porodník-gynekolog nejvyšší kategorie, specialista na reprodukční medicínu, klinickou hemostaziologii, integrativní a anti-aging medicínu.

  1. Příjem soli za den
  2. Nebezpečí nadměrné konzumace soli
  3. Příznivé změny po vysazení soli
  4. Komu prospívá vyhýbat se soli?
  5. Proč se nemůžete úplně vzdát soli
  6. Jaká jsou nebezpečí úplného vynechání soli?
  7. Jak nahradit sůl
  8. Jak se zbavit chuti na sůl
  9. Nejslanější jídla
  10. Stručné závěry
  11. Seznam použité literatury

Když člověk přejde na „čistou“ a správnou výživu, přemýšlí o tom, zda se musí vzdát soli nebo ne. Na toto téma existuje mnoho vědeckých studií, které si někdy protiřečí. Pokusme se tuto problematiku pochopit.

Příjem soli za den

Podle WHO a mezinárodní organizace proti hypertenzi je optimální denní příjem soli pro dospělého člověka 5 gramů. Přibližně je to jedna čajová lžička.

Je důležité pochopit, že tato norma je vhodná pouze pro zdravé lidi, kteří nemají v anamnéze hypertenzi, gastrointestinální onemocnění nebo onemocnění ledvin.

Co se týče dětí ve věku od 1 do 3 let, je lepší, aby nepřekračovaly hranici 2 gramů. Děti od 4 do 6 let mohou konzumovat o 1 gram soli více. A od 7 let mohou děti přejít na dávkování soli pro dospělé.

Samozřejmě je velmi obtížné sledovat, kolik gramů soli jste dnes snědli. Spoléhat byste se proto měli hlavně na chuťové buňky a také si zvyknout hlídat si složení potravin před jejich konzumací.

Nebezpečí nadměrné konzumace soli

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč se sůl nazývá „bílá smrt“? Tento výraz se objevil jako výsledek studia negativních účinků soli na lidský organismus spojených s její nadměrnou konzumací.

Zde jsou některé škodlivé účinky:

Jen si to představte: 1 g sodíku zadrží přibližně 200 g vody! To vede k otokům v obličeji a nohou. Když se otok stane chronickým, může se rozšířit do vnitřních orgánů, což znesnadňuje fungování oběhového systému.

Normálně a při dobrém metabolismu musí naše tělo samo odbourávat své vlastní tuky. Nadměrná konzumace soli ale tomuto procesu narušuje, a proto přispívá k přibírání na váze a vzniku obezity – jedné z hlavních epidemií lidstva 21. století.

  • Zvýšené riziko hypertenze

Vysoké hladiny sodíku v krvi podporují zadržování vody a zvyšují objem krve, což v konečném důsledku zvyšuje tlak na stěny tepen.

  • Negativní vliv na ledviny

Nadměrný příjem soli nadměrně zatěžuje ledviny a zvyšuje tlak v nich. V důsledku toho může mnohem hůře docházet k filtraci a vylučování pro tělo nepotřebných látek. Z dlouhodobého hlediska to může vést k chronickému selhání ledvin a dalším problémům s ledvinami.

ČTĚTE VÍCE
Proč Rotunda?

Když je obsah sodíku vysoký, tělo jej začne vylučovat močí. A spolu s ním „odchází“ vápník. Jak stárnete, nedostatek vápníku může vést k osteoporóze. V „červené“ rizikové zóně jsou ženy v menopauze. Velmi se tak u nich zvyšuje riziko různých zlomenin i při menším pádu.

Vysoká hladina soli v těle způsobuje zadržování vody v žaludku a střevech, což zvyšuje zátěž trávicího systému. To vede k nepohodlí v břiše, včetně nadýmání a zácpy.

Příznivé změny po vysazení soli

Když člověk začne bedlivěji sledovat, z čeho se skládá jeho denní strava a jaký obsah soli v jednotlivých produktech obsahuje, může postupně v jeho těle nastat řada pozitivních změn, a to:

  • Vymizení edému. Nejčastěji otékají ženy, takže po snížení množství soli ve stravě si světlá polovina lidstva všimne, že ráno už není nutné dávat náplasti, masky a masírovat.
  • Zlepšení kvality pokožky obličeje. Pokud si rádi dosolujete, pak si s vysokou mírou pravděpodobnosti neodepřete další škodlivé potraviny – chipsy, uzené maso, polotovary. Úpravou příjmu soli se oslabí i vaše chutě na tuto kategorii potravin.
  • Hubnutí. Hubnutí nadváhy je vždy obtížné a v mnoha ohledech tento proces brzdí špatná výživa a nadměrný příjem soli. Proto, když to vzdáte, všimnete si, jak se váš pas zmenšil o 1-2 cm.
  • Zlepšená srdeční frekvence. Zvýšené množství sodíku má negativní vliv na kardiovaskulární systém. A když se jeho hladina normalizuje, práce srdce a v důsledku toho se stabilizuje puls. Tyto změny budou jasně viditelné jak pro sportovce, tak pro lidi, kteří pravidelně sportují.

