Tuřín, rutabaga a pastinák – tradiční podzimní zelenina и zimní zelenina. Stejně jako zelí, mrkev, cibule a řepa, tuřín, rutabaga a pastinák se v Evropě jedly odedávna, ještě před rozšířením brambor v 18. století. Vodnice, rutabaga a pastinák mají mnoho prospěšných vlastností. Tuřín, rutabaga a pastinák se sklízí až do pozdního podzimu a skladují se celou zimu

tuřín (Brassica rapa)

Tuřín byl cenově nejdostupnější podzimní zelenina a hlavní zimní zelenina v Evropě po staletí. V ruském jazyce o tom existuje mnoho důkazů: „levnější než dušená tuřín“, „cibule“, „repnitsa“ – (starověké tuřínová polévka se sladem) a mnoho dalších. Repe je blízký příbuzný zelí a pochází ze Sibiře. Existuje mnoho odrůd tuřín, které se liší tvarem, barvou a velikostí okopanin.

Repe preferuje chladné oblasti. Růst okurky snadná, je nenáročná na půdu a dozrává za 2 měsíce. Tímto způsobem můžete získat 2-3 sklizně za sezónu. tuřín, včetně pozdních na podzim. Konzumuje se jak kořenová zelenina (syrová nebo vařená), tak zelená (vrcholky). tuřín. Malá kořenová zelenina tuřín něžnější a chutnější než velké.

Prospěšné vlastnosti tuřínu, rutabagy a pastináku

Pasternak je nejcennější ze tří podzimní a zimní zelenina dodavatel živin. V pastinák obsah některých vitamínů skupiny B (folát a cholin), které jsou zodpovědné za oběhový, imunitní a nervový systém těla, produkci inzulínu a metabolismus tuků v játrech, je poměrně vysoký a také vlákniny. Raffafter nejbohatší ze tří na vitamín C a vápník.

rutabaga (Švédský tuřín, Brassica napobrassica)

Raffafter podobný okurky, ale je poněkud větší a jeho dužina je jemně oranžová. Raffafter je hybrid tuřín a jeden z mnoha druhů divokého zelí. Věří se, že rutabaga byl poprvé vyšlechtěn ve Švédsku (v Evropě tuřín tak říkají tuřína americký název tuřín rutabaga odráží švédštinu kořenový vak) kolem 17. století.

RaffafterJak řepicezeleniny, preferující chladné oblasti. Právě na severu se sklízí samotná sklizeň lahodná rutabaga. Dozrává rutabaga minimálně 3 měsíce předem můžete vysévat tuřín s výhledem na později podzim sklizeň.

Pasternak (Sativa pastinák)

Pasternak – rostlina z čeledi celerovitých, blízká příbuzná mrkve. Kořen pastináku Vzhledově připomíná mrkev, lehkou a ne tak hustou mrkev. Zeleň pastinák připomíná petržel nebo celer a má také kyselou chuť. Kořen pastináku nejlepší chuť a nejvyšší nutriční hodnotu získá, pokud se nechá v zemi až do mrazu. Mráz pastinák nejsou hrozné, jen to dělají sladší, chutnější a bohatší na živiny. Pasternak je po právu pravda podzimní a zimní zelenina. Pasternak pochází z oblasti Středomoří a pěstuje se tam již od římských dob. V Rusku parsnip byl známý jako polní boršč.

ČTĚTE VÍCE
Co miluje vlasy?

Doprava: pastinák a rutabaga, připravené k vaření v troubě na olivovém oleji s rozmarýnem

Pasternak bohaté na vitamíny a minerály, zejména obsahuje více cukrů než mrkev. Z pastinák extrahuje se esenciální olej, který má příjemnou kyselou vůni. Používá se hlavně při vaření kořen pastinákuKterý vařené, pečené v troubě a používané do salátů a zimních polévek.

Co vařit s tuřínem, rutabagou a pastinákem

Vodnice a rutabaga a pastinák lze jíst syrové s dipy a omáčky k zelenině, ale můžete vařit, dusit, péct, dusit a smažit. Pokud je to možné, měli byste použít tuřín, rutabaga a pastinák s pokožkou, protože obsahuje nejvíce prospěšných látek. Raffafter tvrdší než tuřín a pastinák, takže úplná příprava trvá déle. Voda, ve které pastinák se vařil, velmi dobré použít jako zeleninový vývar, na vaření supa nebo omáčka, protože je velmi voňavý.

