Sezam je poeticky nazýván „císařem obilnin Východu a králem olejů Západu“. A to z dobrého důvodu – obsahuje 10 látek, které tělo potřebuje pro dobré zdraví. Tabulka přehledně ukazuje, kolik vitamínů a minerálů z denní potřeby dospělého člověka obsahuje 35 g výrobku.

Živiny Procento obsahu Vliv na tělo
měď 163% Podílí se na tvorbě hemoglobinu, bílkovin a enzymů
manganu 45% Napomáhá vstřebávání vitamínů B, C, E, zabraňuje rozvoji diabetes mellitus
vápníku 35% Tvoří tkáň zubů a kostí, podporuje činnost srdce a nervového systému
hořčíku 32% Zlepšuje produkci enzymů a pohlavních hormonů, posiluje imunitní funkce
fosfor 32% Posiluje kosti a zuby, zvyšuje intelektuální schopnosti
železo 29% Tvoří červené krvinky, zajišťuje správnou činnost srdce a střev
zinek 25% Reguluje činnost imunitního a nervového systému, urychluje dělení buněk
molybden 24% Podporuje vstřebávání vitamínu C, odstraňuje kyselinu močovou z tkání
selen 23% Chrání před viry, zabraňuje vzniku rakoviny, revmatismu, mužské neplodnosti
vitamín B1 23% Zajišťuje normální funkce mozku, nervové soustavy, žaludku a ledvin

Výrobek navíc obsahuje 2 unikátní látky: sesamin a sesamolin. Tyto ve vodě rozpustné antioxidanty účinně zabraňují stárnutí organismu, rozvoji kardiovaskulárních onemocnění a onkologických onemocnění.

Sezamová semínka obsahují 52 % tuku a 32 % rostlinných bílkovin. Tato kombinace je velmi kalorická – 560 Kcal na 100 g. Denně můžete zkonzumovat asi 1.5 polévkové lžíce. bez újmy na zdraví.

Užitečné a léčivé vlastnosti

Legendární východní léčitel Ibn Sina (Avicenna) popsal sezamová semínka jako vynikající čistič střev. Středověcí léčitelé připravovali ze zrn léky na suchý kašel, zácpu a anémii.

Moderní medicína potvrzuje následující léčivé vlastnosti produktu:

  • prevence rozvoje rakoviny žaludku, tlustého střeva a prsu;
  • prevence osteoporózy a zlomenin kyčle;
  • zlepšení stavu pacientů trpících astmatem a bronchitidou;
  • normalizace hladiny cukru a cholesterolu;
  • uvolnění krevních cév a snížení tlaku;
  • zmírnění revmatických bolestí a otoků.

Pro ošetření jsou účinná pouze semena, která nebyla podrobena tepelnému ošetření.

Přínosy pro zdraví mužů

Sezamové semínko má silný přínos pro mužský reprodukční systém. Jsou bohaté na arginin, aminokyselinu, která v tělesných tkáních produkuje oxid dusnatý. Tato sloučenina urychluje průtok krve, což pomáhá zlepšit erekci.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh půdy potřebuje Reo?

Produkt obsahuje reaktivní formy kyslíku a antioxidanty, které zmírňují oxidační stres, čímž eliminuje poškození DNA spermií. Vědecké studie prokázaly, že při pravidelném používání se počet spermií zvyšuje o 3 % a jejich pohyblivost o 50 %.

Aby hladina mužského hormonu testosteronu odpovídala přirozené normě, měla by denní strava obsahovat 11 mg zinku. V 1 polévkové lžíci. Lžíce semínek obsahuje 10 mg tohoto mikroprvku.

Výhody pro ženy

Ženská pohoda přímo souvisí s hladinou ženských pohlavních hormonů. Sezamová semínka jsou bohatá na Omega-3 mastné kyseliny, které podporují hormonální rovnováhu a zvyšují vaše šance na otěhotnění. Zdravé tuky zvyšují produkci estrogenu, což pomáhá zvětšovat velikost prsou.

Konzumace nerafinovaných semen v druhé polovině ženského cyklu odstraňuje nepříjemné příznaky PMS – nervozitu, ospalost, otoky a zvýšenou chuť k jídlu. Ženám po menopauze pomáhá sezam snížit návaly horka a zlepšit spánek.

