Žampion je rod lamelárních hub z čeledi Champignonaceae. Houba má v mládí bílou nebo bílo-šedou barvu a v dospělosti hnědou a hnědou barvu, v mládí má kulovité kloboučky a v dospělosti deštníkovitý tvar. Čepice má průměr 2-10 cm. Destičky jsou nejprve bílé, pak ztmavnou a lehce zrůžoví. Touto vlastností lze žampiony odlišit od jedovatých hub rodu Amanita, jejichž talíře zůstávají bílé nebo nažloutlé. Dužnina žampionů je bílá, na vzduchu žloutne nebo hnědne.

Žampion je nejběžnější houba na světě. Používá se v kuchyních mnoha národů a v autorských pokrmech slavných kuchařů z různých zemí. Žampiony jsou jednou z mála hub, které lze pěstovat za zvláštních podmínek, doma nebo na speciálních houbařských farmách. První pěstované žampiony se objevily v Itálii asi před tisíci lety, poté se houby rychle rozšířily po celém světě a přišly do dalších zemí. V Evropě je jako první pěstovali Francouzi v 17. století. Pařížští zahradníci pěstující žampiony na svých trávnících jim dali jméno „pařížské houby“. Od konce 17. století bylo zaznamenáno, že žampiony dobře rostou ve sklepích nebo podzemních místnostech. Někteří tehdejší panovníci drželi speciální sklepy pro pěstování žampionů, protože tato houba byla považována za delikatesu a velmi drahou a vzácnou pochoutku určenou pro elitu.

Houby rostou hlavně na vlhkých, hnojených půdách. Na otevřených prostranstvích, polích nebo okrajích lesů rostou žampiony. Houby se nejčastěji vyskytují v lesostepních a stepních oblastech Eurasie, stepích Asie, na loukách Austrálie a na otevřených místech v Africe. Žampiony jsou jednou z prvních pěstovaných hub. K dnešnímu dni dosáhly technologie výroby hub téměř úplné automatizace. Houby se pěstují ve volné půdě, sklenících, sklepech, sklenících a kůlnách. Někdy v našich zeměpisných šířkách získávají 2 plodiny ročně: jaro-léto a léto-podzim. Houby lze pěstovat i po celý rok, pokud je suterén speciálně vybaven ventilačním systémem a udržováním stálé teploty (nemělo by tam být příliš teplo ani velká zima).

Kalorické žampiony

Dietní, nízkotučný výrobek, jehož 100 g obsahuje pouze 27 kcal, žampiony v konzervě 12 kcal a vařené žampiony pouze 37 kcal. Pokrm mohou konzumovat lidé s nadváhou.

Nutriční hodnoty na 100 gramů:

Proteiny, gr Tlustý, gr Sacharidy, gr Zola, gr Voda, gr Kalorický obsah, kcal
4,3 1 0,1 1 91 27
ČTĚTE VÍCE
Kolik Omega 3 je v Nerce?

Užitečné vlastnosti žampionů

Žampiony obsahují značné množství sacharidů, tuků, organických kyselin, minerálních látek a celý komplex vitamínů. Hlavními složkami, které tvoří plodnice žampionů, jsou dusíkaté látky (60,3 %), včetně bílkovin – 32,1 %, a také prvky popela. Kromě toho obsahují plodnice mnoho dusíkatých sloučenin, jako jsou peptony, amidy, purinové a pyrimidinové báze a aminokyseliny. Výzkumy prokázaly, že houby obsahují více než 20 aminokyselin, včetně všech esenciálních aminokyselin pro lidskou výživu – methionin, cestein, cystin, tryptofan, threonin, lysin a fenylalanin.

Žampiony obsahují 88-92 % vody, cenné bílkoviny, sacharidy, organické kyseliny, minerály a vitamíny: PP (kyselina nikotinová), E, ​​D, vitamíny skupiny B, železo, fosfor, draslík a zinek, užitečné pro imunitní systém organismu. Z hlediska obsahu fosforu nejsou žampiony horší než rybí produkty.

