Pokud jde o bílkoviny, mungo je lepší než hrášek a je na stejné úrovni jako fazole a čočka. Výhody produktu jsou zřejmé, stačí se podívat na seznam prvků v něm. Zrna obsahují sodík, draslík, fosfor, hořčík, vápník a železo. Mungo fazole obsahuje optimální množství niacinu, jednoho z vitamínů B.

Nutriční hodnota syrových obilovin je uvedena v tabulce.

kategorie Obsah ve 100 g
Proteiny 23,86 g
Tuky 1,2 g
Sacharidy 64,6 g
Vlákno 6 g

Obsah kalorií v produktu je 333 kcal na 100 gramů.

Užitečné a léčivé vlastnosti

Fazole mungo jsou vhodnou náhradou masa. Obsahují dostatek bílkovin – stavebního materiálu našich buněk, a železa. Ten pomůže vyrovnat se s chronickou únavou, anémií, problémy s duševní činností a funkcí štítné žlázy. Rostlinné bílkoviny jsou snadněji stravitelné a sacharidy patří do „pomalé“ třídy, takže fazole mungo jsou užitečné pro sportovce a ty, kteří usilují o ideální postavu. Vláknina napomáhá trávení, čistí střeva a podporuje zdravé hubnutí.

Hořčík je dalším pomocníkem při práci se svaly. Tento prvek ve spojení s vápníkem a fosforem zajišťuje pevnost a zdravý vzhled vlasů, nehtů a zubů. A v kombinaci s draslíkem podporuje srdeční činnost. Sodík řídí metabolismus vody a soli v těle.

Vitamin B3 neboli niacin (kyselina nikotinová) zajišťuje zdravou pokožku, má vazodilatační účinky, ovlivňuje metabolické procesy v těle a zlepšuje trávení.

Všechny prvky obsažené v mungu spolupracují a přinášejí tělu hmatatelné výhody.

přihláška

Fazole mungo zaujímá zvláštní místo ve stravě člověka, který vede zdravý životní styl. Obiloviny se používají nejen ve vaření, ale také v lidovém léčitelství (hlavně čínské) a kosmetologii.

Ve vaření

S touto nenáročnou cereálií najdou společnou řeč i ti nejlínější kuchaři. Z fazolí mungo bez námahy vznikne vydatná kaše. Výrobek se také používá při přípravě tradičních čínských, japonských, tádžických, uzbeckých a turkmenských pokrmů. Existují recepty využívající fazole mungo v kombinaci s rýží, do které se přidává rostlinný olej, kousky masa a sušené ovoce. Skleněné nudle nebo funchóza se vyrábí ze zlatých fazolí.

Zrna, loupaná nebo leštěná, se nazývají dal. Pokrm připravený z takových zrn má stejný název.

Milovníci fazolí mungo doporučují je před vařením namočit přes noc. I bez přípravných postupů se však během 1-2 hodin dobře vaří. A zkušení kuchaři říkají, že namáčení všech luštěnin a luštěnin je nezbytné, aby se „probudily“ jejich prospěšné vlastnosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než batáty dozrají?

V kosmetologii

Vyznavači přírodní kosmetologie jsou přesvědčeni, že fazole mungo čistí pleť, a z dužiny těchto fazolí vyrábějí pleťové masky. Takové postupy utahují póry a čistí obličej od černých teček. Scrub se připravují z mletých zrn s přídavkem odvarů z bylinek, koření, medu a citronové šťávy.

Chcete-li zlepšit mastnou pleť, můžete si vyrobit jednoduchou směs. Pomocí mlýnku nebo mlýnku na kávu rozdrťte zrna, přidejte k nim med nebo citronovou šťávu ve stejném množství. Výsledná buničina by měla být použita jako peeling nebo maska ​​a nanášejte ji na obličej a krk po dobu 10-15 minut.

V medicíně

Využití mungu pro léčebné účely propagují přívrženci ajurvédy. Předpokládá se také, že léčivý odvar ze zlatých fazolí pomáhá při otravách, snižuje hladinu toxinů v těle a působí močopudně.