Během těhotenství a kojení

Během plánování těhotenství je užitečné jíst 1-2 polévkové lžíce každý den. lžíce sezamových semínek. Kyselina listová, kterou obsahuje, zabraňuje defektům neurální trubice v embryu. Železo zabraňuje anémii typické pro těhotenství a vápník posiluje zuby matky a podílí se na stavbě dětské kostry.

Zde jsou některé další výhody pro nastávající maminky:

  • obohacení těla o aminokyseliny, bílkoviny, vitamíny B, C, E;
  • eliminace zácpy;
  • zvýšení imunity, důležité pro prevenci akutních respiračních virových infekcí a chřipky;
  • normalizace močení;
  • posílení svalů a nervů.

V prvním trimestru byste se však měli zdržet sezamu – může stimulovat předčasné potraty.

Sezamová semínka jsou užitečná i při kojení – zvyšují tvorbu mléka a obohacují ho o vápník, který je důležitý pro růst miminka.

Je možné dávat sezam dětem?

Do 2 let by dítěti nemělo být nabízeno sezamovými semínky nebo dokonce jimi posypané pečivo. Jsou pro to 2 důvody – malá zrnka se mohou dostat do průdušnice dítěte a také způsobit alergie. Přípravek lze zařadit do stravy dětí a dospívajících od 2 do 17 let každý den.

Odborníci na výživu jmenují 5 prospěšných faktorů pro zdraví dětí:

  • dodává tělu více energie;
  • prevence zubního kazu;
  • posílení a růst kostí;
  • ochrana jater před toxiny;
  • rychlé hojení ran.
ČTĚTE VÍCE
Mohou se jíst Chaenomeles?

Denní dávka přípravku pro dítě je 1 lžička.

Aplikace

V různých částech světa se užitková rostlina využívá po svém – v zemědělství, farmacii, kosmetickém průmyslu. V Indii jsou sezamová semínka symbolickou součástí lidových svátků a náboženských rituálů. Afričané sázejí rostlinu u svých dveří, aby odehnali zlé duchy, a američtí farmáři si s ní zdobí záhony. Nejčastěji však sezam lidé používají k vaření, léčbě nemocí a péči o vzhled.

Použijte při vaření

Asijští kuchaři přidávají do jídla celá, nepražená sezamová semínka. V Japonsku je důležitou součástí přílohy a estetickou ozdobou. Ryby jsou posypány černými sezamovými semínky a tmavé mořské plody jsou posypány světlými. Na japonském stole jsou aromatická zrna neméně důležitá než sůl a pepř. V Koreji se semínko přidává do salátů a omáček pro každodenní pokrmy.

Nepostradatelným prvkem blízkovýchodní stravy je tahini, hustá pasta ze sezamových semínek mletá s cizrnou. V Izraeli, Sýrii, Egyptě se toto jídlo podává ke každé snídani a obědu a pro beduíny z Arabské pouště je tahini základní potravinou.

V arabských a středoasijských zemích se sezam mění na chalvu a sype se na sladké a nekynuté pečivo. Slavné turecké bagely simit jsou nemyslitelné bez sezamové polevy. V Iráku se tahini mísí s datlovým sirupem a jí se namazané na chlebu jako džem.

Na Západě je produkt méně rozšířený. Používá se k ochucení a zdobení chleba, buchet a sušenek. Obchody se zdravou výživou nabízejí také sezamové tyčinky a tyčinky na bázi medu.

Moderní kuchaři doporučují přidávat sezamová semínka do příloh z rýže, posypat jimi čerstvé saláty a domácí pečivo. Vůně zrnek dodává smažené dýni a vařené brokolici pikantnost. Hodí se zejména ke smaženému kuřeti, mořským rybám a mořským plodům – krevety, chobotnice, chobotnice.

V úředním i lidovém léčitelství

V lékařské praxi se sezamový olej používá častěji než celé semeno. Na jejím základě se vyrábějí v tucích rozpustné přípravky pro injekce, emulze pro krémy a náplasti na hojení ran. Japonské farmaceutické společnosti vyrábějí sezaminové tablety – lék na kocovinu.

