„V zimě je pro mnoho lidí stále důležitější otázka podpory a posílení imunitního systému. A pokud mluvíme o produktech, mezi prvními nás napadne cibule a česnek. Od dětství nám bylo řečeno, že chrání před nemocemi a obsahují mnoho vitamínů.“

  • Užitečné vlastnosti česneku
  • Jaké jsou nevýhody česneku?
  • černý česnek
  • Co se stane, když budete jíst česnek každý den?
  • Co můžete vařit z česneku?
  • Česnekový špenát a řeřicha na zimu
  • Krevety v pikantní česnekové omáčce
  • Arašídové “fazole” s bylinkami

Užitečné vlastnosti česneku

Je to jeden z nejvíce studovaných a nejprodávanějších bylinných produktů. Po staletí se používá jako tradiční lék na většinu nemocí. Nyní je široce používán jako složka jídla: koření a afrodiziakum.

KBJU česneku na 100 g je: 149/6,5/0,5/29,9.

Příznivé vlastnosti česneku jsou způsobeny kombinací různých biologicky aktivních látek. Jsou společně zodpovědní za jeho terapeutický účinek. Výhody produktu se projevují v:

  • zlepšuje kardiovaskulární zdraví – česnek obsahuje několik fytochemikálií obsahujících síru, které se při konzumaci metabolizují a pomáhají tělu bojovat proti zánětu;
  • regulace hladiny glukózy v krvi;
  • snížení rizika onemocnění žaludku.

Pojďme zjistit, zda v materiálu funguje jedna z populárních metod hubnutí:

Jaké jsou nevýhody česneku?

Česnek má řadu kontraindikací. Mezi nimi:

  • žaludeční a duodenální vřed;
  • gastritida;
  • hemoroidy;
  • onemocnění ledvin a jater;
  • epilepsie;
  • bronchiální astma;
  • těhotenství, stejně jako období kojení.

Ve vzácných případech může česnek způsobit alergickou reakci, pálení žáhy, plynatost a průjem. Jeho hlavním rysem je ale samozřejmě to, že konzumace tohoto produktu způsobuje nepříjemný dech a dokonce i tělesný zápach, které jsou obvykle nejvýraznější, pokud je produkt konzumován syrový.

Metabolismus chemikálií obsahujících síru vede k tvorbě sirovodíku. Nejen, že je zodpovědný za charakteristický zápach, ale je také signální molekulou, která má přímý vliv na cévní tkáň, nervové synapse, zánětlivé procesy a mnoho dalšího.

černý česnek

Kromě obvyklého druhu existuje i černý česnek. Je to forma vyzrálého česneku, který se získává ze syrové formy za vysoké teploty a vlhkosti po určitou dobu.

Mezi jeho prospěšné vlastnosti patří:

  • vysoký obsah ve vodě rozpustných antioxidačních sloučenin;
  • široká škála farmakologických vlastností;
  • prevence různých typů onemocnění.
ČTĚTE VÍCE
Kolik druhů leknínů?

Většinu všech výhod lze připsat antioxidačním, protizánětlivým a antialergickým vlastnostem.

Co se stane, když budete jíst česnek každý den?

Česnek je často nazýván „superpotravinou“. Vytrvalá bylina zlepšuje kardiovaskulární zdraví tím, že snižuje krevní tlak a zlepšuje profil cholesterolu. Produkt má také antioxidační vlastnosti, protože podporuje aktivitu glutathionu, což je silný antioxidant. Zařadit do jídelníčku asi pár hřebíčků (2-5 g) je proto jeden z nejzdravějších návyků.

Foto: Nikolaeva Elena / istockphoto.com

Co můžete vařit z česneku?

Zpracování česneku v mikrovlnné troubě částečně ničí prospěšné složky ve složení. Grilováním nebo pečením se však bioaktivní látky nepoškodí, pokud se nejprve naseká nebo rozdrtí.

Česnek proto můžete nejen jíst v obvyklé čerstvé podobě nebo ho přidávat do teplých jídel, ale také s ním zkoušet nové, zajímavější recepty, které zachovávají příznivé vlastnosti produktu.