Komu prospívá vyhýbat se soli?

Vzdát se soli je rozhodujícím krokem k péči o vaše zdraví a pohodu. A i když je mnoho z nás zvyklých na velké množství soli v jídle, podívejme se, komu vlastně může prospět vysazení soli.

Jednak pro lidi trpící vysokým krevním tlakem a kardiovaskulárními chorobami. Nadměrný příjem sodíku může způsobit zadržování tekutin v těle a zvýšení objemu krve, což zvyšuje stres na srdce a zvyšuje krevní tlak. Snížením příjmu soli můžete snížit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a zlepšit vaše celkové zdraví.

Další skupinou lidí, kterým může prospět vyhýbání se soli, jsou lidé s akutním nebo chronickým onemocněním ledvin, jako je selhání ledvin nebo ledvinové kameny. Nadměrný příjem soli může zvýšit stres na ledviny a vést k tvorbě a růstu ledvinových kamenů. Omezení příjmu sodíku pomůže snížit riziko tvorby kamenů a usnadní práci s filtračními orgány.

ČTĚTE VÍCE
Jak drtit plast?

Také lidé trpící otoky různé intenzity by měli dbát na to, aby se vyvarovali nadměrné konzumaci soli. Jakmile se jeho množství sníží, zlepší se prokrvení tkání, sníží se nepohodlí a zmizí ranní a večerní otoky na obličeji a těle.

Ne každý se musí soli vzdát. To by mělo být provedeno pouze tehdy, když podstupujete léčbu nebo dodržujete preventivní doporučení svého lékaře. V ostatních případech bude stačit omezení konzumace slaných jídel.

Proč se nemůžete úplně vzdát soli

Sůl je přirozený elektrolyt v našem těle, který je zodpovědný za vedení elektřiny v buňkách a za fungování molekul. Úplné vyřazení sodíku tedy nepovede k zázračnému zlepšení zdraví. Možná zpočátku zaznamenáte pozitivní dynamiku, ale jen proto, že zásoby soli zůstanou někde v těle. A v budoucnu, až se jeho nedostatek zvýší, tělo začne selhávat v mnoha směrech.

Sůl se skládá hlavně ze sodíku. A podle četných vědeckých studií je pro tělo cennou látkou. A to vše proto, že on:

  • pomáhá regulovat rovnováhu tekutin v těle;
  • udržuje normální tlak uvnitř buněk a krevních cév;
  • hraje důležitou roli při přenosu nervových impulsů, přenáší signály z mozku do orgánů a tkání;
  • účastní se mnoha chemických reakcí. Například při výměně plynů v plicích a trávení potravy v žaludku;
  • absorbuje některé živiny ve střevech, včetně vitamínů a minerálů.

Sůl obsahuje i další elektrolyty – chloridy a draslík. Pomáhají udržovat správnou funkci svalů a srdeční frekvenci.

Semináře medicíny proti stárnutí

Získejte znalosti založené na medicíně založené na důkazech od prvních rtů předních světových odborníků. V rámci Modulární školy Anti-Age Expert se každý měsíc konají prezenční dvoudenní semináře, kde se pro lékaře ve více než 25 odbornostech odhalují spletitosti anti-age medicíny.

Jaká jsou nebezpečí úplného vynechání soli?

Pokud se náhle a úplně vzdáte soli, můžete zaznamenat řadu nepříjemných příznaků:

  • problémy s chutí k jídlu;
  • nevolnost;
  • bolesti hlavy a svalů;
  • závratě;
  • křeče;
  • snížení krevního tlaku.

Kromě toho, pokud není dostatek soli, mohou mít ledviny potíže s odstraňováním odpadu a udržováním normální hladiny tekutin. V důsledku toho se objeví problémy s močením a zadržováním tekutin v těle.

Skupině lidí trpících některými gastrointestinálními onemocněními je předepsána dieta s omezeným obsahem soli. Jeho úplné odmítnutí však může způsobit problémy v gastrointestinálním traktu, protože sůl pomáhá udržovat normální úroveň kyselosti žaludku a podílí se na procesu trávení.

