Lidstvo je posedlé bojem s nadváhou, jako by lidé žádné jiné zdravotní problémy neměli. Bohužel se v posledním roce objevily v celosvětovém měřítku. Odborníci na výživu, lékaři a tradiční léčitelé všech pruhů a stupňů své kompetence se přou o to, co by měl člověk jíst a co by neměl, aby nepřibral. Na seznamu potravin, které údajně způsobují hubnutí, jsou ty, které jsou tělu prospěšné ve všech ohledech. ořechy.

Jednak se u lidí hned tak neobjevil předsudek, že obezita je rozhodně špatná věc a začali s ní divokými a nepřirozenými způsoby bojovat. V dřívějších dobách byla úplnost naopak považována za znak zdraví, pohody a prosperity. A mezi lidmi se dokonce tradovalo přísloví: “Zatímco tlustý hubne, hubený zemře.” A je to pochopitelné, naši předci museli v průběhu života hladovět, někdy i dlouho, a k přežití mnohým pomohl přirozený akumulátor kalorií v podobě tukové vrstvy. Ale v době relativního nadbytku jídla zvítězili estéti a řekli, že být tlustý je ošklivé, nezdravé a není to moderní, poznamenává Svět sušeného ovoce.

Za druhé, úplnost je jiná. Hlavní je zjistit, co je zdrojem úplnosti. A to nemusí být nutně přebytek kalorií. Existují tisíce příkladů, kdy tlustý člověk jí málo, ale nehubne, a hubený člověk mlsá dorty a hamburgery, ale nepřibírá. Příčinou nadváhy může být genetická predispozice, typ lidské konstituce a její metabolismus, nemoci číhající v těle a jeho struska. Metabolické poruchy v tomto případě situaci jen zhorší. A co s tím mají společného ořechy? Všichni, kdo chcete být štíhlí, krásní a zdraví, odložte kalorickou kalkulačku a podívejte se na podstatu jevů ve svém těle.

ořechy – plody rostlin, které mají tvrdou skořápku a jedlá jádra. Jsou zosobněním plodnosti a života. V Římě, Anglii a Francii jimi v den svatby sprchovali novomanžele, aby měli co nejvíce dětí. Jsou zásobárnou vitamínů, rostlinných bílkovin, mikroprvků a olejů. Obsahují více živin než zelenina a ovoce a jejich nutriční hodnota je několikanásobně vyšší než obsah kalorií v mase. Díky vysokému obsahu kalorií si mezi odborníky na výživu, kteří věří, udělali mnoho nepřátel lískových oříšků, pistácie, mandle и arašídy nevhodné pro dietní menu. Možná po přečtení závěrů australských vědců učiněných během dlouhodobé studie změní svůj úhel pohledu, píše The Conversation.

ČTĚTE VÍCE
Kdy roste péřovka?

V Austrálii odborníci na výživu experimentálně prokázali, že ořechy vaší postavě neublíží, pokud budete jíst přesně stanovené množství denně. Kolik? Ne více než 30 g nebo malá hrst. Tuky, které obsahují, jsou většinou „dobré“ tuky. Tělo je sice nevstřebá na 100 %, ale využije z nich všechny živiny.

Neusadí se vám ale tuk z ořechů jako těžká zátěž v pase? Je to známá věc: různé ořechy mají různé množství tuku. Například 30 g pistácií a kešu, které se nesmaží na pánvi, obsahuje 15 g a 30 g australských ořechů makadamie – 22 g tuku. V zásadě v jejich složení dominují mono- (lískových oříšků, makadamie) a polynenasycené (vlašské ořechy), tzn. „dobré“ tuky, které při vstupu do těla sníží hladinu cholesterolu v krvi.

Tuk z ořechů tedy na základě výše uvedeného vaší postavě vůbec neublíží. To je velmi dobré, ale co vysoký obsah kalorií v ořechách? Australští odborníci na výživu jsou opět kategoricky proti jejich vyřazení z jídelníčku při hubnutí nebo udržování se ve formě. Devět let studovali stravovací návyky lidí a sledovali jejich váhu. V důsledku toho dospěli k následujícímu závěru: ti, kteří jedli ořechy pravidelně, časem přibrali méně než ti, kteří je ze svého jídelníčku vyloučili.

Odborníci na výživu z Austrálie nejsou jediní, kdo trvá na výhodách ořechů i při hubnutí. Celkem bylo v této oblasti provedeno více než třicet studií. Jsou jedny z nich, u kterých nebyl prokázán vliv na váhu člověka. Některé z nich navíc ukázaly, že pokud je při hubnutí zařadíte do jídelníčku, hubnoucí zhubnou více tuku než ti, kteří je nejedli vůbec.

Proč konzumace ořechů nevede k výraznému přibírání na váze? Tuk v nich se ukládá v buněčných stěnách, které se při trávení snadno ničí. Lidé nebudou jíst všechen tuk, který obsahují. Část se vyloučí spolu s výkaly. Počet kalorií, které jedí, nemusí být takový, jaký si vždy mysleli, ale o 5–30 % nižší.

Konzumace hrsti ořechů pomáhá lidem cítit se déle sytí. Obsahují bílkoviny a vlákninu. Tím, že je jedí odpoledne, je větší pravděpodobnost, že budou jíst méně k večeři. Ořechy mohou zlepšit kvalitu potravin a zlepšit kvalitu výživy. Mohou eliminovat následky konzumace velkého množství nezdravého jídla. Dřívější studie ukázaly, že lidé, kteří jedí ořechy, vedou zdravější život. Lépe kontrolují chuť k jídlu a nemají špatné stravovací návyky. Pokud je jedí s mírou, netloustnou. Díky výživovým specialistům z Austrálie si uvědomili, že přípustná dávka na den je 30 g a je lepší ji nepřekračovat.

ČTĚTE VÍCE
Jak zakrýt zábradlí?

Ksenia Morozová