MOSKVA 13. listopadu – RIA Novosti. Makadamový ořech je nejdražší ořech na světě, obsahuje spoustu mastných kyselin a vitamínů. Jak je užitečný a komu je kontraindikován – v materiálu RIA Novosti Rodiště makadamového ořechu Rostlina byla poprvé popsána před 150 lety v Austrálii botanikem Ferdinandem von Mullerem. Ořech pojmenoval na počest svého přítele chemika Johna McAdama, ale místní obyvatelé mu dali i jiná jména: mullimbimby, bumera, kindal-kindal. Teprve po roce 1930, kdy byl v Austrálii vytvořen Macadamia Lovers’ Association, se tento název pevně usadil. Nyní se ořech pěstuje na Novém Zélandu, v Jižní Africe, Keni, Zimbabwe, Malawi, Havaji, Kalifornii, Kostarice, Mexiku, Brazílii, Paraguayi, Jamajce, Číně a samozřejmě doma, v Austrálii – ve státech Queensland a Nový Jižní Wales. Makadamiový strom může dosahovat výšky 15 metrů a je považován za jednu z nejrozmarnějších rostlin. Dobře roste pouze v určitém typu půdy a je náchylná k chorobám a škůdcům. Poprvé přitom plodí až v desátém roce života. Díky tomu je makadamový ořech nejdražší na světě. Průměrná cena za kilogram v Rusku je 900 rublů. Můžete si ho koupit ve specializovaných odděleních obchodů s potravinami. Jaké jsou výhody makadamie Ořechy obsahují vitamíny skupiny B, vitamín E a PP, dále bílkoviny, vlákninu, vápník, selen, měď, fosfor, zinek, draslík a velké množství mastných kyselin.- Makadamie je králem mezi ořechy . Jedná se o zásobárnu cenných živin. Jeho pravidelná konzumace snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, některých typů rakoviny a podporuje nadměrné hubnutí, a to i přes vysoký obsah kalorií – 720 kcal na 100 gramů. Zároveň je užitečné zařadit makadamii do jídelníčku lidí trpících dystrofií, řekla RIA Novosti nutriční specialistka-endokrinoložka Natalia Khlustová Velké množství Omega-3 v ořechách snižuje hladinu cholesterolu v krvi, vysoký obsah vápníku dělá ořech zvláště užitečným při onemocněních kloubů, kostí, zubů Kromě toho přípravek normalizuje činnost nervového systému, zvyšuje imunitu, zlepšuje paměť, zrak a pomáhá normalizovat množství glukózy v krvi.Když jsou nebezpečné Navzdory skutečnost, že výhody makadamie jsou velké, mohou tyto ořechy také poškodit.— Individuální nesnášenlivost produktu je možná. Alergici by měli být při užívání makadamie opatrní. Také kojící ženy by s ním měly být opatrnější, aby u dítěte nevyvolaly alergickou reakci. Kromě toho se nedoporučuje jíst makadamovou v akutní fázi onemocnění žaludku, střev, slinivky a jater, podotýká odborník Jak se používá v medicíně Makadamiový olej je výborný antioxidant — Vlastnosti výrobku jsou podobné norkový olej. Stimuluje mikrocirkulaci krve, pomáhá v boji proti celulitidě, je indikován při křečových žilách a růžovce. Olej z těchto ořechů lze také použít k léčbě popálenin různého původu,“ vysvětlila Natalya Khlustova Z makadamových ořechů se vyrábějí kosmetické výrobky, které pomáhají zachovat mládí. Látky obsažené v ořechu pomáhají vyhlazovat vrásky, urychlují regeneraci poškozené pokožky, posilují vlasy a činí je lesklejšími Použití při vaření Nejčastěji se přípravek používá do dezertů a pečiva. Drcené ořechy se však dávají i do salátů, podávají se také k mořským plodům, masu a rybám. Makadamiový olej se přidává do omáček a dresinků na pokrmy. Kuřecí salát s avokádem a melounem Ingredience: Příprava: Filet nakrájíme na kostičky, orestujeme na rostlinném oleji. Meloun nakrájíme na kostičky nebo lžičkou vykrajujeme kuličky. Avokádo oloupejte a nakrájejte, pokapejte trochou citronové šťávy. Všechny ingredience dejte na listy salátu. Zbylou citronovou šťávu rozšleháme s makadamiovým olejem, osolíme a opepříme. Vzniklou zálivkou přelijeme salát a jemně promícháme Koláč s makadamovými ořechy a kokosem Suroviny: Příprava: Těsto vložíme do formy o velikosti cca 23 cm, rozetřeme a dáme na 15 minut do mrazáku. Poté těsto vložíme do trouby vyhřáté na 220 stupňů na 8–10 minut dozlatova. Poté vyjmeme a necháme vychladnout na pánvi a snížíme teplotu trouby na 180 stupňů.V míse smícháme cukr, vejce, kukuřičný sirup, smetanu, změklé máslo a vanilku. Do vzniklé hmoty přidejte ořechy a kokosové vločky a na těsto položte náplň. Koláč pečte 30-40 minut dozlatova. Makadamové bonbóny Suroviny: Příprava: Oříšky orestujte na pánvi. Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni, přidáme kokosové vločky a makadamové ořechy. Vzniklou ořechovo-čokoládovou směs nalijeme na plech vyložený pečicím papírem, uhladíme a dáme vychladit do lednice. Poté hmotu rozdělte na kousky cukroví Jak vybírat a skladovat Nejužitečnější jsou ořechy zakoupené ve skořápce, které se však nepohodlně čistí. Pokud kupujete makadamii bez skořápek, dejte přednost vakuovému balení. Jádra by měla být stejnoměrně zbarvená a lehce oříškově vonět.Při nákupu nevyloupané makadamie je třeba dbát na to, aby skořápka nebyla poškozena a jádra se neklepala o stěny.Výrobek skladujte ve vzduchotěsné nádobě v chladné a suché místo, ale ne déle než dva týdny. V opačném případě je raději zmrazte, jinak mohou ořechy žluknout Jak je správně používat Skořápky těchto ořechů jsou velmi pevné a těžko se rozlousknou. Aby se jádra snadněji čistila, udělají výrobci malý řez do skořápky a do balení vloží speciální klíč ve tvaru T. Můžete jej nahradit rukojetí lžíce nebo rovným šroubovákem. Je lepší nepoužívat nůž – může se zlomit. Také typické louskáčky ořechů a kladivo nebudou fungovat, pouze rozlousknou jádro. Všimněte si, že tyto ořechy se nejlépe konzumují syrové než pražené.