Tuřín, rutabaga a pastinák vařené v troubě

Velmi chutné tuřín, rutabaga a pastinák pečeme v troubě s další podzimní a zimní zeleninou. Ukazuje se to skvěle zeleninová obloha na pečeného krocana, rostbíf nebo šunku, které se tradičně připravují na svátky. Vodnice, rutabaga a pastinák rozřezat na kousky, tuřín předvařte 5-7 minut. Zveřejněte tyto zimní zelenina Do žáruvzdorné nádoby přidejte olivový nebo jiný rostlinný olej, přidejte oblíbené bylinky a koření (miluji rozmarýn) a trochu silného vývaru nebo šťávy z pečeného masa nebo drůbeže. Vložit trouba po dobu 30-40 minut, probíhá Kuchyně Několikrát promíchejte.

Bramborová kaše s pastinákem nebo rutabaga

Vařte pastinák nebo rutabaga spolu s bramborami v poměru 1:2 (parsnip přidat později, protože vaří se rychleji a tuřín vložte do vody současně s bramborami). Udělejte si kaši svým oblíbeným způsobem: viz Snadné a chutné bramborové recepty. Bramborová kaše s rutabagou nebo pastinákem Ukazuje se sladší a neobvyklejší v chuti. To je skvělé zeleninová příloha na podzim nebo zimu hody.

Materiál a fotografie: Oksana Jeter, COUNTRY LIFE

Název rutabaga vám možná není povědomý, ale tuřín pravděpodobně doma máte, nebo o něm alespoň víte. Někteří lidé považují tyto dvě zeleniny za dvojčata, ale není to pravda.

Namísto toho, abyste žili v nevědomosti o svých rozdílech, je čas zjistit, čím jsou samy o sobě jedinečné. Pojďme se ponořit do toho, co jsou rutabagy a tuřín a proč je pro nás jedno nebo druhé dobré!

ČTĚTE VÍCE
Jak pověsit Wandu?

Co je to rutabaga?

Rutabaga je kořenová zelenina, která je poněkud sladká a velmi výživná. Tento kořen pochází z Evropy, zejména z oblastí Švýcarska, Ruska, Velké Británie a Finska.

Tato zelenina má velmi nízký obsah kalorií, což z ní činí bezpečnou potravinu pro mnoho lidí. Rutabaga je také bohatá na vlákninu, vitamín C a další vitamíny a minerály. Někdo je vaří stejně jako brambory, jiný je rád smaží na másle nebo oleji.

Rutabagas je také základní potravinou v Irsku, Skotsku a Anglii, kde je lidé používají k výrobě luceren a masek během Halloweenu.

V některých oblastech může být tento kořen také potravou pro hospodářská zvířata a jiná zvířata. Přestože se rutabaga nenachází všude, v Kanadě a ve Spojených státech je stále populárnější díky svému zdravému obsahu kalorií.

Je rutabaga zdravá?

Rutabaga je skvělé jídlo, které můžete zařadit do svého jídelníčku. Jednak má méně kalorií a sacharidů než většina kořenové zeleniny. Na druhou stranu obsahuje velké množství vitamínů, minerálů a vlákniny.

Najít rutabagu může být v některých oblastech světa problém, ale pokud ji najdete, uvařte ji stejně jako brambory. Vařením tohoto kořene si zachováte všechny živiny a vyhnete se přidávání přebytečného tuku do jídla. Po uvaření můžete přidat koření nebo smažit na zdravém tuku, jako je olivový olej.

Rutabagy obsahují velké množství draslíku, který je důležitým minerálem pro správné fungování našeho srdce. Tato kořenová zelenina obsahuje také sodík, vápník, hořčík a fosfor a také vitamín E, C a cholin. Konzumace tohoto kořene vám pomůže získat spoustu základních živin.

Protože vám tato zelenina dodá i vlákninu, může vám pomoci cítit se sytí a zabránit přejídání. Navíc konzumace vlákniny je skvělý způsob, jak snížit hladinu cholesterolu v krvi, snížit hladinu cukru v krvi a zlepšit trávení. Pokud chcete jíst zdravé a syté jídlo, může být rutabaga tou správnou volbou.

