V lidském těle se selen podílí na mnoha fyziologických procesech: poskytuje antioxidační ochranu, reguluje činnost štítné žlázy, podporuje imunitní funkce, aktivuje neurogenezi, působí antitromboticky a pomáhá snižovat riziko kardiovaskulárních patologií 2–12.


Antioxidační ochrana

V současné době se má za to, že klíčovou biochemickou funkcí selenu v lidském těle je jeho účast na konstrukci a fungování glutathionperoxidázy, důležitého antioxidačního enzymu, který zabraňuje hromadění volných radikálů v tkáních, které iniciují peroxidaci lipidů, proteinů, nukleových kyselin. a další sloučeniny 2.

Glutathionperoxidáza není jediným enzymem obsahujícím selen v lidském těle. Dnes věda zná nejméně 25 proteinů (předpokládá se, že jich je asi 100), které obsahují selen, a více než polovina z nich má výrazné antioxidační vlastnosti. Selenoproteiny hrají klíčovou roli při ochraně buněk před oxidačním stresem a udržování redoxní homeostázy. Právě proto je selen důležitý pro řadu biologických procesů závislých na ROS – přenos signálu, proliferaci, transformaci a stárnutí buněk, feroptózu, aktivitu imunitního systému a mnoho dalších procesů 3.

Regulace štítné žlázy

Experimentálně bylo zjištěno, že selen je esenciální složkou jodtyronin-5-deiodinázy typu I, enzymu, který se účastní biochemické reakce přeměny L-tyroxinu na aktivní hormon štítné žlázy – trijodtyronin (T 3) 1. Tento hormon štítné žlázy zajišťuje buněčné dýchání tkání a orgánů, reguluje metabolismus, srdeční frekvenci a rytmus, nervovou dráždivost a plní řadu dalších důležitých funkcí 4 .

Při nedostatku selenu v těle se snižuje aktivita jod-thyronin-5-deiodinázy, klesá hladina trijodtyroninu, zvyšuje se hladina dalšího hormonu štítné žlázy – tyroxinu (T4) a zhoršuje se nedostatek jódu, pokud k němu došlo dříve 1. Poruchy fungování endokrinního systému mají za následek řadu dalších poruch, především kardiovaskulárního, nervového a trávicího systému těla.

Podpora imunity

Selen má stimulační účinek na imunitní systém. Výsledky výzkumu naznačují, že pomáhá zvyšovat odolnost organismu vůči infekcím a snižovat závažnost zánětlivých reakcí. Bylo například zjištěno, že aktivace leukocytů v lidské krvi se zvyšuje v reakci na potraviny bohaté na selen 5 a účinnost očkování proti polioviru, viru chřipky a řadě dalších infekcí se zlepšuje přidáním mikronutričních doplňků do dieta 6,7.

Imunostimulační účinek selenu je nejvýraznější v kombinaci se zinkem. Randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná studie zahrnující 725 starších pacientů tedy ukázala, že po 6 měsících užívání doplňků selenu a zinku byly titry protilátek po očkování proti chřipce vyšší ve skupinách, které dostávaly mikroživiny samotné nebo v kombinaci s vitamíny, zatímco ve ve skupině pacientů užívajících pouze vitamíny byly titry protilátek významně nižší (P<0,05). Počet pacientů bez infekcí dýchacích cest během studie byl také vyšší ve skupinách užívajících doplňky selenu a zinku (P=0,06)8.

Ochrana nervového systému

Mnoho selenoproteinů je nezbytných pro vývoj nervového systému a ochranu neuronů před poškozením. Bylo zjištěno, že lidé se vzácnými mutacemi v genech pro biosyntézu selenoproteinů trpí zhoršenými kognitivními a motorickými funkcemi, záchvaty, poškozením sluchu a změněným metabolismem štítné žlázy 9 .

