Obvyklé bílé zelí, velmi exotické kedlubny nebo růžičky kadeřavé brokolice? V této hitparádě není vítěze, protože každý druh zelí je svým způsobem zdravý a chutný.

Jedná se o nejběžnější a nejoblíbenější druh zelí, který roste téměř všude. Zajímavé je, že to, co známe jako hlávku zelí, hustý „smotek“ listů zelí, je ve skutečnosti hypertrofovaný pupen rostliny.

Bílé zelí je ceněno pro svou chuť a všestrannost – lze ho použít do salátů, hlavních jídel, polévek, koláčů a podobně. Další výhodou této zeleniny je velké množství zdravé vlákniny, která příznivě působí na trávení. Zelí dále obsahuje draslík, hořčík, fosfor, vápník, železo, vitamíny A, B1, B2, B6, C, E, PP, U. Je zvláště bohaté na kyselinu askorbovou, která se navíc při skladování téměř nezničí. hlávku zelí nebo při kvašení zelí. K doplnění denní potřeby vitaminu C v těle stačí sníst dospělému 200 g syrového zelí nebo 100-150 g kysaného zelí. Ti, kteří mají vážné problémy s trávicími orgány, ledvinami, ale i cukrovkou a hypotyreózou, by neměli jíst příliš mnoho bílého zelí (mimochodem i jiné druhy), a ještě lépe probrat tuto položku ve vašem jídelníčku se svým doktor.

„Kedluben“ se z němčiny překládá jako „zelí tuřín“ (Kohl – „zelí“, Rabi – „tuřín“): tato zelenina má skutečně tvar jako tuřín. Kedlubny se nemohou pochlubit takovou oblibou jako bílé zelí, ale nejsou o nic méně zdravé a chutné. Šťavnatá, lehce nasládlá kedlubna chutná jako stonek své bílé „sestřičky“.

Kedlubna je stejně jako bílé zelí bohatá na vitamín C a vlákninu, která stimuluje metabolismus a podporuje zdravé trávení. Tato zelenina obsahuje také kyselinu listovou, draslík, vápník, hořčík a železo.

Hlízy kedlubny se nejčastěji používají při vaření: mohou se jíst syrové v salátech, pečené, vařené, smažené. Pokud si ale koupíte kedlubny s listy, nevyhazujte je. Za prvé jsou také vynikající: můžete je jíst syrové nebo je použít jako zelné listy například na mini zelí. Za druhé, listy kedlubny obsahují ještě více užitečných látek než hlízy.

3. Цветная капуста

Květák, který Mark Twain nazval „vysokoškolským zelí“, je při vaření obzvláště ceněný pro svou jemnou, lehce krémovou, přesto svěží chuť s lehce ořechovou příchutí. Ti, kteří mají obzvlášť citlivé zažívání, toto zelí milují, protože je díky nižšímu obsahu hrubé vlákniny lépe stravitelné než zelí bílé. Květák přitom dobře snáší mražení a po rozmrazení téměř neztrácí své vlastnosti.

Květenství květáku obsahuje hodně vitamínu C, vitamíny B1, B2, B6, PP, A, dále sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo. Obsahuje hodně pektinu, citronové, jablečné a tartronové kyseliny (ta zabraňuje tvorbě tukových usazenin).

Pro získání maximálního množství živin by se měl květák konzumovat syrový, například nakrájený nadrobno nebo oddělený na květenství a přidávat do salátů. Můžete ho také vařit, smažit, péct, přidávat do náplně koláčů. Neobvyklé možnosti jsou i pro květákové pokrmy. Například hlávku zelí lze nakrájet na ploché „steaky“ a smažit z obou stran. Nebo umelte syrové zelí v mixéru a uvařené plevy použijte místo zrn, jako je rýže, na přílohy.

ČTĚTE VÍCE
Proč mají telata koliku?

Brokolice je jednou z prvních zelenin, která se zavádí do doplňkových potravin pro kojence, a to může hodně říci o výhodách tohoto zelí a o tom, jak dobře ho tělo absorbuje. Jedlá květenství a mladé stonky této zeleniny obsahují vitamíny B1, B2, C, PP, B a E, draselné soli, fosfor, vápník a hořčík. Z hlediska bílkovin je brokolice před batáty, chřestem, špenátem a bramborami.

