Probiotika jsou živé mikroorganismy (bakterie), které osídlují střevní mikroflóru a příznivě na ni působí.

Probiotika pro zdravá střeva: kde se nacházejí a kolik jich potřebujete

Potraviny, které obsahují probiotika

  • živé fermentované mléčné výrobky: jogurt, zejména řecký, kefír, fermentované pečené mléko, matsoni, ricotta;
  • kysané zelí, kimchi a jakékoli fermentované potraviny;
  • měkký sýr;
  • kombucha nebo kombucha;
  • chlebový kvas.

Probiotické přípravky obsahují různé kmeny bakterií: bifidobakterie, laktobacily a další. Čím rozmanitější je mikroflóra s různými kmeny probiotik, tím silněji dokáže tělo odolávat virům a patogenům. Antibiotika naopak tyto kmeny ničí, proto jsou po léčbě s jejich užíváním indikována probiotika. Také počet dobrých bakterií v těle se snižuje v důsledku stresu a špatné stravy.

Střevní mikrobiom významně ovlivňuje lidské zdraví. Jak to zkontrolovat a zlepšit

Přípravky s probiotiky

Probiotikum může obsahovat jeden nebo více typů mikrobů: jednosložkové a vícesložkové. Příklady monokomponentních léků – měly by se užívat, když je známo, které mikroby ve střevech chybí:

  • Bifidobakterie: Euktoflorin B, Normoflorin B, Probiform, Bifinorm;
  • Laktobacily: Normoflorin L, Biobakton, Regulin;
  • Escherichia coli: Kolibakterin.

Příklady vícesložkových probiotik – užívají se při nedostatku několika druhů prospěšných mikroorganismů:

  • Bifidobakterie: Bifilong, Bifidobacter;
  • Laktobacily: Acidobacillus;
  • Bifidobakterie + laktobacily: Florin Forte;
  • bifidobakterie + laktobacily + enterokoky: Linex;
  • Bifidobakterie + Enterokoky: Bififormní

Polykompotentní probiotika by se měla užívat s prebiotiky – níže vám řekneme, proč to musíte udělat.

Probiotika jsou bakterie, i když prospěšné. Pokud má člověk problémy s trávicím traktem (SIBO, CIGR), užívá probiotika, může se jeho stav zhoršit. Jakékoli léky byste měli užívat až poté, co osoba ošetřila gastrointestinální trakt a výhradně pod dohledem ošetřujícího lékaře.

Co jsou to prebiotika

Prebiotika jsou látky, které nejsou tráveny ani vstřebávány v tenkém střevě. Jejich hlavní funkcí je vytvářet příznivé podmínky pro růst a množení probiotik. Prebiotika jsou indikována při intoxikacích organismu, alergických onemocněních, postinfekčních poruchách trávení, střevní dysbióze a IBS.

Potraviny, které obsahují prebiotika

  • Rezistentní škrob: studené vařené brambory, chlazená rýže, zelené banány;
  • Inulin: čekanka (choleretikum), chřest, česnek (pouze v případě nesnášenlivosti);
  • Galaktooligosacharidy: pampeliška, bobule, jablka.

Co se stane s tělem, když kávu nahradíte čekankou?

ČTĚTE VÍCE
Kdy tvarovat meloun?

Dodatečně můžete užívat psyllium – slupky semen jitrocele, ale ne průběžně. Jedná se o sorbent, který při dlouhodobém užívání dokáže „vyplavit“ vitamíny z těla. Psyllium je vhodné pít v průběhu dvou až čtyř týdnů.