Poslechněte si audio verzi článku: https://sektascience.com/wp-content/uploads/2015/06/prorostki.mp3 «Полезные свойства проростков». Скачать аудиоверсию статьи.

Proces klíčení semen různých rostlin je ve světě znám již dlouhou dobu. S popularizací správné výživy u nás se klíčky začaly objevovat v obchodech a klíčit se doma. Jaké je tajemství úspěchu klíčků a jak mohou být užitečné pro naše tělo?

Výhody klíčků

Sazenice jsou integrálním živým organismem ve fázi maximální vitální aktivity. Taková potravina se nepoškozuje ani nezpracovává, získává se přirozeně bez zásahů, které mění její vlastnosti. Malý klíček obsahuje velký komplex užitečných látek v požadovaných množstvích a optimálních poměrech.

Klíčky dokážou stimulovat metabolismus, kompenzovat nedostatek vitamínů a minerálů, zvyšují imunitu a pomáhají čistit tělo od odpadů a toxinů.

Vědci to dokázali intenzita enzymové aktivity v klíčících semenech dosahuje maxima ve dnech 3.–4 po začátku klíčení a po 5 dnech obsah enzymů znatelně klesá. V klíčcích některých plodin se množství enzymů zvyšuje oproti nenaklíčeným semenům 43krát, někdy i více. Vědci se domnívají, že na enzymy nejbohatší potravinou na celé planetě jsou klíčící semena.

Požíráním klíčků dostává člověk celkem lehce stravitelnou potravu spolu s enzymy, které v naklíčeném zrnu plní funkci štěpení bílkovin, tuků a sacharidů.

Vědci zjistili, že studují vlastnosti naklíčených semen významné zvýšení antioxidační aktivity 2.–5. den klíčení. V tomto období se v klíčku syntetizuje obrovské množství antioxidačních vitamínů, včetně vitamínů B, C, D a P. U některých rostlin z čeledi bobovitých se tak množství vitamínu C zvyšuje 600krát, zatímco v pšeničných klíčcích množství vitaminu E se zvyšuje několik desítekkrát. Výrazně se také zvyšuje obsah karotenoidů a bioflavonoidů.

Během klíčení se výrazně zvyšuje množství vlákniny v semenech. Kromě toho jsou naklíčená zrna skutečnou zásobárnou křemíku, chrómu, mědi, selenu a jódu.

Nevýhody klíčků

Jednou z hlavních nevýhod klíčků je, že nevyžadují dlouhodobé skladování. Doba maximální aktivity aktivovaného zrna je v průměru 3-4 dny. Tato skutečnost činí prodej výpěstků pro dodavatele problematický, najít kvalitní produkt tak není jednoduché.

Po 4-5 dnech se vzešlé zrno stane nevhodným ke konzumaci: vždyť vydalo všechny živiny a energii mladé rostlince.

Další nevýhodou je, že některým lidem konzumace klíčků v čisté formě způsobuje žaludeční potíže nebo zažívací potíže. K tomu může dojít v důsledku nedostatku určitých enzymů. Organismus, který byl řadu let krmen tepelně upravenou stravou, nemusí vždy adekvátně reagovat na změnu stravy. Nesmíme zapomenout, že různé druhy klíčků se liší svým účinkem na tělo, složením a vlastnostmi.

ČTĚTE VÍCE
Odkud máte koriandr?
Co umíte naklíčit?

  • obilniny (pšenice, žito, oves, zelená pohanka, amarant, quinoa);
  • obiloviny a luštěniny (čočka, cizrna, fazole mungo, sójové boby);
  • semena (lněná, slunečnicová, ostropestřec, dýně, pískavice, sezam, vlašské ořechy, mandle, lískové ořechy).

Přibližné doby klíčení pro různá semena a zrna

Jméno Doba namáčení, h Doba klíčení, dny
Obiloviny
Pšenice, špalda (špalda, kamut) 6 1-2
Žito, loupaný oves, loupaný ječmen 6-8 2-3
Zelená pohanka (nepražená) 6 1-2
Quinoa 3-4 2-3
Luštěniny
Mash 8 4-6
Čočka 8 2-3
Арахис 8-12 1-2
Chick-hrách 12-48 2-4
Jiná semena
Neloupaná slunečnicová semínka 6-8 1
Neloupaná dýňová semínka 6 1-2
ořechy
Vlašský ořech, pekan 4
Mandle, para ořechy, lískové ořechy, lískové ořechy 8-12 1-3
Jak se změní složení zrna nebo luštěniny po vyklíčení?

Zralá semena jsou ve stavu spánku. Životaschopnost semen v tomto stavu zůstává roky, za předpokladu, že jejich vlhkost je v rozmezí od 3 % do 14 %. Proto je to voda, která je spouštěcím faktorem procesu klíčení.

Již během prvních minut po kontaktu semene s vodou se mnohonásobně zvýší jeho dýchání a spustí se syntéza enzymů, které mají za úkol rozložit komplexní rezervní živiny na jednodušší. Všechny živiny potřebné pro život jsou mobilizovány a posílány do rostoucích orgánů sazenice.

Již 24 hodin po začátku bobtnání začíná proces štěpení škrobu na jednoduché cukry, o něco později se zásobní bílkoviny štěpí na nízkomolekulární sloučeniny (peptidy a aminokyseliny) a třetí den začíná štěpení tuků s tvorbou mastných kyselin. Tyto jednodušší sloučeniny se používají jak k budování nových pletiv, tak k syntéze mnoha sloučenin, které podporují život mladé rostliny. V klíčícím semínku lze tedy pozorovat jakýsi mechanismus autolýzy – samotrávení neboli přeměnu složitých látek na jednoduché.

Při klíčení semen se výrazně zvyšuje obsah vitamínů, zejména vitamínu C (tab. 1). Zvyšuje se i celkový obsah antioxidantů (například u pšenice – z 24 mg/100 g na 275 mg/100 g). Prokázaly to také četné studie zahraničních vědců Klíčky oproti suchým semenům obsahují výrazně více riboflavinu, kyseliny nikotinové a listové, pyridoxinu a thiaminu.

Obsah vitamínu C v počátečních a klíčících semenech (mg/100 g)

Bílkoviny a tuky se nacházejí především v klíčcích zrn. Hlavní část sacharidů je koncentrována v endospermu a je zastoupena škrobem. Během klíčení se mírně zvyšuje obsah bílkovin a často klesá obsah tuku a sacharidů (tabulka 2). Množství vlákniny se zvyšuje během klíčení (například u pšenice – z 3,3 % na 4,5 %).

ČTĚTE VÍCE
Jaký alergen je v pohance?

Obsah makroživin před a po klíčení semen