Obsah kalorií této houby je 27,4 kcal na 100 g, což vám umožňuje používat žampiony v různých dietách a nepřipravovat se o potřebné bílkoviny, stopové prvky a vitamíny. Nízký obsah sodíku umožňuje použití hub při dietách bez soli.

Tyto houby mohou konzumovat i diabetici – zejména u malých a nenáročných žampionů totiž vůbec neobsahují cukr a tuk. Obsah vitamínů skupiny B je v žampionech vyšší než v čerstvé zelenině, zejména riboflavinu (B2) a thiaminu, který pomáhá předcházet bolestem hlavy a migrénám. A kyselina pantotenová obsažená v žampionech pomáhá zmírnit únavu. Tyto nádherné houby navíc pomáhají udržovat pokožku v dobrém stavu. To vše naznačuje, že žampiony jsou nejen chutné, ale také velmi užitečné houby, které musí být součástí vaší stravy. Jejich nízkokalorický obsah přispívá ke zdravému životnímu stylu a udržení vyrýsované postavy.

Houby se doporučují jíst během diety, protože mají ve srovnání s jinými produkty hodně kalorií, ale hodně bílkovin, z nichž většina je lehce stravitelná.

Houby také obsahují speciální látky, které ničí cholesterolové plaky. Pomáhají také v boji proti rakovině.

Pokud budete jíst žampiony, můžete snížit riziko infarktu nebo zabránit vzniku aterosklerózy. Předpokládá se, že žampiony na úrovni hlívy ústřičné obsahují lysin a arginin, které jsou zodpovědné za duševní činnost člověka a také za jeho paměť. Houby rychle zaženou hlad, zasytí a dokážou člověku regulovat chuť k jídlu. Prospěšné jsou však nejen čerstvé houby, ale i sušené. Suché houby se doporučují zejména při žaludečních vředech a hepatitidě. Vědci nedávno objevili další schopnost žampionů – dokážou zpomalit tvorbu vrásek na těle a obličeji a také zlepšit pleť. A ženy často používají žampiony pro kosmetické účely a vyrábějí z nich speciální pleťové masky.

ČTĚTE VÍCE
Jak chutná navaga?

Japonští vědci zjistili, že žampiony se vyznačují vysokým obsahem argininu a lysinu, které příznivě působí na rozvoj paměti a duševních schopností člověka. Popelová část hub je zastoupena především prvky jako fosfor, draslík, síra, vápník, mangan a hořčík. Mezi minerálními látkami patří hlavní místo solím fosforu (84 mg na 100 g sušiny) a draslíku (277 mg na 100 g sušiny). Podle obsahu solí fosforu lze žampiony přirovnat k rybím výrobkům.

Suché houby, žampiony, jsou užitečné při hepatitidě a žaludečních vředech. V lidovém léčitelství se žampiony doporučují i ​​jako antidiabetikum a prostředek snižující cholesterol.

Nebezpečné vlastnosti žampionů

Smrtelně jedovatá potápka bledá, muchovník páchnoucí a další světlý muchovník lze zaměnit s mladými žampiony. Liší se přítomností volvy na bázi stonku, vždy bílými destičkami a slupkou, která tlakem nežloutne.

Video vypráví o dlouhém procesu pěstování a sklizně žampionů.

Byl pro vás tento článek užitečný?

Jak užitečný byl materiál?

  • Tento článek mi zlepšil život
  • Tento článek byl informativní
  • ještě mám otázku

Jak to můžeme zlepšit?

  • Článek obsahuje nesprávné informace
  • Článek neobsahuje informace, které hledám
  • ještě mám otázku

Sdílej se svými přáteli:

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Taťána Eliseeva
šéfredaktor projektu Food+
Zeptejte se

Podívejte se také na vlastnosti jiných hub:

Sezónní produkty z našeho katalogu:

Žampiony jsou velmi oblíbené voňavé houby. Jsou distribuovány po celém světě, protože nejsou prakticky nikdy červivé a jejich chuť je velmi neobvyklá.

