Proč má konzumace zázvoru vedlejší účinky? V jakých případech je užitečné zázvor jíst a s jakými potravinami jej kombinovat?

Jak zázvor ovlivňuje zdraví

odborník na výživu, konzultant v oblasti řízení osobního zdraví a wellness, v soukromé praxi

– Ospalost, snížená imunita a nedostatek vitamínů v těle při sezónních onemocněních se obvykle léčí standardní sadou domácích prostředků – s pomocí česneku, citronu a zázvoru. V orientální medicíně se zázvor používal také jako protizánětlivý prostředek. Zázvor obsahuje mnoho vitamínů a minerálů: vitamíny C, E, K, vápník, železo, hořčík a fosfor. A přesto to nelze považovat za univerzální „lék“. Chápeme, jak je zázvor pro člověka užitečný a škodlivý.

Výhody zázvoru pro tělo

Tónuje a hřeje. Zázvor zaujímá jedno z prvních míst v seznamu lidových léků pro léčbu respiračních onemocnění. A to je zcela oprávněné. U SARS pomůže použití zázvoru zvýšit celkový tonus těla: koření vytváří hřejivý účinek a způsobuje pocení, což zlepšuje pohodu a snižuje závažnost nepříjemných příznaků.

Opravdu ovlivňuje váhu. Studie provedené v roce 2014 potvrdily, že zázvor může normalizovat váhu a může být dokonce účinnou léčbou obezity a snižování cholesterolu. Studie byla provedena na myších, které jedly po dobu 30 dnů stravu s vysokým obsahem tuku. Ve skupině, kde subjekty dostávaly také doplněk na bázi zázvoru, myši významně snížily hmotnost, hladiny cukru a cholesterolu se vrátily k normálu – navzdory dietě s vysokým obsahem tuků.

Dobré pro zdraví srdce. Zázvor má pozitivní vliv na srdce: studie z roku 2017 prokázala, že koření má preventivní vlastnosti ve vztahu k některým srdečním chorobám – zejména ischemické chorobě srdeční, hypertenzi.

Příznivě ovlivňuje trávení. Výhody zázvoru při onemocněních trávicího traktu, nevolnosti a nadýmání byly opakovaně prokázány: zázvor zlepšuje trávení a příznivě ovlivňuje metabolismus, odbourává přebytečné plyny ve střevech.

Dobré pro mozek. Existují studie potvrzující pozitivní vliv zázvoru na lidský mozek: koření může sloužit jako profylaktikum proti Alzheimerově chorobě. Zřejmě za to může vysoký obsah antioxidantů, které dokážou zpomalit chronické zánětlivé procesy v těle.

Jaká je nejzdravější forma zázvoru?

Nejužitečnější je samozřejmě použít čerstvé kořeny zázvoru. Důležité je, aby byl zázvor čerstvý. To znamená, že kořenová plodina by neměla mít plísňové skvrny ani být nadměrně vrásčitá a suchá. Hladká, tvrdá, s tenkou slupkou je perfektní! Je lepší zkonzumovat ne více než 50 g čerstvého zázvoru denně. Je důležité sledovat reakci těla na produkt, protože je možná individuální nesnášenlivost.

Dalším z hlediska prospěšnosti pro tělo je nakládaný zázvor: zachovává si většinu vitamínů a prvků a je vhodný i jako domácí lék. Hlavní podmínkou je, že v nakládaném zázvoru je nežádoucí přítomnost velkého množství barviv, sladidel a příchutí. Při výběru produktu v obchodě proto dejte přednost zázvoru přírodní barvy, s minimální trvanlivostí.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí Ampligo?

Zázvor ve formě suchého koření je dobré používat při vaření. Sušený zázvor má nejdelší trvanlivost, takže pokud ho plánujete jíst v malém množství a uchovávat déle než týden, je lepší dát přednost právě tomuto druhu.

