Každý slyšel o výhodách rajčat pro tělo. Existují ale nějaká tajemství, jak udělat tuto zeleninu co nejzdravější? Jaké jsou zdravotní přínosy rajčat? A stanou se zdrojem vitamínů a minerálů stejně pro všechny? O tom a mnoha dalších věcech vypráví odborník Roskachestvo.

Jaké jsou výhody rajčat?

Rajčata jsou jedlé plody rostliny z čeledi hluchavkovitých pocházející z Jižní a Střední Ameriky. Je vynikajícím zdrojem draslíku a vitamínů C, K a A. Kromě toho jsou rajčata obzvláště bohatá na lykopen, důležitý fytonutrient s antioxidačními vlastnostmi. Podle Consumer Reports s odkazem na studii z roku 2020 mají muži, kteří jedí rajčata každý den, o 28 % nižší riziko vzniku rakoviny prostaty. Také lykopen může chránit pokožku během silného slunečního záření.

Syrová nebo zpracovaná rajčata: Co je výhodnější?

Chcete-li získat maximální užitek z rajčat, lékaři doporučují jíst tuto zeleninu nejen syrovou, ale také zpracovanou.

Nagima Semčuková
odborník na výživu a člen Ruské unie odborníků na výživu, dietologů a specialistů potravinářského průmyslu

– Lykopen se nachází v mnoha červenooranžových částech rostlin, ale nejvíce lykopenu obsahují rajčata. Protože se jeho biologická dostupnost při tepelné úpravě zvyšuje, jsou při dietě velmi užitečná nejen smažená, ale obecně tepelně upravená rajčata (dušená, pečená, grilovaná atd.). Rajčata můžete také rozmixovat, abyste zvýšili biologickou dostupnost lykopenu. Strava s vysokým obsahem lykopenu je spojována s mnoha zdravotními přínosy, od zlepšené kardiovaskulární funkce po lepší ochranu proti různým typům rakoviny.

Konzumace 200 gramů červených rajčat vám zajistí doporučenou denní dávku lykopenu (≥5 mg denně) a také půl sklenice rajčatové šťávy.

Karotenoidy, mezi které patří lykopen, jsou rozpustné v tucích, což znamená, že se lépe vstřebávají, jsou-li užívány s tuky. Pamatujte však, že ne všechny tuky jsou si rovny, a zkuste si vybrat zdravější možnosti, jako je olivový olej, avokádo nebo sýr.

Nezralá rajčata – vitamíny spolu s dusičnany?

Pro konzumaci je nejlepší zvolit středně měkká rajčata, jasná a voňavá. Celá čerstvá zralá rajčata, připravená ke konzumaci, se nejlépe skladují při pokojové teplotě. Pokud je rajčat příliš a chcete je uchovat déle čerstvé, jak radí výživová poradkyně, můžete je dát na pár dní do lednice. Mějte však na paměti, že uchovávání rajčat po dlouhou dobu v lednici se může stát moučnými.

ČTĚTE VÍCE
Kdo vyrábí Fiskars?

Nezralá rajčata lze na den nebo dva umístit do papírového sáčku s banánem nebo je postavit na slunný parapet stopkou nahoru. Díky tomu rajčata rychleji dozrávají.

V květnu 2020 připravil Rosselchoznadzor doporučení k používání hnojiv a přípravků používaných k boji proti škůdcům a chorobám rostlin. Je důležité si uvědomit, že se jedná pouze o doporučení, takže pokud si nejste jisti, v jakých podmínkách byla vaše rajčata vypěstována, je nejlepší je buď nekupovat vůbec, nebo nejíst nezralá rajčata, protože jejich hladiny dusičnanů a pesticidů mohou být povýšen.

Vitamíny získáme z nezralých rajčat ze supermarketu, ale spolu s nimi riskujeme, že dostaneme pesticidy s dusičnany.

Čím pestřejší, tím lepší

Abyste z rajčat získali co největší užitek, je důležité si uvědomit, že ve vyvážené stravě existuje prostor pro různé možnosti stravování. Vybírejte čerstvá rajčata do salátu, rajčata pečte, dusíme, vaříme na grilu, přidáváme do polévek. Obecně, jak vysvětluje nutriční terapeutka Nagima Semchukova, čím pestřejší, tím lepší.