V alternativní medicíně se sezamová semínka používají pro následující nemoci:

  • Průjem. Rozdrcená semena smícháme s medem v poměru 1:1, mírně zředíme vodou. Vezměte 1 polévkovou lžíci. několikrát denně, dokud se stav nezlepší.
  • Gastritida a kolitida. Vezměte 2 lžičky před jídlem. Několikrát denně.
  • Neuralgická bolest. Smažte semena na pánvi, rozdrťte je na prášek, vezměte 1 polévkovou lžíci. 1 za den.
  • Nadváha. 200 g semínek namočte přes noc. Poté rozdrťte v mixéru, přidejte 250 g vody. Sceďte, nalijte do skleněné nádoby a dejte na 12 hodin na teplé místo. Pijte 1 polévkovou lžíci. 15 minut před každým jídlem.
ČTĚTE VÍCE
Odkud houby pocházejí?

Sezamový olej se používá k léčbě popálenin, plísní na prstech u nohou, zánětů dásní a kůže.

Použití sezamového oleje v kosmetologii

Nejdůležitější složkou sezamového oleje je zinek, silný stimulátor tvorby kolagenu. Zvyšuje elasticitu pokožky, hojí poškozenou tkáň, redukuje vrásky a odstraňuje akné. Pomocí léčivého oleje můžete provádět celkovou masáž těla, léčit popraskané paty a plenkovou vyrážku u miminek.

Zde je několik dalších způsobů, jak pečovat o svůj vzhled pomocí oleje:

  • Odličování;
  • Olejové masky na vlasy;
  • používat jako noční krém na obličej;
  • aplikace na tělo po opalování;
  • obnovení barvy vlasů u raných šedých vlasů.

Pro druhý způsob je vhodnější olej z černých sezamových semínek.

Poškození a lékařské kontraindikace

Hlavní kategorií lidí, kteří mají zakázáno konzumovat sezam, jsou astmatici a alergici. Jako všechny ořechy, aromatická zrna často způsobují záchvaty dušnosti, rýmu, kopřivku a dokonce anafylaktický šok – extrémně nebezpečný otok měkkých tkání.

Navenek lehká a tenká, semena jsou bohatá na tuk. 100 g semínek obsahuje 8 g tuku, což je 40 % denní potřeby. Proto nadbytek sezamu ve stravě vede k nadměrnému přibírání na váze.

Jiné škodlivé účinky se objevují při zneužívání produktu.

Pokud pravidelně jíte více než 3 lžičky celých sezamových semínek denně, mohou se u vás rozvinout nebezpečné nemoci:

  • kolitida;
  • chronický průjem;
  • rakovina tlustého střeva.

I jediný přebytek denní normy může vést k zácpě, průjmu nebo zánětu slepého střeva.

Černobílá odrůda – která je zdravější?

Bílá sezamová semínka se často používají k posypání chleba a cukrovinek. Jsou měkčí, protože jsou oloupané a mají jasně nasládlou chuť. Černý „příbuzný“ si zachovává křupavou skořápku s bohatým ořechovým aroma.

Bílý sezam ale nejsou jen černá semínka bez slupek. Černá a bílá jsou dvě různé odrůdy s přibližně stejnou nutriční hodnotou. Černá zrna ale obsahují více antioxidantů, vápníku, zinku a vitamínů B.

Jak vybírat a skladovat

Správný výběr produktu závisí na účelu, pro který je zakoupen. Pokud se semena budou používat pouze na pečení, můžete si vybrat bílou odrůdu. Balení připravené k uskladnění zaručuje, že zrna budou čerstvá. Doma byste je měli okamžitě smažit na suché pánvi. To zvýrazní oříškové aroma a ochrání olejnatý základ semínek před znehodnocením. Opražená sezamová semínka skladujte v těsně uzavřené nádobě.

ČTĚTE VÍCE
Kdy budou melouny?

Pro přípravu salátů a přidávání do příloh jsou vhodnější nepražená zrna, bílá nebo černá. Aby se zabránilo žluknutí oleje, lze semena skladovat v mrazáku. Pokud jsou sezamová semínka určena k léčbě, musíte si koupit černou odrůdu v ​​malých množstvích, aby byla konzumována čerstvá.

