Křemík (Si) je jedním z nejběžnějších chemických prvků na Zemi. V zemské kůře je toho hodně. Biologové vědí, které rostliny obsahují pazourek. Je součástí tkání všech živých organismů, včetně lidí, zvířat a rostlin. Ale účinek křemíku na rostliny nebyl plně prozkoumán.


Donedávna nebyl křemík považován za životně důležitý chemický prvek, bez kterého se rostliny nemohou vyvíjet, růst ani nést ovoce. Výsledky vědeckého výzkumu posledních let ukázaly, jak důležitý je křemík pro rostliny.

Které rostliny obsahují křemík?

Bylo prokázáno, že obsah křemíku v rostlinách kolísá. V cukrové třtině je její podíl 10 % hmotnosti sušiny. Díky obsahu křemíku se výnos této plodiny zvyšuje o 10 %.
Ve kterých závodech zaujímá křemík poměrně velký podíl? Je ho hodně v hnědé rýži, kukuřici, celozrnných obilovinách, luštěninách, zelí, kopřivách, přesličce a pampelišky. I když existují i ​​jiné, chutnější, rostliny obsahující křemík. Mezi nimi jsou jahody, třešně, meruňky, banány, fíky, jahody. Křemík v rostlinách a potravinách je velmi důležitý pro zdravou výživu člověka.

Potřebují rostliny oxid křemičitý?

Obsah oxidu křemičitého SiO2 v písku a jílu dosahuje 50-70%. Protože je ho tolik, vědci podcenili možné účinky této látky na rostliny. Nový výzkum, vedený nedostatkem potravin na planetě, ukázal, proč rostliny potřebují křemík. Ukázalo se, že díky ní zesílí a zvýší se produktivita. Rostliny jej musí přijímat v dostatečném množství ve všech fázích růstu, od semenáčku až po dozrávání plodů.
Jediným přírodním zdrojem křemíku je kyselina monokřemičitá. Vzniká interakcí oxidu křemičitého s půdními mikroorganismy. Je absorbován kořenovým systémem a listy. Přes xylém se dostává do všech částí rostliny. Vědcům se podařilo zjistit, která část rostlin hromadí křemík.
Po chemické polymerační reakci se usadí ve vnější vrstvě buněčných stěn. Tento „film“ chrání rostlinu před škůdci a agresivními vnějšími faktory, činí ji silnější a odolnější.

Křemík pro rostliny: jaká hnojiva koupit na ochranu

  • příliš vysoká teplota vzduchu – od +40 a výše;
  • vysoká elektrická vodivost (EC), v závislosti na koncentraci soli;
  • nedostatek vlhkosti.

Rostliny, které přijímají dostatek křemíku, jimi trpí méně. Ale ne vždy získávají správné množství prvku z půdy. Hnojivo s křemíkem pro rostliny má velký význam, stejně jako přírodní přírodní doplňky a nanokřemík pro rostliny koloidní velikosti.

Jak odstranit nedostatek křemíku v půdě

Moderní zemědělství, pěstování zahradnických, zeleninových a průmyslových plodin, je založeno na využití syntetická hnojiva . I rostliny bohaté na křemík postupně ztrácejí svou přirozenou odolnost vůči negativním faktorům prostředí. Poškozují je parazité, hmyz, plevel, bakterie, které se rychle stávají imunními vůči pesticidům a herbicidům. Pro zvládnutí škůdců je třeba zvýšit dávku chemikálií.

ČTĚTE VÍCE
Kam dát smrkové jehličí?

S vědomím důležitosti křemíku pro rostliny se používání inovativních látek obsahujících křemík v rostlinné výrobě neustále rozšiřuje. Objevují se nové minerální hnojiva , včetně těch, které jsou založeny na nanotechnologii.

Většina vědců se přiklání k nutnosti využívat přirozené metody ochrany rostlin pomocí kyseliny monokřemičité ve stravitelné formě. Tvorba křemíkové stěny pod epidermis rostlinných buněk chrání rostliny před všemi škodlivými faktory. Chcete-li to provést v půdy přidávají křemík pro rostliny, které specializované firmy nabízejí ke koupi.

Minerály a hnojiva obsahující křemík

Existuje mnoho hnojiv a přísad, které nasycují půdu křemíkem. Když víme, které rostliny mají hodně křemíku, je jasné, jak důležité je pro tyto plodiny. Pěstování ve sklenících, sklenících, pěstební boxy , skleníky vyžadují pečlivou přípravu půdy a včasnou aplikaci směsí obsahujících Si.

