Lilek, stejně jako rajčata a vodní melouny, jsou botanicky považovány za bobule. Takže „zámořský“ lilkový kaviár je téměř džem. Pokrmy z lilku má smysl zařadit do jídelníčku nejen kvůli pestrosti, ale také kvůli zlepšení zdraví.

Proč je lilek prospěšný a zda může škodit, vysvětlila praktická lékařka a výživová poradkyně Olga Goncharenko.

  • Nutriční hodnota lilku (na 100 g)
  • Užitečné vlastnosti lilku
  • Lilek Harm
  • Jak si vybrat a uložit lilek
  • Lilek ve vaření

Zajímavé je, že lilek spolu s rajčaty, bramborami a paprikou patří do čeledi lilek. Pokud si pamatujete, jak tyto plody rostou, všimnete si, že visí z lián rostliny stejně jako rajčata. Musíte pochopit, že botanici považují lilek za bobule, ale z kulinářského hlediska je definován jako zelenina.

Dnes neexistuje jednotný názor na místo původu lilku. Lilek nadále roste divoce v některých oblastech jižní Asie, Indie a Středního východu. Zelenina se v jižní a východní Asii pěstuje již od pravěku, ale v Evropě byla masově vysazena až v 80. století. Dnes se více než XNUMX % lilku pěstuje v Indii a Číně. Kromě klasické fialové odrůdy se pěstují levandule, jadeit, oranžové, žluté a bílé plody různých tvarů a velikostí.

Nutriční hodnota lilku (na 100 g)

Lilek je nízkokalorický zdravý produkt, zdroj vlákniny, vitamínů B1, B6 a mikroprvků. 100 g syrového lilku obsahuje 97 % denní potřeby křemíku.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Proteiny 1,2 g
Tuky 0,1 g
Sacharidy 4,5 g
Vlákno 3,5 g
Energetická hodnota 24 kcal

Kromě toho 100 g syrového lilku obsahuje následující živiny:

  • mangan – 10-15% denní hodnoty (DV);
  • kyselina listová – 5-7 % DV;
  • draslík – 5-7 % HF;
  • vitamin K – 4-6 % DV;
  • vitamin C – 3-5% DV.

Užitečné vlastnosti lilku

Lilky obsahují kromě vitamínů a minerálních látek i další látky potřebné pro tělo, a proto mají příznivé vlastnosti.

Snižte riziko onemocnění

Antioxidanty chrání tělo před poškozením způsobeným škodlivými látkami, jako jsou volné radikály. Antioxidanty mohou zabránit mnoha nemocem, včetně rakoviny.

Lilky mají obzvláště vysoký obsah anthokyanů, specifického pigmentu s antioxidačními vlastnostmi, který je zodpovědný za jejich zářivou barvu. Zvláště užitečný je antioxidant zvaný nasunin. Studie z roku 2015 tvrdí, že je účinný při ochraně buněk těla před ničením škodlivými volnými radikály.

ČTĚTE VÍCE
Proč je oxytocin nebezpečný?

Nasunin snižuje riziko hypertenze a rozvoje aterosklerózy, snižuje krevní tlak a činí stěny cév pružnějšími.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Pomáhá také odstranit přebytečné železo z těla. Přestože je železo důležitou živinou, která je potřebná pro transport kyslíku v krvi, podporu imunitního systému a syntézu kolagenu, přílišná konzumace se nedoporučuje.

Také výzkum vědců z Evropy ukazuje, že díky obsahu antioxidantů v lilku pomáhají tyto plody snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Lilky obsahují hodně draslíku, který zlepšuje činnost srdce.
Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Pomozte kontrolovat hladinu cukru v krvi

Podle vědců z USA je tohoto efektu dosaženo díky tomu, že lilky jsou bohaté na vlákninu, která prochází trávicím systémem nezměněna. Vláknina také zpomaluje rychlost trávení a vstřebávání cukru do těla. Tento pomalejší proces udržuje hladinu cukru v krvi stabilní a zabraňuje výkyvům.

Polyfenoly, přírodní rostlinné sloučeniny nacházející se v lilku, snižují absorpci cukru a zvyšují produkci inzulínu.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Ukazuje to výzkum finských vědců. Některé vědecké práce doporučují přidat lilek do svého jídelníčku jako prevenci cukrovky.

Konzumace této zeleniny navíc zlepšuje stav pacientů s diabetem II.

Pomáhá při hubnutí

Nízký obsah kalorií a vysoký obsah vlákniny činí z lilku nutričně hodnotný produkt. Vláknina se tráví pomalu a dodává dlouhotrvající pocit plnosti, což zabraňuje přejídání.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Lilky se v receptech často používají jako náhrada za vysoce kalorické potraviny.

Další užitečné vlastnosti

Kromě toho lilky:

  • zabránit tvorbě žlučových kamenů;
  • zmírnit otoky a odstranit soli kyseliny močové;
  • stabilizovat hemoglobin;
  • zlepšit průtok krve do mozku.

Lilky obsahují niacin, který může usnadnit odvykání kouření.
Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Lilek Harm

Lilek a další lilek obsahují solanin, rostlinný jed, který může zvýšit zánět.

Čím starší lilek, tím více solaninu obsahuje, což může například zhoršit artritidu.
Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Někteří lidé jsou alergičtí na lilek. Příznaky alergické reakce zahrnují vyrážku, otok obličeje, svědění, kopřivku a chraplavý hlas. Každý, kdo má tyto příznaky, by měl okamžitě vyhledat lékařskou pomoc, protože může dojít k anafylaktickému šoku.