Mnoho lidí má rádo konzervovaná rajčata, ale je důležité omezit jejich použití na osoby trpící hypertenzí kvůli vysokému obsahu sodíku. Existuje také řada stavů, při kterých by mělo být používání rajčat omezeno (alergie, některá onemocnění trávicího traktu). Pokud máte tato onemocnění, měli byste se poradit se svým lékařem.

Přečtěte si o studii Roskachestvo o rajčatové šťávě ZDE.

Rajče – nepřítel kloubů?

Mezi lidmi s různými formami onemocnění kloubů existuje názor, že rajčata mohou způsobit zánět kloubů. Proto se lidé trpící artritidou ve své stravě vyhýbají rajčatům, stejně jako některým dalším produktům z čeledi lilkovitých (brambory, paprika, lilek). Jsou ale tyto potraviny skutečně nebezpečné pro klouby? Vysvětluje Nagima Semčuková:

„Navzdory tomu, že jde o pupalku, rajčata neobsahují solanin, jedovatou látku, která se často vyskytuje v zelených bramborách.

V současné době existuje více diet najednou, které opravdu doporučují vyloučení rajčat při kloubních onemocněních. Jde například o v poslední době oblíbený autoimunitní protokol (AIP) a bezlektinovou dietu. Je však důležité si uvědomit, že neexistuje dostatek vědeckých důkazů, které by podpořily výhody těchto diet. Obě tyto diety jsou navíc velmi omezující a jejich dlouhodobé dodržování může vést k nutričním deficitům s následnými komplikacemi.

ČTĚTE VÍCE
Jak bavlna zraje?

U kloubních onemocnění je mnohem důležitější redukovat nadváhu dodržováním vyvážené stravy, vyloučením přidaného cukru a trans-tuků, snížením obsahu nasycených tuků ve stravě a teprve poté individuálně zvážit další výživová doporučení.

Jak si vybrat lahodná rajčata

  1. Věnujte pozornost vzhledu. Zpravidla jsou chutnější rajčata nepravidelného tvaru. Rajče by mělo být elastické, ne měkké, ale ani tvrdé. Nemělo by mít žádné poškození, zelené skvrny, spáleniny od slunce.
  2. Podívejte se na “ocas”. Pokud je zelená, pak zelenina na pultu ještě neztuhla. Rajčatům s poškozenými „ocásky“ je lepší se vyhnout.
  3. Ovoce rozetřete a přivoňte. Rajčata by měla mít bohatou příjemnou vůni. Pokud voní kysele, je zelenina zatuchlá a začala hnít.

Přečtěte si o našem výzkumu rajčat ZDE.

Sledujte novinky, předplatit pošta.

Při citování tohoto materiálu aktivní odkaz na zdroj požadováno.

Rajčata jsou nejrozšířenější zeleninou na světě. Z botanického hlediska jsou rajčata ovoce, ale jsme zvyklí je řadit mezi zeleninu. Slovo „rajče“ lze z italštiny přeložit jako „zlaté jablko“. Ve francouzštině, angličtině a některých dalších jazycích se rajčata nazývají „rajčata“.

Historie šíření rajčat

Hornaté oblasti Peru a Ekvádoru jsou považovány za místo narození této rostliny. V polovině 16. století se dostal do Portugalska, Španělska a odtud se rozšířil do celé Evropy. Rajčata se k nám poprvé dostala v 18. století jako okrasná rostlina.

Kromě své vynikající a jedinečné chuti a vizuální přitažlivosti má rajče mnoho užitečných a léčivých vlastností. Rajčata mají bohatý obsahový potenciál pro tělo nezbytných látek, minerálů a vitamínů.

Složení rajčat

Rajčata mají poměrně bohaté chemické složení. Obsahují cukry: glukózu a fruktózu; organické kyseliny: šťavelová, citrónová, jantarová, jablečná, vinná; vlákninu, pektin, dále vitamíny: C, B1, B2, B3, B6, E, kyselinu listovou a karoten.

Barvu plodů dodává karoten, lykopen a xantofyl. Dusíkaté látky jsou zastoupeny bílkovinným dusíkem. Rajčata také obsahují škrob, vlákninu a minerální látky: sodík, železo, vápník, jód, fosfor, hořčík, chlór, síru a křemík. Obsahují také karotenoidy.