Vlivu selenu na neurogenezi (tvorbu nových neuronů) byla věnována celá řada vědeckých experimentů. V první fázi vědci studovali buněčné kultury myších hipokampálních neuronů léčených selenem a zjistili nárůst akumulace neuronálních kmenových buněk – neurosfér, což naznačovalo zvýšení intenzity neurogeneze. V další fázi byl přípravek selenu injikován přímo do hipokampu myší po dobu jednoho týdne. Výsledkem experimentu byl růst neuronálních prekurzorových buněk v gyrus dentatus hippocampu. V jiné studii vědci doplnili stravu starých myší o selen na měsíc, poté otestovali jejich kognitivní schopnosti pomocí speciálních testů. Jak se ukázalo, pokusné myši obstály v testech výrazně lépe než hlodavci z kontrolní skupiny. Vědci dospěli k závěru, že selen může nejen zpomalit věkem podmíněný pokles mentálních funkcí, ale také zlepšit kognitivní schopnosti stárnoucího mozku 10.

ČTĚTE VÍCE
Jaké barvy mají maliny?

Udržování zdraví srdce a cév

V roce 2019 časopis Nutrients zveřejnil výsledky velké prospektivní studie, ve které vědci prokázali souvislost mezi nízkou hladinou selenoproteinu P (SeP) v krvi a rizikem a zvýšenou úmrtností na kardiovaskulární patologie. Během studie v letech 2002 až 2006 byla odebrána a analyzována plazma od 4366 11 obyvatel švédského města Malmö (muži a ženy) bez anamnézy kardiovaskulárních patologií. Sledování pokračovalo dalších osm let, přičemž konečná data byla rozdělena do tří hlavních výsledků: první kardiovaskulární příhoda, úmrtí na kardiovaskulární onemocnění a úmrtí ze všech příčin. Největší počet úmrtí, jak z různých příčin, tak na srdeční patologie, byl zaznamenán ve skupině s nízkou hladinou SeP, zatímco u osob s normální a vysokou hladinou SeP byla mortalita významně nižší. Navíc jedinci s nedostatkem selenoproteinu P měli významně vyšší riziko ischemické choroby srdeční a mrtvice XNUMX .

Existuje mnoho dalších vědeckých studií o účincích selenu na kardiovaskulární systém a většina z nich naznačuje, že udržování adekvátních hladin selenu a enzymů obsahujících selen může snížit výskyt a závažnost srdečních a cévních patologií, jako je ateroskleróza, srdeční selhání, infarktu myokardu a také snižují ischemické poškození srdce a poškození volnými radikály 12.

Organické a anorganické formy minerálu

Podle doporučení Rospotrebnadzor je fyziologická potřeba selenu pro ženy 55 mcg/den, pro muže – 70 mcg/den, pro děti – od 10 do 50 mcg/den 13. Nedostatek minerálu můžete kompenzovat pomocí doplňků stravy, které jej mohou obsahovat v organické i anorganické formě.

Anorganické formy selenu zahrnují selenan a seleničitan, zatímco organické formy zahrnují selenomethionin, selenocystein a selekten. Studie ukázaly, že organické formy selenu, na rozdíl od seleničitanu a selenanu sodného, ​​jsou pro tělo bezpečné a nezpůsobují vedlejší účinky ani při koncentracích překračujících povolené normy 14 .

Selexen byl poprvé registrován v roce 2001 a v současnosti jde o unikátní organickou látku obsahující selen. V selexenu se selen kombinuje s biomolekulou xanthenem, látkou s antioxidačními vlastnostmi, která je součástí přírodních antioxidantů vitaminu E a bioflavonoidů. Organický selen má vyšší biologickou dostupnost a bezpečnost a jeho aktivní účinnost je přibližně sedmkrát vyšší než u anorganických forem minerálu. 15 Pro uspokojení potřeby a prevenci nedostatku je proto lepší volit doplňky stravy, ve kterých je selen přítomen v organické formě – selexen.

Až do 60. let 1957. století byl selen považován pouze za toxickou složku potravin. A teprve v roce 1 bylo zjištěno, že nedostatek přísunu tohoto mikroelementu způsobuje u lidí řadu patologií: cirhózu jater, onkologii, svalovou dystrofii, onemocnění mozku, kardiomyopatii, onemocnění dýchacích cest [XNUMX].

ČTĚTE VÍCE
Co je součástí TIS?