Aby si však brokolice zachovala maximální množství prospěšných vlastností, měli byste k její přípravě přistupovat opatrně. Pokud toto zelí vaříte, dejte ho pouze do již vroucí vody a ne do studené, vařte nejdéle 3 minuty a poté vložte do ledové vody, pokud chcete, aby květenství nezměnilo barvu. Ještě lepší je vaření v páře nebo pečení v alobalu. Mimochodem, brokolici, stejně jako květák, můžeme jíst syrovou, například nakrájet na tenké plátky, pokapat olivovým olejem, dochutit kořením a podávat jako čerstvou přílohu ke druhému chodu.

5. Růstové klíčky

Velmi zajímavě roste růžičková kapusta, vyšlechtěná z kapusty v Belgii v minulém století. Jedná se o dvouletou rostlinu: v prvním roce vyroste stonek a ve druhém roce se na něm v paždí listů tvoří malé hlávky velké asi jako vlašský ořech. Na jednom stonku se může vytvořit až sto těchto minihlávek zelí, ale většinou jich na každé rostlině bývá kolem 50. Tyto hlávky zelí se běžně konzumují.

Růžičková kapusta má mnoho prospěšných vlastností. Například oproti bílému zelí obsahuje několikanásobně více bílkovin a vitamínu C. Dále obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín A, kyselinu listovou, železo, fosfor, draslík a další látky potřebné pro lidský organismus. Zelí je přitom velmi nízkokalorické a díky křehkosti tenkých listů kapusty je dobře stravitelné.

© Úřad Rospotrebnadzor pro region Kirov.
Kirov, sv. Krasnoarmeyskaya, 45, tel.: (8332) 40-67-10 (40 hodin), fax: 68-68-XNUMX.
E-mail: rpn@43.rospotrebnadzor.ru

Tyto tři poměry udávají hmotnostní procento makroživin (sacharidy/bílkoviny/tuky) vzhledem k sušině (bez vody).

Celkový poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin by neměl překročit 5:1. Odkaz na text s vysvětlivkami.

Hodnoty jsou příliš malé na to, aby byly relevantní.

obsah

  • Využití kedlubny při vaření
    • Veganský recept na Carpaccio z kedlubny
    • Nákup – kde koupit kedlubny?
    • Opatrování
    • Účinky na zdraví – vlastnosti
    • Rizika – intolerance – vedlejší účinky
    • Tradiční medicína – naturopatie
    • Pěstování na zahradě nebo v květináči
    • Pěstování – Sklizeň
    • Environmentální aspekty
    • Alternativní tituly

    Kohlrabi (Brassica oleracea var. Gongylodes) je jarní zelenina, kterou lze nyní zakoupit celoročně. Je jedlá jako v sýr a ve vařené formě. Bio?

    Využití kedlubny při vaření:

    Kedlubna má jemnou, sladkou a ořechovou chuť, trochu jako brokolice. V závislosti na obsahu anthokyanů mohou být hlízy a stonek bělavé, nazelenalé, načervenalé nebo purpurově hnědé barvy. Chuťově se odrůdy nijak výrazně neliší. U kedluben se primárně používá hlíza, což není kořen, ale ztluštělá osa nadzemní natě. Konzumovat se dají i vysoce prospěšné listy kedlubny, které jsou ještě výživnější než naťová hlíza. Dají se použít jako jiná listová zelenina, například do salátů nebo polévek.

    Musím kedlubnu loupat? Kedlubny není nutné loupat, pokud je slupka jemná a tenká. Stačí zeleninu dostatečně umýt. Pokud je slupka tvrdá a vláknitá, měla by se odstranit ostrým nožem nebo škrabkou na zeleninu.

    Je možné jíst syrové kedlubny? Hlízu kedlubny lze konzumovat syrovou. Jak můžete vařit kedlubnu syrovou? Za syrova je kedlubna ideální nastrouhaná nebo nasekaná do salátu nebo carpaccia. Jako jednoduchý recept na syrovou kedlubnu doporučujeme nakrájet na nudličky a podávat s různými omáčkami jako předkrm.

