Křen je vytrvalá rostlina z čeledi Brassica, známá pro svou pikantní a štiplavou chuť. Pěstovali ho staří Řekové a Římané, na Rusi se křen pěstoval od XNUMX. století, v Evropě se rozšířil ve středověku. Odbornice na výživu Marina Tamarova hovoří o harmonické kombinaci jasné chuti a léčivých vlastností křenu.

Obsah kalorií a nutriční hodnota křenu

Na 100 g výrobku:

  • obsah kalorií – 59 kcal;
  • bílkoviny – 6,47 g (9% denní hodnoty);
  • tuky – 1,6 g (2% denní hodnoty);
  • sacharidy – 21 g (7% denní hodnoty).

Citace Mariny Tamarové: „Kořenová zelenina sama o sobě má málo kalorií a hodně vlákniny. Pokud však kupujete křen ve formě koření nebo pasty, věnujte pozornost složení: kromě samotného kořene výrobci často přidávají cukr a další přísady, které zvyšují obsah kalorií v hotovém výrobku.“

Výhody křenu

Posílení imunitního systému, stimulace práce vnitřních orgánů a tělesných systémů, zvýšení potence – to je neúplný seznam prospěšných vlastností rostliny.

Baktericidní vlastnosti

Enzym lysozym obsažený v kořeni rostliny je přírodní antimikrobiální látka, proto je křen užitečný pro prevenci a léčbu infekčních onemocnění.

Diuretický účinek

Šťáva z čerstvých kořenů křenu odstraňuje přebytečnou tekutinu z těla. Díky tomu je vynikajícím prostředkem v boji proti otokům a pro prevenci problémů urogenitálního systému.

Vitamíny a minerály

Obsahem vitaminu C rostlina předčí citrony a pomeranče, podporuje imunitní systém a hodí se zejména v období podzim-zima. Je také zdrojem vitamínů skupiny B a kyseliny listové. Hořčík obsažený v křenu příznivě působí na nervový systém a činnost svalů.

„Křen je jedinečný produkt, který při umírněné konzumaci může prospět celému tělu. Působí protizánětlivě při akutních respiračních virových infekcích, působí močopudně, obsahuje velké množství minerálních látek, antioxidantů, vitamínů skupiny B a samozřejmě vlákninu.“

Marina Tamarová
Odborník na výživu

Kořen křenu obsahuje enzymy, které stimulují trávení a pomáhají zvyšovat kyselost žaludeční šťávy. Také díky svým choleretickým vlastnostem má křen příznivý vliv na funkci střev a pomáhá zbavit se zácpy. Stimuluje trávení a zvyšuje kyselost žaludeční šťávy.

Poškození křenem

Navzdory prospěšným vlastnostem rostliny by se neměla zneužívat. Křen se nedoporučuje při onemocněních trávicího traktu, jater a ledvin, stejně jako u náchylných k alergickým reakcím.

ČTĚTE VÍCE
Jak vyčistit mech?

„Ve velkém množství není křen prospěšný ani zdravým lidem. Může způsobit podráždění sliznice trávicího traktu.“

Marina Tamarová
Odborník na výživu

Může také zvýšit krevní tlak a při vnějším použití je možné podráždění a dokonce i popáleniny. Oční kontakt je nebezpečný – buďte opatrní, pokud si křenové koření vyrábíte sami.

Křen je kontraindikován při gastritidě s vysokou kyselostí žaludeční šťávy, peptickém vředu žaludku a dvanáctníku, akutních zánětlivých onemocněních trávicího traktu, jater, ledvin a srdečních onemocněních s tachykardií. Nedoporučuje se těhotným a kojícím ženám.

Křen v kosmetologii

Kořenitá rostlina se často používá v lidových receptech na přípravu odvarů, masek na pleť a vlasy. Křen je proslulý svými bělícími vlastnostmi a pomáhá v boji proti stařeckým skvrnám a pihám, ale lidé s citlivou pokožkou by ho měli používat opatrně kvůli možnému podráždění.

Maska proti stárnutí

Recept je jednoduchý: musíte oloupat a nastrouhat kořen křenu na jemném struhadle, poté přidat zakysanou smetanu ve stejném poměru. Vzniklou hmotu naneste rovnoměrně v tenké vrstvě na obličej, krk a dekolt. Po 15 minutách masku odstraňte vatovým tamponem namočeným v teplém mléce a poté opláchněte vodou.

Maska pro oslabené vlasy

Kořen rostliny se stále používá: z nastrouhaného křenu vymačkejte šťávu na čtvrtinu sklenice a přidejte stejné množství vody. Poté do tekutiny vmíchejte lžičku medu. Rozložte kompozici na kořínky vlasů, nasaďte si sprchovou čepici a zakryjte ručníkem. Po 30 minutách si vlasy umyjte šamponem. Výsledkem je stimulace krevního oběhu ve vlasových folikulech, objem kořínků a lesk vlasů.

Recepty s křenem

křenová omáčka

  • kyselá jablka – 2 ks;
  • kořen křenu – 50 g;
  • česnek – 2-3 hřebíček;
  • sůl – 1 lžičky;
  • 9% ocet – 1 lžičky.

Jablka zbavte slupky a semínek a pečte v troubě nebo mikrovlnné troubě do měkka. Křen oloupeme a nastrouháme najemno. Všechny ingredience vložte do mixéru a rozmixujte dohladka.

Salát z červené řepy s křenem

  • řepa – 3 ks .;
  • zakysaná smetana – 6 polévkové lžíce;
  • strouhaný křen – 1,5-2 polévkové lžíce;
  • česnek – hřebíček 2;
  • vejce na servírování – 2 ks;
  • černý pepř, sůl – podle chuti.

Umyjte řepu. Každý zvlášť zabalte do fólie. Pečeme v troubě vyhřáté na 200°C asi 50 minut, podle odrůdy.

ČTĚTE VÍCE
Co je dobrého na polypropylenu?

Hotovou řepu vychladíme, oloupeme a nastrouháme na hrubém struhadle.

Zároveň uvaříme vejce natvrdo. Oloupejte a rozkrojte napůl.

Česnek oloupeme a nastrouháme na nejjemnějším struhadle. Smícháme se zakysanou smetanou a křenem. Červenou řepu osolíme, opepříme, smícháme se zakysanou smetanou, křenem a česnekem, důkladně promícháme a podáváme s půlkou vejce.

Jak vybrat křen

Měli byste se řídit jeho vzhledem: kořen by měl být hustý, hladký a jednotný v barvě. Velikost je jako malá mrkev, pak bude vhodné oloupat a nastrouhat na vaření.

„Kořen křenu lze koupit v obchodě kdykoli během roku. Vyberte kořen, který je pevný a nemá žádné měkké, tmavé nebo nazelenalé oblasti. Prodává se i hotová křenová pasta nebo koření. Pokud si koření připravujete sami, je nejlepší křen umlít v mixéru nebo na masovém mlýnku s jemnou mřížkou. Při výběru toho druhého nejprve umístěte sáček přes vývod, aby štiplavý zápach nezpůsoboval nadměrné trhání.“

Marina Tamarová
Odborník na výživu

Jak skladovat křen

Pro zachování jeho prospěšných vlastností a chuťových vlastností by měl být křen skladován v lednici celý a podle potřeby strouhaný, protože strouhaný kořen rychle ztrácí chuť. Umístěte rostlinu do sklenice s víčkem: zabráníte tak šíření silného zápachu na další produkty.

Nyní máme komunitu na VKontakte, kde říkáme vše o zdravém životním stylu, sdílíme tipy a životní hacky. Přihlaste se, abyste zůstali ve formě!