Tento blog nemá v úmyslu poskytovat diagnostiku, léčbu nebo lékařské poradenství. Přečtěte si více. Obsah uvedený na tomto blogu slouží pouze pro informační účely. Poraďte se prosím s lékařem nebo jiným zdravotnickým pracovníkem ohledně jakékoli lékařské nebo zdravotní diagnózy nebo možností léčby. Informace na tomto blogu by neměly být považovány za náhradu za radu od zdravotnického pracovníka. Tvrzení o konkrétních produktech v tomto blogu nejsou schválena k diagnostice, léčbě, léčbě nebo prevenci onemocnění.

  • V tomto článku:
  • Mnoho bioaktivních sloučenin
  • Zvyšte a udržujte energii – snižte únavu
  • Buďte chytřejší – přirozeně
  • Stárnutí u žen – změny v menopauze
  • Stárnutí u mužů – změny mužské menopauzy (Andropauza).
  • Zlepšit náladu
  • Poruchu pozornosti
  • Nemoc z vysokých nadmořských výšek
  • pásmová nemoc
  • Plodnost
  • Působení proti vedlejším účinkům léků na předpis
  • Jak optimalizovat výhody a minimalizovat vedlejší účinky Rhodiola Rosea
  • Jak z Rhodiola Rosea vytěžit maximum
  • Rhodiola rosea Nežádoucí účinky a bezpečnostní opatření
  • Interakce s bylinami a léky
  • Jaká dávka Rhodiola Rosea je nejúčinnější?

Rhodiola Rosea (Arctic Root, Rose Root, Golden Root a Kingly Root) je nejúčinnější a nejuniverzálnější z elitní třídy léčivých bylin zvaných adaptogeny pro jejich účinky na naši schopnost odolávat široké škále stresorů – fyzických, psychických, toxických. , chemické, infekční, neoplastické (rakovinné), stárnutí a další.

R. Rosea roste divoce ve vysokých nadmořských výškách mezi 8000 a 10,000 XNUMX stopami v horách Sibiře, Gruzínské republiky a Skandinávie. Po staletí lidé žijící v těchto nadmořských výškách sklízeli své kořeny a používali je k přežití v drsných podmínkách. Umístění těchto rostlin bylo drženo v tajnosti. Kořeny byly vyměněny za jídlo a jiné zboží. Čínští císaři posílali výpravy, aby přivedli zpět vzácné kořeny, které byly známé jako zlatý kořen nebo královský kořen. Extrakty se používaly k léčbě infekcí a ke zlepšení energie, mozkových funkcí, fyzické síly, plodnosti a sexuálních funkcí.

Dnes je divoká R. Rosea díky rostoucí poptávce po adaptogenních bylinách chráněným druhem a je široce pěstována ve Skandinávii a východní Evropě. Ačkoli nejsou tak silné jako divoká R. Rosea, při pečlivém pěstování a správné extrakci lze pěstované rostliny použít k výrobě účinných doplňků. Nejkvalitnější produkty lze identifikovat podle spisů odborníků na fytomedicínu nebo vyhledáním značek a ochranných známek, které se ukázaly jako účinné v publikovaných výzkumných studiích.

K zajištění toho, aby produkty obsahovaly pravou R. Rosea bez příměsí, byly použity značkovací sloučeniny. Rosavins, salidroside (rhodioloside) a tyrosol byly použity jako aktivní markerové sloučeniny ve standardizovaných extraktech. Bohužel systém standardizace není spolehlivý. Nyní je pro společnosti možné syntetizovat markerové sloučeniny a přidávat je do šarží bylinných extraktů, aby splnily standardizační požadavky.

Mnoho bioaktivních sloučenin

Lidé se často ptají, jak mohla mít jedna bylina tolik různých terapeutických účinků. Odpověď je jednoduchá. Kořeny R. Rosea obsahovaly desítky bioaktivních sloučenin, které mají individuální a synergické (společné) účinky, např. antioxidační, protiúnavové nebo antidepresivní. Genomické studie ukazují, že jedna dávka extraktu z Rhodiola Rosea by mohla ovlivnit aktivitu více než 800 různých genů. Zde je seznam způsobů, jak využít potenciální výhody tohoto adaptogenu.

ČTĚTE VÍCE
Kdo vynalezl beranidlo?

