Slepičí vejce je dnes jedním z nejdostupnějších zdrojů bílkovin a mikroelementů, které naše tělo potřebuje. Nejčastěji si spotřebitel vejce vybírá podle ceny a velikosti, většinou kupuje větší. Odborníci ale říkají: je třeba vzít v úvahu nejen kategorii vejce, ale i další parametry. Co jiného? Na tuto otázku se rozhodla odpovědět petrohradská veřejná spotřebitelská organizace “Public Control” v předvečer Světového dne vajec, který se letos slaví 8. října.

Základní produkt

Slepičí vejce je jedním z mála potravinářských výrobků, které Rusko nejen nedováží, ale dokonce vyváží do zahraničí. U vajec dlouhodobě dosahujeme požadovaných ukazatelů potravinové bezpečnosti. Dnes naše země produkuje přes 42 miliard vajec ročně a v průměru každý Rus sní asi 277 vajec, přičemž lékařská norma spotřeby je 270 vajec ročně.

Leningradská oblast je již řadu let lídrem v produkci vajec v Rusku. Loni se ve 47. regionu vyprodukovalo 3,2 miliardy vajec, což je 7 % produkce vajec v Rusku a 72 % v Severozápadním federálním okruhu. Většinu vajec produkují drůbeží farmy Sinyavinskaya a Roskar a zemědělský komplex Oredezh. Podle Petrostatu za pouhých sedm měsíců letošního roku vyprodukovaly farmy v regionu 2,01 miliardy vajec, což je o 189 milionů, tedy 10,4 %, více než o rok dříve.

ПLeningradská oblast je podle Federální celní služby také lídrem ve vývozu vajec a vaječných výrobků (sušená melanž, bílky a žloutky). Prodejní trhy: Bělorusko, Arménie, Spojené arabské emiráty, Katar, Německo, Bahrajn, Benin.

Vytvořeno samotnou přírodou

„Public Control“ každoročně testuje slepičí vejce různých značek, prezentovaná v maloobchodních řetězcích města a regionu, na ukazatele bezpečnosti a kvality. A pokaždé je přesvědčen, že slepičí vejce jsou nejbezpečnějším potravinářským produktem na pultu. A nejde jen o to, aby drůbežárny přísně dodržovaly hygienické normy nebo bezúhonnost prodejců. Vejce je samo o sobě jedinečný produkt, před vnějšími faktory je chráněno nejen skořápkou, ale také tenkým filmem, který plní další baktericidní funkci. Za správných skladovacích podmínek je prakticky sterilní sedm dní po narození. Proto studie „Public Control“ z posledních let prokazují absolutní mikrobiologickou čistotu vzorků slepičích vajec zakoupených v městských obchodech: ani jeden vzorek dosud nenalezl ani salmonelu, ani nadbytek mezofilních aerobních a fakultativně anaerobních mikroorganismů (CMAFanM).

Kde je více karotenoidů?

Pokud jsou indikátory bezpečnosti stanoveny platnými technickými předpisy a jsou povinné, pak kvalitativní parametry, které výrobci někdy deklarují na svých obalech, nejsou standardizovány žádnou státní normou a splnění charakteristik uvedených na etiketě zůstává na svědomí výrobce.

Jedním z hlavních ukazatelů kvality vajec je množství karotenoidů ve žloutku (pigment, který charakterizuje barvu žloutku, zajišťuje syntézu vitaminu A v lidském těle). Navzdory skutečnosti, že jejich obsah je GOST 31654-2012 „Kuřecí vejce k jídlu. Technické podmínky“ neupravují; „Veřejná kontrola“ tento ukazatel každoročně vyhodnocuje, aby pochopila, které značky slepičích vajec jsou pro spotřebitele nejužitečnější.

„Vitamín A, který si lidské tělo syntetizuje prostřednictvím karotenoidů, je nesmírně potřebný, protože ovlivňuje ochranu sliznic a posiluje imunitní systém,“ říká. Profesor Ústavu epizootologie Petrohradské státní akademie veterinárního lékařství, doktor veterinárních věd Eduard Javadov. – Karotenoidy zabraňují ztrátě zraku související s věkem, včetně šedého zákalu.