V těle a potravě se selen nevyskytuje v čisté formě, ale ve formě selenoproteinu, konkrétně selenocysteinu. Ten se účastní mnoha biochemických reakcí, je zodpovědný za fungování antioxidačního systému a je nezbytný pro syntézu hormonů štítné žlázy a údržbu reprodukčního systému. [2]

Selen pro tělo: biologická role

Pro normální fungování těla je zapotřebí následující množství selenu, které se liší v závislosti na věku a pohlaví:

  • selen pro ženy – 55 mcg, během těhotenství může být zvýšen na 65 mcg a až 75 mcg během laktace;
  • pro děti starší 10 let – 50 mcg;
  • selen pro muže – denní potřeba je asi 70 mcg.

Navíc maximální přípustné množství konzumace tohoto mikroprvku za den je 300 mcg [14].

Když se dostane do těla s potravou, přechází do tvorby selenoproteinů, které jsou zase strukturálními složkami enzymů, jako je thioredoxinreduktáza, glutathionperoxidáza a dejodinasa. Právě tyto enzymy zajišťují normální reprodukci, antioxidační ochranu, podporují funkci svalů a zabraňují vzniku rakoviny.[ 3 – 4 ]

Kromě toho se selen podílí na udržování následujících procesů v lidském těle:

  1. Kardiovaskulární podpora. Při nedostatku selenu dochází ke zvýšení homocysteinu, který poškozuje endoteliální buňky vystýlající vnitřní výstelku cév a vyvolává rozvoj aterosklerózy, která následně zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění [1].
  2. Zvýšená plodnost. Enzym glutathionperoxidáza obsahující selen se kromě štítné žlázy, jater, červených krvinek, ledvin, plic a gastrointestinálního traktu nachází také ve varlatech. Tam hraje roli při dozrávání, udržování funkce a motility mužských zárodečných buněk – spermií [5-6].
  3. Zpomaluje stárnutí. Díky svým výrazným antioxidačním vlastnostem chrání buňky před ničením volnými radikály a prodlužuje jejich životnost. Nejvýraznější antioxidační vlastnosti mají enzymy obsahující selen glutathionperoxidáza a selenoprotein-P [7].
  4. Prevence nádorů. Selen během metabolismu tvoří metabolit methylselenon, který je zodpovědný za ochranu před rakovinou. Tento stopový prvek se osvědčil v prevenci rakoviny prostaty, jícnu, slinivky břišní, tlustého střeva, jater a plic [8-9].
  5. Zlepšení fungování pohybového aparátu. Podporuje normální svalovou kontrakci, zvyšuje vytrvalost a snižuje únavu po fyzické aktivitě, proto je doporučován pro použití u sportovců [8].
  6. Chrání DNA před poškozením díky silným antioxidačním vlastnostem. [8–9]
  7. Tvorba hormonů štítné žlázy. Enzym dejodinasa obsahující selen hraje důležitou roli v metabolismu hormonů štítné žlázy. Přeměňuje neaktivní tyroxin na trijodtyronin a zajišťuje deaktivaci hormonů štítné žlázy v embryonálním období. [10–11]
  8. Stimulace buněčného růstu a syntézy DNA. Funkci zajišťuje enzym thioredoxin reduktáza, který má navíc také výrazné antioxidační vlastnosti a podílí se na udržení plodnosti u mužů. To zlepšuje růst vlasů, nehtů a stav pokožky [7].
  9. Zajištění normální imunitní odpovědi. Bylo prokázáno, že selen se podílí na aktivaci pomocných T buněk, cytotoxické T a NK buňky stimulují tvorbu protilátek [12-13].
  10. Protizánětlivý účinek díky normalizaci produkce prostaglandinů [12-13].