Díky složení vitamínů a prvků posiluje fazole mungo imunitní obranu těla, činnost srdce a mozku. Abyste se cítili lépe, přidejte do svého jídelníčku obiloviny a vařte je alespoň 2krát týdně. Tyto fazole přinášejí velké výhody, pokud jsou naklíčené.

Naklíčené fazole mungo

Z naklíčených fazolí mungo se připravují saláty a polévky, konzumuje se obyčejně i pro léčebné účely a používá se při kosmetických procedurách. Klíčky těchto zrn obsahují mnohem větší množství užitečných látek než suchý produkt. Klíčení mungo fazolí je velmi snadné:

  1. opláchněte a namočte fazole do misky, nechte přes noc;
  2. vypusťte zbývající vodu, opláchněte zrna, vložte je do prázdného podšálku nebo květináče, který předtím zakryl dno vrstvou ubrousků;
  3. Hrnec přikryjte tmavou hustou utěrkou a jeho obsah zalévejte 2 dny.
  4. Po připravení budou klíčky dlouhé 4-5 centimetrů.

Vymyslete si vlastní způsob klíčení. Pro efektivní růst potřebují zrna vlhkost, odtok přebytečné vody a tmu. Pod vrstvou tmavého pletiva budou rostliny tvořit silné, křupavé stonky, které jsou příjemné k jídlu. Naklíčené fazole mungo se navíc tělem lépe vstřebávají.

Kontraindikace a bezpečnostní opatření

Neexistují žádné zvláštní kontraindikace pro konzumaci fazolí mungo. Pokud pociťujete zažívací potíže, zařaďte obiloviny do svého jídelníčku postupně, abyste pocítili vliv na vaši pohodu. Fazole škodí pouze při nadměrné konzumaci.

Mung není produktem způsobujícím alergii a podle odborníků na výživu neobsahuje velké množství oligosacharidů, které způsobují plynatost.

ČTĚTE VÍCE
Proč je kočka lepší než kočka?

Jak si vybrat a jak uložit

Abyste se vyhnuli nákupu nekvalitních fazolí, upřednostněte spolehlivé výrobce. Dobré fazole v balení by měly být jasně zelené, většinou bez nasekaných částic (to je zvláště důležité, pokud používáte fazole mungo na klíčení).

Fazole se doporučuje skladovat na chladném, suchém a dobře větraném místě v obalech výrobce a také v látkových nebo celulózových sáčcích a sáčcích.

Neobvyklé tmavě zelené kuličky mungo fazolí přitahují v obchodě pozornost, ale k pokladně je přinesou jen zřídka: zákazníci často nechápou, k čemu tato podivná asijská cereálie slouží. Téměř každý přitom vyzkoušel mungo v jiné kvalitě – ve formě „skleněných nudlí“ nebo funchózy.

Z našeho článku se dozvíte, proč byste měli přejít na mungo z jiných luštěnin, jak toto zrno správně vařit a kdy není nutné vařit.

Fazole mungo, lui dau nebo mungo: co to je?

Fazole mungo má neoficiální název „asijská fazole“, ale fazole samotné jsou pro ně spíše bratrancem, ačkoli oba druhy patří do rodu luštěnin. Fazole mungo zdomácněly v Indii asi před 4500 lety a o tisíc let později se začaly pěstovat v celé zemi.

Z Indie (kde se mu říká „dal“) se fazole mungo dostala do Číny (kde se mu říkalo „liu-dau“), do zemí jihovýchodní Asie (zde se mu říkalo „mungo“) a střední Asie. Ve skutečnosti velmi běžný název „maš“ pochází z jazyka Farsi, kterým se hovořilo na území moderního Íránu, Tádžikistánu a Uzbekistánu. Ve všech těchto regionech je fazole mungo oblíbená pro svou nenáročnost, rozpoznatelnou chuť a zdravé vlastnosti.