“Karotenoidy působí jako antioxidanty, chrání buněčné struktury před zničením volnými radikály, stimulují imunitní systém a zabraňují rozvoji infekčních onemocnění,” poznamenává Olga Ruleva, členka Ruské a Evropské asociace endokrinologů. – Betakaroten je z karotenoidů nejdůležitější, protože se v těle nejúčinněji vstřebává a přeměňuje na vitamín A. Ve vejci může obsah karotenoidů dosáhnout 30 mg/kg, přičemž pro dospělého člověka je optimální denní dávka beta -karoten je 15–50 mg.

ČTĚTE VÍCE
Proč borovice umírá?

Ne všechny chovy drůbeže uvádějí množství karotenoidů na obalu. Z deseti balíčků vajec, které letos „Veřejná kontrola“ poslala k nezávislému zkoumání do laboratoře Rosstandart, pouze dva obsahovaly tuto informaci: vejce “Extra MEGA” nejvyšší kategorie SV od JSC “Roskar Drůbeží farma” (Leningradská oblast) a vejce kategorie C1 TM „Varaksino. Vesnice” (LLC Drůbeží farma Varaksino, Moskevský region).

Absolutním šampionem mezi testovanými vzorky slepičích vajec v obsahu karotenoidů byl podle zpráv z testu opět výrobek JSC “Roskar Drůbeží farma” (vejce “Extra MEGA” nejvyšší kategorie SV) s ukazatelem 33,23 mg/kg (obsah karotenoidů je na obalu uveden 30 mg/kg). A produkty této značky jsou uznávány jako nejchudší vejce na karotenoidy “První věc” (privátní značka řetězce “Jméno několika písní”), vyrobené v CJSC “Agrokomplex “Oredezh”, který obsahoval pouze 2,68 mg/kg karotenoidů, tedy 12x méně než ve výrobcích JSC “Roskar Drůbeží farma”.

Vajíčko C1 bylo z hlediska obsahu karotenoidů na druhém místě. TM „Varaksino. Vesnice” z LLC Drůbeží farma Varaksino (Udmurtská republika) – 11,38 mg/kg (uvedeno na obalu jako „ne méně než 3 mg/kg“) a na třetím místě je vejce TM “Okskoe” (JSC “Okskoe”, Rjazaňská oblast) – 9,1 mg/kg.

Eduard Javadov poznamenává, že množství karotenoidů ve vejci závisí na stravě slepice.

– Vyspělé drůbežářské farmy dnes používají vyvážená krmiva, která obsahují vitamíny včetně vitamínu A. Zpravidla platí, že čím vyšší obsah karotenoidů, tím jasnější barva žloutku. Existují však výjimky: někteří bezohlední drůbežáři přidávají do krmiva nosnicím potravinářská barviva, která zbarvují žloutek intenzivně žlutou barvou, ale vitamín A neobsahují.

Čím užitečnější, tím dražší

Vejce kromě karotenoidů obsahují také polynenasycené mastné kyseliny omega-3 a omega-6, jejichž přínos pro tělo lze jen těžko přecenit. Je vědecky dokázáno, že lidé, kteří konzumují dostatečné množství těchto kyselin, prakticky netrpí kardiovaskulárními chorobami a nemají aterosklerotické poškození. A potřebnou dávku polynenasycených mastných kyselin získáte, aniž byste nechávali velké sumy v lékárně, ale jednoduše pravidelnou konzumací potravin obsahujících tyto kyseliny v dostatečném množství.

Nejvíce omega-3 (až 2 g) mají sleď, sardinka a makrela, hodně je ho také losos – téměř 1,5 g. Omega-3 kyseliny v přírodních vejcích jsou přibližně 0,5–0,1 g. To je relativně malé množství a ke splnění denní potřeby omega-3 by člověk měl sníst asi šest vajec denně. Takové množství vajec však lékaři nedoporučují: získaná dávka cholesterolu pokryje všechny potenciální benefity. Pro udržení normálního množství polynenasycených mastných kyselin v těle odborníci na výživu doporučují jíst ryby jeden nebo dva dny v týdnu a po zbytek času udržovat rovnováhu s vejci, lněným olejem nebo vlašskými ořechy.