Selén v potravinách

Koncentrace selenu v rostlinných produktech přímo závisí na obsahu mikroprvku v půdě. Stejný vztah je pozorován u potravin živočišného původu – pokud zvíře dostalo s potravou dostatečné množství selenu, teprve pak bude v hotovém výrobku pozorována normální koncentrace mikroprvku. Proto nelze přesně říci, jaké potraviny je třeba do jídelníčku zařadit, abychom zcela pokryli potřebu selenu. Uvedeme pouze výčet potravin rostlinného a živočišného původu, které při optimálním přísunu mikroprvků při svém pěstování budou mít vysokou koncentraci selenu. Mezi tyto produkty patří:

  • tuňák – 5,6 mg/kg;
  • korýši – od 0,36 do 1,33 mg / kg;
  • brambory – 0,12 mg/kg;
  • treska – 1,5 mg/kg;
  • cibule – 0,5 mg/kg
  • čočka – od 0,24 do 0,36 mg/kg;
  • masné výrobky podle druhu od 0,06 do 0,34 mg/kg (maximální obsah v hovězím mase);
  • obilné produkty v závislosti na druhu od 0,01 do 0,36 mg/kg.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jídlo je kimchi?

Na základě jejich výčtu můžeme usoudit, že selenem jsou nejvíce obohaceny mořské plody a některá zelenina. Tepelná úprava nemá žádný vliv na hladinu selenu v potravinách. Také kyselina askorbová a vitamín E ovlivňují vstřebávání selenu v těle, jejich nedostatek může vést k nedostatku selenu i přes jeho normální příjem z potravy. [7, 15]

Ale i když člověk jí pouze ryby, není pravda, že z výše popsaných důvodů bude schopen zcela uspokojit potřebu selenu. To je důvod, proč se suplementace selenem široce používá. Zvláště důležité je kompenzovat nedostatek tohoto mikroelementu pro sportovce a ty, kteří se zabývají těžkou fyzickou prací.

Selen jako doplněk stravy

V posledních několika letech věda aktivně začala studovat selenoproteinové soli na tělo a odhalila mnoho dříve neznámých účinků. To vedlo ke zvýšenému používání doplňků selenu.

V roce 2012 publikoval Lancet článek o účincích selenoproteinů na tělo a zaměřil se na dva klíčové body:

  1. Nedostatek je důležité a nutné doplnit, protože může vést k narušení imunity, zvýšení kardiovaskulárního rizika, snížení plodnosti a zvýšení rizika vzniku nádorů.
  2. Je nemožné užívat selen, pokud je v těle dostatečný obsah, protože jeho nadbytek vyvolává rozvoj diabetes mellitus 16. [XNUMX]

Jak tedy chápete, kdy a jak selen užívat? Identifikace následujících rizikových faktorů pro nedostatek tohoto mikroelementu s tím pomůže:

  1. Pokud nejíte mnoho mořských plodů nebo jiných potravin, které mají potenciálně vysoký obsah selenu.
  2. Pokud jste sportovec nebo člověk, který vykonává těžkou fyzickou práci, mají tito lidé vyšší potřebu mikroelementů.
  3. V těhotenství a při kojení je zvýšená potřeba selenu.
  4. V přítomnosti patologií štítné žlázy, reprodukčního systému a gastrointestinálního traktu, nedostatku vitamínů C a E, je zpravidla také nedostatek selenu a je vyžadován jeho dodatečný příjem do těla.

Dnes navíc existují metody pro stanovení selenu v krvi. Chcete-li to provést, musíte jít do laboratoře a darovat krev na vyšetření. Po obdržení výsledků bude možné spolehlivě určit indikace užívání doplňků selenu.

Ve výše popsaných případech se doporučuje profylaktická nebo terapeutická (při laboratorně zjištěném nedostatku) suplementace selenem v dávce 100 mcg denně pro dospělé a děti od 7 let, děti od 4 do 6 let by mělo být podáváno 100 mcg jednou za tři dny. V tomto případě by doba léčby měla být 1 měsíc.

ČTĚTE VÍCE
Jak je katran užitečný?

Proč berou selen?

Protože vliv tohoto mikroelementu na tělo je velmi široký, je také široký rozsah jeho použití. Nejčastěji se používá k prevenci nebo při komplexní léčbě:

  1. Reprodukční dysfunkce u mužů a žen.
  2. Poruchy syntézy hormonů štítné žlázy.
  3. Prevence kardiovaskulárních patologií.
  4. Stavy imunodeficience.
  5. Prevence rakoviny.
  6. Vypadávání vlasů, lámavé nehty a kožní problémy.