Bílý sezam je koření reprezentované semeny olejné rostliny. Střední Asie je považována za místo narození koření. Ale tato plodina se pěstuje jak na Kavkaze, tak v některých evropských zemích. Bílý sezam je malé, olejnaté semeno, mléčně bílé barvy, někdy s jemným šedavým nádechem. Sezam nemá výrazné aroma. Chuť je odhalena fyzikálním, tepelným vlivem. Sezam chutná neutrálně, s jemnou, téměř neznatelnou ořechovou hořkostí.

Bílý sezam: přínosy pro tělo

  1. posiluje tkáně (vlasy, nehty, kosti);
  2. zvyšuje pružnost cév;
  3. pomáhá udržet mládí;
  4. chrání zdraví očí;
  5. udržuje zdravý ženský reprodukční systém;
  6. je zdrojem vitální energie a síly;
  7. má imunomodulační účinek.

Bílý sezam obsahuje fytoestrogeny. Proto je tento produkt cenný pro zdraví žen. Během laktace pomáhají sezamová semínka zvýšit produkci mléka. Při přípravě na početí pomáhá tento přípravek vytvořit zdravé pozadí a připravit tělo na charakteristické změny na hormonální úrovni. Sezamový olej vyživuje tkáň kostí a chrupavek.

Bílý sezam: poškození a kontraindikace

  • tendence k tvorbě, přítomnost trombózy;
  • některé onemocnění ledvin;
  • akutní období žaludečních, střevních, duodenálních vředů;
  • cholelitiáza;
  • dětský věk do 3 let;
  • onemocnění jater;
  • idiosynkráza produktu.

Bílý sezam je chutný, zdravý, ale ne zcela bezpečný produkt pro svou zvýšenou alergenicitu. Také lidé s citlivým trávicím traktem by neměli nadužívat sezam. Je přísně zakázáno jíst sezam během hormonální terapie, stejně jako při užívání aspirinu a kyseliny šťavelové.

Jak vybrat ten správný bílý sezam?

Bílý sezam se prodává v uzavřeném průhledném obalu. Zrna by měla být světlá, hladká, bez viditelných nedokonalostí. Sezam nemá výraznou vůni. Výrazné aroma a nepříjemná chuť naznačují, že produkt není čerstvý. Doporučuje se kupovat sezam vyrobený v zemích střední a jihovýchodní Asie nebo na Kavkaze.

Složení, obsah kalorií, nutriční hodnota na 100 gramů

Kvantitativní obsah konkrétní látky ve složení bílého sezamu se liší v závislosti na odrůdě, agrotechnických metodách použitých při výrobě produktu a také na environmentálních charakteristikách oblasti, kde roste. Důležitý je způsob balení a skladování.

Kalorická hodnota

  • 565 kcal.
ČTĚTE VÍCE
Jak chovat koně?

Energetická hodnota

  • bílkoviny –19,4 g;
  • tuky – 48,7 g;
  • uhlohydráty – 12,2 g.

Chemické složení

  • dietní vláknina – 5,6 g;
  • voda – 9 g;
  • popel – 5,1 g.

Vitamíny

  • Bl – 1 mg;
  • Bl – 2 mg;
  • Bl – 4 mg;
  • Bl – 5 mg;
  • Bl – 6 mg;
  • B9 – 96 mcg;
  • C – 15 mg;
  • A – 3 mcg;
  • E – 2,3 mg;
  • H – 1,9 mg;
  • K – 10,3 ug;
  • RR – 11,1 mg.

Minerály

  • draslík – 497 mg;
  • Vápník – 1474 mg;
  • selen – 34,4 mcg;
  • lithium – 77 mcg;
  • hořčík – 47 mg;
  • železo – 16 mg;
  • Mangan – 1,427 mg;
  • zinek – 10,23 mg;
  • jód – 7,1 mcg;
  • měď – 1457 mcg;
  • stroncium – 17 mcg;
  • fluor – 3 mcg;
  • zirkonium – 2,8 mcg;
  • bór – 37 mcg.

Bioaktivní látky

  • škrob;
  • niacin;
  • beta sitosterol;
  • nasycené, mononenasycené mastné kyseliny.