Podle normy Roskachestvo, určené pro dobrovolné použití, by optimální množství omega-3 ve 100 g vajec mělo být alespoň 0,2 g, omega-6 – 0,8 g. Toto množství je vypočteno na základě denní potřeby člověka a vychází o metodických doporučeních 2.3.1.2432 .08-XNUMX „Normy fyziologické potřeby energie a živin pro různé skupiny obyvatelstva Ruské federace“.

ČTĚTE VÍCE
Co je podstatou designéra?

Jak ukázaly laboratorní testy, všechna studovaná vejce obsahují dostatečné množství omega-6 kyseliny, ale vejce obsahovala nejvíce (2,53 g) této polynenasycené mastné kyseliny. TM “Volzhskoe Utro” (JSC “Volzhanin”, Jaroslavlská oblast). A vejce byla nejchudší na omega-6 TM “Okskoe” – pouze 1,69 g.

Podle zkušebních zpráv žádný z testovaných vzorků slepičích vajec nesplňoval normu Roskachestvo na obsah omega-3 polynenasycených mastných kyselin. Nejvíce ho však bylo nalezeno ve vejcích C1 TM „Varaksino. Rustikální” – 0,138 g, na druhém místě se umístila vejce C0 TM “Moje cena” (soukromá značka maloobchodního řetězce “Magnet”) – 0,131 g. Nejméně omega-3 bylo nalezeno ve vejcích C1 z LLC “RAO”“(region Vologda): pouze 0,03 g. Mimochodem, náklady na tato vejce spolu s vejci TM “Smetanino” и TM “První věc” byla nejdemokratičtější: 47 rublů. pro deset.

Srovnání nákladů na slepičí vejce a obsah užitečných prvků v nich umožňuje dospět k závěru, že cena produktu závisí na přítomnosti karotenoidů a polynenasycených mastných kyselin v něm.

Výběr nebo dietní?

Mnoho spotřebitelů se domnívá, že čím větší vejce, tím lepší. Ve skutečnosti velké vejce snáší stará slepice a malé vejce mladá slepice. Za nejužitečnější považují odborníci vejce třetí nebo druhé kategorie o hmotnosti od 35 do 54,9 g. A je lepší, když je ještě dietní, tedy maximálně týden po narození.

Nemalou roli hraje i cena. V regálech je to ale jinak. A to nejen kvůli hmotnosti, kategorii nebo dalším benefitům v podobě karotenoidů či vitamínů přidávaných do krmiva. Cena závisí na vzdálenosti od drůbežárny do obchodu a na velikosti obchodní marže. Kontrola ukázala, že nejoptimálnější poměr cena/kvalita mají produkty z drůbežích farem v Leningradské oblasti. A dovezené vejce je obvykle dražší než místní a z hlediska kvalitativních vlastností je výrazně horší než to.

Vezměte si alespoň vajíčko “Okskoe” C0. Nejen, že je jeho hmotnost na spodní hranici pro vybranou kategorii – 65,1 g (norma 65-74,9 g), obsah polynenasycených mastných kyselin je 0,05 g (4krát méně než minimální hodnota stanovená normou Roskachestvo), stojí za tucet 120 rublů. Pro srovnání: vejce TM “Moje cena” stejné kategorie o hmotnosti 67,4 g lze zakoupit za cenu 2krát levnější – 60 rublů. pro deset.

Poznamenejme, že podle zjištění laboratoře Rosstandart všechny testované vzorky formálně odpovídaly kategorii uvedené na obalu v čisté hmotnosti jednoho vejce.

Prospěšné jak pro děti, tak pro seniory

Odborníci na výživu považují slepičí vejce za kompletní potravinový produkt, zdroj makro- a mikroživin. 100 g obsahuje celých 13 g čisté bílkoviny! Navíc se svými vlastnostmi liší od živočišných nebo rostlinných bílkovin. Vaječný bílek se díky své struktuře vstřebává mnohem rychleji a snadněji. Obsahuje kompletní sadu aminokyselin, které jsou nejsilnějšími antioxidanty. Například lecitin, který účinně podporuje zdraví jater a zabraňuje usazování „špatného“ cholesterolu na cévních stěnách.