Fazole mungo jsou dobré pro zdraví

Vše je o jeho složení. Fazole mungo je bohaté na flavonoidy, polysacharidy a polyfenoly (zejména fenolové kyseliny), díky kterým může jeho konzumace předcházet ateroskleróze a ischemické chorobě srdeční, onemocnění jater a vylučovací soustavy.

Fazole a asijské fazolové klíčky obsahují peptidy – proteinové sloučeniny skládající se z aminokyselin. Peptidy obecně regulují aktivitu buněk v celém těle a konkrétně ty, které se nacházejí ve fazolích mungo, snižují krevní tlak.

Konečně, fazole mungo má nízký glykemický index. Hodnota GI fazole mungo je 31, což z něj činí vhodný produkt pro pacienty s cukrovkou.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh květiny je bodlák?

Místo masa: jak mungo pomáhá vegetariánům

Ve své historické domovině, Indii, kde se z různých důvodů až 50 % populace hlásí k vegetariánství, se mungo používá jako cenný zdroj bílkovin. Vědci prokázali, že stravitelnost fazolí mungo je mnohem vyšší než u jiných luštěnin. Obsahuje opravdu hodně bílkovin, dále vlákninu, biologicky aktivní látky, vitamíny a minerály.

Zelené fazolky obsahují všechny esenciální aminokyseliny: lysin, leucin, isoleucin, arginin, tryptofan atd. Je známo, že jídlo připravené z mungo je dětmi lépe snášeno a nezpůsobuje nadýmání a plynatost.

Podotýkáme však, že ani samotní Indové nedoporučují jíst fazole mungo samotné. Neobsahuje dostatek aminokyselin obsahujících síru, která je zodpovědná za přirozenou tvorbu bílkovin v těle. Odborníci na výživu doporučují kombinovat fazole s rýží a jinými obilovinami, aby byla zajištěna vyvážená strava.

Milovníci experimentování a vyznavači zdravé výživy se mohou klíčky mungo pustit do klíčení doma. To je docela snadné: musíte fazole namočit do vody na 6–8 hodin, poté vodu scedit, přemístit fazole mungo do vhodné nádoby, znovu přidat malé množství vody a umístit na tmavé místo. Voda by měla být vyměněna za čerstvou každých 8–10 hodin. Druhý den se objeví první klíčky a po 2-3 dnech se objeví kořínky a drobné lístky, které lze přidávat do salátů, asijských jídel a zelených smoothies. Klíčky fazolí mungo obsahují velké množství vitamínů PP a C, vápník, sodík, hořčík, fosfor, draslík a železo.

Co s nimi můžete vařit: vegetariánský pilaf, kaše, polévka (stejně známý indický dal), těsto na chleba a palačinky, hummus, řízky a vše, po čem vaše srdce touží.

Spolu s masem: příloha, polévka nebo nudle

Pokud místo řízku z mletých fazolí dáváte přednost starému dobrému steaku, mungo z jídelníčku nevyškrtávejte. Za prvé se může úspěšně stát přílohou k jakémukoli masovému nebo kuřecímu pokrmu. Za druhé, fazole mungo jsou jednou z nejoblíbenějších surovin v asijské kuchyni.

Číňané se stali objeviteli slavné funchose („fensy“) – průhledných tenkých nudlí, které mnozí mylně považují za rýžové nudle. Na rozdíl od posledně jmenovaných zůstávají nudle z mungo fazole průhledné a po uvaření se nelepí. „Skleněné nudle“ se používají jako příloha, základ do salátů, hlavních jídel a přidávají se i do polévek.

ČTĚTE VÍCE
Co mají norci rádi?

Ve střední Asii se fazole mungo již dlouho přidávají do běžné pilafové a rýžové kaše z mungo fazolí zvané „mash-shavlya“, která se tradičně připravuje s jehněčím, hovězím, mletým masem nebo jednoduše se zeleninou.

Co můžete vařit s mungo fazolemi: pilaf, paella, polévky, přílohy. Obecně vše, co mají vegetariáni. Ale s masem.

Ochutnali jste fazole mungo nebo je stále považujete za exotické zrno pro milovníky orientální kuchyně?