Meloun je bobule, ale to není přesné. Faktem je, že ji nelze klasifikovat jako obecně známou rostlinu: neroste na stromě jako ovoce a ne na keřích jako bobule. Vzhledem k tomu, že vodní melouny patří do rodu Cucurbitaceae, jejich plody se nazývají dýně. Z botanického hlediska je díky přítomnosti semen, sladké dužiny a slupky nejpodobnější bobuli.

Tykvová kultura vypadá efektně, klasické odrůdy si jen těžko spletete s jiným ovocem. Meloun je snadno rozpoznatelný podle velké velikosti a zelené kůry se světlými pruhy. Roste a dozrává na zemi. Pole oseté vodními melouny se nazývá meloun. U ovoce je povinná přítomnost ocasu, kterým je připevněn k jeho větvi. A dobrý meloun bude mít určitě „líci“ – světlý bod na slupce, který se tvoří v místě, kde meloun přiléhal k zemi. Tato oblast byla skryta před sluncem, které je nezbytné pro lepší vyzrání plodů. V závislosti na velikosti samotného melounu se může “líčka” lišit také velikostí.

Ke zrání potřebuje meloun hodně slunce, proto se nejčastěji pěstuje v zemích s teplým klimatem: Čína, Turecko, Írán, Egypt, Uzbekistán a samozřejmě na jihu Ruska. Velké astrachánské melouny jsou známé svým cukrovým jádrem.

Meloun lze samozřejmě jíst syrový, oloupaný a zbavený pecek. Lidé ale vymysleli spoustu receptů, jak toto sladké ovoce využít, od medu až po kyselé okurky.

Výhody vodních melounů

Meloun je užitečný především pro velké množství vody ve složení a množství cukrů. Díky tomu dobře hasí žízeň a mírní hlad. Meloun je dobrým společníkem na svačinu mezi hlavními jídly. Kromě toho obsahuje mnoho užitečných stopových prvků, jako jsou vitamíny C, A, B1, B5, B6.

„Meloun je bohatý na vitamíny a mikroelementy, obsahuje velké množství sacharidů a vody. Obsah bílkovin, tuků a vlákniny v melounu je relativně nízký. Obsah kalorií je asi 30 kcal na 100 g produktu.

Meloun obsahuje sacharózu, fruktózu a glukózu. Samy o sobě jako přírodní cukry v rozumném množství neškodí, ale při nadměrné konzumaci přispívají ke zvýšení příjmu kalorií a přibírání na váze. Pro pacienty s narušeným metabolismem sacharidů je nežádoucí je konzumovat z důvodu rychlého zvýšení hladiny glukózy v krvi. Vzhledem k vysokému obsahu sacharidů se nejedná o nízkokalorický produkt a nelze jej doporučit jako základ diety pro hubnutí.

WHO doporučuje ke každodenní konzumaci alespoň pět porcí zeleniny a ovoce denně, z nichž je optimální, aby maximálně dvě porce byly ovoce (včetně melounu),“ říká Daria Mikhailova, endokrinoložka z GMS Clinic.

Užitečné vlastnosti melounu:

  • Pomáhá udržovat vodní rovnováhu.
  • Většina melounu je voda. Ve skutečnosti je z 92 % tekutý. I když se nemůžete donutit vypít 2 litry vody denně, sladký meloun vám s tím snadno pomůže. Hydratace organismu je nesmírně důležitá, závisí na ní správné fungování orgánů, dodávání vitamínů a mikroprvků do buněk, regulace tělesné teploty a mnoho dalších procesů.
  • Údajně má protirakovinné vlastnosti.
  • Vědci se domnívají, že lykopen, který se nachází v melounu, může snížit riziko některých typů rakoviny, jako je rakovina prostaty a kolorektální karcinom. Lykopen je antioxidant zodpovědný za červenou barvu dužiny vodního melounu. Najdeme ho také v rajčatech, grapefruitech a šípcích.
  • Ale to není vše. Meloun, stejně jako ostatní melouny, obsahuje i cucurbitacin E. Jde o látku, která má paradoxně nahořklou chuť, ale dokáže potlačit i růst nádorů. Posiluje srdce a cévy. Některé živiny obsažené v melounu podporují zdraví srdce. Lykopen snižuje cholesterol a krevní tlak. A aminokyselina citrulin zvyšuje hladinu oxidu dusnatého, který rozšiřuje cévy.
  • Bojuje proti zánětu. Vědci provedli studii, ve které krmili krysy nezdravým jídlem. V tomto případě jedna skupina dostala prášek z melounu jako doplněk, zatímco druhá ne. Výsledkem bylo, že potkani z první skupiny měli nižší markery odpovědné za zánětlivé procesy v těle. Zdá se, že kombinace vitamínu C a lykopenu ve vodním melounu pomáhá bojovat proti zánětu.
  • Chrání vaše oči. Věkem podmíněná makulární degenerace oka ztěžuje život, protože způsobuje problémy se zrakem a nakonec může vést ke slepotě. Některé studie ukázaly, že lykopen obsažený v melounu pomáhá bojovat proti procesům, které způsobují AMD.
  • Snižuje bolesti svalů po sportu. Každý zná bolest svalů den po intenzivním tréninku. Studie na sportovcích zjistila, že citrulin, látka obsažená ve vodním melounu, pomohla zmírnit bolest svalů a zklidnit srdeční frekvenci na 24 hodin. V takovém případě si pokusné osoby vzaly 0,5 litru šťávy z melounu.
ČTĚTE VÍCE
Pro koho jsou vodní melouny škodlivé?