ČTĚTE VÍCE
Kde by měly být lilie?

Vaječný žloutek je malý sáček se všemi možnými prospěšnými látkami, které jsou pro vývoj kuřete nezbytné. Jeho konzumací člověk dostává mohutnou nálož vitamínů a makroprvků – včetně omega-3 polynenasycených mastných kyselin, kyseliny listové, vitamínů A, K, E, B12, selenu, vápníku, fosforu, biotinu. Vejce také obsahují cholin, který příznivě působí na činnost nervové soustavy.

“V každém věku můžete jíst dvě slepičí vejce denně a neměli byste se bát nadměrného cholesterolu za předpokladu, že osoba není na tento produkt alergická,” zdůrazňuje Olga Modenová, gastroenteroložka nejvyšší kategorie. Dokonce i lidé ve věku 80 a 90 let, kteří jedí dvě vejce denně, mají normální hladinu cholesterolu. Těm, kteří mají výrazně zvýšený cholesterol, se doporučuje střídat konzumaci vajec: celá vejce se žloutkem a bez žloutku. Právě žloutek, nikoli bílek, obsahuje všechny potřebné mikroprvky – vápník, hořčík, sodík, zinek, dále aminokyseliny – glycin a alanin a užitečné mikroprvky se ve vejci udrží i po tepelné úpravě.

Vyberte a uložte správně

Dnes se stalo módou nakupovat farmářské produkty, včetně vajec z vesnických kuřat z volného výběhu. Strava těchto ptáků je pestřejší než u drůbežích krmených pouze krmnými směsmi. Vejce od „domácích“ kuřat proto budou obsahovat více mikroelementů než vejce produkovaná drůbežími farmami, tvrdí. Eduard Javadov. „Hospodářská“ vejce však zároveň na rozdíl od produktů získávaných průmyslově neprocházejí přísnou výrobní a veterinární kontrolou, takže se zvyšuje potřeba jejich pečlivé tepelné úpravy.

Olga Modenová doporučuje věnovat pozornost stupni čistoty vajec: vejce kontaminovaná trusem se nesmí prodávat. Vejce musíte umýt pouze před konzumací a ne před vložením do chladničky. Voda smývá z vajíčka ochranný film, což nejen zkracuje jeho trvanlivost, ale také zvyšuje riziko, že se do produktu dostane patogenní mikroflóra.

Informuje “Veřejná kontrola”.

Slepičí vejce jsou jedním z nejběžnějších, nejoblíbenějších
a cenově dostupné produkty ve stravě všech věkových skupin obyvatel. Kuřecí vejce obsahuje téměř všechny vitamíny, mikroelementy a aminokyseliny, které tělo potřebuje.

Vejce tedy obsahují draslík, hořčík, fosfor, vápník, zinek, železo, jód, molybden, mangan a další prvky. Existují vitamíny skupiny B, dále vitamíny A, E, D, C a další. Vejce jsou bohatá na vitamín D. Tento vitamín je nezbytný pro ty, kteří tráví málo času na slunci, a je také nezbytný pro posílení kostí. Žloutek obsahuje lecitin, který normalizuje funkci jater, zlepšuje činnost mozkových buněk a rozpouští plaky na stěnách cév.

Barva vajec (bílá, hnědá nebo hnědá) závisí na plemeni kuřete, neovlivňuje nutriční hodnotu produktu ani jeho chuť.

Podle trvanlivosti se vejce dělí na dietní (nepřesahuje 7 dní) a konzumní vejce (jejich trvanlivost při teplotách od 0°C do 20°C není delší než 25 dní). Při teplotách od -2°C do 0°C lze vejce skladovat nejdéle 90 dní.

Na vejcích musí být uveden druh a kategorie, označení musí být jasné a dobře čitelné: dietní – D; konzumní vejce – C. Kategorie vajec je označena: nejvyšší – B; vybrané – O; první – 1; druhý – 2; třetí – 3.