Tato houba je skvělá pro pěstování na farmách, což není možné u každého druhu. Jednou z prvních pěstovaných hub byl žampion. Předtím se sbíraly v přírodním prostředí, ale kolem XNUMX. století se začaly žampiony speciálně vysazovat do speciálních místností. Všimli jsme si, že dobře rostou ve sklepech a na jiných vlhkých a tmavých místech. Bohatí lidé měli zvláštní místnost speciálně pro pěstování žampionů, protože byly drahé.

Někteří pěstují tyto houby na trávnících, i když v tomto případě je výnos menší. V současné době existují obrovské houbařské farmy, kde je vše přivedeno k automatizaci. Houby lze pěstovat po celý rok, pokud je udržována konstantní teplota. Dělá to více než sedmdesát zemí.

ČTĚTE VÍCE
Jak je Yoshta opylována?

Složení a obsah kalorií žampionů

Kalorie na 100 g 27 kcal
Proteiny 4,3 g
Tuky 1 g
Sacharidy 0,1 g

Výhody žampionů

Hlavní složkou žampionů je voda. Zbytek tvoří výživné bílkoviny, kyseliny, vitamíny a minerály. V těchto houbách je obzvláště hodně fosforu – ne méně než v rybách. Žampiony jsou také bohaté na vitamíny B, E, D.

Tyto houby jsou považovány za vynikající dietní potravinu. Navzdory nízkému obsahu kalorií jsou poměrně výživné díky vysoké koncentraci bílkovin a vitamínů.

Houby byly vědci zkoumány pro jejich schopnost ovlivňovat změny související s věkem. Totiž zhoršení paměti a mentální úpadek. Ukázalo se, že vysoký obsah lysinu a argininu působí blahodárně na organismus, zlepšuje paměť a efektivitu duševní činnosti.

Byla také zaznamenána vlastnost žampionů snižovat zánět. L-erogthionein ve složení hub zpomaluje syntézu zánětlivých markerů, blokuje zánětlivý proces. To snižuje riziko mnoha chronických onemocnění a dokonce snižuje pravděpodobnost růstu rakovinných buněk. L-erogthionein spolu s kyselinou linolovou odstraňuje toxiny z těla a redukuje rakovinné nádory. V americké studii dostávaly myši s rakovinou prostaty extrakt z hub. V důsledku toho se velikost nádorů zmenšila.

Škodlivost žampionů

Vzhledem k tomu, že žampiony rostou v našem pásu, mnoho lidí je sbírá. Tato houba se však snadno zamění s některými druhy muchomůrek a muchomůrek a může se smrtelně otrávit. Houby také hromadí škodlivé látky z půdy. Pro jistotu je lepší kupovat houby pěstované ve sklenících.

– Houby obsahují velké množství chitinu (nestravitelná vláknina), a proto si trávicí orgány s jejich prací vždy poradí. Přejídání může způsobit nepohodlí, tvorbu plynu.

Nedoporučuje se zařazovat do jídelníčku velké množství žampionů a lidem trpícím poruchou metabolismu bílkovin, dnou. To platí zejména pro houbové vývary, protože většina purinů obsažených v houbách přechází do vývaru. V samotných žampionech je málo purinů, ale vývary z nich nebo jen velká dávka hub mohou vyvolat exacerbaci dny, varuje výživová poradkyně Julia Pigareva.

Využití žampionů v lékařství

Houby se v lékařství nepoužívají. Ale v lidovém léčitelství je tato houba docela oblíbená – vyrábí se z ní tinktury a extrakty. Používají se jako protizánětlivé a hojivé činidlo. V tibetské, čínské medicíně se mladé žampiony používají při léčbě infekcí. Houba syntetizuje přírodní antibiotikum, které je účinné proti mnoha bakteriím. V kosmetologii se žampionová kaše používá jako výživná maska.

ČTĚTE VÍCE
Kde rostou houby ze syrového mléka?

Lékaři doporučují žampiony jako dietní potravinu pro diabetiky, kteří hubnou. Tyto houby mají nízký obsah tuku a nízký glykemický index. Přitom obsah bílkovin a minerálních látek je dost vysoký, což je nutné pro půsty nebo vegetariány jako náhrada masité stravy. Bílkoviny a vláknina dobře zasytí a pomáhají dlouhodobě uspokojit hlad.