Zvyšte a udržujte energii – snižte únavu

Zvýšená energie je jedním z prvních účinků, kterých si lidé všimnou, když začnou užívat R. Rosea. Na rozdíl od syntetických stimulačních léků produkuje R. Rosea postupný nárůst energie, který trvá asi 8 hodin a postupně klesá. V důsledku toho nezpůsobuje závislost ani abstinenční příznaky.

Obecně R. Rosea zvyšuje schopnost buněk produkovat vysokoenergetické molekuly. Výsledkem je, že mnoho druhů buněk – svalové buňky, neurony a další – má zásoby energie potřebné k tomu, aby fungovaly dobře po delší dobu. Kromě toho mají více energie na udržení svých mechanismů buněčné opravy. Kromě toho R. Rosea chrání buňky před oxidačním poškozením, toxiny, nadměrným chladem nebo teplem, infekcemi, nízkou hladinou kyslíku a jinými formami stresu.

R. Rosea může pomoci snížit únavu z mnoha různých příčin, včetně stresu, přepracování, zdravotních onemocnění, nedostatku spánku a stárnutí.

Buďte chytřejší – přirozeně

Mnoho studií ukázalo, že Rhodiola Rosea může zlepšit kognitivní funkce, paměť a duševní výkonnost, zejména ve stresových podmínkách. Například v randomizovaných kontrolovaných studiích (RCT) lidé, kterým byl podáván R. Rosea, dělali méně chyb než ti, kteří dostávali placebo. Navíc, čím déle byly testovány po mnoho hodin, rozdíl ve výkonnosti se ještě prohloubil, což znamená, že bylina umožnila lidem udržet si vyšší úroveň výkonu, aniž by se psychicky vyčerpali po dobu až 8 hodin.

Stárnutí u žen – změny v menopauze

V klinické praxi považujeme R. Rosea za zvláště přínosný pro ženy, které zažívají „mozkovou mlhu“ během a po menopauze. Tato fáze života přináší řadu stresorů, protože ženy se vyrovnávají s pracovními požadavky, rodinnými povinnostmi, stárnoucími rodiči a četnými zdravotními problémy, které je a jejich blízké ovlivňují. Tyto stresy mají tendenci narůstat v době života, kdy má žena přirozeně tendenci klesat. Když požadavky života překročí naše energetické zásoby, dozrávají podmínky k tomu, abychom byli unavení, podráždění a mírně depresivní. Aby toho nebylo málo, s přibývajícím věkem je stále obtížnější multitasking a sledování detailů. Očekáváme, že vše zvládneme bez chyb. V důsledku toho, když zjistíme, že už nemůžeme dělat vše podle našich vlastních standardů, může nastat zklamání, nejistota a nízké sebevědomí. To si také vybírá daň na našich vztazích.

Menopauza může být také obdobím, kdy bilancuje svou situaci a své zdraví. Může nám poskytnout impuls k provedení změn životního stylu, které nám pomohou žít delší, zdravější a šťastnější život. Rhodiola samozřejmě není všelék, ale může výrazně pomoci zlepšením energie, duševního soustředění a nálady. Zajímavá studie na ženách v depresi zjistila, že Rhodiola Rosea nejen zlepšila náladu, ale také zlepšila sebevědomí.

ČTĚTE VÍCE
Jaké typy zahrad existují?

Stárnutí u mužů – změny mužské menopauzy (Andropauza).

Mužská menopauza může začít již ve věku 35 let s průměrným začátkem ve věku 44 let. Může se projevit hormonálními, fyzickými, psychickými, mezilidskými, sexuálními, sociálními a duchovními změnami. K těmto účinkům přispívá pokles hladiny testosteronu, libida, plodnosti, energie, nálady, sebeúcty, fyzické síly a kognitivních funkcí. Tyto změny mohou nastat i tehdy, když muži postupují v kariéře, přebírají více zodpovědnosti a pociťují větší nároky na svůj čas a energii. To může být také období, kdy se muži poprvé setkávají s diagnózami, jako je vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak, bolesti na hrudi nebo zvětšení prostaty. To je hodně k řešení. R. Rosea může zlepšit odolnost, sebevědomí, produktivitu práce a sportovní výkon. Studie vzorce ADAPT, obsahující R. Rosea, Schizandra Chinensis a Eleutherococcus senticosus, prokázaly výrazné zlepšení fyzické odolnosti a výkonnosti.