Jaké jsou důvody vysokých nákladů na oblíbenou pochoutku, zde:

Česnekový špenát a řeřicha na zimu

  • Česnek – 3 hřebíček;
  • špenát – 150 g;
  • řeřicha – 1 svazek;
  • olivový olej – 1 st. l;
  • sůl – 1/2 lžičky
  1. Připravte česnekovou pastu: Vložte stroužky česneku a 1/4 lžičky soli do hmoždíře a rozdrťte na pastu.
  2. Vložte česnekovou pastu a olivový olej na nepřilnavou pánev na střední teplotu.
  3. Když česnek začne prskat, přidejte špenát, řeřichu a zbývající sůl.
  4. Udržujte na ohni, dokud není zelenina zcela uvařená.

Krevety v pikantní česnekové omáčce

  • loupané krevety – 500 g;
  • česnek – 4 stroužky, tenké plátky;
  • bobkový list – 1 ks;
  • olivový olej – 1 st. l;
  • čerstvě vymačkaná limetková šťáva – 2 polévkové lžíce. l.;
  • vápenné klíny – volitelné;
  • mletá červená paprika – 1/2 lžičky;
  • sůl, černý mletý pepř – podle chuti.
  1. Ve velké nepřilnavé pánvi rozehřejte olej.
  2. Přidejte sůl, černý pepř, česnek a bobkový list, vařte pět minut.
  3. Do pánve přidejte červenou papriku a krevety a za občasného míchání vařte tři minuty.
  4. Přidejte limetkovou šťávu a podávejte s klínky, pokud chcete.

Arašídové “fazole” s bylinkami

  • arašídové máslo – 2 polévkové lžíce. l.;
  • nasekaný česnek – 1 polévková lžíce. l.;
  • nasekaný čerstvý zázvor – 1 polévková lžíce. l.;
  • jakékoli čerstvé bylinky – podle chuti;
  • kuřecí nebo zeleninový vývar – 1/2 polévkové lžíce. l.;
  • čerstvě vymačkaná limetková šťáva – 2 polévkové lžíce. l.;
  • sůl a čerstvě mletý pepř – podle chuti;
  • arašídy – na ozdobu.
  1. Přidejte olej do velkého hlubokého litinového hrnce s poklicí a umístěte na střední teplotu.
  2. Jakmile se zahřeje, přidejte česnek a vařte dozlatova, ale ne hnědé, nebo zhořkne.
  3. Přidejte bylinky, zázvor, vývar, arašídové máslo a špetku soli a pepře.
  4. Přikryjeme pokličkou a vaříme asi šest minut.
  5. Otevřete poklici a dále vařte na mírném ohni.
  6. Vyplatí se míchat, dokud zelenina nezměkne: pět až sedm minut, v závislosti na druhu zeleniny.
  7. V případě potřeby podlijeme ještě vývarem nebo vodou.
  8. Odstraňte z ohně a přidejte limetkovou šťávu.
  9. Pokrm podávejte teplý nebo teplý se lžící hnědé rýže.
  10. Navrch posypte nasekané arašídy pro větší křupavost a chuť.
ČTĚTE VÍCE
Jaké husy tam mohou být?

– Česnek je bohatý na vitamíny E, C, K, B6, dále obsahuje cholin, vápník, hořčík, fosfor, železo, mangan a měď. Na 100 g výrobku připadá 33 g sacharidů, 0 g tuku a 6 g bílkovin. Je důležité, aby léčivé vlastnosti měl pouze syrový česnek. Tepelná úprava výrazně snižuje její účinnost. Co nám tedy může tento produkt poskytnout?

Zlepšuje trávení. Pomocí česneku se můžete zbavit patogenní mikroflóry ve střevech, zlepšit trávení a zrychlit metabolismus. Skupina látek obsažených v česneku mimo jiné ředí žluč a zabraňuje tvorbě žlučových kamenů, které vznikají díky příliš velkému množství tuku ve stravě.

Příznivý účinek na cévy a krvetvorbu. Lékaři se domnívají, že česnek snižuje hladinu cholesterolu, činí stěny cév pružnějšími, zabraňuje ateroskleróze a také tvorbě krevních sraženin.

Normalizuje hladinu cholesterolu. Vědci z výzkumu prokázali, že u lidí, kteří konzumovali stroužek česneku denně, se hladina „dobrého“ cholesterolu zvýšila asi o 8 %, zatímco hladina „špatného“ klesla o 4 %.