Sladký kandovaný zázvor si zachovává některé ze svých prospěšných vlastností, ale musíte pochopit, že toto je již plnohodnotný dezert. Stejně jako v případě čerstvých okopanin byste se jimi neměli přejídat. Doporučená porce takových „sladkostí“ je až 50 g najednou.

Kdy se nedoporučuje jíst zázvor?

  1. Všeho dobrého, ale s mírou: zázvor, který napomáhá lepšímu trávení, mu ve velkém množství může i uškodit. Koření se nedoporučuje používat osobám trpícím chronickými onemocněními trávicího traktu (gastritida, žaludeční vředy, onemocnění slinivky břišní), pouze v suché formě jako dochucovadlo pokrmů, avšak po konzultaci s odborníkem.
  2. Zázvor je kontraindikován u žen v pozdním těhotenství, kojících matek a malých dětí do tří let, dále u osob s onemocněním kardiovaskulárního systému a ledvin, s potravinovými alergiemi a individuální nesnášenlivostí.
  3. Pokud užíváte léky na ředění krve, je třeba se vyhnout i zázvoru: může zvýšit účinek léků, protože má podobnou vlastnost.

Jaké vedlejší účinky může zázvor způsobit?

Zázvorem jako takovým nedochází k předávkování, ale nadměrné užívání tohoto produktu může vést k nepříjemným příznakům: zvracení, nevolnost, nadýmání, průjem, pálení žáhy.

Můžete také pociťovat slabost a závratě, u některých lidí zázvor vyvolává alergickou reakci v podobě kožní vyrážky.

Chcete-li odstranit příznaky, zázvor by měl být na chvíli vyloučen ze stravy. Ihned po zhoršení zdravotního stavu vypijte sklenici vody a absorbující lék.

Jaká jídla se spárují se zázvorem?

Předpokládá se, že zázvor je nejužitečnější přidat do černého nebo zeleného čaje. Kořen zázvoru lze přidávat do dušených pokrmů, masových a drůbežích pokrmů, různých pečiv, kterým dodává pikantní chuť a vynikající vůni. Jediné, co stojí za to pamatovat, je, že pro zachování maxima užitečných látek přidejte zázvor do jakýchkoli jídel krátce před připraveností.

Jak skladovat zázvor doma

Čerstvý i nakládaný zázvor by se měl uchovávat v lednici – ne v mrazáku! Zázvor ve formě suchého prášku skladujte ve vzduchotěsném těsně uzavřeném obalu: v lednici nebo kuchyňské skříňce – záleží na vás, hlavní je, aby na obal nedopadalo přímé sluneční světlo. Mletý zázvor se skladuje za stejných podmínek, ale méně, až šest měsíců.

Pokud chcete zázvor zmrazit, oloupejte ho, nakrájejte na kousky a vložte do vzduchotěsné nádoby do mrazáku. Skladovat ho můžete při teplotě minus 18 stupňů až 12 měsíců. Pamatujte však, že po rozmrazení zázvor stejně ztratí významnou část svých prospěšných vlastností.

ČTĚTE VÍCE
Kdo je nebezpečnější než sršeň?

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Zázvor je jedním z nejoblíbenějších koření. Obsahuje mnoho účinných látek, které posilují imunitní systém a pomáhají při nemocech. RBC Style ví, kdo může ze zázvoru těžit a kdo by se mu měl vyhýbat

  1. Co potřebujete vědět o zázvoru
  2. Proč je pro vás zázvor dobrý
  3. Zázvor: kontraindikace
  4. Komentář lékaře

Materiál okomentovala a zkontrolovala Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Zajímavé o zázvoru

Zázvor je kořen bylinné vytrvalé rostliny, která vypadá jako rákos. Patří do čeledi zázvorových. Patří sem i další rostliny, ze kterých se vyrábí koření – kurkuma, kardamom a galangal.

Zázvor při pěstování vyžaduje hodně vody a slunce, ale kromě toho je docela nenáročný, a proto se dnes pěstuje v teplých zemích. Největší oblibě se těší ve své historické domovině – v jihovýchodní Asii. Téměř třetina veškerého zázvoru na světě se pěstuje v Indii.