Zlepšit náladu

R. Rosea lze použít k léčbě mírné až středně těžké deprese, zejména typu deprese, při které má osoba tendenci být unavená a malátná. Kromě toho může být použit jako doplněk ke zlepšení reakce na antidepresiva na předpis. Pouze asi 30 % lidí, kterým jsou podávána antidepresiva na předpis, dosáhne plné remise. Většina, u kterých došlo pouze k částečnému zlepšení, může nadále trpět reziduálními příznaky. V mnoha případech může být přidání Rhodiola Rosea prospěšné.

Poruchu pozornosti

Protože Rhodiola zlepšuje mentální soustředění, může být užitečná pro některé lidi s poruchou pozornosti s hyperaktivitou nebo bez ní (ADHD). Pro jedince, kteří mají mírnou ADHD nebo kteří nemohou tolerovat stimulanty na předpis, je Rhodiola možností. Také pro ty, kteří užívají stimulanty na předpis, ale nemohou užívat dostatečně vysoké dávky k úplné kontrole příznaků, může být přidání Rhodioly užitečné.

Nemoc z vysokých nadmořských výšek

Rhodiola Rosea byla po staletí používána lidmi žijícími ve vysokých nadmořských výškách k udržení své síly a vytrvalosti. Studie ukazují, že zlepšuje schopnost zvířat tolerovat podmínky s nízkým obsahem kyslíku. V naší klinické práci jsme zjistili, že lidé cestující do vysokých nadmořských výšek mohou předcházet příznakům vysokohorské nemoci tím, že užívají Rhodiolu před a během cesty.

pásmová nemoc

Při cestování napříč časovými pásmy zažívá mnoho lidí jet lag. Užívání Rhodiola Rosea ráno po příjezdu a několik dalších dní může zkrátit dobu potřebnou k přizpůsobení se jinému časovému pásmu.

Plodnost

V tradiční lidové medicíně se Rhodiola Rosea používá ke zvýšení plodnosti u mužů a žen. Ačkoli to nebylo formálně studováno u lidí, studie na zvířatech naznačují potenciální přínosy. Například studie na zvířatech ukázala, že přidání R. Rosea do spermatu, které bylo zmraženo pro inseminaci zvířat, zlepšilo motilitu a vitalitu spermií.

ČTĚTE VÍCE
Roste špenát dál?

Jedna malá studie ruského gynekologa zjistila, že ve skupině žen s amenoreou (bez menstruačního cyklu), které užívaly Rhodiola rosea, obnovila normální menstruaci asi u 50 % a mezi těmi asi 50 % bylo schopno otěhotnět.

Celosvětově jsme svědky poklesu plodnosti, který může být způsoben chemickými znečišťujícími látkami v životním prostředí a zásobování potravinami. V mnoha zemích navíc lidé odkládají narození dětí až do 30. let. Plodnost klesá s věkem u mužů i žen.

V klinické praxi někdy kombinujeme R. Rosea s jinými bylinami zvyšujícími plodnost, například Maca ( Lepidium meyenii ). Jednotlivcům a párům, které oddalují otěhotnění nad 35 let, může užívání denní dávky Rhodioly prodloužit nebo zlepšit plodnost. Je zapotřebí více výzkumů o použití R. Rosea v kombinaci s dalšími adaptogenními bylinami ke zvýšení plodnosti u lidí.

Působení proti vedlejším účinkům léků na předpis

Mnoho běžně používaných léků má nežádoucí vedlejší účinky, například únavu a narušení kognitivních funkcí. Rhodiola Rosea může zvrátit tyto nežádoucí účinky, a tím pomoci pacientům lépe snášet jejich léčbu.

Jak optimalizovat výhody a minimalizovat vedlejší účinky Rhodiola Rosea

Jak z Rhodiola Rosea vytěžit maximum

Protože se R. Rosea nejlépe vstřebává nalačno, měl by se užívat alespoň 20 až 30 minut před snídaní a/nebo obědem. Protože R. Rosea má aktivační účinky, může narušit spánek, pokud se užívá pozdě odpoledne nebo večer.

Online popisy R. Rosea někdy uvádějí, že ztrácí účinek po 6 nebo 8 týdnech. Z našich zkušeností však zjišťujeme, že pro většinu lidí může být účinný, pokud je užíván nepřetržitě dlouhodobě po mnoho let nebo podle potřeby před stresem a během něj.