ČTĚTE VÍCE
Jak stříkat pšenici?

Jak nahradit sůl

Podle endokrinologů zvýšená chuť na slaná jídla velmi často signalizuje, že tělu chybí hořčík, minerál podílející se na práci asi 300 enzymů, zodpovědný za tvorbu energie, vedení nervových vzruchů a klidné emoční pozadí.

Láska ke slaným jídlům je často spojena s psychologickými faktory. Nejlepší možností by proto bylo nahradit ho jiným kořením. Zkuste do jídla přidat aromatické bylinky a koření. Dodají vašemu pokrmu pikantní nádech bez obsahu soli. Mozek si tak zvykne a přepne z jednoho chuťového přízvuku na druhý.

Jak se zbavit chuti na sůl

Prvním krokem je poctivě se podívat na svůj jídelníček a na přítomnost příznaků, jako jsou otoky, akné, problémy v gastrointestinálním traktu, ledvinách a srdci.

Druhým krokem je stanovení cíle zbavit se závislosti. Odpovězte si upřímně: proč byste měli omezit příjem soli? Jakých výsledků chcete dosáhnout?

Třetím krokem je implementace našich doporučení:

  • Sůl začněte snižovat postupně. Mozek se nerad dostává do nepříjemného prostředí, a tak se snaží z takové situace odejít a vzdát se. A pokud si nenápadně začnete jídlo méně solit, vaše chuťové buňky, potažmo mozek, si toho nevšimnou a umožní vám vytvořit si v klidu nový návyk.
  • Studujte etikety a přísady. I sladká jídla mají skrytou sůl.
  • Vyzkoušejte nová jídla. Sbírejte recepty z různých kuchyní z celého světa, které nevyžadují mnoho soli. Rozmanitost možností jídla pomůže snížit závislost na soli.
  • Závislost na soli může být spojena se ztrátou minerálů a některých elektrolytů. Ujistěte se, že pijete dostatek vody, aby bylo vaše tělo hydratované.
  • Snažte se vyhnout konzumaci zpracovaných a zpracovaných potravin zvyšují chuť na slaná jídla.
  • Místo marinád a salátových dresinků přidejte do pokrmů přírodní extrakt z máty, citronu nebo vanilky.
  • Vybírejte potraviny s nízkým obsahem sodíku.

Nejslanější jídla

Skrytá sůl je sůl, která se nachází v potravinách, ale její přítomnost není pro spotřebitele vždy zřejmá.

Zde jsou některé potraviny, které mohou obsahovat skrytou sůl:

Čtení etiket na potravinách a hledání informací o obsahu soli může pomoci snížit skrytý příjem soli. Ale nejlepší způsob, jak kontrolovat příjem soli, je vařit si jídlo doma z čerstvých a přírodních surovin.

ČTĚTE VÍCE
Jak Aucuba zimuje?

Online učení
Lék proti stárnutí

Naučte se složitosti medicíny proti stárnutí odkudkoli na světě. Pro pohodlí lékařů jsme vytvořili online školicí platformu Anti-Age Expert: Zde jsou důsledně uspořádány přednášky z našich vzdělávacích programů, ke kterým je přístup 24/7. Lékaři mohou materiály studovat tolikrát, kolikrát je potřeba, klást otázky a diskutovat o zajímavých klinických případech s kolegy ve speciálních chatech

Stručné závěry

Sůl je z hlediska výhod velmi duální produkt. Na jedné straně zlepšuje chuť jídla, čímž je bohatší. Na druhou stranu se v připravovaných potravinách skrývá velké množství soli. To platí zejména pro omáčky a klobásy. Odborníci na medicínu proti stárnutí proto velmi doporučují odstranit tuto kategorii potravin z vašeho jídelníčku.

Hypertonici a lidé s onemocněním gastrointestinálního traktu a ledvin musí být při interakci se solí extrémně opatrní. Ale také nedoporučujeme experimentovat s dietou bez soli – sodík v ní obsažený je součástí mnoha procesů v těle.

Seznam použité literatury

  1. NG Poteshkina „Spotřeba soli. Ledviny jako cílový orgán.”
  2. MM Parastaeva “Arteriální hypertenze a příjem soli: příspěvek k remodelaci srdce.”
  3. DODragunov “Vliv příjmu soli na zánětlivé markery u pacientů s kardiovaskulárními chorobami: retrospektivní observační případ-kontrolní studie.”