Zázvor je považován za jedno z nejstarších koření. Obyvatelé jihovýchodní Asie ji začali pěstovat před několika tisíciletími. Zázvor je zmíněn ve starých čínských, indických a perských pojednáních o medicíně jako tonikum, antipyretikum a čistící prostředek.

Zázvor se nejčastěji prodává ve formě zralých kořenů, sušeného prášku, nakládaných nebo kandovaných kousků. Kromě toho lze v prodeji najít zázvorový olej nebo extrakt z kořene. Zázvor je také součástí mnoha produktů – asijských omáček, limonád, směsí koření. Aby bylo možné plně odhalit léčivý účinek koření, lékaři doporučují používat čerstvé kořeny.

Proč je pro vás zázvor dobrý

S obsahem kalorií 80 kcal na 100 g zázvor obsahuje mnoho užitečných látek a stopových prvků pro člověka.

Živiny (na 100 mg) [1]

  • Bílkoviny – 1,5 g
  • Tuk – 0,73 g
  • Sacharidy – 1,7 g
  • Vláknina – 2 g
  • Voda – 79 g

Vitamíny a mikroelementy (z denní normy)

  • Vitamín C – 5 mg (5,6 %)
  • Vitamín E – 0,3 mg 1,7 %)
  • Vitamín K – 0,1 mg (0,1 %)
  • Vitamín B3 – 0,7 mg (33%)
  • Vitamín B6 – 0,2 mg (8%)
  • Kyselina listová – 11 mcg (3,8 %)
  • Vitamín B5 – 0,2 mg (4,1%)

minerály v zázvoru

  • Vápník – 16 mg (1,6 %)
  • Železo – 0,6 mg (3%)
  • Hořčík – 43 mg (11%)
  • Fosfor – 34 mg (4 %)
  • Draslík – 415 mg (16 %)
  • sodík – 13 mg (1 %)
  • Zinek – 0,34 mg (3 %)
  • Měď – 0,226 mg (22,6 %)
  • Hořčík – 0,43 mg (21%)
  • Selen – 0,7 mcg (1%)
  • Mangan – 0,229 mg (11%)
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody hub Muer?

1. Pomáhá při nachlazení

Zázvor zahřívá a způsobuje aktivní pocení. Šálek zázvorového čaje pravděpodobně nebude plnohodnotným lékem na nachlazení, ale pomůže zahřát a zmírnit příznaky onemocnění.

2. Zázvor je dobrý na trávení

V tradiční medicíně se zázvor často používá jako lék na gastrointestinální poruchy. Je prokázáno, že koření pomáhá při nadýmání – jeho účinné látky urychlují odbourávání plynů a jejich vylučování [2]. Zázvor také stimuluje produkci pankreatických enzymů, zlepšuje trávení a urychluje metabolismus. Konečně je zázvor účinným lékem na nevolnost, včetně nevolnosti, ke které dochází během těhotenství nebo chemoterapie [3] [4].

3. Účinné při cukrovce

Podle několika studií může zázvor snižovat hladinu cukru v krvi [5]. Protizánětlivé vlastnosti zázvoru navíc pomáhají zmírňovat sekundární příznaky cukrovky – otoky a záněty.

4. Zázvor pomáhá normalizovat váhu

Koření snižuje hladinu cukru v krvi a stimuluje tvorbu enzymů odpovědných za odbourávání tuků [6]. Bylo také prokázáno, že zázvor prodlužuje pocit plnosti [7].

5. Snižuje periodické bolesti

Po staletí se zázvor používá jako účinný lék na dysmenoreu, bolestivý syndrom doprovázející menstruaci. Podle studie z roku 2009 může přidání 250 mg zázvoru (kousek o velikosti malé tablety) dvakrát až třikrát denně zmírnit bolest při dysmenoree stejně účinně jako oblíbený lék proti bolesti ibuprofen [8].

