Nezaslouženě zapomenutou v dnešní době, ale velmi chutnou a zdravou zeleninou je rutabaga. Nenáročný a vysoce výnosný, dobře roste v chladném klimatu a podle odborníků na výživu je ideálním produktem pro zdravou výživu. Navíc je stejně chutné jak čerstvé, tak vařené, dušené nebo pečené.

Historie produktů a geografie

Historie vzhledu této kořenové plodiny má několik možností. Podle jednoho z nich je rutabaga zelenina známá již od starověku jako přírodní kříženec tuřínu a zelí. Jiné zdroje sahají do roku 1620, kdy byla kořenová zelenina poprvé nalezena v písemném díle švédského botanika Caspara Baugina, a proto se rutabaga často nazývá „švédský tuřín“. Existuje verze původu této zeleniny ze Sibiře, odkud se do Evropy dostala přes Skandinávii, kterou milují zejména Švédové, Finové a Němci.

Před příchodem brambor byla rutabaga obzvláště populární v Rusku. Důkazem toho je mnoho receptů a názvů zeleniny v různých ruských regionech: brucla, bukhva, konvalinka, baklaga, zemlyunkha a další. A v Ivanovu se během velkého veletrhu dokonce každoročně konal festival věnovaný sklizni rutabaga. Mimochodem, jeho oslava byla dnes obnovena. Každoročně 16 září Obyvatelé Ivanova, kteří připravili různé pokrmy z rutabagy, se setkávají s přáteli nebo jdou na návštěvu a snaží se jíst co nejvíce této zeleniny, což by mělo přinést štěstí po celý rok.

Ve Švýcarsku je podobný svátek zasvěcený rutabaze, tzv Raben Childi. Obyvatelé města Richterswil ho slaví již více než 100 let. Rutabaga je velmi populární v Americe, kde ji Kanaďané hojně pěstují a vyvážejí. Dnes se zájem o tuto zdravou zeleninu a pokrmy z ní vrací v mnoha zemích světa a vzhledem k obecné touze po zdravém stravování bude poptávka po ní jen stoupat.

Druhy a odrůdy

Rutabaga je dvouletá rostlina z čeledi zelí – plodina odolná vůči chladu a milující vlhkost. Za optimální pro její pěstování jsou považovány hlinité a písčitohlinité půdy a teplota 15-18ºC, i když rutabaga nepřestává růst ani při prvním mrazu. Kořenová zelenina rostliny, sbíraná na podzim, se používá ke konzumaci potravin. Jsou skladovány po dlouhou dobu, aniž by ztratily své nutriční vlastnosti.

Zevně je zelenina podobná kořenu tuřínu, jen je větší a více tvarovaná jako cukrová řepa. Slupka rutabagy je hladká nebo síťovitá, různě zbarvená pro nadzemní a spodní části. Horní bývá lila-fialová nebo šedozelená a spodní bílá nebo žlutá podle intenzity barvy dužniny. Vzhled a nutriční vlastnosti zeleniny do značné míry závisí na její odrůdě.

ČTĚTE VÍCE
Kdy begonie oplodnit?

Zahradníci znají mnoho odrůd rutabaga, lišících se plošším či kulatějším tvarem, stupněm tvrdosti, barvou a chutí dužniny, velikostí, výnosem a udržovací kvalitou okopanin. Nejoblíbenější z nich mezi Rusy jsou:
“Krasnoselskaya”,
“Vyshigorodskaya”,
“Olej” (bílá a žlutá),
“Bangolmská”,
“Hoffmanskaya” (bílá a žlutá),
“Švédský”.

Velmi známá je také vysoce výnosná estonská odrůda “Kohalik sinine” a lotyšská rutabaga s dobrou udržovací kvalitou “Zeltenie abolu”.

Užitečné vlastnosti

Nutriční hodnota rutabagy je dána jejím jedinečným chemickým složením. V obsahu vitamínů, minerálních sloučenin a dalších užitečných látek jí může konkurovat vzácná kořenová zelenina. Rutabaga se skládá z 2% bílkovin, obsahuje 5-10% cukrů, 0,1-0,7% esenciálních olejů, popel, vlákninu, pektin, kyselinu askorbovou, karoten, vitamíny PP, B1 a B2 a je lepší v obsahu vitamínu C než všechny ostatní kořeny. zelenina. Kromě toho je tato zelenina bohatá na vápník, draslík, fosfor, hořčík, sodík, soli železa a hořčičný olej, což kořenové zelenině dodává baktericidní vlastnosti a jedinečné aroma.

Rutabaga se dobře udržuje po celou zimu a dokonce i brzy na jaře může stále sloužit jako kompletní zdroj vitamínů a živin. Vláknina, kterou obsahuje, zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu. Produkt je dobrým diuretikem, protizánětlivým a hojivým prostředkem. Těm, kteří trpí srdečními chorobami, pravidelná konzumace rutabagy nejen zmírní otoky, ale také odstraní přebytečný cholesterol v krvi. Díky vysokému obsahu vápníku se zelenina doporučuje konzumovat pro posílení kostní tkáně. A čerstvá šťáva rutabaga má také mukolytický účinek, zmírňuje suchý kašel.

Kvalita Taste

V chuti rutabagy se snoubí vlastnosti obou jejích předků: tuřínu a zelí. V syrové podobě je kořenová zelenina šťavnatá, aromatická, sladší než tuřín a mimořádně zdravá. Hlavní věcí je sklízet plodinu včas, aniž by rutabaga přezrála a stala se tvrdou a vláknitou.

Vařená rutabaga chutná spíše jako brambory. Bez obav ho můžete nahradit v salátech, přílohách, zeleninových dušených pokrmech a udělat z něj i pyré. Rutabaga pečená v troubě je docela sladká a je skvělým zážitkem.

Aplikace pro vaření

Pro kulinářské účely má rutabaga široké využití. Tato kořenová zelenina:
• jíst čerstvé,
• přidává se do různých salátů,
• používá se k výrobě šťávy,
• vařit,
• dušené maso,
• pečený,
• smažit s ním řízky a palačinky;
• používá se při přípravě kaší a polévek;
• přidává se do kastrolů a omáček z jiné zeleniny;
• používá se jako náplň do koláčů;
• přidává se do pečiva a dezertů.

ČTĚTE VÍCE
Co hmyz nesnáší?

Bez ohledu na způsob vaření se rutabaga dobře hodí k jiné zelenině, zejména ke každému druhu zelí a brambor. Vařené, dušené nebo smažené slouží jako výborná příloha k masovým a rybím pokrmům. V kaších a kastrolech je rutabaga velmi chutná s mlékem a sýrem. Rutaberry šťáva smíchaná s medem dodává jedinečnou chuť nápojům a dezertům. Mezi kuchaři jsou nejoblíbenější recepty na zeleninové saláty z čerstvé rutabagy, například s jablky, mléčnými kašemi, zeleninovými pyré a přílohami, a také dezert z pečené rutabagy s medem a ořechy.