Nejčastější využití selenu je v souvislosti s poruchami reprodukčního systému, štítné žlázy a také při sportu.

Pro reprodukční systém

Pozitivní účinky selenu na plodnost byly zaznamenány u mužů i žen. V oblastech s nedostatečným množstvím selenu byl zaznamenán vysoký výskyt neplodnosti u obou pohlaví [17].

U mužů selen podporuje tvorbu, zrání, normální fungování a pohyblivost zárodečných buněk a podílí se také na syntéze testosteronu [19]. U žen hraje stopový prvek přímou roli při implantaci oplodněného vajíčka do děložní stěny [18].

Studie zaznamenaly pozitivní vliv na parametry spermií u mužů užívajících doplňky selenu [20].

Dávkování selenu v případech reprodukční dysfunkce určuje lékař, obvykle se však pohybuje od 100 do 200 mcg denně.

Pro štítnou žlázu

Četné studie potvrzují, že nedostatek selenu může vést k onemocněním štítné žlázy, jako je Hashimotova autoimunitní tyreoiditida, struma a rakovina štítné žlázy.

Při jeho normální koncentraci v těle je zachován optimální metabolismus hormonů štítné žlázy a v důsledku toho všechny typy metabolismu. To rozhodlo o použití selenu při hubnutí. Normalizace metabolismu sacharidů, tuků a bílkovin přispívá k rychlejšímu hubnutí za předpokladu dostatečné fyzické aktivity a vyvážené stravy. [21]

Nejoblíbenější a nejrozšířenější i v oficiální klinické praxi jsou aktivní doplňky selenu a selen aktivní pro štítnou žlázu.

Aplikace ve sportu

Výživové doplňky se selenem se ve sportu používají k následujícím účelům:

  1. Ke snížení negativních účinků nadměrného cvičení.
  2. Jako silný antioxidant pro zlepšení odolnosti tkání vůči poškození.
  3. Snížit negativní dopad nepříznivých environmentálních faktorů na tělo sportovce.
  4. Pro kompenzaci nedostatku mikroelementů v těle.

Recepce pro jiné patologie

Užívání selenu k normalizaci a zlepšení imunity se doporučuje v kombinaci s vitamínem E, C a zinkem.

Jeho použití u patologických stavů kardiovaskulárního systému je v současné době kontroverzní, protože studie neprokázaly přímý vztah mezi příjmem selenu a snížením rizika srdečních infarktů a mrtvic, ačkoli pacienti, kteří trpěli touto patologií, měli nedostatek selenu v krvi [ 16, 22].

Dávkovací režimy pro prevenci rakoviny jsou stejné, jak je popsáno výše (100 mcg denně), ale využití selenu jako slibného protektora rakoviny se stále aktivně studuje.

Pro zlepšení stavu pokožky, nehtů a vlasů můžete také užívat doplňky selenu v dávce 100 mcg denně, přičemž ne více než měsíc. Chcete-li se rozhodnout pro opakovaný průběh užívání, musíte se poradit s lékařem [23].