6. Zázvor pomáhá artritidě a zánětu

Zázvor obsahuje gingerol, fenolovou sloučeninu, která dodává kořeni jeho štiplavou chuť. Má silné protizánětlivé vlastnosti [9]. V tradiční medicíně se zázvor používá k léčbě onemocnění kloubů – artritidy a artrózy. Studie z roku 2014 dokazuje, že zázvor účinně zmírňuje bolesti zanícených kloubů a také pomáhá zvyšovat jejich pohyblivost [10].

7. Zázvor zabíjí bakterie

Gingerol je také účinným antibakteriálním prostředkem. Vědci prokázali, že zázvor chrání dutinu ústní před několika druhy bakterií, které způsobují onemocnění parodontu a další onemocnění dásní [11]. Gingerol je účinný i proti houbovým onemocněním, jako je kandidóza [12].

8. Chrání srdce

Zázvor příznivě působí na kardiovaskulární systém – ředí krev, snižuje krevní tlak a chrání srdce před ischemickou chorobou srdeční. Přitom podle studie z roku 2017 platí, že čím více zázvoru člověk konzumoval, tím výraznější byl tento efekt [13].

Lidé se zdravým trávicím traktem mohou jíst zázvor denně, ale ne více než 3-4 g. Těhotným ženám se nedoporučuje konzumovat více než 1 g. Nicméně ti, kteří trpí žaludečními nebo ledvinovými problémy, by se měli o přípustném množství informovat u svého lékaře dávkování koření. Čerstvý zázvor lze nahradit léky nebo doplňky stravy, které obsahují jeho výtažky.

ČTĚTE VÍCE
Jak oživit ostružiny?

Kontraindikace zázvoru

Zázvor může pomoci s mnoha nemocemi, ale je třeba s ním být velmi opatrní. A rozhodně nestojí za to z něj udělat lék na všechny nemoci.

Neexistuje žádný důkaz o přínosu zázvoru aplikovaného ve formě obkladu – účinky jsou pozorovány pouze při perorálním podání. O bezpečnosti užívání vysokých dávek zázvoru v těhotenství, zejména v pozdějším těhotenství, se vedou polemiky [14].

Hlavním nebezpečím zázvoru je negativní vliv na trávicí systém. Jako každé kořeněné jídlo dráždí žaludek a může způsobit pálení žáhy, průjem a střevní nevolnost. Mnoho zázvorových terapií zahrnuje konzumaci zázvoru nalačno nebo užívání velkých dávek. To může způsobit žaludeční potíže i u zdravých lidí. Jednorázové předávkování zázvorem může vést k průjmu, poruchám trávení a nadýmání, stejně jako podráždění a alergickému otoku v ústech.

Neopatrnost se zázvorem může být velmi nebezpečná pro lidi trpící nemocemi trávicího traktu. Koření v jakékoli formě je přísně kontraindikováno u lidí s gastritidou, divertikulitidou, kolitidou a enterokolitidou, žaludečními vředy, onemocněními jater a slinivky břišní.

Na zázvor si navíc musí dávat pozor lidé s vážnými onemocněními kardiovaskulárního systému. Ve velkém množství koření vede k náhlým tlakovým rázům a také snižuje srážlivost krve a zvyšuje riziko těžkého krvácení.

Zázvor obsahuje malé množství oxalátů, solí kyseliny šťavelové [15]. Škodí lidem s onemocněním střev a ledvin, zejména s urolitiázou se zvýšeným rizikem oxalátových kamenů.

Komentář lékaře

Aleksandra Razarenova – dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Mohou těhotné ženy užívat zázvor?

Vše závisí na délce těhotenství. Obecně je zázvor považován za vynikajícího asistenta nastávající matky jako zdroj vitamínů a živin. V prvním trimestru bude jeho střídmé užívání (ne více než 1 g) ve formě např. čajového doplňku užitečným doplňkem stravy jak z hlediska obohacení chuti, tak i jako lék proti toxikóze. schopnost snížit projevy nevolnosti a zvracení.

