Sociální fobie nebo sociální fobie je porucha, která zahrnuje strach z interakce s lidmi. Spouštěčem úzkosti může být téměř každá akce, při které existuje riziko komunikace: telefonování, veřejné vystupování, skládání zkoušky, chození do obchodu. Kdo jsou sociální fobie, jaké jsou příznaky a příčiny sociální úzkostné poruchy a jak se jí zbavit, říkáme v materiálu Forbes Life.

Od Hippokrata k setkání Zoom

Sociální fobii neboli sociální úzkostnou poruchu nepřímo popsal Hippokrates na začátku 5. století před naším letopočtem. Starověký řecký filozof jako první obrazně formuloval pocity charakteristické pro člověka se sociální fobií: strach být viděn, strach, že interakce s lidmi jistě povede k negativnímu výsledku – zesměšnění, urážkám, nebo dokonce násilí. Hippokrates nazval takové emoce „plachostí“ – teprve později, na přelomu 19. a 20. století, západní vědci v oblasti psychiatrie navrhli, že takové pocity, které lidi pohlcují, jsou ve skutečnosti spíše podobné duševní poruše a mohou být mnohem nebezpečnější než prostý trapas.

Pojmy „sociální fobie“ a „sociální neuróza“ byly poprvé zmíněny odborníky na počátku 20. století – byly připisovány lidem s „extrémní plachostí“. Plné pochopení toho, v čem přesně sociální fobie spočívá a jak se projevuje, však bylo možné až ve druhé polovině minulého století – poté, co se v psychiatrii rozšířila metoda systematické desenzibilizace vyvinutá psychologem Josephem Wolpem. Tento přístup, jehož cílem je snížit emoční citlivost člověka v situacích, které vyvolávají strach, vytvořil základ kognitivně behaviorální terapie, a co je nejdůležitější, umožnil nám podívat se hlouběji na to, co je konkrétní fobie a jakými způsoby člověk je schopen to překonat.

Typy a příznaky sociální fobie

Sociální fobie je strach ze sociálních interakcí a na rozdíl od plachosti, ke které byla dříve přirovnávána, má potenciál ovlivnit mnoho oblastí života, od školy a práce až po osobní vztahy a každodenní úkoly. Sociální fobie zpravidla prožívají stres nejen před jakoukoli komunikací, ale i během ní a dokonce i po ní – a to je jeden z hlavních rozdílů mezi takovou fobií a navyklou, až vysoce vyvinutou plachostí. Spouštěčem úzkosti může být téměř každá činnost, při které existuje riziko komunikace s někým: telefonování, vystupování na pódiu, složení zkoušky, nakupování v obchodě nebo setkání s přáteli na veřejném místě bude vážným stresem a test pro člověka se sociální fobií.

ČTĚTE VÍCE
Jak jíst kapustu?

Materiál k tématu

Sociální fobie je podle různých odhadů „třetí nejoblíbenější duševní poruchou“ na světě: podle výzkumníků ji zažilo 7 % obyvatel USA a dalším 13 % Američanů hrozí její rozvoj. V Evropě jsou tato čísla o něco nižší (v průměru 6,7 %) a nejnižší míry jsou zaznamenány v Číně a Japonsku. V Rusku mohou být pravděpodobně ještě vyšší než v Severní Americe, alespoň jak uvádějí zahraniční výzkumníci. Zajímavé je, že v průběhu let se se sociální fobií setkaly i známé osobnosti, jejichž život se bez komunikace s veřejností neobejde. Jsou mezi nimi zpěvačky Barbra Streisand a Taylor Swift, televizní moderátorka Oprah Winfrey, modelka Kourtney Kardashian, herečky Whoopi Goldberg a Kristen Bell.

Klinická psycholožka Galina Laisheva identifikuje dva hlavní typy sociální fobie. Jejich základem je typ strachu, který člověk sám zažívá. „Sociální fobie je vždy destruktivní a silný strach, který může být spojen s konkrétní situací nebo může být rozptýlený. V prvním případě mluvíme o strachu dělat něco na veřejnosti: jíst, mluvit, vystupovat. Ve druhé – o všech situacích, kde obecně dochází k sociální interakci. Člověk může snadno něco udělat, když není nikdo poblíž nebo jsou poblíž blízcí lidé, ale nemůže, pokud jsou poblíž cizí lidé,“ vysvětluje specialista. Podobného dělení se drží i Americká psychiatrická asociace, která podle stejného principu rozlišuje generalizovanou a negeneralizovanou „sociální úzkost“. Podle Laisheva se sociální fóbové mohou obávat úsudku, agrese nebo negativních reakcí ostatních, zatímco zůstávají zaujatí myšlenkami na to, jak trapně se chovají, a obávají se, že jakákoli sociální akce, kterou podniknou, povede k hroznému, ponižujícímu výsledku.

Materiál k tématu

Z hlediska věku jsou k sociální fobii nejvíce náchylní dospívající a mladí dospělí. „Existuje hypotéza, že právě v tuto chvíli probíhá v sociálních skupinách jakýsi boj o moc, který může zahrnovat otevřenou agresi a dokonce šikanu. Sociální fobie v tomto případě bude reakcí člověka na takové násilí, i když se chová pouze jako pozorovatel,“ vysvětluje Laisheva. Sociální fobii mohou způsobovat i další faktory, například genetické (podle odborníka je 30% šance, že se sociální fobie rodiče přenese na dítě), nebo dokonce vrozená. V druhém případě hovoříme o sklonu k úzkosti nebo zvýšené emoční citlivosti, kdy budou sociální kontakty vnímány akutněji.