Granulovaná hnojiva s biologicky dostupnou formou křemíku

Jejich výhodou je vyvážené složení každé granule, zajišťující rovnoměrné rozložení hnojiva po celé ploše. Prodloužené působení zajišťuje zeolit ​​obsažený v hnojivu. Ekonomická spotřeba, vysoká rozpustnost ve vodě, rychlá aktivace v půdě. Nejlepší přípravky s křemíkem neobsahují chlór ani dusičnany.

Tripolis obsahující zeolit

Jedním z přírodních zdrojů křemíku ve formě, kterou absorbuje většina rostlin, je tripoli obsahující zeolit. Minerál obsahuje draslík, fosfor, unikátní soubor mikroprvků nezbytných pro zemědělské plodiny. Vysoký obsah zeolitu s porézní strukturou a výraznými adsorpčními vlastnostmi snižuje ztráty vláhy a živin ve vrchní vrstvě půdy.

NanoSilikon

Tak se jmenuje inovativní lék, z něhož 50 % tvoří nanočástice o velikosti 0,005 mikronu. Hnojivo obsahuje kyseliny křemičité, zinek, měď a železo. Lék byl vytvořen k odstranění nedostatku křemíku a dalších prvků v půdě.

Nedostatek křemíku je téměř vždy spojen s poklesem oxidu křemičitého, který urychluje rozklad půdní organické hmoty. NanoSilicon se používá pro krmení listů postřikem na rostliny z postřikovače. Lék se ředí čistou studenou vodou v souladu s pokyny výrobce na obalu.

Nyní víte, které rostliny obsahují hodně křemíku, jak pro ně připravit půdu a jak je tento prvek důležitý pro růst a výnos.

Odborník na výživu, specialista na prevenci nemocí souvisejících s výživou (Federální státní rozpočtová vzdělávací instituce Ruská státní sociální univerzita, Meziregionální centrum pro CME, Federální státní rozpočtová instituce „Federální výzkumné centrum pro výživu a biotechnologie“, MAN). Atestovaný zubní lékař (GOU SPO MMU č. 1). Anti-age expert (univerzita RUDN, Akademie mládeže a krásy).

ČTĚTE VÍCE
Jak fungicid funguje?

Jakou roli hraje křemík v lidském těle? K čemu vede nedostatek nebo nadbytek křemíku? Jaké potraviny obsahují křemík ve velkém množství?

Křemík je jedním z nejběžnějších prvků na Zemi, nachází se také v lidském těle. Křemík a jeho slitiny nacházejí uplatnění v mnoha oblastech – ve stavebnictví, zdravotnictví, výrobě elektronických zařízení.
Výzkumy ukazují, že křemík je důležitý pro zdraví, ovlivňuje srdce, kůži, nehty, vlasy a fungování pohybového aparátu.

Křemík nebyl plně prozkoumán a není zcela jasné, jak přesně působí na tělo a jak nám pomáhá být zdravý.

Role křemíku v lidském těle

Křemík se v přírodě vyskytuje jen zřídka jako samostatný prvek. Vyskytuje se v kombinaci s kyslíkem a dalšími prvky, možná jste slyšeli o oxidu křemičitém.

Je to druhý nejrozšířenější prvek na Zemi po kyslíku. Mezi zdroje potravy patří voda, vzduch, ovoce a zelenina.
Křemík je důležitý pro tvorbu kolagenu a elastinu, důležitý pro zdraví pojivových tkání, kostí, chrupavek, šlach a kloubů.

Když mluvíme o výhodách křemíku, první otázka, která vyvstává, je, proč je křemík v lidském těle potřebný?

Křemík se nachází ve všech lidských tkáních a jak jsme již řekli, jeho biologická role se považuje za ne zcela pochopenou.

Každý ví, že vitamín D a vápník hrají klíčovou roli ve fungování pohybového aparátu, ale ne každý ví, že křemík je důležitý také při tvorbě pojivové tkáně, zdraví kůže a pevnosti kostí. Předpokládá se, že křemík chrání krevní cévy před poškozením.

Hraje důležitou roli v mnoha fyziologických procesech v těle a je důležitý i pro zdraví zubů. Křemík podporuje syntézu kolagenu, proteinu, který tvoří základ pojivové tkáně. Pro vlasy je důležitý i křemík.

Navíc podle některých údajů hraje křemík důležitou roli ve fungování imunitního systému, podporuje metabolismus a normalizuje hladinu cholesterolu.