Produkt je nutné zavádět do stravy postupně, zvláště pokud žena dříve nepoužívala zázvor. Nejbezpečnější možností by byl připravený nápoj s čerstvým kořenem, protože sušený zázvorový prášek může zvýšit excitabilitu nervového systému.

Později se vyplatí zázvor používat pouze po konzultaci s vaším předním specialistou, protože zázvor má tendenci ředit krev, což je spojeno s rozvojem krvácení během procesu porodu.

Zázvor je během těhotenství kontraindikován, pokud má nastávající matka v anamnéze hypertenzi (nelze užívat současně s léky, které snižují krevní tlak, stimulují kardiovaskulární systém), cholelitiázu (je možné jimi způsobit pohyb kamenů a ucpání kanálků ), krvácivé poruchy (od – pro riziko krvácení), peptický vřed dvanáctníku nebo žaludku (může způsobit recidivu onemocnění), alergické reakce na kořen zázvoru.

ČTĚTE VÍCE
Jak často baobab kvete?

Ovlivňuje zázvor fungování mozku a kardiovaskulárního systému?

Díky bohatému složení vitamínů a minerálů lze zázvor připsat produktům, které mají pozitivní vliv na fungování mozku a kardiovaskulárního systému. Je to dáno i zlepšením vlastností krve, které je bezesporu důležité jak pro cévy, tak pro výměnu tkáňových plynů obecně. Zázvor působí antiskleroticky, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, zabraňuje tvorbě tukových usazenin na stěnách cév a příznivě působí na rozpouštění již vzniklých cholesterolových plaků.

Posílení kognitivních funkcí je jednou z hlavních vlastností kořenité rostliny. Při jeho pravidelném používání se zvyšuje koncentrace pozornosti, posiluje se paměť, zlepšují se řečové funkce.

Zázvor obsahuje gingerol. Působí protizánětlivě, pomáhá snižovat množství volných radikálů v těle. Zázvor tak zpomaluje stárnutí a mozkové buňky, odolává rozvoji Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

Zázvor má spoustu pozitivních vlastností, ale neměli byste ho považovat za všelék. Může být použit jako doplněk k terapii, jejíž proveditelnost je třeba konzultovat se svým lékařem.

Jak používat zázvor k minimalizaci poškození gastrointestinálního traktu?

Pokud řešíme onemocnění trávicího traktu v akutní fázi, pak bych doporučil zázvor ze stravy vyloučit a držet léčebnou dietu, která zajistí brzké uzdravení. A v tomto případě je použití ostrého koření, mezi které patří zázvor, nepřijatelné.

Ve stavu remise je hlavním principem umírněnost. Zázvor je přijatelné používat ve formě nekoncentrovaných roztoků, v suché formě jej lze v malém množství použít jako koření do pokrmů. Pokud však doporučení pro klinickou výživu naznačují omezení kořeněných pokrmů, pak by se v tomto případě mělo upustit od používání zázvoru, aby nedošlo k relapsu onemocnění.

Jsou zdravotní přínosy čerstvého zázvoru zachovány při nakládání nebo při vaření jako čaj?

Čerstvé kořeny jsou nejlepší. Kořen zázvoru však najdete v prodeji v několika formách: čerstvý, sušený a nakládaný. Vše závisí na účelu jeho použití a způsobu skladování.

Jako koření dobře poslouží sušený kořen. Nakládaná je stejně vhodná k vaření i k prevenci nemocí. Z hlediska vlastností je o něco horší než čerstvý, navíc se v marinádě používají přísady pro konzervaci. Ale přesto si nakládaný zázvor zachovává mnoho aktivních stopových prvků a živin. Pokud se zázvor vyváží z producentských zemí, pak je lepší ho koupit než sušený.

Pro léčebné účely je nejlepší zvolit čerstvý zázvor. Ale vyplatí se to dělat opatrně. Dejte přednost těžším, pevnějším a hustším kořenům. Pokud byly porušeny podmínky skladování a přepravy, kořen vyschne, zvrásní se a začne hnít. Toto ovoce není vhodné ke konzumaci.