Průměrně u nás člověk sní každý den asi 12 g soli, přičemž maximální norma by neměla překročit 5 g za den. Čím více soli do pokrmů přidáváme, tím více a více naše tělo začíná vyžadovat.

Známky nadbytku soli v těle

1. Obvyklé jídlo se stalo fádním, i když víte, že jste ho osolili dost.

2. Neustále cítíte žízeň.

3. Máte otok na obličeji nebo těle.

4. Máte vysoký krevní tlak.

5. Bolí vás hlava.

Pokud najdete alespoň 3 příznaky z 5, je to důvod k zamyšlení nad omezením příjmu soli.

Proč sůl tělu škodí?

Když je denní příjem soli mnohonásobně překročen, začne se v těle hromadit. To vede ke zvýšení hladiny sodíku a chlóru v tkáních, což zase vyvolává výskyt otoků a zvýšený krevní tlak.

Zadržování vody v těle způsobené nadměrnou konzumací soli vede ke zpomalení metabolismu, což má za následek nejen otoky, ale i nadváhu.

Vysoký obsah sodíku má škodlivý vliv na funkci ledvin, což má za následek zhoršený výdej moči. Trpí i srdce a cévy, hrozí vznik infarktu a mozkové mrtvice.

Rychlost příjmu soli

Světová zdravotnická organizace doporučuje omezit příjem sodíku na 2 gramy denně pro dospělé, což odpovídá 5 gramům kuchyňské soli. Je důležité pochopit, že sůl je obsažena téměř ve všech kupovaných výrobcích (v omáčkách, konzervách, polotovarech a dokonce i v pečivu), a to nejen v pokrmech, které si sami kořeníme. Kromě toho mohou být zdrojem sodíku jiné potraviny samotné nebo potravinářské přídatné látky, což znamená, že překročení normy není tak obtížné.

ČTĚTE VÍCE
Kolik let žije bobr?

Co se stane s tělem, když se vzdáte soli?

Stojí za zmínku, že úplné odmítnutí soli může vést k nedostatku sodíku, což jistě povede k bolestem hlavy, svalové slabosti, křečím, nevolnosti, ztrátě chuti k jídlu, poruchám trávení, poklesu krevního tlaku, pravidelným závratím, takže úplné vynechání je důležité přidat další zdroje tohoto stopového prvku do vaší stravy.

Z toho vyplývá, že by bylo správnější sůl ze stravy úplně nevylučovat, ale zajistit, aby nepřekračovala její normu – 5 gramů denně (čajová lžička).

Pokud snížíte příjem soli, brzy zaznamenáte příjemné změny:

  1. Otoky zmizí – sůl zadržuje vodu v těle, což vede k nadýmání a otokům;
  2. Metabolismus se zrychlí a nadváha zmizí, tělo bude vypadat více tónované;
  3. Kůže, nehty a vlasy budou vypadat zdravěji;
  4. Krevní tlak se stabilizuje;
  5. Chronické bolesti hlavy a únava zmizí;
  6. Zlepší se vám nálada a objeví se vaše sebevědomí;
  7. Aktivuje se funkce mozku a zlepšuje se paměť.

Závěr: neměli byste se úplně vzdát soli. Je nezbytnou složkou pro zdravé fungování lidského těla a přináší pozitivní efekt pouze při dodržení norem pro konzumaci soli.

Jak snížit příjem soli

  • Snažte se jíst více přírodních produktů, vzdát se uzenin, rychlého občerstvení, zpracovaných potravin, chipsů, omáček, konzerv a nakládané zeleniny – jsou lídry v obsahu soli.
  • Při vaření přidejte o něco méně soli, než je uvedeno v receptu;
  • Slánku nepokládejte na stůl, aby nedošlo k pokušení dosolit pokrm;
  • Přečtěte si složení na zakoupených produktech;
  • Nahraďte sůl jiným kořením.

Čím lze sůl nahradit?

Seznam produktů, které nahrazují sůl, zahrnuje různé koření a bylinky. Dodávají pokrmu aroma a zvláštní chuť, díky čemuž je absence nebo nedostatek soli nepostřehnutelná.

Produkty nahrazující sůl:

  • Citronová šťáva;
  • Ocet;
  • Mořská řasa;
  • Česnek a cibule;
  • Křen a zázvor;
  • Sušené bylinky: kopr, petržel, bazalka, oregano, kmín;
  • Koření: nové koření; kurkuma, kari, paprika;
  • Sušená zelenina: rajče, celer, paprika.