Každý z vás, kdo začal uvažovat o přechodu na zdravější stravu, se pravděpodobně mnohokrát setkal s informacemi o prospěšnosti tmavě zelené listové zeleniny. A špenát, jak jste si již mohli všimnout, má mezi obrovskou rozmanitostí takové zeleniny zvláštní místo.

A nejsou to jednoduchá slova, která naznačují nějaký módní trend ve světě zdraví. Opravdu stojí za to se na to znovu podívat a přidat do svého jídelníčku.

Už jen myšlenka, že léčivé vlastnosti špenátu byly využívány již ve starověké Persii, potvrzuje jeho velikost. Zdravotní přínosy špenátu jsou opravdu působivé. Do Evropy byl mimochodem přivezen již v 11. století. A okamžitě si vysloužila své čestné místo v receptech mnoha zemí.

Nyní ji najdete i zde. Může být na pultech našich supermarketů jak syrový, tak mražený, a dokonce i jako součást jiných pokrmů a směsí.

Špenát je silným zdrojem bílkovin, hrubé vlákniny, vitamínů A, C, E a K, thiaminu, vitamínu B6, kyseliny listové, vápníku, železa, hořčíku, fosforu, draslíku, mědi, zinku a manganu. Jinými slovy, je prostě nabitý skvělými prvky pro každou buňku našeho těla!

I když můžeme přidat mínus: špenátový protein vám nepomůže budovat svaly přes noc. Budete muset tvrdě pracovat.

To však nijak neubírá na jeho přednostech. Zkusme na to přijít podrobněji.

Zdravotní přínosy špenátu.

1. Špenát je velmi výživný

O tom, že špenát je plný živin, které rozhodně nemůžete ignorovat, by nemělo být pochyb.

Jeho listy obsahují minerály jako draslík, hořčík, měď, zinek a mangan. Pomáhají tělu regulovat hladinu tekutin, podporují funkci buněk, srdeční frekvenci a regulují krevní tlak.

Navíc, pokud trpíte nedostatkem železa, špenát by měl být jednou z prvních zelených listových zelenin zařazených do vašeho jídelníčku. Železo je nezbytný stopový prvek, který tělo potřebuje k produkci červených krvinek. Pomáhá také snižovat buněčnou oxidaci. Vězte, že 100 gramů špenátu obsahuje 25 % vašeho denního příjmu železa!

Špenát je jedním z nejúčinnějších zdrojů vitamínu K ze všech potravin. Jedna velká hrst vařeného špenátu nám může poskytnout trojnásobek denní potřeby vitamínu K!

A přestože je bohatý na různé vitamíny a minerály, obsahuje pouze asi 50 kalorií na porci. Proto je skvělý pro zdravé hubnutí. Je to win-win.

ČTĚTE VÍCE
Kde může pískavice růst?

2. Toto je opravdová superpotravina!

Nyní, když jste viděli, kolik důležitých živin špenát obsahuje, pravděpodobně vás zajímá, jak by si mohl porovnat s jinou zeleninou a dokonce i ovocem. Proč je chladnější? .

Takže: v roce 2014 zveřejnilo americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) zajímavou studii. Během studie byl sestaven seznam těch úplně nejlepších produktů, které mají silný vliv na lidské zdraví. Bylo zohledněno, kolik živin, vitamínů, minerálů, prvků a tak dále obsahují.

Každá z potravin na seznamu je považována za skutečnou nutriční elektrárnu. Dnes se takovým produktům módně říká superpotraviny.

A co si myslíš ty? . Mezi desítkami zeleniny, ovoce a bobulovin obsadil špenát vysoké páté místo. Pokud jde o nutriční hodnotu, předčí takové giganty mezi zeleninou, jako je zelí, petržel, hlávkový salát a mnoho další listové zeleniny.

Špenát je zřejmě velmi ceněný. A právem ji lze označit za superpotravinu.

3. Posiluje vaši imunitu

Jedním z klíčových faktorů zdravotních a imunitních výhod špenátu je přítomnost velkého množství antioxidantů. Jeho listy jsou vynikajícím zdrojem životně důležitých antioxidantů, vitamínů A a C a antioxidačních flavonoidů, jako je lutein, zeaxanthin a beta-karoten.

