Většina Ukrajinců zná topinambur jako dekorativní květinu zdobící jejich letní chalupu, ale ne každý ví o jeho nutričních, kosmetických a léčivých vlastnostech. Pokusíme se tuto nespravedlnost napravit a řekneme vám, proč se tato plodina po celém světě pěstuje, jak se používá a s čím se jí.

Co je topinambur

Jedná se o víceletou plodinu, která patří do čeledi Asteraceae, rodu slunečnice. Kromě názvu, na který jsme zvyklí, se často nazývá „hliněná hruška“. Jižní Amerika je považována za místo narození kořenové zeleniny. Za svůj název vděčí indickému kmeni topinamburů, který ve starověku domestikoval a pěstoval tuto nejužitečnější rostlinu.

Topinambur je ceněný zejména pro své hlízy. Jedí je lidé a používají se jako krmivo pro zvířata. Zelená část se také používá jako základ pro výrobu krmiva pro zvířata.

Další důležitou vlastností rostliny je její schopnost růst téměř v jakýchkoli podmínkách. Díky mohutným kořenům snese sucho i zimní mrazy, nevyžaduje přihnojování, snadno snáší vysokou vlhkost půdy. Jedlé kořeny lze získat v prvních 4 letech života, ale rostlina může žít v jedné oblasti asi 30 let.

Užitečné vlastnosti jeruzalémského artičoku

Hlízy rostliny obsahují dlouhý seznam vitamínů a minerálů. Najdete v nich také:

  • proteiny;
  • železo;
  • vlákno;
  • esenciální aminokyseliny;
  • organické kyseliny;
  • pektin.

Jeruzalémský artyčok je zvláště užitečný pro lidi s cukrovkou. Je bohatý na inulin, přírodní analog inzulínu. Pravidelnou konzumací hlíz, syrových nebo smažených, můžete výrazně snížit hladinu cukru.

Lékaři doporučují tento produkt pacientům s dnou, onemocněním ledvin, anémií a usazeninami soli. Pomáhá také těm, kteří se snaží vyrovnat se s obezitou.

Odvar a sirup z hlíz se mohou pochlubit blahodárnými vlastnostmi. Berou se pro následující účely:

  • obnovení střevní mikroflóry;
  • obnovení narušeného metabolismu;
  • normalizace tlaku;
  • zvýšený hemoglobin;
  • snížení hladiny cukru;
  • posílení srdce a krevních cév;
  • zlepšení fungování slinivky břišní;
  • odstranit pálení žáhy.

Díky vysoké koncentraci inulinu a vlákniny má hliněná hruška silné antitoxické vlastnosti. Účinně čistí tělo od solí těžkých kovů, radionuklidů, toxinů a „špatného“ cholesterolu. Vřele doporučujeme pro obyvatele velkoměst a znečištěných průmyslových měst.

Naše babičky využívaly zázračné hlízy i ke kosmetickým účelům – jako lék na vrásky.

ČTĚTE VÍCE
Co má hořčice ráda?

S čím topinambur použít

Je lepší ho užívat syrový – tak získáte maximum živin. Před konzumací nebo vařením je nutné hlízy oloupat. Je vhodnější to udělat se speciálním nožem – druhem, který se obvykle používá k loupání brambor a mrkve. Oloupaná kořenová zelenina vytvoří lahodný salát. Strouhaná hliněná hruška se dobře hodí k jablkům, mrkvi, červené řepě, zvláště pokud je ochucena rostlinným olejem nebo zakysanou smetanou

Jeruzalémský artyčok lze smažit, vařit, nakládat. Dělají výborné polévky (zvláště dobrá je zeleninová s brokolicí, sladkou paprikou a celerem), bramborovou kaši, pečeně, náplně do koláčů a dokonce i kompoty.

Britové rádi blanšírují čtvrtky topinamburu na másle a přidávají bešamelovou omáčku (můžete použít i smetanu) a podávají je jako přílohu k telecímu masu. Ve Francii se za stejným účelem hlízy vaří ve víně se solí a kořením.

Z hlíz můžete vyrobit prášek z topinamburu. Používá se k pečení chleba, nebo k přípravě nápoje, který chutná jako káva.

Jak chutná topinambur?

Chuť syrových hlíz je příjemná, nasládlá, lehce oříšková. Připomíná nať bílého zelí, tuřín nebo kaštan. Struktura je šťavnatá a jemná, jako ředkvička.