Dobré pro zdraví mužů a žen. Stejně tak je česnek užitečný při problémech v genitourinární oblasti pro muže i ženy. Díky svým dezinfekčním vlastnostem odstraňuje zánětlivé procesy.

Česnek jako prevence sezónních viróz. Pravda nebo mýtus?

Česnek nepochybně posiluje imunitní systém. Vědecká studie ukázala, že užívání česnekových doplňků denně nebo česneku samotného může snížit počet nachlazení o 63 %. Výzkumy na toto téma také dokazují minimálně tři pozitivní účinky pravidelného užívání česneku: snížení rizika nemocnosti v epidemiologických sezónách, zkrácení doby nemoci a snížení závažnosti příznaků.

Při různých virových onemocněních horních cest dýchacích se česnek stane vaším spolehlivým pomocníkem v boji s nemocí. Jeho účinné látky ředí sputum a přispívají k jeho rychlému odstranění.

Je však třeba poznamenat, že česnek nepomáhá při vysoké horečce. Může být užitečný pouze při místní aplikaci (například k pročištění nosu), protože těkavé látky pomáhají ředit hlen v nose a usnadňují dýchání.

A samozřejmě byste si měli uvědomit, že konzumace jediného produktu, byť tak užitečného jako česnek, vás nemůže zcela ochránit před viry. Nejlepší a nejspolehlivější prevencí je vyvážená strava, mírné cvičení, procházky venku a zdravý spánek.

Kdy se česnek nedoporučuje?

ČTĚTE VÍCE
Co je špatného na bříze?

Přes všechny své prospěšné vlastnosti má česnek řadu kontraindikací.

  1. Přípravek aktivně stimuluje trávicí systém, proto je zakázán při chronických onemocněních trávicího traktu, jako jsou žaludeční vředy, chronická pankreatitida, gastritida.
  2. Česnek je kontraindikován u lidí se špatnou srážlivostí krve, protože díky svým sirným sloučeninám velmi ředí krev.
  3. Lidé se zánětlivými onemocněními slinivky břišní by neměli jíst česnek, protože může vyvolat exacerbaci chronického zánětu nebo záchvaty bolesti.
  4. Nejezte příliš mnoho česneku, zvláště na lačný žaludek. Způsobuje aktivní sekreci žaludeční šťávy a bez jídla způsobuje velké poškození sliznice.
  5. Při individuální nesnášenlivosti česneku se reakce může projevit ve formě vyrážky, svědění, zarudnutí kůže. U zvláště citlivých lidí s alergiemi může česnek způsobit astmatický záchvat, Quinckeho edém a anafylaktický šok. Tyto stavy ohrožují život člověka a vyžadují naléhavou lékařskou péči.

V jaké formě přináší česnek tělu maximální výhody?

Díky unikátnímu složení lékaři doporučují česnek pro každodenní použití. Je důležité vždy kupovat čerstvé ovoce, proto musíte věnovat pozornost skutečnosti, že česnek není naklíčený, měkký nebo suchý. Je důležité produkt správně skladovat. Aby česnek vydržel čerstvý co nejdéle, je třeba zvolit pro uskladnění suché a chladné místo. Chladnička však pro tento účel není vhodná: kvůli vysoké vlhkosti začne česnek rychle hnít.

Prospěšný může být jak fermentovaný, tak běžný syrový česnek. Použití česnekového prášku a čerstvého česneku jako koření je skvělé každodenní řešení. To pomáhá obohatit chuť vašich oblíbených jídel a naplnit je vitamíny.

Jaké potraviny se nejlépe hodí k česneku?

Česnek je všestranný způsob, jak zvýraznit chuť a vůni mnoha bylinek. Jediným kořením, které plněji odhalí chuť bazalky, je česnek. Hodí se také k bazalce a medvědímu česneku, kterému se říká medvědí česnek.

No, kde bez česneku, pokud jde o marinádu! Spolu s octem, cukrem, bobkovým listem, černým a novým kořením je třeba marinádu na konzervování zeleniny a hub dochutit stroužky česneku.

Chuť luštěninových pokrmů – fazole, fazole, sója, čočka – zvýrazňuje i česnek.

