Pokud jde o sportovní výživu, tato definice často zahrnuje nejen bílkoviny, ale také aminokyseliny, jejichž význam pro mnohé zůstává nejasný. V našem dnešním článku se blíže podíváme na roli aminokyselin pro sportovce a jejich důležité funkce.

Aminokyseliny pro sportovce – co to je?

Abyste pochopili, zda jsou aminokyseliny ve sportu vůbec potřeba, musíte pochopit, co tyto sportovní doplňky jsou. Pokud se omezíme na krátkou definici, aniž bychom se pouštěli do chemických pojmů, pak jsou aminokyseliny tím, z čeho se skládají absolutně všechny bílkoviny v lidském těle. Když proteinová potrava vstoupí do těla, během trávení se rozloží na aminokyseliny, které zajišťují stabilní fungování všech životně důležitých systémů a orgánů. Tento typ organických sloučenin je však jedinečný ještě jednou skutečností – přítomností atomů dusíku. Přítomnost takové složky dává aminokyselinám skutečně úžasné funkce – pomáhají při stavbě měkkých tkání, svalových vláken, kůže, ale i vlasových folikulů a nehtů. Řekněme více: váš psychický stav, nálada, stav imunitního systému a dokonce i množství tuku přítomného v těle bude obecně záviset na množství aminokyselin přítomných ve vašem těle. Tělo si přitom samostatně syntetizuje 20 neesenciálních kyselin a asi 10 dalších přijímá pouze potravou nebo jinými zdroji.

Proč sportovci potřebují aminokyseliny?

Samozřejmě jednou z nejdůležitějších a základních funkcí aminokyselin pro sport, která vysvětluje, proč tyto doplňky potřebují muži a ženy, je jejich úžasná schopnost stimulovat procesy svalového růstu, stejně jako pomoc při regeneraci po tréninku a snížit svalovou únavu. Tím ale celá záležitost nekončí. Začátek tréninkového procesu je spojen se skutečností, že v těle probíhají biochemické reakce doprovázené uvolňováním meziproduktů, které vyvolávají únavu. Vyrovnat se s tímto efektem pomáhá například aminokyselina, jako je L-Glutamin (glutamin), který působí jako zdroj výživy a dodatečné energie pro tělo. Proto přidávání aminokyselin pro sport bude relevantní nejen pro ty, kteří pracují na kvalitě své svalové struktury. Aminokyseliny musí mít ve stravě všichni lidé, kteří vyznávají aktivní životní styl, bez ohledu na to, zda se jedná o profesionální nebo amatérský sport pro udržení fyzické kondice. Pokud se ptáte, proč ženy, které nejeví žádný zvláštní zájem o budování svalové hmoty, potřebují aminokyseliny ve sportu, odpovědí bude další důležitá funkce tohoto doplňku. Faktem je, že aminokyseliny pomáhají zbavit se přebytečného tuku v těle, což znamená, že přispívají ke snížení hmotnosti. Jedna studie tedy prokázala, že skupina, ve které ženy jedly zdravou stravu bohatou na aminokyseliny, shodila přebytečná kila mnohem rychleji než druhá.

ČTĚTE VÍCE
Kde se nachází ryba ide?

Jaké aminokyseliny jsou pro sportovce nejlepší?

  • BCAA (BCAA) – tři esenciální aminokyseliny isoleucin, valin a leucin zabraňují rozvoji katabolických procesů, pomáhají budovat svalovou hmotu a zlepšovat kvalitu tréninku;
  • L-Glutamin (glutamin) – jak jsme si řekli výše, glutamin je právě ten závan čerstvého vzduchu, který pomáhá překonat pocit únavy a chrání imunitní systém před přetížením a infekčními chorobami;
  • Kreatin monohydrát (kreatin monohydrát) – spolu s bílkovinami se podílí na budování svalů, zbavuje přebytečných tukových usazenin (což je zvláště důležité pro krásnou úlevu) a odstraňuje laktát ze svalové tkáně;
  • L-karnitin L-tartrát (karnitin tartrát) je oblíbený doplněk pro ženy, který se aktivně podílí na nemilosrdném spalování přebytečného tuku a přeměňuje jej na energii pro trénink.

Co si vybrat: aminokyseliny nebo protein?

Tuto otázku si poměrně často kladou začínající sportovci, aby zjistili, který z těchto dvou typů sportovní výživy přinese více výhod. Existuje však mnoho těch, kteří chtějí vědět, zda je možné kombinovat jejich příjem, protože pokud jsou aminokyseliny součástí bílkovin a bílkoviny jsou bílkoviny, má takový dvojitý účinek nějaký přínos?

Takže výběr mezi proteinem nebo aminokyselinami je špatný. Tyto dva produkty by se měly vzájemně doplňovat, ale hned si udělejme výhradu, že pozitivního účinku lze dosáhnout pouze správným používáním. Tělo sportovce potřebuje bílkoviny, to znamená, že se bez bílkovin neobejde, ale aby se vstřebaly, měly by být aminokyseliny přidávány do stravy.

Tento přístup vám umožní dosáhnout výrazně lepších výsledků než při použití pouze jedné nebo pouze jiné přísady.

Doporučení odborníků Prime Kraft

Měli byste do svého jídelníčku přidat sportovní výživu, jako jsou aminokyseliny? Věříme, že se jistě jedná o důležitý doplněk, který výrazně zlepšuje nejen silový výkon sportovce, ale také pomáhá efektivněji dosahovat jeho cílů, zejména pokud se bavíme o budování svalové hmoty.

Zároveň nezapomínejte na základní bezpečnostní pravidla a přísně dodržujte pokyny pro užívání toho či onoho doplňku dané výrobci. Nešetřete také na kvalitě a volte velmi levné varianty. Ano, nějaké peníze ušetříte, ale takové úspory mohou mít negativní dopad na vaše zdraví.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh květiny je plicník?

Naše sportovní doplňky procházejí přísnou kontrolou, aby bylo zajištěno dodržování všech zavedených norem, a proto jsme si naprosto jisti, že správným užíváním, stejně jako intenzivním cvičením, doplněným správnou výživou, určitě dosáhnete všech svých cílů.

Prostřednictvím promo kódu BLOG v oficiálním internetovém obchodě primekraft.com 10% sleva na veškerý sortiment! Doručení po celém Rusku.