Při smažení je nejpodobnější bramborám, jen trochu sladší.

Jak vypadá topinambur

Stonky topinamburu jsou rovné, pýřité, dosahují výšky 0,5 až 4 metry. Květy jsou drobné, o průměru 2 až 10 centimetrů. Květenstvím jsou žluté košíčky, připomínající slunečnice.

Hlízy mají nepravidelný, mírně hruškovitý tvar. Mohou vážit od 20 do 100 g. Barva slupky může být různá – záleží na odrůdě. Dnes jsou v prodeji topinambury s bílou, žlutou, růžovou, fialovou a červenou slupkou.

Při nákupu topinamburu si hlízy pečlivě prohlédněte. Měly by být pevné, elastické, ne ochablé. Povrch musí být hladký a bez skvrn. Ale drsnost a malé výrůstky jsou normální.

Jeruzalémský artyčok lze skladovat v lednici několik týdnů nebo v mrazáku. V soukromých domech se sklepy mohou být hlízy spuštěny do suterénu a posypány pískem – tímto způsobem vydrží mnohem déle.

Kontraindikace použití jeruzalémského artyčoku

Vědci a lékaři nenašli žádné kontraindikace použití kořenové zeleniny. Výjimkou jsou lidé s osobní nesnášenlivostí a ti, kteří trpí plynatostí (syrový topinambur přispívá k tvorbě plynů ve střevech).

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody kondenzovaného mléka?

Jeruzalémský artyčok je známý mnoha letním obyvatelům jako škodlivý plevel, který dokáže v krátké době rychle růst. Je pravda, že ne každý s tím bojuje, protože velké zlaté květy zdobí zahradní pozemek. V poslední době však stále více lidí pěstuje tuto rostlinu cíleně, a ne kvůli kráse, ale kvůli hlízám, které, jak se ukázalo, mají lepší nutriční hodnotu a prospěšné vlastnosti než mnoho Rusů známé zeleniny. . Jaké jsou tyto vlastnosti, v jakých případech je topinambur užitečný a ve kterých může být škodlivý – v materiálu Lenta.ru.

  • Co je topinambur?
  • Jakou hodnotu má topinambur?
  • Výhody jeruzalémského artyčoku
  • Škodlivost jeruzalémského artyčoku
  • V jaké formě lze topinambur konzumovat?
  • Jaká jídla lze připravit z topinamburu?

Co je topinambur?

Topinambur neboli hliněná hruška je vysoká bylinná trvalka lidské velikosti nebo vyšší s velkými hustými listy. Patří do rodiny Aster. Jasně žluté květy topinamburu dosahují průměru 15 centimetrů. Pod zemí vytváří silný kořenový systém výhonky, na kterých se tvoří hlízy. Jejich počet může dosáhnout 20-30 na jedné rostlině.

Tato okopanina byla poprvé pěstována v Severní Americe – Indiáni používali topinambur jako potravinu a lék na mnohé neduhy dávno předtím, než tam dorazili Evropané. V XNUMX. století se rostlina stala populární v Anglii a Francii a poté se rozšířila po celém euroasijském kontinentu.

Tvar hlíz topinamburu závisí na odrůdě: mohou být nerovnoměrné, připomínající zázvor, nebo mohou být naprosto hladké. Kořenová zelenina chutná jako stonky zelí nebo ředkvičky. Při smažení chutná jako sladký brambor.

Pro uskladnění sklizně se hliněná hruška ošetřuje stejně jako u brambor – hlízy se na zimu vykopou a uloží do sklepa. Na rozdíl od brambor však mohou být ponechány v zemi, protože mrazy topinamburu nejsou hrozné a na jaře můžete získat přirozeně konzervovanou kořenovou plodinu.

Jakou hodnotu má topinambur?

Je velmi důležité, aby topinambur nehromadil škodlivé látky z půdy – soli těžkých kovů, dusičnany, radioaktivní izotopy. Odbornice na výživu Olga Fadeeva v rozhovoru pro Lenta.ru poznamenala, že hlízy obsahují jedinečný komplex sacharidů, je jich ještě více než v cukrové třtině a řepě.

ČTĚTE VÍCE
Kolik vody potřebuje máta?