Křemík má antioxidační vlastnosti, což mu umožňuje chránit buňky před poškozením způsobeným volnými radikály. Kromě toho může pomoci snížit zánět a zvýšit odolnost vůči stresu.

Přestože křemík není základní mikroživinou, jeho nedostatek může vést k různým zdravotním problémům. Proto je důležité dbát na to, abyste měli ve stravě dostatek křemíku, zvláště pokud máte faktory jeho nedostatku, jako je špatná výživa nebo metabolická onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
Jaké květiny jsou pro muže?

Za účasti křemíku se v lidském těle neutralizují radionuklidy, těžké kovy a chlór.

Denní potřeba těla křemíku

Existují studie, které zjistily, že dávky křemíku od 5-50 mg denně nejsou pro člověka nebezpečné. Průměrný příjem křemíku se může pohybovat v rozmezí 20-50 mg denně.

Tento údaj se však může lišit v závislosti na pohlaví, věku, fyzické aktivitě a dalších faktorech.

Další příjem křemíku může být relevantní pro určité stavy těla: osteoporózu, při užívání některých léků a cukrovku.

Kromě toho je třeba vzít v úvahu stravu a životní styl. Denní potřebu křemíku lze obvykle uspokojit prostřednictvím vyvážené a zdravé stravy, protože křemík se nachází v mnoha potravinách.

Nedostatek křemíku

Nedostatek křemíku je běžný jev, který může mít negativní důsledky pro lidské zdraví. Křemík je jedním z nejrozšířenějších prvků v zemské kůře a plní v těle důležité funkce, včetně posilování kostí a zlepšování pokožky, vlasů a nehtů. V této části se podíváme na příčiny nedostatku křemíku, jeho příznaky a možné způsoby kompenzace.

Výhody a poškození křemíku závisí na dávkování a správné použití křemíku může pomoci zlepšit lidské zdraví.

Příčiny

Nedostatek křemíku je poměrně vzácný, protože jeho obsah je vysoký nejen v potravinách, člověk může přijmout až 15 mg ze vzduchu a nedostatek křemíku se může rozvinout při konzumaci méně než 5 mg denně.

Důvodem může být extrémně nevyvážená strava, onemocnění trávicího traktu nebo zhoršené vstřebávání.

Příznaky

Nedostatek křemíku vede ke lámavosti nehtů a ovlivňuje vzhled pokožky a vlasů. Nedostatek křemíku může negativně ovlivnit strukturu kostní tkáně, díky jeho účasti na vstřebávání vápníku může dojít k demineralizaci kosti.

Křemík je aktivním účastníkem metabolismu minerálů v těle a nerovnováha v jeho množství může ovlivnit i imunitní systém. Při nedostatku křemíku je proces hojení ran pomalý a zlomeniny se hojí pomalu.

Přebytek křemíku

Přebytek křemíku může být pro vaše zdraví skutečnou katastrofou. Pokud je ho příliš mnoho, může to mít negativní důsledky. Nadbytek křemíku může poškodit tkáně a orgány.

Příčiny

K předávkování z konzumace křemíku ve výrobcích nemůže dojít. Přebytečný křemík, který lidské tělo „nepotřebuje“, je vylučován močovými cestami. Přebytek může nastat kvůli příliš velkému množství křemíku ve formě doplňků stravy.

ČTĚTE VÍCE
Kdy uříznout lofant?

Také může dojít k přebytku křemíku v důsledku patologií vylučovacích systémů, například urolitiázy ledvin.

Přebytek křemíku pro lidský organismus je nejčastěji spojen s profesionální činností, s pracovními podmínkami ve výrobě, kde je obsah křemíku nadměrný.

Příznaky

Konzumace křemíku v nadměrném množství se může projevit různými příznaky, které závisí na individuální citlivosti člověka a dávce křemíku, kterou konzumuje.

Některé z příznaků příliš velkého množství křemíku při perorálním podání mohou zahrnovat:

  • Bolest břicha
  • Nevolnost
  • Zvracení
  • Průjem
  • Zažívací potíže
  • Bolest ve svalech a kloubech
  • Otok

Pokud nadměrný příjem křemíku pokračuje po dlouhou dobu, může to vést k vážným následkům, jako je poškození ledvin a špatné zdraví kostí. Pokud tedy máte podezření na nadbytek křemíku v těle, měli byste vyhledat lékařskou pomoc.