V ideálním případě by se ale česnek měl jíst tepelně neupravený – dát si ho třeba do salátu – a užitečný se stává zejména v kombinaci se slunečnicovým nebo olivovým olejem. Takový salátový dresink ochrání stěny žaludku před spalujícím účinkem česneku a umožní všem jeho vitamínům proniknout do těla.

ČTĚTE VÍCE
M vyniká dracaena?

Použití česneku v lékařství

Měl by být objasněn důležitý fakt: česnek není oficiální medicínou uznáván jako lék. Není zařazena v seznamu léčivých rostlin. Poměrně často se však používá při výrobě léků a hojně se využívá i v tradiční medicíně.

  • Česneková tinktura a extrakt se používají ke zvýšení sekrece a motility žaludku a střev. To podporuje rozvoj flóry a brzdí procesy hniloby ve střevech. Jako doplněk stravy lze česnek použít k prevenci otravy jídlem.
  • Velké množství vědeckých studií dokazuje antiseptické vlastnosti česneku. Biologicky aktivní látky obsažené v česneku inhibují růst a vývoj plísní, bakterií, virů a parazitů.
  • Česnek zmírňuje záněty a aktivuje imunitní systém díky fytoncidům, které jsou v něm obsaženy ve velkém množství. Účinné látky v česneku zvyšují aktivitu fagocytů, makrofágů a dalších imunitních buněk. Pomáhají aktivně bojovat s patogeny různých onemocnění.
  • Česnek se aktivně používá jako lék na plynatost, kolitidu a enterokolitidu, zácpu, zánět slepého střeva.
  • Hojně se používá při onemocněních jater a zánětech žlučníku, protože napomáhá obnově buněk, je schopen ředit žluč a zabraňuje tvorbě kamenů.

Použití česneku při vaření

Kromě všech výše uvedených prospěšných vlastností je česnek také nepostradatelnou přísadou pro přípravu mnoha lahodných, a hlavně zdravých pokrmů.

Složení: máslo – 125 g, česnek – 3-4 stroužky, bochník (bageta) – 1 ks, zelenina – 2 polévkové lžíce. lžíce.

Nejprve byste měli předem vyjmout máslo z lednice a předehřát troubu na 180 stupňů.

Česnek oloupeme, rozdrtíme. Zeleninu důkladně opláchněte pod tekoucí vodou a nasekejte nadrobno. Česnek smícháme s již změklým máslem a nasekanými bylinkami.

Bochník (nebo bagetu, dle chuti) nakrájejte na plátky silné asi 0,8-1 cm a štědře je potřete vzniklou hmotou. Poté složte zpět do tvaru bochníku.

Bochník zabalte do alobalu, vložte do trouby na střední příčku a pečte česnekové krutony 15 minut při teplotě 180 stupňů.

Česnek marinovaný v octě (předkrm k masu)

Složení: česnek (loupané stroužky) – 500 g.

Pro marinády: ocet (9%) – 100 ml, voda – 100 ml, sůl – 10 g, cukr – 30 g, pepř (černý) – 4 ks, bobkový list – 3 ks, slunečnicový chmel – 2 lžičky .

ČTĚTE VÍCE
Proč jsou okurky bělavé?

Půl kila oloupaných stroužků česneku vložíme na tři minuty do osolené vroucí vody, poté zchladíme studenou vodou. Smíchejte všechny ingredience na marinádu a přiveďte k varu, poté nechte zcela vychladnout. Po vložení česneku do sklenice a zalijeme studenou marinádou.

Sklenice uzavřete listem papíru, svažte stuhou. Česnek nechte čtyři dny marinovat při pokojové teplotě. Masová svačina je připravena.

Zázvorový čaj s česnekem

Složení: zázvor – 10 g, česnek – 2 stroužky, voda (vařící voda) – 2 l.

Vezměte asi 4 cm kořene zázvoru a dva stroužky česneku. Obě složky důkladně opláchněte, oloupejte a nakrájejte nadrobno na podélné proužky.

Vzniklou směs dejte do dvoulitrové termosky a zalijte vroucí vodou. Pokud chcete čaji dodat jemnější chuť, můžete použít drcené brusinkové listy a skořici. Nápoj louhujte hodinu, poté zázvorový čaj sceďte s česnekem.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

  • recepty
  • zdravé jídlo