    Jak jíst kedlubny? Kedlubny se dají jíst nejen syrové, ale i dušené, vařené nebo pečené. Lehce dušená se hodí ke všem druhům vegetariánských a veganských jídel. Může být také pyré, přidáván do zeleninových polévek a používán jako přísada do dušeného masa (jako je čočka), kastrolů (jako jsou brambory) a kari (jako je cizrna a tofu). Dalším oblíbeným jídlem je plněná kedlubna, kterou si můžete podle chuti upéct v troubě. Jako náplň je ideální rýže, bulgur, quinoa a různé druhy zeleniny (např. cuketa, zelená cibulka, mrkev, paprika). Celé hlízy kedlubny můžeme povařit v dostatečném množství vody a použít jako přílohu. Ke kedlubně se hodí koření a bylinky jako muškátový oříšek, petržel, estragon a kopr.

    Z kedlubny se dají připravit nevšední pokrmy, jako jsou kedlubnové mrkvové placky, kedlubnové hranolky nebo kedlubnové lasagne, kdy pláty těsta nahradíme plátky kedlubny. Můžete si udělat i veganský obalovaný kedlubnový řízek. Nať lze rozemlít společně s ovocem a vytvořit tak zdravé smoothie. Kedlubny lze navíc konzervovat jako kysané zelí se solí a kořením.

    Veganský recept na kedlubnové carpaccio:

    Ingredience (na 2 porce): 1 kedlubna (syrová, bio), 80 g ořechů (např. vlašské, lískové, arašídy, pekanové ořechy), 100 ml ovesného mléka, 1 lžíce vloček droždí, 1 lžička citronové šťávy, 1 lžička hořčice, 1 stroužek česneku, trochu mleté ​​papriky, sůl a pepř, trochu dýňových semínek.

    Příprava: Kedlubny oloupeme a nakrájíme nebo nakrájíme na velmi tenké plátky. Plátky naaranžujte na talíř. Do mísy dejte ořechy, ovesné mléko, droždí, citronovou šťávu, hořčici a česnek a vše dobře promíchejte. Ochutíme trochou mleté ​​papriky, solí a pepřem a poté přelijeme na plátky kedlubny. Veganské kedlubnové carpaccio ozdobte dýňovými semínky a podávejte.

    Veganské recepty s kedlubnou najdete v sekci: “Recepty s nejvyšším obsahem této suroviny” (pod textem).

    Nákup – kde koupit kedlubny?

    Kedlubny lze koupit celoročně ve většině supermarketů jako je Auchan, Magnit, Okay, Pyaterochka, Perekrestok atd. a v bio supermarketech jako Alnatura a Denn’s Biomarkt. Pokud chcete velmi čerstvé a místní kedlubny, nejlépe uděláte, když zajdete na trh nebo k místním farmářům. Ve střední Evropě trvá kedlubnová sezóna od dubna do listopadu.

    Skladování:

    Hlízy kedlubny bez listů je nejlepší skladovat v přihrádce na zeleninu v lednici. Doba použitelnosti je přibližně jeden týden. Zabalené ve vlhkém hadříku lze skladovat až čtyři týdny. Můžete ho také zamrazit. K tomu odstraňte listy, kedlubnu úplně oloupejte a nakrájejte na malé kousky. Je možné zmrazit kedlubny syrové? Kedlubny lze snadno zmrazit syrové, ale při rozmrazování mohou ztratit barvu. Pokud ji rychle blanšírujete ve vroucí osolené vodě a poté zchladíte ledovou vodou, můžete kousky kedlubny dát do mrazáku. Zmrazené kedlubny lze skladovat asi rok.

    Chemické složení – nutriční hodnota – kalorie kedlubny:

    Kedlubna (syrová) obsahuje 27 kcal a 0,1 g tuku na 100 g, je tedy velmi nízkokalorická a tučná. Při 1,7 g/100 g je také poměrně málo bílkovin. Má kedlubna cukr? Z 6,2 g sacharidů na 100 g cukru 2,6 g. 1

    Jaké vitamíny jsou v kedlubnách? Například je bohatá vitamín C (62 mg/100 g; 78 % denní potřeba). Cukrová lusk (60 mg/100 g) a červené zelí (57 mg/100 g) obsahují podobné množství tohoto vitamínu. Žluté papriky obsahují zvláště vysoké množství vitamínu C – 184 mg/100 g. 1