V místech, kde se vejce prodávají, má spotřebitel právo požádat prodejce o kontrolu jejich kvality pomocí speciálního zařízení – ovoskopu.

ČTĚTE VÍCE
Co léčí čípky s ASD 2?

Nesoustřeďte se pouze na slepičí vejce – velmi chutná jsou i křepelčí, pštrosí a krůtí vejce. Pravda, musíte s nimi zacházet opatrně. AiF.ru vám řekne, proč jsou vejce zdravá a jak je nejlépe vařit.

Křepelka

Hmotnost jednoho vejce je 9 gramů

Obsah kalorií – 168 kcal (100 g)

Velmi malá (asi 4-5x menší než kuřecí) strakatá vejce si začala získávat oblibu mezi příznivci zdravého životního stylu a kulinářskými odborníky.

Jsou považována za nejzdravější vejce, jelikož obsahují málo tuku, zato hodně vitamínů a minerálů. Někdy se jim dokonce říká „přírodní vitamínové komplexy“. Obsahují vitamíny PP, B, A, E a další. A pokud jde o obsah fosforu, železa a draslíku, křepelčí vejce jsou několikrát lepší než slepičí vejce.

Nebezpečí: stejně jako ostatní křepelčí vejce obsahují cholesterol. Proto se nedoporučují lidem s artrózou a cévními chorobami. Z hlediska salmonelózy* jsou tato vejce nejbezpečnější, ale vědci upozorňují, že možnost nákazy nelze stoprocentně eliminovat, proto je potřeba před vařením křepelčí vejce také umýt.

Křepelčí vejce byste neměli dávat dětem do 1 roku – může dojít k silné alergické reakci, u dětí do 5 let buďte opatrní.

Jak dlouho vařit: natvrdo – 5 minut po uvaření, naměkko – 1 minutu.

U korunního prince

Hmotnost jednoho vejce je 46 g

Obsah kalorií – 45 kcal (100 g)

Velikost slepičích vajec, ale skvrnitá a nažloutlá.

Vejce perliček patří k nejzdravějším, složením vitamínů a dietními vlastnostmi jsou na druhém místě za křepelčími vejci. Obsahují poměrně velké množství aminokyselin přírodního původu (asparagin, lysin, glutamin a další). Vejce perliček se doporučují preventivně při chudokrevnosti a onemocněních nervového systému, mají také silné antibakteriální schopnosti.

Kromě toho mají vejce perliček velmi silnou skořápku, díky tomu je lze skladovat při teplotách až +10 stupňů po dobu až šesti měsíců.

Nebezpečí: pravděpodobnost salmonelózy je nízká, není alergická.

Jak dlouho vařit: naměkko – 2 minuty; natvrdo – 5 minut.

krocan

Hmotnost jednoho vejce je 80 g

Obsah kalorií – 171 kcal (100 g)

Krůtí maso je u nás už celkem běžné, ale vejce už tolik ne. Je těžké je koupit. Mezitím jsou na třetím místě z hlediska užitečnosti. Krůtí vejce obsahuje velké množství vitamínu B9 nebo kyseliny listové, dále vitamíny B1, B2, B5, B6 a B12, A a PP. Kromě toho obsahuje hořčík, draslík, fosfor, selen a zinek.

Předpokládá se, že krůtí vejce je mnohem zdravější než slepičí vejce. To může být pravda, ale také je třeba pamatovat na to, že obsahuje mnohem více cholesterolu. Pravidelná konzumace krůtích vajec příznivě působí na nervový systém, činnost mozku, imunitu a metabolické procesy. Kromě toho se zlepšuje vzhled vlasů, nehtů a zubů. Lékaři doporučují zařadit tato vejce do jídelníčku lidem, kteří mají zvýšenou kyselost trávicího traktu.

Nebezpečí: kvůli relativně vysokému obsahu cholesterolu je nutné omezit konzumaci těchto vajec. Pozor také na alergie.