Použití žampionů při vaření

Houby jsou velmi oblíbeným produktem, milují je po celém světě. Jsou vhodné na smažení, solení, nakládání, druhý chod a dokonce i kebab. Někdo jedí žampiony syrové, což je zcela nezávadné, jde hlavně o to, aby je dobře opláchli v osolené vodě.

Krémová žampionová polévka

Tradiční sytá polévka z hub a smetany. Má velmi vysoký obsah kalorií. Pro dietnější variantu můžete smetanu nahradit mlékem. Tato polévka se hodí k bílým krutonům.

Žampión 650 g
Cibule 1 kus.
Citronová šťáva 0,5 lžíce lžíce
Olivový olej 3 lžíce lžíce
Krém 80 ml
česnek 3 denticles
Sůl, pepř, bobkový list chuť

Houby dobře omyjte, nakrájejte na kousky a přidejte vodu tak, aby žampiony jen mírně zakrývala.

Do pánve vložíme oloupanou celou cibuli, stroužky česneku a bobkový list. Vaříme, dokud houby nezměknou. Po vyjmutí a vyhození cibule a bobkového listu nalijte vývar do samostatné nádoby.
Uvařené houby s česnekem rozemelte v mixéru na kaši, osolte a opepřete. Po vychladnutí zalijeme smetanou a důkladně promícháme. Polévka bude hustá, takže je třeba ji přivést do požadované konzistence přidáním zbývajícího vývaru.

Před podáváním přidejte lžíci olivového oleje a snítku petrželky.

Pohanka s žampiony

Oblíbená příloha je nenáročná na zpestření. Přidáním hub to zasytí, takže pohanka s houbami se dá jíst jako samostatné jídlo

Suchá pohanka 2 brýle
Žampión 400 g
Cibule 1 kus.
mrkev 1 kus.
Rostlinný olej 30 ml
Sůl, pepř chuť

Mrkev a cibuli omyjeme, oloupeme a nakrájíme. Mrkev lze nastrouhat nebo nakrájet na malé proužky. Žampiony omyjeme a nakrájíme na plátky.

Na pánvi s vysokými stranami rozehřejte rostlinný olej, přidejte cibuli a mrkev a smažte dozlatova. Ke konci přidáme houby, osolíme, opepříme, promícháme.

V tuto chvíli pohanku opláchněte a nalijte přímo na houby a zeleninu. Povrch uhladíme a zalijeme vařící vodou asi prst nad úroveň pohanky. Přikryjeme pokličkou a na mírném ohni dusíme 30 – 40 minut, dokud nebude hotové.

ČTĚTE VÍCE
Jak natřít buk?

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak vybírat a skladovat žampiony

Žampiony, stejně jako jiné houby, je bezpečnější vybrat si v obchodě, ze speciálních houbařských farem. Při vlastním sběru hrozí záměna houby jedlé s jedovatou houbou rodu Amanita, dále pak s potápkou bledou a muchovníkem. Jsou velmi podobné žampionům, rozeznáte je podle barvy plátů na spodní straně uzávěru. U jedovatých jsou bílé nebo nažloutlé, u žampionů tmavé nebo narůžovělé. I když nejmladší žampiony mohou být i s bílými talíři, to je nebezpečí. Také jedovatá dvojčata obvykle při řezu uvolňují nažloutlou tekutinu a žampiony zhnědnou nebo zrůžoví.

Zakoupené skleníkové houby se skladují až 5 dní v chladničce v přihrádce na zeleninu. Pokud se houby začnou otevírat, tmavnout uvnitř nebo jsou kluzké, jejich trvanlivost skončila.

Houby shromážděné nezávisle v lese se skladují ještě méně – ne více než jeden den v chladu. Je potřeba je co nejdříve opláchnout v osolené vodě a uvařit. Pokud potřebujete houby uchovávat delší dobu, můžete je zamrazit. Před tím byste je neměli mýt – budou nasycené vodou a po rozmrazení budou mít nepříjemnou strukturu.