    Obsah draslíku – 350 mg / 100 g (18 % denní hodnoty). To je podobné jako u růžičkové kapusty (389 mg/100 g) a brokolice (316 mg/100 g). Podstatně více tohoto prvku se nachází v sušených rajčatech (3427 mg / 100 g). 1

    Syrová kedlubna navíc obsahuje 0,15 mg/100 g vitamín B6 (pyridoxin) (11 % denní potřeby). Podobný obsah má brokolice (0,18 mg/100 g) a celer (0,16 mg/100 g). Droždí vločky 2,9 mg/100 g obsahují téměř 10x více vitamínu B6. 1

    Veškeré nutriční údaje kedlubny, hodnoty denního příjmu a srovnávací hodnoty ostatních ingrediencí naleznete v našich nutričních tabulkách zde KLIKNĚTE PRO pod obrázkem přísady.

    Účinky na zdraví – vlastnosti:

    Co je dobrého na kedlubnách? Kedlubny jsou skvělé pro hubnutí díky nízkému obsahu kalorií a tuku. Kromě toho je ve své syrové formě snadno stravitelný a nevede k tvorbě plynu ve srovnání s jinými odrůdami zelí.

    Jak zdravá je kedlubna? Kedlubny a obecně brukvovité zeleniny jsou známé svou schopností předcházet mnoha nemocem, jako je cukrovka, rakovina a srdeční choroby. Široká škála metabolitů nalezených v brukvovité zelenině má antidiabetické, protirakovinné, protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. 2 Studie ukázaly, že přítomnost fenolických sloučenin v kedlubnách koreluje s antidiabetickou a antioxidační aktivitou. 3

    Jiná studie poukázala na antimikrobiální vlastnosti kedlubny. Proto mají některé výtažky z kedluben potenciální uplatnění jako přírodní konzervační látky v potravinářském a farmaceutickém průmyslu. 4

    Když celou kedlubnu povaříte 20-30 minut a poté ji oloupete, můžete si uchovat část živin. Je syrová kedlubna zdravá? Největší množství cenných živin a živin si uchováte rychlým omytím zeleniny, oloupáním jen toho nejnutnějšího a konzumací kedlubny syrové. 5

    Rizika – intolerance – vedlejší účinky:

    Pokud jste alergičtí nebo nesnášenliví na brukvovitou zeleninu, měli byste se kedlubně vyhnout. Kedlubny také nejsou vhodné pro osoby s histaminovou intolerancí.

    Tradiční medicína – naturopatie:

    V tradiční čínské medicíně (TCM) je kedlubna považována za stimulant trávení, detoxikační a antikoagulační prostředek. 6

    Distribuce – původ:

    Kedlubnové zelí je s největší pravděpodobností výsledkem křížení divokého zelí a bílého divokého tuřínu. 7 Předpokládá se, že jeho oblast původu je na severu, severovýchodě a severozápadě Evropy. 5

    Německo je nejen hlavním spotřebitelem kedlubny, ale také jedním z jejích největších producentů na světě (40 000 tun ročně). Většina pěstování kedluben se přesunula do Španělska. Zelenina se pěstuje i v dalších německy mluvících zemích (Švýcarsko, Rakousko), dále v Nizozemsku, Francii, Itálii, Rumunsku a Polsku. 8

    Pěstování na zahradě nebo v květináči:

    Od poloviny února můžete semena kedlubny pěstovat v květináčích s kyprou humózní půdou. Měly by být umístěny na teplém místě (přibližně 15-18 °C), jako je okenní parapet nebo skleník, a skladovány přibližně 6 týdnů. Od konce března můžete vysazovat sazenice do volné půdy, na vzdálenost 30 x 30 cm, od poloviny dubna můžete vysévat semena přímo do záhonu. Rostliny je třeba pravidelně zalévat, ale vyhněte se přemokření. Zelenina je připravena ke sklizni asi za 20 týdnů. Chcete-li to provést, musíte hlízy řezat ostrým nožem nebo zahradnickými nůžkami těsně nad základnou stonku. 9

    Pěstování – sklizeň:

    Kedlubny se pěstují ve volné půdě a ve sklenících. V Německu se většina kedluben pěstuje venku. 5 Druh kedlubny určuje chuť: kedlubny pěstované ve volné půdě mají pikantnější chuť než kedlubny ze skleníku. Odrůdy se rozlišují počtem listů, tzn. odrůdy s malým počtem listů a s velkým počtem listů, jakož i podle vegetačního období (jarní, letní a podzimní odrůdy).