Rhodiola rosea Nežádoucí účinky a bezpečnostní opatření

Obecně je R. Rosea považována za bezpečnou a má relativně nízký výskyt vedlejších účinků. Někteří lidé však mohou být citliví na stimulační účinky. Mohou reagovat úzkostí, podrážděností nebo nespavostí. Někteří lidé prožívají během prvních dvou týdnů živé sny, ale ty nejsou nepříjemné.

Lidé citliví na stimulanty a ti, kteří jsou křehcí nebo starší, by měli začít s nižšími dávkami a dávku zvyšovat postupně. Rhodiola může mít aditivní účinky, pokud se užívá s kofeinem nebo stimulujícími léky. Našim pacientům doporučujeme omezit nebo vysadit kofein během užívání R. Rosea.

Lidé s bipolární poruchou by měli užívat Rhodiolu pouze pod dohledem svého lékaře, protože stimulační účinek může zhoršit neklid a podrážděnost.

Při vyšších dávkách (nad 450 mg denně) může mít Rhodiola mírný účinek na krevní destičky, krevní elementy odpovědné za srážení krve. Pokud k tomu dojde, člověk si všimne nárůstu modřin. U Rhodiola Rosea nebyly hlášeny žádné případy nadměrného krvácení. Pokud však jedinec užívá léky, které také snižují srážlivost, jako je aspirin nebo Motrin, může se objevit ještě větší sklon k tvorbě modřin nebo krvácení. Jedinci užívající léky na ředění krve, například Coumadin, by to měli projednat se svým lékařem, který může chtít zkontrolovat dobu srážení, aby se ujistil, že nejsou ovlivněni. Doporučuje se vysadit Rhodiola Rosea 10 dní před velkou operací.

ČTĚTE VÍCE
Potřebujete napojit včely?

Ačkoli je Rhodiola Rosea obecně dobrá pro srdce, u lidí, kteří mají nepravidelný srdeční tep nebo tachykardii (rychlý srdeční tep), by stimulační účinky byliny mohly tyto stavy zhoršit.

Studie na zvířatech ukazují, že Rhodiola Rosea není teratogenní, což znamená, že nezpůsobuje vrozené vady. Bezpečnost během těhotenství nebo kojení nebyla u lidí studována.

Interakce s bylinami a léky

Jedna mylná představa – že Rhodiola Rosea by mohla interagovat s mnoha léky, protože ovlivňuje enzymy CYP (které se podílejí na metabolismu mnoha léků) – pochází ze studie, ve které byly extrakty R. Rosea testovány in vitro (přidané k dalším látkám ve zkumavce) . Účinky bylinných extraktů in vitro mohou být zcela odlišné od jejich účinků při konzumaci lidmi a jinými zvířaty (in vivo). Když jsou doplňky požity, jsou štěpeny trávicími enzymy a podrobeny metabolickým procesům, které je přeměňují na různé sloučeniny nazývané sekundární metabolity, které nemusí mít žádnou významnou interakci s žádným lékem nebo mohou mít opačný účinek, než jaký byl zjištěn při testování in vitro. .

Jediný způsob, jak prokázat interakci bylina-lék, je testovat bylinu a drogu společně na lidech. Dosud nebylo prokázáno, že by Rhodiola Rosea způsobovala klinicky významné interakce s většinou léků. Má však mírný inhibiční účinek na CYP2C9 u lidí. To může být klinicky relevantní během léčby substráty CYP2C9 (léky, které jsou také metabolizovány stejným enzymem) s úzkým terapeutickým oknem, jako je fenytoin a warfarin. Případné změny účinků fenytoinu nebo warfarinu může opět sledovat lékař a upravit dávkování.

Jaká dávka Rhodiola Rosea je nejúčinnější?

Optimální dávka Rhodiola Rosea závisí na potřebách a citlivosti jednotlivce. Záleží také na potenci užívané značky.

Někteří lidé reagují na dávky tak malé, jako je 50 mg/den, zatímco jiní mohou vyžadovat až 400 mg dvakrát denně. Průměrná dávka pro dospělého se pohybuje mezi 300 a 600 mg/den. Studie ukazují, že užívání více než 900 mg/den nemá žádnou výhodu.