Literatura

  1. Gromová O.A., Gogoleva I.V. Selen – působivé výsledky a vyhlídky na použití // Obtížný pacient. – 2007. – T. 5. – č. 14. -S. 25-30.
  2. Mehdi, Y., Hornick, J. L., Istasse, L., & Dufrasne, I. (2013). Selen v životním prostředí, metabolismus a zapojení do tělesných funkcí. Molekuly (Basilej, Švýcarsko), 18(3), 3292–3311. https://doi.org/10.3390/molecules18033292
  3. Suttle NF Minerální výživa hospodářských zvířat. 4. vyd. MPG Books Group; Londýn, Spojené království: 2010. s. 565.
  4. Cabaraux JF, Dotreppe O., Hornick JL, Istasse L., Dufrasne I. Les oligo-éléments dans l’alimentation des ruminants: État des lieux, forms et efficacité des apports avec une attention particulière pour le selénium, 2007. -Čtyři skutečnosti. 2007:28–36. 12 hodin.
  5. GPx3: glutathionperoxidáza plazmového typu je exprimována pod androgenní kontrolou v myších nadvarletích a chámovodu. Schwaab V, Faure J, Dufaure JP, Drevet JR, Mol Reprod Dev. 1998 prosinec; 51(4):362-72.
  6. Odlišné promotory určují alternativní transkripci gpx-4 do variant fosfolipid-hydroperoxid glutathionperoxidázy. Maiorino M, Scapin M, Ursini F, Biasolo M, Bosello V, Flohé L, J Biol Chem. 2003. září 5; 278(36):34286-90.
  7. Fairweather-Tait SJ, Collings R., Hurst R. Biologická dostupnost selenu: Současné znalosti a budoucí požadavky na výzkum. Dopoledne. J. Clin. Nutr. 2010;91:1484S–1491S. doi: 10.3945/ajcn.2010.28674J.
  8. Suttle NF Minerální výživa hospodářských zvířat. 4. vyd. MPG Books Group; Londýn, Spojené království: 2010. s. 565
  9. Cabaraux JF, Dotreppe O., Hornick JL, Istasse L., Dufrasne I. Les oligo-éléments dans l’alimentation des ruminants: État des lieux, forms et efficacité des apports avec une attention particulière pour le selénium, 2007. -Čtyři skutečnosti. 2007:28–36. 12 hodin.
  10. Fairweather-Tait SJ, Collings R., Hurst R. Biologická dostupnost selenu: Současné znalosti a budoucí požadavky na výzkum. Dopoledne. J. Clin. Nutr. 2010;91:1484S–1491S. doi: 10.3945/ajcn.2010.28674J.
  11. Ducros V., Favier A. Metabolismus selenu. EMC Endocrinol. Nutr. 2004;1:19–28. doi: 10.1016/j.emcend.2003.10.001.
  12. Burk RF Selen v biologii a lidském zdraví. Springer-Verlag New York Inc.; New York, NY, USA: 1994. s. 221.
  13. Účinky selenu a vitaminu E na imunitní reakce domácích zvířat. Finch JM, Turner RJ, Res Vet Sci. březen 1996; 60(2):97-106.
  14. CSS Doporučení pro výživu z Belgie. Publikace du conseil supérieur de la santé. č. 8309. [(přístup 30. dubna 2012)]. Dostupné online: 14:10
  15. Esencialita a toxicita selenu a jeho stav v Austrálii: přehled. Tinggi U Toxicol Lett. 2003. ledna 31; 137(1-2):103-10.
  16. poslanec Rayman. Selen a lidské zdraví. Lanceta. 2012. března 31;379(9822):1256-68. doi: 10.1016/S0140-6736(11)61452-9. Epub 2012, 29. února. PMID: 22381456.
  17. Vliv injekce beta-karotenu nebo vitaminu E a selenu na plodnost laktujících dojnic Aréchiga CF, Vázquez-Flores S, Ortíz O, Hernández-Cerón J, Porras A, McDowell LR, Hansen PJ, Theriogenology. 1998. července 1; 50(1):65-76.
  18. Suttle NF Minerální výživa hospodářských zvířat. 4. vyd. MPG Books Group; Londýn, Spojené království: 2010. s. 565.
  19. Význam selenu pro lidské zdraví. Rayman MP, Lancet. 2000. července 15; 356(9225):233-41.
  20. Selen a reprodukce. Maiorino M, Flohé L, Roveri A, Steinert P, Wissing JB, Ursini F Biofactors. 1999; 10(2-3):251-6.
  21. Köhrle J. Selen a štítná žláza. Curr Opin Endokrinol Diabetes Obes. říjen 2015;22(5):392-401. doi: 10.1097/MED.0000000000000190. PMID: 26313901.
  22. Vliv stravy obohacené selenem na psycho-emocionální a adaptační kapacitu pacientů s kardiovaskulárními chorobami a obezitou]. Derbeneva SA, Bogdanov AR, Pogozheva AV, Gladyshev OA, Vasilevskaia LS, Zorin SN, Mazo VK Vopr Pitan. 2012; 81(4):35-41.
  23. Návod k použití doplňku stravy Selen – https://compendium.com.ua/info/277332/selen/