ČTĚTE VÍCE
Jak nakrájet lilek?

Makadamie obsahuje mnoho cenných živin, proto lze tento ořech považovat za zdraví prospěšný.

Makadamie ale žádné zásadní výhody nemá. Je docela možné jej nahradit vlašskými ořechy, mandlemi, pistáciemi nebo lískovými ořechy.

Navštivte lékaře

Naše články jsou psány s láskou k medicíně založené na důkazech. Odkazujeme na věrohodné zdroje a s připomínkami chodíme k lékařům s dobrou pověstí. Ale pamatujte: zodpovědnost za vaše zdraví leží na vás a vašem lékaři. Nepíšeme recepty, dáváme doporučení. Spolehněte se na náš úhel pohledu nebo ne – rozhodnete se vy.

Co je makadamie

Makadamiové ořechy jsou semena stromu Macadamia tetraphylla s jemnou krémovou chutí. Makadamie se říká ořech, protože semena vypadají trochu jako lískové ořechy. Z hlediska nutričních hodnot má makadamie také blíže k ořechům než například slunečnicovým semínkům.

Macadamia pochází z lesů východní Austrálie. Ale dnes se nepěstuje ani tak v Austrálii jako v jižní Číně. Téměř všechny makadamové ořechy, které lze nalézt v ruských obchodech, jsou přivezeny odtud.

Stromům Macadamia tetraphylla trvá 7–10 let, než začnou plodit. Semena mají tlustou a zároveň dost křehkou skořápku, se kterou se špatně manipuluje, aby se nedrolila.