Jak dlouho vařit: naměkko – 3 minuty, natvrdo – 10 minut

Pštros

Hmotnost jednoho vejce: 1500 g

ČTĚTE VÍCE
Jak je Nigella užitečná?

Obsah kalorií – 120 kcal (100 g)

Tato obrovská vejce jsou svými nutričními, vitamínovými a minerálními vlastnostmi velmi podobná slepičím vejcím. Zároveň se liší chutí – mají specifickou, lehce drsnou chuť. Pštrosí vejce váží asi 1,5 kg, zatímco jeho žloutek je pouze 350 g, zbytek tvoří bílkoviny bohaté na aminokyseliny. Mimochodem, o tom druhém: vejce obsahují velké množství kyselin potřebných pro lidské tělo, ale vzácné v potravinářských výrobcích, jako je lysin a threonin. Pštrosí vejce mají také nižší obsah cholesterolu.

Nebezpečí: alergie a individuální nesnášenlivost.

Jak dlouho vařit: na měkko – 45 minut, na tvrdo – asi 1,5 hodiny. Nejčastěji se ale míchaná vejce vyrábí ze pštrosích vajec.

Kuře

Hmotnost jednoho vejce je 40-75 gramů

Obsah kalorií – 158 kcal (na 100 g)

Nejběžnější vejce, ta se v kuchyni kromě veganů a raw foodistů nevyskytují. No i pro alergiky, bohužel. Vejce jsou vysoce ceněna pro své minerální složení, množství vitamínů (skupiny B, A, E, D, kyselina nikotinová, cholin) a také pro obsah esenciálních aminokyselin. Výhodou slepičích vajec je jejich nízký obsah kalorií a snadná stravitelnost. Proto se doporučují na dietní stůl.

Nebezpečí: může vyvolat alergické reakce, žloutky jsou kontraindikovány pro osoby s vysokou hladinou cholesterolu. Existuje také riziko nákazy salmonelou konzumací syrových vajec.

Jak dlouho vařit: naměkko – 2 minuty, natvrdo – 10 minut po uvaření.

Husa

Hmotnost jednoho vejce je 150 g

Obsah kalorií – 180 kcal (100 g)

Na trzích a v obchodech se nevyskytují příliš často. Můžete si ho koupit na drůbežích trzích, ale ujistěte se, že je to pro jídlo.

Husí vejce se doporučují používat při problémech se zrakem a šedém zákalu. A to vše proto, že obsahují jedinečný antioxidant lutein. Ale kromě toho jsou husí vejce bohatá na železo, síru, fosfor, měď a mnoho dalších důležitých prvků.

Nebezpečí: může způsobit alergie. Riziko salmonelózy je vyšší než při konzumaci slepičích vajec, ale nižší než při konzumaci kachních vajec.

Jak dlouho vařit: nezapomeňte umýt a vařit alespoň 15 minut. Nebo stejnou dobu pečte/smažte.

kachna

Hmotnost jednoho vejce: 90 g

Obsah kalorií – 185 kcal

Namodralá kachní vejce obsahují poměrně hodně tuku, proto se nepovažují za dietní. To ale neznamená, že nám neprospívají. Obsahují hodně vápníku, fosforu, železa, dále vitamíny A, B6, B12. Kachní vejce navíc obsahují pro lidský organismus esenciální aminokyseliny, které se snadno vstřebávají. Kachní vejce se doporučují konzumovat pro posílení zubů a kostí, obsahují k tomu všechny potřebné prvky.

Nebezpečí: Kachní vejce jsou pravděpodobněji kontaminována salmonelou než slepičí vejce, protože kachny produkují ze svého těla více vlhkosti a jejich vejce jsou špinavější. Neměly by se jíst syrové! Také by se kachní vejce neměla jíst často, norma je 1-2x týdně, jelikož obsahují příliš mnoho tuku.

Jak dlouho vařit: Kachní vejce je potřeba vařit alespoň 13 minut. Vyjdou natvrdo uvařené.

*Salmonelóza je akutní střevní infekce způsobená bakterií rodu Salmonella. Nemoc je charakterizována rozvojem intoxikace a je čas