    Stejně jako u ostatních druhů zelí byste při dlouhodobém pěstování zeleniny na stejném místě měli dělat přestávky v pěstování (asi 4 roky), abyste zajistili její zdravotní nezávadnost.

    Environmentální aspekty:

    Organické (organické) kedlubny rostou pomaleji než běžně pěstované kedlubny, protože se nepoužívají umělá hnojiva. 7 Vyhýbání se umělým hnojivům má však velký přínos pro životní prostředí a klima, stejně jako pro chuť zeleniny a zdraví spotřebitele. Výzkum ukázal, že krysy a králíci dokážou rozlišovat mezi konvenčně a ekologicky pěstovanými kedlubnami. Většina z nich preferuje bio kvalitu. Navíc potomci zvířat krmených bio kedlubnami byli silnější. 10

    Tradičně odolné a rychle rostoucí odrůdy pro ekologické pěstování se zatím nepodařilo vyvinout. To je důvod, proč existuje mnoho hybridních odrůd v ekologickém zemědělství. Podařilo se však vypěstovat bio kedlubny velkých rozměrů se šťavnatou a pevnou dužinou. 7

    Obecné informace:

    Co je kedlubna? Kedluben (Brassica oleracea var. Gongylodes) – jedna z mnoha pěstovaných forem kapustové zeleniny, patřící do čeledi brukvovitých (Brassicaceae). Kedlubna je ve skutečnosti hustý, zahuštěný hlavní výhonek zeleninové rostliny. Tvar hlíz se liší od kulovitého až po ploché kulaté a oválné, o průměru 5 až 20 cm v závislosti na odrůdě. Kedlubny váží v závislosti na odrůdě od 100 g do 8 kg.

    V EU existují dvě odrůdy kedlubny. Kedlubny první třídy musí být jednotného vzhledu. Malé trhliny jsou omezeně přípustné pouze na základně stonku. Lehké povrchové barvení a skvrny jsou také povoleny pouze na spodní straně. Kořeny a listy by měly být řezány blízko hlízy. U kedluben druhého stupně jsou povoleny drobné odchylky od tvaru a barvy. Drobné praskliny v dužině jsou také povoleny (ne hlubší než 10 mm) a defekty ve slupce by neměly ovlivňovat dužninu. 5

    Alternativní názvy:

    Kedlubna má v ruštině několik synonym, jako je koleryabi, kedlubna nebo tuřín. Nesprávný pravopis: kalrabi, kalirabi, kolirabi, kolerabi.

    Kedlubny se anglicky řekne kedlubna. V ukrajinštině se toto zelí nazývá kedlubna.

    Ve španělštině se kedlubna nazývá colirrábano.

    Literatura/zdroje:

    10 označení zdroje

    1. USDA Ministerstvo zemědělství Spojených států.
    2. Park CH, Yeo HJ, Kim NS, Eun PY, Kim SJ, Arasu MV, ua Metabolické profilování světle zelené a fialové kedlubny (brassica oleracea var. gongylody). Appl Biol Chem. 2017;60(3):249–57.
    3. Jung HA, Karki S, Ehom NY, Yoon MH, Kim EJ, Choi JS. Antidiabetické a protizánětlivé účinky kultivarů zelené a červené kedlubny (brassica oleracea var. gongylody). Předchozí Nutr Food Sci. 2014;19(4):281–90.
    4. Ozusaglam MA, Karakoca K. Antimikrobiální vlastnosti brassica oleracea var. gongylody extrakty proti rybím a lidským patogenům. Journal of Selcuk University Natural and Applied Science. 2013;0(0):37–46.
    5. Lfl.bayern.de Der Kohlrabi.
    6. Therapeutika.ch Kedlubny.
    7. Pini U. Das Bio-Food Handbuch. Ullmann Verlag: Postupim; 2014: 397.
    8. Gemuesekorb.info Kedlubny.
    9. Mein-schoener-garten.de Kedlubny anbauen: Tipps für eine gute Ernte.
    10. Umweltberatung.at Kohlrabi – často unterschätzt.
    ČTĚTE VÍCE
    Jak jíst melounová semínka?