Užitečné a léčivé vlastnosti rajčat

Toto biochemické složení činí rajčata vhodná nejen pro výživu, ale i pro léčebné účely. Červená rajčata navíc obsahují více živin než žlutá.

ČTĚTE VÍCE
Kdo způsobuje psitakózu?

Rajčata jsou užitečná pro ty, kteří mají různé metabolické poruchy. To platí zejména pro metabolismus soli. Rajčata se doporučují i ​​lidem, kteří mají problémy s nadváhou. Rajčata jsou prospěšná při problémech s trávicím traktem a srdcem. Velké množství vitamínu C a provitamínu A pomáhá posilovat imunitní systém. K normálnímu trávení potřebujeme kyselinu jablečnou a citrónovou. Tyto látky regulují acidobazickou rovnováhu v lidském těle a také bojují proti stárnutí.

Lykopen, který je součástí rajčat, je velmi užitečná látka, která dokáže snížit riziko zhoubných nádorů. Je to velmi silný antioxidant a v tomto dokonce předčí vitamíny jako C a E. Tato látka se dá využít jako prevence nejen rakoviny, ale i kardiovaskulárních chorob. Lykopen také zabraňuje rozvoji makulární degenerace, která je častou příčinou slepoty u lidí starších 55 let.

Zároveň musíte vědět, že nejvyšší koncentrace této látky je obsažena nikoli v čerstvých, ale ve vařených nebo pečených rajčatech. Je to dáno tím, že při zpracování za vysokých teplot se v nich zvyšuje množství lykopenu. Navíc čím déle budete vařit, tím více lykopenu budou obsahovat. Proto lékaři doporučují pravidelně jíst rajčatový protlak, šťávu, rajčatové omáčky a kečup.

Rajčata ale přinesou tělu opravdový užitek, jen když jich sníte alespoň 20 kousků týdně. Salát s rajčaty je nejlépe ochucený slunečnicovým olejem. To umožní ještě lepší vstřebávání lykopenu.

Draslík v rajčatech příznivě působí na srdce a také odvádí přebytečné tekutiny z těla. Vápník je nezbytný pro silné kosti. Hořčík pomáhá našemu tělu snáze snášet chlad. Železo zmírňuje chudokrevnost, zinek podporuje regeneraci pokožky a růst vlasů. Fosfor se účastní metabolických procesů.

Čerstvá rajčata a rajčatová šťáva jsou také velmi užitečné při gastritidě s nízkou kyselostí, anémii, ztrátě paměti a celkové ztrátě síly. Mohou být také použity jako projímadlo. Doporučuje se na noc přikládat dužinu z červených rajčat na oteklé žíly a zajistit obvazem. Rajčata jako antidepresivum

Rajčata jsou pro lidi dobrá nejen pro fyzické, ale i pro duševní zdraví. Obsahují totiž hotový serotonin, který je považován za hormon štěstí, a také thiamin. Thiamin je organická sloučenina, která se již v lidském těle přeměňuje na serotonin.

ČTĚTE VÍCE
Jak se mafové hodí k lidem?

Díky tomuto složení vám rajčata mohou zlepšit náladu. A ve stresových situacích působí jako antidepresiva – pomáhají bojovat s depresí a dalšími negativními důsledky šoků. Rajčata na hubnutí

Rajčata mají nízký obsah kalorií – pouze 22 kcal na 100 g. To je velmi důležité pro ty, kteří se chtějí zbavit nadbytečných kilogramů. Navíc obsahují chrom. Tato látka pomáhá člověku rychle ukojit hlad a cítit se sytý. Zabraňuje také silnému pocitu hladu. Rajčata mohou jíst i ti, kteří drží dietu.

Jak vybrat a uložit rajčata

Při nákupu rajčat je třeba vybrat exempláře husté na dotek, jasně zbarvené a hladké. Neměly by na nich být žádné skvrny poškození.

Rajčata byste neměli skladovat v lednici, protože. Tím ztrácejí chuť. Je lepší je uchovávat při pokojové teplotě, ale vyhněte se přímému slunci, jinak změknou. Ale přezrálá rajčata se naopak doporučují chladit. Nezralá rajčata je dobré skladovat v papírovém sáčku. Jejich zrání urychlíte, pokud je budete skladovat s jablkem. Pokud jsou rajčata bez chuti, můžete je zapéct v troubě.