Nejcennější je polysacharid inulin, který je v topinamburu zastoupen ve velkém množství a tvoří asi pětinu celkové hmotnosti

Odbornice na výživu Olga Fadeeva

Proto je tato rostlina zvláště cenná pro lidi trpící cukrovkou 2. typu. Díky vysokému obsahu vlákniny pomáhá topinambur snižovat hladinu cukru v krvi a posiluje stěny cév, jejichž celistvost bývá při cukrovce často narušena. A inulin brání rychlému vstřebávání cukrů, což způsobuje pomalé změny hladiny glukózy v krvi.

Navíc při pravidelném zařazování topinamburu do jídelníčku při cukrovce se zvyšuje citlivost na inzulín v důsledku poklesu buněčné rezistence, poznamenal odborník.

Výživová a energetická hodnota topinamburu na 100 gramů:

  • bílkoviny – 2 gramů;
  • tuky – 0 gramů;
  • sacharidy – 17,5 gramů;
  • vláknina – 4 gramy;
  • obsah kalorií – 73 kcal.

Také podle Fadeeva hlízy topinamburu obsahují esenciální aminokyseliny, organické kyseliny, vitamíny skupiny B, minerály jako křemík, zinek, hořčík, draslík – těchto minerálů je v topinamburu více než v jiné kořenové zelenině.

Užitečné látky v topinamburu:

  • vitamíny — B1 (thiamin), B5 (kyselina pantotenová), B3 (kyselina nikotinová), B4 (cholin), vitamin C;
  • minerály – draslík, fosfor, měď, bór, chrom, vanad, křemík, železo;
  • organické kyseliny – kyselina jantarová, kyselina fumarová, kyselina jablečná, kyselina malonová.

Lékař dodal, že organické kyseliny zlepšují fungování gastrointestinálního traktu, zvyšují imunitu, stimulují tvorbu žluči a pankreatických enzymů a mají také baktericidní vlastnosti.

Výhody jeruzalémského artyčoku

Pomáhá zvyšovat imunitu

Díky vysokému obsahu vitaminu C a také inulinu, který jako prebiotikum zlepšuje vstřebávání vitaminů, zvyšuje tato kořenová zelenina při pravidelné konzumaci imunitu a odolnost organismu vůči infekcím a zánětům.

Normalizuje funkci střev

Topinambur podporuje růst počtu bifidobakterií, které potlačují patogenní mikroflóru ve střevech. Díky velkému množství pektinu – druhu vlákniny, která je rozpustná ve vodě – ovlivňuje střevní motilitu a podporuje jeho pravidelné fungování.

Reguluje hladinu cholesterolu

Inulin obsažený v topinamburu snižuje triglyceridy v krvi – to pomáhá zvyšovat „dobrý“ cholesterol (lipoproteiny s vysokou hustotou neboli HDL) a snižovat celkový cholesterol na úkor „špatného“ cholesterolu (lipoproteiny s nízkou hustotou neboli LDL).

Napomáhá vstřebávání vápníku a hořčíku

Stimulace syntézy mastných kyselin, které snižují hladinu pH v tlustém střevě, podporuje vstřebávání látek, jako je vápník a hořčík. Studie prokázaly, že pravidelné zařazování topinamburu do stravy napomáhá jejich vstřebávání v těle, což je důležité pro kardiovaskulární systém.

ČTĚTE VÍCE
Kdo pil Kindzmarauli?

Podporuje omlazení

Topinambur se také doporučuje ke konzumaci, protože je zdrojem antioxidantů, které chrání buňky před škodlivými účinky volných radikálů. Antioxidanty pomáhají udržovat mládí a slouží jako prostředek prevence nemocí ovlivňujících mozkovou činnost, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba.

Pomáhá bojovat s nadváhou

Systematická konzumace topinamburu aktivuje metabolismus tuků a sacharidů, normalizuje vstřebávání inzulínu a v konečném důsledku podporuje hubnutí. Tato kořenová zelenina navíc zahání hlad na dlouhou dobu.

Pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi u pacientů s diabetes mellitus 2. typu

To je způsobeno nízkým glykemickým indexem topinamburu. Kvůli snížené absorpci glukózy se zvyšuje citlivost na působení inzulínu a slinivka začíná aktivněji syntetizovat svůj vlastní inzulín.

Studie ukázala, že u pacientů s diabetem 2. typu, kteří pravidelně dostávali topinamburový inulin, se hladina cukru v krvi nalačno snížila o 8,5 procenta a HbA1c (glykosylovaný hemoglobin, ukazatel odrážející průměrnou hladinu glukózy v krvi za tři měsíce) se snížil o 10,4 procenta. – o XNUMX procenta.