ČTĚTE VÍCE
Kde byste neměli chovat včely?

Nasunin, který se nachází v lilku, se váže na železo a odstraňuje ho z buněk. Tento proces může být užitečný pro lidi, kteří mají v těle příliš mnoho železa. Lidé s nízkou hladinou železa by však neměli jíst velké množství potravin obsahujících nasunin.

Lidé s onemocněním trávicího traktu (gastritida, vředy, kolitida, cholecystitida), ledvinovými kameny a akutní artritidou by měli konzumaci lilku omezit.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Jak si vybrat a uložit lilek

Klasický fialový lilek by měl mít při vizuální prohlídce jednotnou barvu s jasným odstínem, být lesklý, bez tmavých nebo světlých skvrn nebo otlaků. Pokud jsou přítomny, může to znamenat, že vnitřek plodu je poškozen a možná mírně nahnilý.

Stonek a stonek v horní části lilku by neměly mít žádné bílé nebo tmavé skvrny. Vybírejte plody, které jsou na svou velikost pevné a těžké. Chcete-li zkontrolovat zralost lilku, jemně stiskněte slupku prstem – pokud nezůstal žádný důlek a ovoce se vrátilo do svého tvaru, pak je zralé.

Mírné promáčknutí při stlačení je přijatelné. Pokud se však vytvořila hluboká díra, měli byste odmítnout nákup.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Mladé lilky mají méně solaninu, proto je lepší jim dát přednost. Poznáte je podle velikosti: mladé lilky bývají středně velké. Optimální velikost je cca 15 cm.

Lilky jsou poměrně rychle se kazící potraviny, které jsou citlivé jak na teplo, tak na chlad. Po zakoupení uchovávejte zeleninu vcelku (nekrájejte) v lednici několik dní. Pokud lilek před uskladněním nakrájíte, rychle se zkazí. Po uvaření lze lilek skladovat v lednici až tři dny.

Pro zjemnění zeleniny a odstranění hořké chuti se doporučuje osolit, zvláště pokud ji chcete smažit na pánvi.

Než začnete připravovat pokrm z lilku, musíte je namočit do vody nebo spařit vroucí vodou: tím odstraníte solanin z dužiny.

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Lilek ve vaření

Pokrmy z lilku jsou součástí mnoha národních kuchyní, včetně rumunské a gruzínské.

Lilky jsou všestranné: lze je péct, smažit, vařit. Snadno se kombinují s rajčaty, česnekem, koriandrem a vlašskými ořechy.

ČTĚTE VÍCE
Kde žijí roztoči?

Olga Gončarenko
Terapeut, výživový poradce

Lilek v troubě

Složení:

  • bílý lilek – 800 g;
  • velká rajčata – 230 g;
  • sýr suluguni – 60 g;
  • česnek – 15 g;
  • sójová omáčka – 2 polévkové lžíce l.;
  • olivový olej – 1 lžíce l.

Příprava:

  1. Lilek nakrájíme na plátky.
  2. Česnek nastrouháme na jemném struhadle.
  3. Smíchejte sójovou omáčku, olivový olej a česnek.
  4. Rajčata nakrájíme na kolečka.
  5. Smažte na strouhanku.
  6. Každý plátek lilku potřeme omáčkou.
  7. Navrch položte plátky rajčat a pečte v troubě na 170 stupňů 10-13 minut.
  8. Posypte lilky strouhaným sýrem a vložte do trouby na dalších 5-7 minut.

Lilek s jogurtovou omáčkou

Složení:

  • lilek – 2 ks .;
  • olivový olej – 0,5 lžící l .;
  • oregano – půl polévkové lžíce. l.;
  • sušený česnek – 1 lžička;
  • sůl podle chuti;
  • Řecký jogurt – 50 g;
  • olivový olej – 0,5 lžící l .;
  • sušený česnek – 1 lžička;
  • sůl podle chuti;
  • kešu ořechy – 120 g;
  • sójová omáčka – 1 polévkové lžíce l.;
  • olivový olej – 0,5 lžička;
  • mletý červený a černý pepř – podle chuti.

Příprava:

  1. Suroviny na omáčku rozmixujeme dohladka, hotovou omáčku dáme do lednice.
  2. Nasekejte ořechy, smíchejte všechny ingredience na polevu, směs zahřívejte na mírném ohni, dokud se ořechy neopečou.
  3. Lilek nakrájíme, potřeme olejem a kořením.
  4. Položte lilek na gril a opékejte 3-4 minuty z každé strany do zlatova.
  5. Teplé lilky přelijte omáčkou a posypte zálivkou.

Bruschetta s grilovanou zeleninou

Složení:

  • lilek – 1/2 ks;
  • cuketa – 80 g;
  • červená cibule – 1/2 ks;
  • paprika – 1/2 ks;
  • pesto omáčka – 2 polévkové lžíce. l.;
  • celozrnný chléb – 1 kus;
  • piniové oříšky – podle chuti.

Vystačíte si s pestem a ořechy.

Příprava:

  1. Zeleninu oloupejte a nakrájejte na tyčinky.
  2. Vložte do trouby na grilovací režim (300 stupňů) na 10-15 minut.
  3. Připravenou zeleninu smícháme s pestem.
  4. Na chléb položte zeleninu a přidejte piniové oříšky.

Máme seznam adresátů! Každý týden vás spolu s jedním z našich odborníků zveme, abyste se postavili „zdravé“ výzvě: vyzkoušejte nový dobrý zvyk nebo se vzdejte špatného. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!