Silikóza je plicní onemocnění, ke kterému dochází v důsledku pravidelného vdechování křemenného prachu s tvorbou charakteristických uzlů. Plicní tkáň ztrácí schopnost absorbovat kyslík, což následně vede k dušení a dalším vážným plicním onemocněním. Silikóza je nemoc z povolání, protože vědci identifikovali jasnou souvislost mezi vznikem nemoci a pracovními podmínkami.

Potraviny bohaté na křemík

Nedostatek křemíku může vážně ovlivnit stav vaší pokožky, vlasů a nehtů, proto si hlídejte jídelníček a nezapomínejte na „křemíkové“ produkty, abyste předešli poškození zdraví a krásy! Lidské tělo si křemík nedokáže samo vyrobit, proto se doporučuje konzumovat ho s jídlem.

Jaké potraviny obsahují křemík? Křemík se nachází především v rostlinných potravinách a pitné vodě. Brambory, květák, špenát a paprika jsou bohaté na křemík. Mezi ovoce bohaté na křemík patří jahody a hrušky. Křemík je navíc součástí vody.

Křemík se nachází v mnoha rostlinných potravinách.

Ovesné vločky jsou skvělou volbou ke snídani, protože vás déle zasytí a obsahují zdravé cereálie. Ovesné vločky jsou také bohaté na křemík – snědením 100 g ovsa získáte asi 10-20 mg křemíku.

Jezte banány každý den, abyste doplnili svou denní dávku draslíku a vlákniny a zvyšte příjem křemíku. Snězení 100 g banánu poskytuje asi 5 mg křemíku.

Přidáním 100 g špenátu do polévky získáte asi 6-7 mg křemíku. Špenát je bohatý na železo a vlákninu, takže je skvělý pro lidi, kteří dbají na své zdraví.

ČTĚTE VÍCE
Jak přezimuje manžeta?

Jaké další produkty obsahují křemík?

Rýže je také dobrým zdrojem křemíku – když sníte 100 g rýže, získáte asi 4 mg křemíku. Ať už je to pilaf nebo kuřecí biryani, rýžové pokrmy vám pomohou těžit z výhod oxidu křemičitého lahodným způsobem. Pokud jste náchylní k cukrovce, ujistěte se, že zařazujete spíše hnědou rýži než bílou.

Jaké další produkty obsahují křemík? Kromě ovesných vloček, banánů, špenátu a rýže se vyskytuje i v dalších potravinách.

Ořechy, jako jsou mandle, lískové ořechy a vlašské ořechy, obsahují vysoké koncentrace křemíku. Například 100 g mandlí obsahuje asi 67 mg křemíku.

Ovoce jako jablka, hrušky, hroznové víno a meruňky také obsahují křemík. 100 g jablek obsahuje asi 7 mg křemíku a 100 g meruněk asi 6 mg křemíku.

Mezi potraviny, které obsahují křemík, patří zelenina, jako jsou brambory, kukuřice a brokolice, které jsou také zdrojem křemíku. Například 100 g kukuřice obsahuje asi 17 mg křemíku a 100 g brokolice obsahuje asi 6 mg křemíku.

Některé druhy mořských plodů, jako jsou krevety, ústřice a mušle, obsahují také křemík. Například 100 g krevet obsahuje asi 6 mg křemíku.

Neočekávaným produktem obsahujícím křemík je voda.

Zdrojem křemíku může být i voda. Některé studie naznačují, že pitná voda může obsahovat různé koncentrace křemíku v závislosti na zdroji a regionu.

Jaké potraviny mají vysoký obsah křemíku? Křemík je hojně zastoupen v mnoha potravinách, takže pestrá strava může pomoci splnit vaše potřeby křemíku, což může být prospěšné pro udržení zdravé kůže, kostí a nehtů.

Závěry

Podívali jsme se na všechny výhody a nevýhody křemíku pro naše tělo a mohu s jistotou říci, že křemík je důležitý užitečný prvek!

Pomáhá nám udržovat zdraví pokožky, vlasů, nehtů a kostí. Křemík také podporuje naši imunitu, zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému a snižuje hladinu cholesterolu.

Samozřejmě jako u všeho je důležité zachovat umírněnost a zdravý rozum. Nadměrný příjem křemíku může vést k některým negativním účinkům, ale nebojte se – k tomu dochází pouze ve velmi vysokých dávkách, pokud křemík užíváte v doplňcích.

Nebojte se tedy křemíku a užívejte si všech jeho přínosů pro naše zdraví a jezte pestrou stravu. A nezapomeňte, všeho dobrého s mírou! Pokud si nejste jisti, kde se křemík nachází, použijte justfood food delivery, protože naše nabídka má širokou škálu jídel a produktů.