Rozumným přístupem je začít s mírně nízkou dávkou, jako je 150 mg denně, a zvyšovat ji o 150 mg každé 3 až 7 dní, dokud nezabere. Pokud se vyskytnou nežádoucí účinky, nemusí být možné zvýšit dávku nebo může být nutné provést menší zvýšení po delší dobu.

ČTĚTE VÍCE
Proč je meloun ovoce?

U deprese rezistentní na léčbu, ADHD nebo kognitivní poruchy mohou být nutné dávky až 900 mg denně, pokud nezpůsobují vedlejší účinky. Při vyšších dávkách, jako je 450 až 900 mg/den, by pacienti měli být sledováni kvůli snadné tvorbě modřin a měli by se vyvarovat léků na ředění krve, jako jsou přípravky obsahující aspirin.

Pro konkrétnější pokyny k dávkování pro různé podmínky viz Brown a Gerbarg 2009 a 2017.

Reference:

  1. Brown RP, Gerbarg PL a Ramazanov Z. 2002. Fytomedicínský přehled Rhodiola rosea. Herbalgram 56:40–62.
  2. Brown RP, Gerbarg PL a Graham, B. 2004. The Rhodiola Revolution. New York: Rodale Press.
  3. Brown RP, Gerbarg PL. a Muskin PR. 2009. In Jak používat bylinky, živiny a jógu v péči o duševní zdraví. New York: W. W. Norton & Company.
  4. Brown RP a Gerbarg PL. 2012. Nemedikamentózní léčby ADHD. Nové možnosti pro děti, dospělé a lékaře. New York: W. W. Norton & Company.
  5. Darbinyan, VG, Aslanyan a kol. 2007. „Klinická studie extraktu Rhodiola rosea L. SHR-5 v léčbě mírné až středně těžké deprese. Nord J psychiatry 61(5): 343–348.
  6. Gerbarg PL, Brown RP. 2017. Integrace Rhodiola rosea v praxi: Klinické případy. Doplňkové a integrované léčby v psychiatrické praxi, editoval Gerbarg PL, Brown RP a Muskin PR. Washington DC, American Psychiatric Association Publishing, s. 135-142.
  7. Gerbarg PL, Brown RP. 2016. Pozastavte menopauzu pomocí Rhodiola rosea, přírodního selektivního modulátoru estrogenových receptorů. Fytomedicína. 23(9):763-9.
  8. Gerbarg P.L. a Brown R.P. 2016. Kapitola 28: Terapeutické živiny a bylinky. In Psychiatrická péče o lékařského pacienta 4. vydání. David D’Addona, Barry Fogel a Donna Greenberg (Eds.) Oxford University Press, Inc., New York. str. 545-610. ISBN-13: 978-0199731855, ISBN-10: 0199731853.
  9. Panossian A, Gerbarg PL. 2016. Kapitola 13. Potenciální využití rostlinných adaptogenů u poruch souvisejících s věkem. In Lavretsky H, Sajatovic M, Reynolds C. Doplňkové a integrační terapie pro duševní zdraví a stárnutí. New York, Oxford University Press, s. 197-212. USBN: 978-0-19-938086-2.
  10. Panossian, A, Hovhannisyan, A, Abrahamyan, H, et al. 2009. Farmakokinetická a farmakodynamická studie interakce extraktu Rhodiola rosea SHR-5 s warfarinem a theofylinem u potkanů. Phytother Res Mar 23(3): 351-7.
  11. Shevtsov, V. A., Zholus, I, et al. 2003. Randomizovaná studie dvou různých dávek extraktu SHR-5 Rhodiola rosea versus placebo a kontrola schopnosti duševní práce. Phytomedicine 10(2-3): 95-105.
  12. Spasov, A. A., Wikman, G. K., et al. 2000. Dvojitě zaslepená placebem kontrolovaná pilotní studie stimulujícího a adaptogenního účinku extraktu z Rhodiola rosea SHR-5 na únavu studentů způsobenou stresem během zkouškového období s opakovaným režimem nízkých dávek. Fytomedicína 7:85–89.
  13. Thu OK, Spigset O, Nilsen OG, et al. 2016. Vliv komerční Rhodiola rosea na aktivitu enzymu CYP u lidí. Eur J Clin Pharm. 72(3)295-300. doi:10.1007/s00228-015-1988-7.