Tuřín je tradiční ruská kořenová zelenina proslulá svými pohádkami. Tato popularita se vysvětluje vynikající nasládlou chutí zeleniny. Tuřín byl dlouho považován za královnu stolu. Používá se jako základ pro přípravu příloh, salátů a přesnídávek. Tuřín lze konzumovat syrový. Tento produkt je vařený, dušený, smažený a pečený. Tuřín se dobře hodí k zelenině, ovoci, bylinkám, obilí a fazolím.

Tuřín: přínosy pro tělo

  1. normalizuje fungování střev a gastrointestinálního traktu jako celku;
  2. snižuje nebo odstraňuje bolest kloubů;
  3. posiluje kostní a chrupavkovou tkáň;
  4. přispívá ke zlepšení kardiovaskulárního systému;
  5. aktivuje mozkovou aktivitu;
  6. snižuje otoky měkkých tkání;
  7. zmírňuje zánětlivý proces.

Tuřín je považován za účinnou prevenci proti rozvoji nádorů (včetně rakoviny). Kořenová zelenina zabraňuje exacerbaci dny. Produkt je užitečný pro obnovu sexuálních funkcí a stabilizaci reprodukčního systému u mužů a žen.

Tuřín: poškození a kontraindikace

  • střevní nevolnost (průjem);
  • sklon k plynatosti;
  • pooperační období;
  • cholelitiáza;
  • onemocnění ledvin a močových cest;
  • dětský věk do 3 let;
  • idiosynkráza produktu.

Tuřín má výrazný stimulační účinek na střeva. Proto byste tento přípravek neměli zneužívat v případě zánětlivých procesů v tenkém, tlustém střevě a gastrointestinálním traktu. Tuřín byste neměli zařazovat do svého jídelníčku bezprostředně po porodu nebo operaci. Některá endokrinní onemocnění ukládají omezení použití tohoto produktu.

Jak vybrat správný tuřín?

Čerstvé vodnice mají světle žlutý nebo oranžový odstín. Tvar vodnice připomíná zploštělou hlízu s tenkým podlouhlým „ocáskem“ u oddenku a širokou, hustou základnou v místě připojení vrcholů. Povrch tuřínu je pružný, tvrdý, ve spodní části mírně drsný. Neměly by tam být žádné hnilobné inkluze. Syrové vodnice nemají výrazné aroma.

Složení, obsah kalorií, nutriční hodnota na 100 gramů

Kvantitativní obsah konkrétní látky v tuřínu se liší v závislosti na stupni čerstvosti a způsobu skladování produktu. Důležité jsou také environmentální vlastnosti místa, kde plodina roste, a agrotechnické prostředky používané k jejímu pěstování.

Kalorická hodnota

  • 32 kcal.

Energetická hodnota

  • bílkoviny – 1,5 g;
  • tuky – 0,1 g;
  • uhlohydráty – 6,2 g.

Chemické složení

  • voda – 90 g;
  • dietní vláknina – 1,9 g;
  • popel – 0,7 g.

Vitamíny

  • Bl – 1 mg;
  • Bl – 2 mg;
  • Bl – 4 mg;
  • Bl – 5 mg;
  • Bl – 6 mg;
  • B9 – 15 mcg;
  • C – 20 mg;
  • E – 0,1 mg;
  • H – 0,1 ug;
  • K – 0,1 μg;
  • PP – 1,1 mg.
ČTĚTE VÍCE
Co má Zamiakulkas rád?

Minerály

  • draslík – 238 mg;
  • Vápník – 159 mg;
  • hořčík – 17 mg;
  • sodík – 17 mg;
  • křemík – 91 mg;
  • síra – 21,7 mg;
  • fosfor – 34 mg;
  • železo – 0,9 mg;
  • měď – 85 mcg;
  • zinek – 0,23 mg;
  • selen – 0,7 mcg;
  • Mangan – 0,134 mg;
  • chrom – 0,5 mcg;
  • fluor – 12 mcg;
  • jód – 0,35 mcg;
  • lithium – 3,4 mcg;
  • kobalt – 2 mcg;
  • vanad – 40 mcg;
  • bór – 49 mcg.

Bioaktivní látky

  • škrob;
  • dextriny;
  • mono-, disacharidy;
  • Omega 3,6 mastné kyseliny.