Hruška je oblíbeným ovocem mnoha, protože je to jedna z nejzdravějších a nejchutnějších pochoutek, které mohou zdraví lidé jíst téměř bez omezení.

Jedná se o rod stromů a keřů z čeledi Rosaceae. Různé hrušně se používají jako okrasné i ovocné stromy.

Nejvíce hrušek na trhy dodává Čína.

Zajímavé:

V roce 2005 dosáhla světová produkce hrušek 15 milionů tun (podle amerického ministerstva zemědělství).

druhy

Hrušky se dělí podle doby zrání a podmínek skladování na letní, podzimní a zimní odrůdy.

Mezi letní odrůdy, v našich zeměpisných šířkách nejznámější, patří hruška Williams Summer a Klappa’s Lyubimitsa. Jejich plody dozrávají do druhé poloviny srpna a nemají dobrou skladovací odolnost.

Mezi známé podzimní odrůdy patří Bere Bosk, Krymskaya Medovaya a Smerichka, které dozrávají v září. Velké šťavnaté plody se dobře skladují a mají vysoké výnosy.

A konečně, známé zimní odrůdy hrušek jsou Noyabrskaya a Kucheryanka. Tyto plody jsou mrazuvzdorné, přes zimu se skladují ve správných podmínkách a dozrávají obvykle v říjnu.

Struktura

Hruška obsahuje velké množství mono- a disacharidů, organické kyseliny, několik druhů vitamínů (skupiny B, C, P), vlákninu, makroprvky jako draslík a vápník, hořčík a sodík, třísloviny a pektiny a také mikroprvky – železo fluor, jód, kobalt, zinek, mangan, molybden.

Výhody

Hlavní hodnota hrušek je následující:

  • nutriční vláknina, která příznivě působí na lidský gastrointestinální trakt, zejména při střevních potížích (má posilující účinek). Dužnina hrušek je tělem snadno tolerována;
  • mikroelementy, včetně jódu;
  • velké množství kyseliny listové, nezbytné pro děti, těhotné ženy a pacienty s potřebou intenzivní krvetvorby.
  • Hruška obsahuje hodně draslíku, díky čemuž má zásadité vlastnosti, které příznivě ovlivňují činnost srdce.

Dvě hrušky nalačno uleví od pálení žáhy a nepohodlí při onemocněních jater, zánětu žaludku a žlučníku a odstraní i pocit nepohodlí ve střevech.

Škodlivé

Kyselé a kyselé druhy hrušek jsou v těle špatně absorbovány, takže toto ovoce se nedoporučuje starším lidem a těm, kteří mají poruchy nervového systému.

Kamenitá vláknina, kterou cítíme při kousání do křupavých hrušek, může dráždit sliznici tenkého střeva, proto při exacerbacích onemocnění žaludku a střev raději hrušky nekonzumujte.

Jak připravit a podávat

Využití hrušky může být různorodé. Kuchaři je používají čerstvé, sušené, pečené, pošírované i dušené. Hrušky se používají k přípravě různých dezertů, při pečení výrobků z těsta s vysokým obsahem cukru a všech druhů nápojů, od kompotů až po alkoholická vína a mošty.

Vezměte prosím na vědomí:
Hrušky jezte správně: jezte nalačno (ale ne hladově!) a zapijte malým množstvím vody. Nejezte po nich maso.

Jak si vybrat

Při výběru hrušky je třeba vzít v úvahu ovocné aroma a hmatové vjemy z dotyku. Zralé plody mají sladkou, lehkou vůni a střední měkkost. Při výběru plodů je navíc potřeba hledět na stav jejich slupky, u dobře zralých hrušek by neměla být poškozena ani otlačena.

ČTĚTE VÍCE
Jaké růže se dávají za jakým účelem?

Pokud se hrušky sklízejí na zimu, je lepší je sbírat nebo kupovat nezralé. Takto budou déle skladovány a dozrají doma.

Opatrování

Při pokojové teplotě se plody hrušek rychle kazí. Trvanlivost hrušek můžete prodloužit v tmavé místnosti při teplotě ne vyšší než +10°C. Poté se zralé hrušky skladují jeden týden a nezralé až dva měsíce. V papírových obalech při teplotách kolem nuly může trvanlivost nezralých plodů dosáhnout šesti měsíců.

Omezení použití

U některých lidí existuje individuální nesnášenlivost hrušek a také stojí za to omezit jejich konzumaci na ty, kteří se setkali s problémy s gastrointestinálním traktem.

Kalorický obsah 42 kcal

Energetická hodnota produktu (Podíl bílkovin, tuků, sacharidů): Bílkoviny: 0.4g. (∼ 1,6 kcal)
Tuk: 0.3 g. (∼ 2,7 kcal)
Sacharidy: 10.9 g. (∼ 43,6 kcal)
Poměr energie (b | f | y): 3% | 6% | 103%