Konečně, díky obsahu vitamínu C a dalších antioxidantů může být rutabaga potravinou podporující imunitu.

Častá konzumace tohoto kořene může pomoci vašemu tělu zůstat silné a bojovat s patogeny, včetně bakterií a virů. Pro dosažení nejlepších výsledků jej kombinujte s další zdravou zeleninou a libovým masem.

ČTĚTE VÍCE
Jsou mladé lilky bílé?

Pointa je, že rutabaga je velmi zdravá a výživná. Vařte jej však pomocí způsobů vaření, které zachovávají živiny, jako je vaření, vaření v páře nebo lehké smažení. Nezapomeňte při vaření tohoto kořene používat zdravé tuky, abyste zachovali jeho nutriční hodnotu.

Co je to réva?

Tato kořenová zelenina se také nazývá bílý tuřín a obvykle roste v mírném podnebí. Tento kořen patří do čeledi Brassica, kam patří také květák, růžičková kapusta a brokolice. Přestože je zelenina bílá, může mít také trochu fialové, zejména na špičce.

Určitý zmatek s tuřínem pramení ze skutečnosti, že Evropané mohou rutabagu nazývat tuřín, ale nejde o stejný kořen. Tuřín je podzimní a zimní zelenina, která roste přibližně od října do března. Tuřín je v syrovém stavu kořeněný, ale jakmile se uvaří, stane se sladkým a ořechovým.

Při vaření se tuřín stává sametovým a měkkým. Stejně jako rutabaga je tuřín vynikajícím zdrojem různých vitamínů a minerálů. Stejně jako jeho protějšek je tento kořen nízkokalorický a obsahuje vlákninu.

Je tuřín zdravý?

Stejně jako rutabaga je tuřín skvělou kořenovou zeleninou, kterou můžete zařadit do svého každodenního jídelníčku. Tuřín má velmi nízký obsah kalorií a relativně vysoký obsah vlákniny. Z této kořenové zeleniny získáte také velké množství vitamínů a minerálů.

Tuřín není vhodný ke konzumaci syrový, protože je velmi tvrdý a má výraznou pepřovou chuť. Z velké části se vodnice nejlépe vaří vařené, ale mohou být pečené, smažené nebo nakládané. Pro zachování většiny živin může být lepší volbou vaření v páře a vaření.

Tato kořenová zelenina je dobrým zdrojem vlákniny, což z ní dělá skvělé jídlo, pokud se snažíte zůstat na chvíli sytí. Stejná vláknina je prospěšná, když chcete snížit hladinu glukózy v krvi, snížit hladinu cholesterolu a zachovat zdraví střev.

Konzumace tuřínu každý týden je skvělý způsob, jak si udržet zdravou mikroflóru, která udržuje váš gastrointestinální trakt efektivní.

Porce tuřínu vám dodá draslík, vápník, vitamín C a cholin. To vše jsou důležité mikroelementy nezbytné pro normální fungování našeho těla. Množství draslíku v této potravině je vyšší než v jiné zelenině a ovoci.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob, jak zabít můry?

Stejně jako rutabaga vám konzumace tuřínu může pomoci v boji proti infekcím a nemocem díky obsaženému vitamínu C a vitamínu E. V kombinaci s jiným ovocem a zeleninou, které mají vysoký obsah antioxidantů, můžete posílit imunitu důsledným pojídáním tuřínu. Ujistěte se, že jej konzumujete každý týden, abyste měli nejlepší šanci zůstat zdraví.

Stejně jako ostatní kořenová zelenina může tuřín při vaření s nasyceným tukem a při vysokých teplotách ztrácet živiny. Nejlepších výsledků dosáhnete, když tuříny pokapete zdravým tukem, jako je olivový olej, nebo je ještě lépe uvařte. Stejně lahodných výsledků můžete dosáhnout použitím více koření, aniž byste zničili výživné jídlo.

Jaké jsou klíčové rozdíly mezi rutabagou a tuřínem?

    Rutabaga a tuřín se liší velikostí, především proto, že rutabaga se sklízí, když je velká. Tuřín se naopak sklízí, když je ještě malý. Některé rutabaga mohou být dvakrát větší než tuřín.