Antioxidanty, jak asi víte, jsou silnými pomocníky v boji proti rakovině a chronickým onemocněním, které jsou generovány nebezpečnými volnými radikály, těmi molekulami, které způsobují oxidaci tělesných buněk.

Například vitamín C je skvělý pro imunitní systém těla. Pomáhá rozvíjet odolnost vůči infekcím a bojovat proti volným radikálům. 100 g čerstvého špenátu má 47 % doporučené denní dávky vitamínu C.

Vitamin A je také považován za antioxidant. Pomáhá nám zbavit se toxinů, bakterií, virů a dalších vetřelců, kteří mají tendenci zabíjet naše buňky, což způsobuje onemocnění a infekce.

Špenát přirozeně snižuje záněty v těle. Tyto procesy jsou často spojeny s nemocemi a mnoha druhy rakoviny. Špenát také pomáhá při procesu trávení. Pomáhá při vstřebávání živin obsažených v jiných potravinách.

4. Zvětšuje svaly a posiluje je

Existuje důvod, proč lékaři doporučují přidávat špenát do vašeho jídelníčku častěji. Množství bílkovin ve špenátu je prostě působivé. Ale je to jen zelenina! A co je nejdůležitější: působením enzymů se tento protein snadno rozkládá na aminokyseliny, které jsou pro člověka nezbytné.

ČTĚTE VÍCE
Jak se opyluje mrkev?

Jak každý z nás ví, právě aminokyseliny pomáhají rozvíjet svalovou sílu a velikost. Podporují také rychlejší hojení ran. Aminokyseliny také pomáhají zvýšit náš metabolismus a povzbuzují všechny naše orgány k optimálnímu fungování.

Navíc díky tolika živin a bílkovin vám špenát pomůže cítit se plnější, což v konečném důsledku pomáhá ke zdravému hubnutí.

Za zvážení stojí i fakt, že špenát obsahuje značné množství hořčíku, který napomáhá proudění asi 300 životně důležitých procesů včetně rozvoje svalů.

Hořčík reguluje především hladiny draslíku, sodíku a vápníku v těle. To zase pomáhá kontrolovat neuromuskulární signály a svalové kontrakce. To je důvod, proč si lidé trpící nedostatkem hořčíku často stěžují na svalové křeče a bolesti.

5. Podporuje vývoj kostí

Jak jsme již zjistili, špenát je bohatý na vitamín K a hořčík. To jsou prvky, které jsou potřebné pro zdraví kostry, říká americká Národní organizace pro osteoporózu.

Vitamin K je stále více uznáván jako jeden z nejdůležitějších prvků pro zdraví kostí. Jedna studie publikovaná americkým Národním institutem zdraví tedy ukázala, že vitamín K může snížit riziko zlomenin. Studie také zjistila, že v tandemu s vitamínem D může draslík zvýšit hustotu kostí a napomáhat vstřebávání vápníku.

Pokud jste to ještě nevěděli, pamatujte: silnější kosti znamenají silnější tělo. Navíc je mnohem snazší toho dosáhnout s listovou zeleninou, jako je špenát.

6. Špenát je skvělým bojovníkem proti rakovině

Jedním z nejobtížnějších problémů moderní medicíny je boj s mnoha druhy rakoviny. A nejsmutnější je, že tato nemoc postupuje. Je tu však novinka, která nám může zvednout náladu – špenát se ukazuje jako skvělá zbraň v boji proti rakovině.

Výzkum z Harvardské univerzity ukázal, že ženy, jejichž strava obsahuje špenát bohatý na flavonoidy, mají o 40 % nižší riziko vzniku rakoviny vaječníků.

Karotenoidy obsažené ve špenátu mohou také zabíjet buňky rakoviny prostaty.

Vědci také našli souvislost mezi sníženým rizikem rakoviny prsu a stravou s vysokým obsahem beta-karotenu a vitamínu A. Tyto sloučeniny se hojně nacházejí ve špenátu a mrkvi.

Pokud se tedy chcete chránit před hrozbou rakoviny, přidejte do svého standardního jídelníčku více špenátu.

ČTĚTE VÍCE
Kde bromélie roste?

7. Zpomaluje stárnutí organismu

Již nejednou bylo prokázáno, že konzumací většího množství zeleniny, včetně špenátu, můžeme sami účinně zpomalit proces stárnutí organismu.

