Na rozdíl od stabilního spojení „královny polí“ s obdobím SSSR se kukuřice do naší země dostala mnohem dříve. O tomto chutném a zdravém produktu se lidé dozvěděli již v 18. století. Kukuřice pochází z Mexika, kde se z ní připravují nejrůznější pokrmy. Svůj název dostal od slova „cocoroso“, což znamená vysoká rostlina. Jiný název pro kukuřici je kukuřice.

Postoj ke kukuřici se v poslední době změnil. Konzervovaný výrobek obsahuje příliš mnoho cukru a sladké cereálie a tyčinky jsou považovány za nezdravé svačiny. Tyto skutečnosti vás nutí přemýšlet, zda jsou kukuřice a pokrmy z ní zdravé. Pojďme na to společně s výživovým poradcem Alexandra Štěpáněnko.

  • Složení kukuřice
  • Výhody kukuřice pro lidské tělo
  • Škodlivost kukuřice pro lidský organismus
  • Jak správně vybírat a skladovat kukuřici
  • Využití kukuřice při vaření
  • Zajímavá fakta o kukuřici

Složení kukuřice

Podle Rospotrebnadzor je obsah kalorií kukuřice 86 kcal na 100 g. Nutriční složení je následující:

Název makroživiny

Množství na 100 g

Kukuřice je bohatá na vlákninu, draslík, hořčík a železo a také na vitamíny A, B1, B3, B9 a C.

Výhody kukuřice pro lidské tělo

Při absenci kontraindikací má konzumace kukuřice příznivý vliv na lidské zdraví.

  • Vláknina je nezbytná pro normalizaci funkce gastrointestinálního traktu. Proto má konzumace kukuřice pozitivní vliv na trávicí systém.
  • Bohatý vitamínový komplex obsažený v kukuřici působí na všechny orgány a systémy: aktivuje imunitní systém, zlepšuje celkovou pohodu a také stav pokožky, vlasů a nehtů.
  • Pravidelné používání přípravku pomáhá v prevenci srdečních infarktů a mrtvic. Kukuřice obsahuje draslík a hořčík. Tyto prvky jsou nezbytné pro správné fungování kardiovaskulárního systému.
  • Železo, které najdeme i v klasech, reguluje metabolismus kyslíku. Bikonvexní buňky červených krvinek dodávají kyslík do všech systémů těla a zabraňují vzniku hypoxie.
  • Kukuřice působí protizánětlivě a močopudně, proto se doporučuje užívat ji při onemocněních močového ústrojí. Například s pyelonefritidou.
  • V těhotenství si ženy mohou pochutnat na vařené kukuřici. Vláknina pomůže zlepšit trávení a draslík pomůže snížit otoky. Klasy obsahují také kyselinu listovou a tento prvek je nezbytný pro normální vývoj plodu.
  • Starším lidem pravidelná konzumace kukuřice pomáhá předcházet svalové dystrofii a má pozitivní vliv na centrální nervový systém.
ČTĚTE VÍCE
Proč je cowpea důležitá?

Škodlivost kukuřice pro lidský organismus

V jakých případech byste měli omezit nebo úplně opustit kukuřici?

  • Individuální nesnášenlivost a alergická reakce.
  • Trombóza a křečové žíly – přípravek ovlivňuje srážlivost krve.
  • Nemoci trávicího traktu – kukuřice může způsobit zvýšenou tvorbu plynu.
  • Diabetes mellitus – přípravek má vysoký glykemický index.

Jak správně vybírat a skladovat kukuřici

Při nákupu čerstvé kukuřice na trhu nebo v obchodě musíte klas pečlivě prozkoumat.

Listy by měly být zelené a nekulhat, „úponky“ by měly být čerstvé a mírně vlhké a zrna klasů by měla být kulatá, mléčně bílá nebo světle žlutá a elastická na dotek.

Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu
Fotografie istockphoto.com/Thanaphong Araveeporn

Při výběru vařené kukuřice ve vakuovém balení je vhodné si výrobek prohlédnout ze všech stran. Hlavní věc je, že neexistuje žádný nevkusný vzor černé plísně.

Kukuřičný klas by měl být skladován v chladničce ne déle než týden.

Před vložením do chladničky není nutné klasy omývat. V opačném případě se zkrátí trvanlivost. Hluboké zmrazení udrží kukuřici čerstvou až 1,5 roku. Před vložením do mrazničky je však nutné další zpracování.

Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu

Využití kukuřice při vaření

Nejjednodušší způsob, jak uvařit kukuřici, je uvařit ji, lehce osolit, potřít máslem, pokud chcete, a sníst ještě horkou. Kukuřice se hodí k zelenině, masu a luštěninám. Zrna lze přidat do pyré polévek, palačinek, příloh a salátů.

Pečená kukuřice ve fólii v troubě

100 g pečené kukuřice obsahuje 130,3 kcal, 3,14 g bílkovin, 7,26 g tuku, 13,29 g sacharidů. Je lepší použít malé mladé klasy.

Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu

Složení:

  • čerstvý kukuřičný klas – 2 ks;
  • máslo – 40 g;
  • česnek – hřebíček 4;
  • čerstvá petržel – 3 snítky;
  • mletý černý pepř – 1 špetka;
  • sůl – podle chuti.

Příprava:

  1. Odstraňte listy a chloupky z kukuřičných klasů.
  2. Česnek protlačte lisem, petržel nasekejte nadrobno.
  3. V míse smícháme 40 g měkkého másla, česnek, bylinky, sůl a pepř.
  4. Směs rozetřete na klasy a každý zabalte do fólie. Je důležité, aby byla kukuřice celá pokrytá fólií, jinak olej vyteče.
  5. Klasy pečte při 180 stupních 40 minut. Pokud je kukuřice stará, je lepší prodloužit dobu vaření na hodinu.
ČTĚTE VÍCE
Proč kůň křičí?

Letní salát s kukuřicí

100 g tohoto salátu obsahuje 72,35 kcal, 3,15 g bílkovin, 2,9 g tuku, 8,45 g sacharidů.
Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu

Složení:

  • mladé brambory – 150 g;
  • čerstvý kukuřičný klas – 2 ks;
  • rajčata – 140 g;
  • okurky – 110 g;
  • zakysaná smetana – 110 g;
  • kuřecí vejce – 2 ks .;
  • zelená cibule – 40 g;
  • sůl – 2 špetky;
  • pepřová směs – 1 špetka.

Příprava:

  1. Okurky a rajčata nakrájejte na středně velké plátky a vložte do hluboké mísy.
  2. Z uvařené kukuřice nakrájejte zrníčka a přidejte je k rajčatům.
  3. Uvařená vejce a brambory oloupeme a nakrájíme, přidáme do salátu.
  4. Salát dochuťte zakysanou smetanou, osolte, okořeňte směsí paprik a dobře promíchejte.
  5. Posypeme nakrájenou zelenou cibulkou a podáváme.

Zajímavá fakta o kukuřici

  • Nejčastěji se u nás vyskytuje žlutá barva kukuřice. Ve skutečnosti mohou být barvy klasů různé: fialová, červená, oranžová, černá a dokonce i vícebarevná.
  • Kukuřičný klas obsahuje asi tisíc semen. V tomto případě je přesná hodnota vždy sudá.
  • Popcorn, který se vyrábí z kukuřice, se objevil asi před pěti tisíci lety. Pochoutku Indiáni připravovali také opékáním kukuřičných zrn na ohni.

Máme seznam adresátů! Každý týden vás spolu s jedním z našich odborníků zveme, abyste si dali „zdravou“ výzvu: vyzkoušejte nový zdravý návyk nebo se vzdejte toho špatného. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší