Při vaření se semena nigelly používají spolu s kmínem, sezamem a fenyklem. Jsou také jednou ze složek oleje z černého kmínu a koření kalonji, přírodního posilovače imunity.

Semínka Nigella a Kalonji obsahují vysoké množství antioxidantů, jako jsou polyfenoly a tokoferoly, které bojují proti volným radikálům a oxidačnímu stresu, čímž zabraňují rozvoji nemocí. Aktivní složky v semenech mají také kardioprotektivní, antimikrobiální, antidiabetické a protirakovinné účinky.

Co jsou semena nigelly?

Jedná se o malá, hranatá černá semena, podobná tmavým sezamovým semínkům. Produkuje je rostlina Nigella sativa (Nigella sativa), patřící do rodiny Buttercup (Ranunculaceae).

Roste v mnoha regionech Středního východu a východní Evropy, jako je Turecko a Sýrie. Právě semena nigelly neboli nigelly jsou považována za nejcennější část rostliny.

Používají se k přípravě různých pokrmů a olej z černého kmínu, který obsahuje velké množství prospěšných fytochemikálií, včetně thymochinonu a thymolu.

Nigella semena jsou nedílnou součástí národních kuchyní Indie, severní a východní Afriky. Koření má silné aroma s tóny „cibule, oregana a černého pepře“.

Přidává se do polévek, dušených pokrmů a kari. Někteří lidé věří, že chléb se semínky nigelly má oříškovou chuť.

Semena Nigella se nazývají jinak:

  • semena cibule
  • Černý kmín
  • Kalonji
  • černá sezamová semínka

Ukázalo se, že semena nigelly jsou kmínová semena? Spíš ne.

Jsou dokonce sbírány z rostlin různých skupin. Lze je však kombinovat s řadou dalších koření, jako je pískavice řecké seno, hořčičná semínka a fenyklová semínka, podle chuti, kterou chcete.

Zdravotní přínosy

Jaké jsou výhody semen nigelly? Níže budeme hovořit o výhodách rostliny nigella sativa:

1. Obsahuje velké množství antioxidantů a protizánětlivých sloučenin

Stejně jako jiná tmavě zbarvená semena, jako jsou černé fazole nebo semena granátového jablka, obsahují semena nigelly mnoho antioxidantů, jako je thymochinon, které mají terapeutické výhody.

Výzkum prokázal přítomnost následujících účinných látek v semenech nigelly:

  • polyfenoly a tokoferoly
  • thymochinon a jeho deriváty, jako je dithymochinon, thymohydrochinon a thymol, karvactol, t-anethol a 4-terpineol
  • esenciální (těkavé) oleje
  • alkaloidy
  • saponiny
  • mastné kyseliny, zejména kyselina linolová, olejová, palmitová a stearová

Výzkum zjistil, že tyto antioxidanty, zejména thymol a dithymochinon, mohou chránit buňky před poškozením, což snižuje riziko vzniku některých onemocnění, včetně srdečních onemocnění, neurodegenerativních onemocnění, autoimunitních poruch a některých typů rakoviny (jako je rakovina prsu a slinivky břišní). Semena mohou také podporovat antioxidační aktivitu látek, jako je glutathion a superoxiddismutáza.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená barva vejce?

Některé z těchto sloučenin mají také protizánětlivé vlastnosti, díky čemuž jsou užitečné v boji proti bolesti, otoku a dalším známkám zánětu. Řada studií na zvířatech a lidech prokázala, že kalonji může snížit markery zánětu postihujícího klouby, mozek, míchu, játra, srdce a trávicí systém.

Studie z roku 2016 tedy tuto schopnost prokázala Nigella sativa zmírnit zánět a snížit oxidační stres u pacientů s revmatoidní artritidou. To může naznačovat, že semena této rostliny mohou být účinná jako doplňková terapie při léčbě tohoto onemocnění.

