejme na KBJU (kalorie/bílkoviny/tuky/sacharidy). 100 g dýně obsahuje:

  • 22 kcal na 100 g dýně – nízký obsah kalorií pro ty, kteří sledují svou postavu;
  • 1 g bílkovin a 0,1 g tuku;
  • 4,4 g sacharidů, z toho 4,2 g cukrů.

Škody a možná omezení

Čím je dýně sladší, tím má vyšší glykemický index. To je třeba vzít v úvahu při zařazování zeleniny do jídelníčku lidí s diabetem II. typu a obezitou. Musíte sledovat svůj zdravotní stav a kolísání hladiny cukru v krvi a také konzultovat s lékařem v případě individuální nesnášenlivosti nebo alergie na přípravek.

Glykemický index (GI) je systém klasifikace sacharidů, který odráží jejich vliv na zvýšení hladiny cukru v krvi.

  • GI syrové dýně – 15-22;
  • vařené – 75;
  • pečené – 75-85;

Dýně se nedoporučuje při gastritidě a zánětech trávicího traktu pro obsah hrubé vlákniny, dále při alergiích, problémech se žlučníkem, protože působí cholereticky. Syrová dýně je hůře stravitelná a může způsobit plynatost kvůli SIBO (přemnožení bakterií).

Pravidla pro výběr dýně

Dýně by neměla mít důlky, praskliny, měkká místa nebo černé skvrny. Ocas zralého produktu je tmavý a suchý. Pokud tam není, existuje možnost, že zelenina byla sbírána nezralá.

ČTĚTE VÍCE
Který gril Tefal je lepší?

V dezertních receptech je lepší použít sladkou dýni a v jiných receptech – o něco méně sladké. A hlavně: dýňová semínka nevyhazujte: 100 g obsahuje denní dávku hořčíku, křemíku, manganu, mědi, fosforu a chrómu. Dále obsahují vitamíny skupiny B, zinek, selen, molybden, draslík a železo.

Dýňová semínka jsou obzvlášť chutná, když je lehce orestujete na pánvi a trochu osolíte. Ideální svačina a doplněk k salátům a hlavním chodům.

Dýně se skladuje po dlouhou dobu a může být skvělým doplňkem na stůl za dlouhých zimních večerů, naplní váš domov pohodlím a neuvěřitelnou vůní. Dobrou chuť!