Škodlivost jeruzalémského artyčoku

Podle Olgy Fadeeva může nadbytek inulinu způsobit silnou plynatost, takže u některých onemocnění gastrointestinálního traktu se nedoporučuje jíst topinambur.

Obecně velmi často způsobuje zvýšenou tvorbu plynu, ale pro většinu lidí to není kritické. Je třeba mít na paměti, že tento účinek má především konzumace čerstvých hlíz. Pokud je pečete v troubě, projevy plynatosti se snižují.

Odbornice na výživu Olga Fadeeva

Odborník doporučil jíst maximálně 150 gramů topinamburu denně čerstvého.

V jaké formě lze topinambur konzumovat?

Порошок

Prášek z hlíz si zachovává všechny prospěšné vlastnosti čerstvého produktu. Vyrábí se průmyslově a je snazší koupit prášek v lékárně, než udělat tento poměrně pracný úkol sami.

Pacientům s cukrovkou doporučuji užívat dvě až tři čajové lžičky prášku z topinamburu denně s jídlem. Glykemický index topinamburu a jeho obsah kalorií jsou velmi nízké, takže všechny živiny jsou využity k obnově energie a regulaci metabolických procesů.

Odbornice na výživu Olga Fadeeva

Fresh Juice

Podle odborníka můžete pít půl sklenice jeruzalémské artyčokové šťávy 30 minut před jídlem, dvakrát denně, po dobu deseti dnů až měsíce. Frekvenci opakovaných cyklů u pacientů s diabetes mellitus by měl určit lékař. Připravená šťáva by měla být uložena v chladničce nejdéle čtyři dny.

ČTĚTE VÍCE
Co se hodí k javoru?

Čaj z Jeruzalémských listů

Je to velmi zdravý nápoj, poznamenala Fadeeva. Obnovuje imunitu a pomáhá udržovat hladinu energie po celý den.

Jaká jídla lze připravit z topinamburu?

Tato kořenová zelenina se konzumuje čerstvá nebo pečená. Nejlepším pokrmem na bázi topinamburu je salát, zdůraznil odborník. Může být vyroben s mrkví, ředkvičkami, jablky, kdoulemi a čerstvými bylinkami. Hlízy je třeba nakrájet nebo nastrouhat a posypat citronovou šťávou, aby neztmavly. Salát se dochucuje rostlinným olejem a podle chuti se přidává česnek nebo jakékoli koření.

nakládaný jeruzalémský artyčok

  1. Omyjte a oloupejte kořenovou zeleninu a poté ji vložte do vody s 1 lžící octa přidaného, ​​aby hlízy neztmavly.
  2. Na lák na 1 litr vody vezměte 2 lžíce soli, 1 lžíci cukru, bobkový list, nové koření, sušené bylinky – tymián, rozmarýn, kopr. Solanku vařte tři minuty, poté ji ochlaďte.
  3. Nadrobno nakrájené hlízy vložte do skleněné nádoby a zalijte nálevem. Umístěte sklenici do chladničky. Po týdnu je produkt připraven k použití.

Pečený jeruzalémský artyčok

Ingredience na pečený topinambur:

  • Jeruzalémský artyčok – 500 gramů;
  • čerstvý zázvor – 20 gramů;
  • česnek – hřebíček 3;
  • olivový olej – 3 polévkové lžíce;
  • sušená bazalka – 1 lžička;
  • hořčice – 1 lžička;
  • sůl podle chuti;
  • mletý černý pepř – podle chuti;
  • zelení – podle chuti.

Způsob přípravy pečeného topinamburu

  1. Oloupané hlízy opláchneme a podlijeme studenou vodou, aby neztmavly. V hrnci dejte vařit vodu a sůl, vložte do ní topinambur a vařte deset minut.
  2. Během této doby si připravíme marinádu – smícháme olivový olej, nadrobno nasekané bylinky, nastrouhaný kořen zázvoru, nasekaný česnek, hořčici.
  3. Slijte vodu z kořenové zeleniny a vložte ji do nádoby s marinádou. Osolíme, opepříme, přidáme sušenou bazalku nebo rozmarýn.
  4. Promíchejte, topinambur spolu s marinádou vložte do trouby a pečte 20-25 minut při 180 stupních.
  5. Hotový topinambur podávejte se zakysanou smetanou nebo máslem.