ČTĚTE VÍCE
Odkud muškáty pocházejí?

Psychologové identifikují několik příznaků, které mohou jasně naznačovat, že osoba má sociální fobii:

• úzkost, která vzniká na pozadí každodenních úkolů – komunikace s cizími lidmi, telefonování atd.;

• snaha vyhnout se sociální interakci – odmítání schůzek, přátelských rozhovorů, osobních kontaktů;

• strach z toho, že něco udělá před cizími lidmi: člověk má pocit, jako by byl sledován se soudem;

• strach z přijetí kritiky, touha vyhnout se očnímu kontaktu.

Tyto příznaky jsou často doprovázeny fyzickými příznaky: rychlý srdeční tep, pocení, zarudnutí kůže, třes rukou, vysoký krevní tlak. Navzdory skutečnosti, že to vše může přinést vážné nepohodlí do života tam, kde je sociální kontakt nevyhnutelný, sociální fobie se zřídka obracejí na odborníky o pomoc. To vede k tomu, že se taková porucha u člověka může vyvíjet roky. „V takovém scénáři se lidé buď snaží sociálním interakcím úplně vyhýbat, nebo je tolerují a provádějí je s velkými obtížemi a cítí nepohodlí. Oba tyto vzorce chování jsou špatné, protože vyhýbání se může negativně ovlivnit mnoho oblastí života a připravit člověka o komunikaci a osobní život,“ říká Laisheva. Samotné vyhýbání se podle ní nepomáhá lidem zbavit se neustálé úzkosti: člověk se nadále bojí a snaží se volit pouze způsoby komunikace a komunikace, které jsou pro něj výhodné. Úzkost v každém případě zůstává a vede k narušení kognitivních funkcí: lidé s ní se budou obtížněji soustředit, něco si zapamatovat a být produktivní.

Materiál k tématu

Způsoby boje proti sociální fobii: od terapie po léky

„Sociální fobie je léčitelná, což může zahrnovat jak psychoterapii, tak léky,“ poznamenává Laisheva. Každá z těchto forem terapie sociální fobie se zaměřuje jak na autonomní symptomy, tak na samotnou poruchu. „Antidepresiva a trankvilizéry pomáhají snižovat úzkost a stres, korigují vegetativní příznaky – zarudnutí, pocení, zrychlený puls a další. Po psychické stránce mají lidé trpící sociální fobií prospěch z kognitivně behaviorální terapie,“ říká psycholožka. Podle Laisheva umožňuje psychoterapie na úrovni chování osvojit si a trénovat dovednosti sebevědomého a bezpečného chování s druhými lidmi a také obecně procvičit chování v konkrétních, zejména zátěžových situacích, které může psycholog modelovat společně s klientem .

ČTĚTE VÍCE
Kde byste neměli skladovat parfémy?

Odborník nebo potřebné léky však nemusí být vždy k dispozici a není neobvyklé, že se musíte se sociální fobií vyrovnat sami. V takových situacích psychologové doporučují používat techniku ​​„pěti smyslů“: když je člověk se sociální úzkostí ve stresové situaci, doporučuje se zaměřit se na to, co vidí, slyší, cítí částmi těla atd. Tento přístup pomáhá soustředit se výlučně na jeho pocitech a nechat se odvést od myšlenek, které by ho někdo mohl sledovat, hodnotit nebo soudit, jinými slovy od nejvíce znepokojujících myšlenek člověka se sociální fobií.

Pokud se symptomy sociální úzkosti objeví náhle, pomůže vám je zvládnout dechová praxe, kterou lze v kruhu opakovat, dokud nepříjemné pocity nepřejdou:

  1. sedět v pohodlné poloze, držet záda rovně;
  2. uvolněte ramena;
  3. položte jednu ruku na břicho, druhou na hrudník;
  4. pomalu se nadechněte nosem – soustřeďte se na to, jak se ruka na břiše zvedá a na hrudníku naopak zůstává nehybná;
  5. Zadržte dech na dvě sekundy a poté na dalších šest vydechněte.

Psychologové trvají na tom, že navzdory strachu byste se neměli vzdávat sociálních interakcí, i když se zdají být velmi nepříjemné. Konfrontace a překonání vlastních strachů tímto způsobem je nesmírně důležité a nejúčinnějším způsobem, jak toho dosáhnout, je přidat do vašeho každodenního života prospěšné terapeutické postupy. Jedním z nich je vedení deníku, ve kterém si můžete zaznamenávat úspěchy a neúspěchy a zaznamenávat své vlastní pocity z každé sociální interakce s lidmi.

Vyrovnat se se sociální fobií pomáhají i takové známé věci, jako je pravidelné vedení zdravého životního stylu (sportování, odvykání alkoholu, přechod na vyváženou stravu) a stanovení jasných cílů, kterých byste chtěli v dohledné době dosáhnout. Může se jednat například o samotné provádění sociálních interakcí, ať už jde o telefonování, účast na videokonferencích nebo prezentaci. Za každý úspěšný krok v boji se strachem odborníci doporučují pochválit se, protože člověk se sociální fobií komunikuje hůř než ostatní a i krok, který je v očích společnosti bezvýznamný, pro něj může mít obrovský význam.