2. Dokáže bojovat s infekcí

Podle jedné recenze může Nigella sativa zlepšit funkci imunitního systému, aktivovat a potlačit specializované buňky a zasahovat do určitých procesů ke korekci imunitní reakce a ochraně těla.

Existují důkazy, že některé složky semen nigelly mají antibakteriální vlastnosti, díky čemuž jsou užitečné v boji proti bakteriálním kmenům, které přispívají k infekcím, jako je bronchitida, ušní a kožní infekce atd.

Dopad zkoumala slibná studie Nigella sativa pro bakterie odolné vůči lékům. Tyto výsledky jsou opravdu důležité, protože tito takzvaní „superbakterie“ jsou každým dnem nebezpečnější pro lidské zdraví.

Další studie zjistila, že extrakt ze semen nigelly může chránit před účinky methicilin-rezistentního Staphylococcus aureus (MRSA), nebezpečná bakterie, která způsobuje rozvoj závažných infekcí, které se obtížně léčí.

3. Podporuje metabolismus a kardiovaskulární zdraví

Metaanalýza z roku 2017 našla důkazy naznačující, že užívání Nigella sativa ve formě doplňku stravy pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi, krevní tlak a cholesterol díky svým vlastnostem blokujícím vápníkové kanály a také díky svým antihypertenzním a diuretickým vlastnostem.

Rostlina zlepšuje hladinu cukru v krvi a výsledky krevních testů nalačno u lidí s inzulínovou rezistencí/diabetem 2. typu a také snižuje riziko rozvoje komplikací způsobených cukrovkou.

4. Pomáhá uklidnit trávicí systém

Tradičně se rostlina kalonji používala k léčbě průjmu, žaludečních vředů, dysfunkce ledvin a onemocnění jater

Řada studií naznačuje, že sloučeniny v rostlině mohou chránit játra a ledviny před poškozením toxiny a zlepšit zdraví střev díky své schopnosti bojovat proti oxidativnímu stresu a zánětu.

5. Pomáhá zlepšit stav pokožky

Olej z černých semen a nigella sativus mají antibakteriální a protizánětlivé vlastnosti a mohou být účinné v boji proti problémům, jako je akné a ekzém. Někteří lidé dokonce používají olej k léčbě růžovky a lupénky.

ČTĚTE VÍCE
Jak krmit kumquaty?

Jak používat

Semena nigelly se obvykle před přidáním do pokrmů suší a melou, ale mohou být také přidána celá, jako například sezamová semínka.

Semena lze zakoupit ve velkých supermarketech, etnických trzích nebo online.

Skladujte je v těsně uzavřené sklenici na chladném a suchém místě. Spotřebujte je nejlépe do šesti měsíců od nákupu.

Druhy potravinářských přídatných látek a dávkování:

Jako doplněk stravy lze Kalonji nalézt ve formě kapslí nebo měkkého gelu, které se užívají perorálně. Můžete jíst buď celá/syrová zrna nebo mletá zrna s přídavkem medu nebo vody.

Esenciální oleje a topické produkty se vyrábějí ze semen nigelly a aplikují se na vlasy a pokožku.

Dávkování extraktu a kapslí Nigella sativa je 1-2 gramy denně. Studie prokázaly, že toto množství stačí k výraznému zlepšení některých zánětlivých markerů bez rizika vedlejších účinků.

V některých případech může být použitelná dávka 3 gramy denně po dobu tří měsíců, ale množství léku by mělo být zvyšováno postupně a pod dohledem odborníka.

Přijímací kurz Nativní sativa obvykle netrvá déle než 12 týdnů, pak si musíte dát pauzu.

Před použitím oleje z černých semen je třeba jej zředit několika lžičkami nosného oleje, jako je kokosový nebo mandlový olej. Začněte používat smícháním 1 kapky oleje s 1 polévkovou lžící nosného oleje.

Několik kapek lze také přidat do produktů péče o vlasy, jako je šampon nebo kondicionér. Pokud přidáváte olej do nápoje, jako je čaj, ujistěte se, že používáte čistý terapeutický olej bez přísad.

Doporučené dávkování se může lišit v závislosti na účelu použití:

  • Při cukrovce: 1 gram prášku z černého kmínu dvakrát denně po dobu ne déle než 12 měsíců.
  • Na vysoký krevní tlak: 0,5–2 gramy prášku z černého kmínu denně po dobu ne déle než 12 týdnů nebo 100–200 mg oleje z černého kmínu dvakrát denně po dobu 8 týdnů.
  • Pro zvýšení pohyblivosti spermií: 2,5 ml oleje z černého kmínu dvakrát denně po dobu 2 měsíců.
  • Pro astma: 2 gramy mletých semen nigelly dvakrát denně po dobu 12 týdnů. Je také možné dávkování 15 ml/kg denně po dobu tří měsíců nebo 50-100 mg/kg najednou.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí Kiwano?

Рецепты

Užitečné vlastnosti jmelí

Existuje mnoho způsobů, jak zařadit semínka nigelly do svého jídelníčku:

  • Použijte k přípravě kari a dušených pokrmů
  • Přidejte do vegetariánských jídel, jako je pilaf rýže nebo zeleninová polévka.
  • Přidání některých semínek do smažených hranolků dodá extra chuť.
  • Lze použít při přípravě nakládané okurky.
  • Přidejte do chleba nějaká semínka pro extra chuť a křupavost.
  • Semínka lze přidat do kaše, smoothies nebo jogurtu.
  • Semínka Nigella jsou ideální do každého salátu.
  • Dodají vašemu čaji nebo latte extra chuť.

Zkuste připravit následující pokrmy se semeny nigelly:

  • Thajské kari
  • Indický chléb naan
  • Vegetariánský falafel

Alternativa:

Lze semena nigelly nahradit sezamovými nebo fenyklovými semínky? Jak již bylo zmíněno výše, nejsou totožné, ale velmi často se mohou vzájemně nahradit jak v hlavních jídlech, tak v pečivu.

Kuchaři věří, že nejlepší alternativou k semenům nigelly jsou:

  • sezamová semena
  • semena celeru
  • kmínů
  • mák
  • černá sezamová semínka
  • semínka kmínu
  • semena fenyklu

Rizika a vedlejší účinky

Nigella sativum a olej z černých semen mohou způsobit alergickou reakci a vyrážku při perorálním podání nebo aplikaci na kůži. Před externím použitím si produkt vyzkoušejte na malé ploše svého těla, abyste se ujistili, že na olej nereagujete.

Kalonji a jeho složky mohou zvýšit srážlivost krve, proto by se tato rostlina neměla užívat společně s léky, které zahušťují krev.

V těhotenství se také nedoporučuje používat semena nigelly, protože mohou ovlivnit stahy dělohy.

Závěr

  • Semena Nigella nebo kalonji jsou malá černá semena rostliny Nigella sativum (Nigella sativa). Mohou se konzumovat celé nebo ve formě oleje z černých semen nebo koření. Všechny tyto produkty mají mnoho prospěšných vlastností.
  • Výzkum naznačuje, že semena pomáhají bojovat proti infekci, některým typům rakoviny, vysokému cholesterolu/cukru v krvi, průjmu, zánětům kůže a problémům s játry a ledvinami.
  • Olej může být také prospěšný při cukrovce, vysokém krevním tlaku, akné, ekzémech a vypadávání vlasů.
  • Semínka lze přidávat do polévek, dušených pokrmů, kari, chleba a dalších pokrmů.
  • Kalonji je nejdostupnější ve formě kapslí pro perorální podání, zatímco olej z černých semen je vhodný pro vnější i vnitřní použití.
  • Pro svou vlastní bezpečnost zvolte 100% olej z černých semen terapeutické kvality.