Makadamové ořechy ve skořápce

Vyloupané makadamové ořechy. Sto gramů ořechů v Moskvě stojí 150⁠–⁠300 ₽
Makadamové ořechy ve skořápce

Nutriční hodnota makadamie. Makadamie je vysoce výživná, obsahuje 100 gramů bílkovin, 7,8 gramů tuku a 65 gramů sacharidů na 24 gramů. To vše poskytuje přibližně 700 kilokalorií – tedy téměř třetinu denní dávky pro dospělého.

Kromě toho je makadamie bohatá na minerální látky. Sto gramů obsahuje téměř čtvrtinu denní hodnoty hořčíku, třetinu denní hodnoty fosforu a zhruba polovinu denní hodnoty mědi. Zároveň je obsah sodíku v nesolených semenech velmi nízký – to dělá z makadamie produkt vhodný pro lidi s vysokým krevním tlakem.

Jak jíst makadamie. Makadamie se konzumuje syrová i smažená. Lze jej přidat i do jiných pokrmů, jako jsou saláty, koláče a dezerty.

Skořápky makadamie se používají k výrobě lihových tinktur: dodává alkoholu příjemnou barvu a vůni.

CO POSLOUCHAT
Tento “Priem” je podcast o zdraví
Říkáme, jak to nebolí a jak se s tím správně zachází. Novinky – každou druhou středu

ČTĚTE VÍCE
Které stromy jsou krátké?

Proč je makadamie považována za užitečnou

Nejcennější věcí v makadamii jsou mononenasycené mastné kyseliny, neboli MUFA. Asi 75 % energie, kterou lze z těchto semen získat, pochází z tuku, přičemž 82 % MUFA je v tomto tuku.

Macadamia MUFA je 17-19% kyselina palmitolejová, zbytek tvoří kyselina olejová. Kyselina palmitolejová se vyrábí mimo jiné v lidských játrech a funguje jako lipokin.

– hormon, který řídí metabolismus tuků.

Ačkoli zdravotní účinky kyseliny palmitolejové pocházející z potravy nejsou dosud zcela pochopeny, někteří vědci naznačují, že v těle funguje stejným způsobem jako přírodní lipokiny.

Proto je možné, že makadamie bohatá na MUFA může také zvýšit citlivost buněk na inzulin – tím se snižuje riziko vzniku cukrovky XNUMX. typu – udržovat elasticitu cév a snižovat koncentraci „zlého“ cholesterolu v krvi, čímž snížení pravděpodobnosti rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.

Co je známo o zdravotních přínosech makadamie

Speciálně na makadamii nebylo provedeno mnoho výzkumů

. V podstatě autoři vědeckých prací rozdělili dobrovolníky do skupin, nabízeli jim různé ořechy a zkoumali, jak konzumace těchto ořechů ovlivňuje zdraví. Mezi nejčastěji studované ořechy bohaté na MUFA kromě makadamie patří vlašské ořechy, mandle, pistácie, pekanové ořechy a lískové ořechy.

Ořechy a kardiovaskulární onemocnění. Většina vědeckých prací, jejichž autoři zkoumali vliv ořechů na srdce a cévy, prokázala, že ořechy skutečně snižují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi a zlepšují krevní tlak. To znamená, že jejich pravidelné užívání snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Pravda, mezi ořechy nebyl velký rozdíl.

Jednoduše řečeno, nezáleží na tom, které ořechy bohaté na MUFA jíte – všechny jsou stejně dobré pro srdce a krevní cévy.

Ořechy a diabetes XNUMX. typu. Důkazy, že konzumace ořechů bohatých na MUFA snižuje riziko vzniku cukrovky, jsou smíšené, přičemž některé studie tvrdí, že ořechy fungují a jiné ne. Totéž lze říci o vlivu ořechů na hladinu cukru v krvi.

Odborníci na výživu se však domnívají, že konzumace ořechů při cukrovce XNUMX. typu je dobrý nápad, protože obsahují hodně vlákniny.