Málokdy potkáte člověka, který by neměl rád meloun. Mnoho lidí si toto ovoce spojuje s létem, vedrem a dobrou náladou. Mimochodem, ano, podle nových mezinárodních standardů je meloun zahrnut do řad ovoce, nikoli bobule. Obecně platí, že všechny plody, které mají semena, jsou nyní považovány za ovoce. To je důvod, proč mnoho lidí nazývá rajčata a okurky ovocem.

Šťavnatý, křupavý meloun dokáže uhasit žízeň, tupý hlad a také podporuje hubnutí. Mnozí jsou ochotni polemizovat s posledním faktem, protože meloun je stále ovoce obsahující cukr.

Nutriční hodnota melounu

Uvažujme meloun z hlediska kalorického obsahu a přínosů pro tělo.

1. Sacharidy. Ovoce obsahuje přírodní ovocný cukr (fruktózu), proto má nasládlou chuť. Vláknina, která vyplňuje meloun, pomáhá potravě rychleji trávit a pohybovat se ve střevech. Ve 7,5 g je obsaženo asi 100 % sacharidů. vodní meloun

2. Nízký obsah kalorií. Pouze 30 kcal na 100 g. vodní meloun Tato skutečnost je vysvětlena skutečností, že prostě většina ovoce (95% celkové hmoty) je voda.

3. Užitné vlastnosti. Meloun se pyšní tím, že obsahuje velké množství minerálů a vitamínů. Obsahuje zejména: draslík, který zabraňuje hypertenzi a normalizuje krevní tlak; vitamín C, který posiluje vlasy a nehty; vitamín A, který zlepšuje vidění.

4. Jiné. Velkým plusem pro tělo je přítomnost lykopenu v melounu. Lykopen je speciální složka, která dodává ovoci načervenalý odstín a působí na tělo jako antioxidant. Díky němu se snižuje riziko vzniku rakoviny, problémů se srdcem a dýchacím systémem.

Výhody konzumace melounu

Meloun je ideální ovoce na hubnutí, které má navíc řadu prospěšných vlastností a kvalit.

Vodní melouny jsou dobré pro:

1. Žaludek. Ovoce příznivě ovlivňuje činnost trávicího traktu, chrání sliznici před poškozením a v případě zánětu či podráždění podporuje rychlou rekonvalescenci a hojení.

2. Kosti. Meloun obsahuje dostatečné množství hořčíku, díky kterému se vápník rychleji vstřebává, díky čemuž jsou kosti silnější a zdravější. Ovoce je také důležité pro prevenci osteoporózy.

3. Ledviny. Není žádným tajemstvím, že meloun je diuretický produkt. Na rozdíl od jiných diuretik však nezpůsobuje žádné škody, včetně vedlejších účinků. Meloun se také používá na pyelonefritidu, cystitidu a nefritidu.

ČTĚTE VÍCE
Ztrácejí hortenzie listy?

4. Střeva. Díky velkému množství vlákniny působí meloun projímavě a také zlepšuje činnost trávicího systému.

5. Játra. Ovoce má choleretický účinek. Kromě toho glukóza a fruktóza nasycují tělesné tkáně užitečnými látkami.

6. Hubnutí. Nasládlá chuť ovoce manipuluje s tělem, umožňuje vám cítit se zcela sytí a otupuje pocit hladu. Kromě toho má meloun velmi nízký obsah kalorií.

Meloun je také kosmetický přípravek. Antioxidanty zlepšují vzhled, zejména stav pokožky a vlasů; zpomalit proces stárnutí.

Mohu jíst meloun v noci?

Mnoho lékařů tvrdí, že jíst meloun v noci je nejen možné, ale dokonce nutné. V noci se moč koncentruje v těle, takže konzumace ovoce před spaním vede k odstranění solí a kamenů z ledvin. S pomocí melounu můžete utišit svůj noční hlad, použít ho jako dezert nebo svačinu.

Kromě toho meloun odstraňuje toxiny a jedy z těla. Meloun můžete jíst v jakékoli formě: se semeny nebo bez nich, pít šťávu s dužinou nebo bez ní, připravovat pyré s přídavkem zázvoru a citronu. Možností je spousta, stačí si vybrat, co se vám líbí.

Možnosti přidání melounu do vaší stravy

Díky melounu můžete výrazně snížit váhu, hlavní je naučit se jej správně jíst a nahradit některé produkty své obvyklé stravy touto sladkou pochoutkou.

1. Zmenšete porce. Některé produkty můžete zcela nahradit melounem nebo si třeba obědovou porci trochu zmenšit. Nahraďte vysoce kalorické potraviny několika plátky melounu. Tak můžete oklamat tělo a dát mu pocit naprosté sytosti.

2. Nevíte, co si dát jako dezert? Vyberte si meloun! Je sladký jako dort nebo zmrzlina, ale má méně kalorií a je mnohem zdravější.

3. Přidejte meloun do smoothies, mléčných výrobků a salátů. Nejenže zlepšíte chuť pokrmu, ale prospějete i svému tělu.

4. Pijte šťávy z melounu. Šálek jablečného džusu obsahuje 120 kalorií, pomerančový džus obsahuje 110 kalorií, zatímco šťáva z melounu obsahuje 50 kalorií.

Meloun by měl být ve vaší stravě, ale neměli byste tento produkt nadužívat. Musíte nasytit své tělo různými minerály, vitamíny a živinami. Meloun není schopen zcela nahradit vaši obvyklou stravu. Jezte zeleninu, mléčné výrobky, nízkokalorické bílkoviny a dopřejte si zdravé melounové sladkosti.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva moči je nebezpečná?

Charkov, sv. Klochkovskaya, 99A
Obchodní centrum Panorama 067 540 40 25