Americký Národní institut zdraví zveřejnil studii potvrzující, že špenát chrání mozek před nemocemi souvisejícími s věkem a může také pomoci při obnově poškozených buněk v mozkové kůře, a to i v důsledku mrtvice.

Špenát díky své antioxidační aktivitě snadno snižuje záněty v těle a oxidační procesy spojené se stresem. Právě tyto stresy vedou k poklesu našich kognitivních, behaviorálních a motorických dovedností.

Antioxidanty nacházející se ve špenátu mohou také zpomalit ústup psychických a fyzických příznaků stáří.

Tato omlazující vlastnost špenátu vám pomůže prodloužit mládí a krásu.

8. Špenát snižuje příznaky astmatu

Astmatici často čelí riziku astmatického záchvatu. Mohou být často sužováni dušností, sípáním, kašlem atd.

Ale špenát, známý pro své vysoké hladiny beta-karotenu a dalších prospěšných živin, může pomoci astmatikům zmírnit tyto příznaky.

Studie zveřejněná izraelským lékařským centrem zjistila, že lidé trpící astmatem po intenzivním cvičení konzumací pouhých 64 miligramů beta-karotenu týdně byli schopni se takových astmatických záchvatů zbavit.

Této studie se zúčastnilo 38 lidí. Část z nich byla ovlivněna sugescí (placebo efekt), druhá část brala doplňky s betakarotenem. Takže do jednoho týdne. První skupině se podařilo snížit příznaky astmatu o 15 % a druhé o 53 %!

Úžasný! … Pokud tedy trpíte některým z příznaků astmatu, můžete špenát jednoduše zařadit do svého jídelníčku a pomoci si tak přirozeně.

9. Špenát podporuje zdraví srdce

Díky vysokému obsahu betakarotenu, vitaminu C, ale i řadě dalších živin dokážou špenátové listy jednoduše zničit špatnou hladinu cholesterolu.

Kyselina listová také hraje významnou roli ve zdraví srdce. Některé aminokyseliny obsažené ve špenátu mohou bojovat proti srdečním chorobám, včetně mrtvice, osteoporózy a dalších.

Draslík a hořčík obsažené ve špenátu pomáhají posilovat vaše srdce, snižují krevní tlak a snižují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a mrtvice.

Studie prokázaly, že pravidelná konzumace špenátu snižuje riziko srdečního infarktu. Kromě toho může tmavě zelená listová zelenina, jako je špenát, urychlit zotavení srdce po určitých onemocněních.

Pamatujte, že vaše riziko srdečních onemocnění se výrazně sníží, pokud do svého denního jídelníčku zařadíte více špenátu.

ČTĚTE VÍCE
Kdo vyvinul odrůdu kupcovy manželky?

Co se dá vařit se špenátem?

Pokud jste si nyní při čtení tohoto článku uvědomili, že tato tmavě zelená zelenina má vše, co potřebujete, ale nevíte, jak ji vařit, na webu vegetarian.ru mluvíme o mnoha úžasných pokrmech, které ozdobí nejen dovolenou , ale také váš každodenní život (Navštivte sekci „Recepty“!). Připravit si můžete například špenátovou krémovou polévku plnou užitečných prvků a mnoha vitamínů nebo dušený špenát se sýrem nebo lehký salát. Mohou to být samozřejmě i zelené smoothies, které většinou obsahují špenát.

Špenát, jak je ukázáno výše, se znovu a znovu prokazuje jako vynikající potravina pro vaše zdraví. Je skutečným léčitelem. Je také zdrojem životně důležitých vitamínů, prvků a antioxidantů. Je výborným ochráncem před některými formami rakoviny.

A co je pro nás nejdůležitější, špenát je výbornou ingrediencí do jakéhokoli jídla na vašem stole. Díky tomu je ještě cennější. Nemusíte totiž vymýšlet nic speciálního, abyste své tělo naplnili celou řadou užitečných látek.

Vězte, že jeho konzumací se snadno vypořádáte s některými „tyrany“ ve vašem těle, kteří vám neustále chtějí ničit zdraví!

Využijte všech blahodárných vlastností špenátu pro zdraví, krásnou postavu a zářící pleť!