„Víte, každý rok 31. prosince jdeme s přáteli do lázní. To je naše tradice. „- s lehkou rukou hrdinů „Ironie osudu“ se mezi lidmi skutečně stala populární tradice jít do lázní před Novým rokem. A obecně je v zimě příjemné zahřát se v parní lázni, a to i v předvečer prázdnin, dokonce i poté. Ale co když nevíte, jak se ke koštěti a tlupě přiblížit? Shromáždili jsme odpovědi na nejdůležitější otázky týkající se koupání.

koláž “Pravidla života”

Všeobecně se uznává, že dobrá koupel léčí tělo i duši. Po tomto rituálu se cítíme obnoveni, naše pokožka září a naše myšlenky jsou lehké. O správných lázních se říká, že „pára v nich nebolí kosti a nevyhání duši“. Jak ale najít přesně jeden?

Neléčte se sami! V našich článcích shromažďujeme nejnovější vědecká data a názory autoritativních odborníků na zdraví. Ale pamatujte: pouze lékař může diagnostikovat a předepisovat léčbu.

„Neexistuje žádná dobrá nebo špatná koupel,“ říká Anna Artemyeva, výzkumnice kultury koupelí, autorka blogu o koupelích Nudeblog a účastnice jedné z epizod podcastu „Beauty Breakfast“. — Existuje lázeňský dům, který váš problém vyřešil nebo nevyřešil. Má totiž více funkcí – hygienickou (stačí se umýt), fyziologickou (zahřát svaly nebo zotavit se z nemoci), sociální a komunikační (komunikovat v novém formátu). Dříve lázně často plnily rituální roli, například dívky tam chodily před svatbou. Zajímavý detail: historicky v Petrohradu, kde je mnoho společných bytů, se lidé chodili do lázní speciálně mýt. Proto existují velké umývárny a malé parní místnosti. Naopak v Moskvě byla parní kultura ceněna více! Parní kabiny jsou zde historicky větší a širší.“

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Užitečné vlastnosti koupele

„Věří se, že při správném přístupu jsou lázně dobré pro zdraví, a to bylo vědecky prokázáno,“ říká Alexander Aleksandrovich Lavrishchev, praktický lékař, přední specialista v síti klinik Semeynaya. — Finská sauna však byla více studována, protože je známější západní kultuře. Tyto údaje se však snadno přenášejí do naší ruské reality. Bylo prokázáno, že termoterapie (tak se nazývá blahodárný účinek koupele nebo sauny) vede ke zvýšení produkce proteinů tepelného šoku (“opravují” různé proteiny), zvyšuje oxid dusnatý (NO) přístupné vnitřní výstelce krevních cév (tím se snižuje jejich poškození a uvolňuje se, což zvyšuje mikroprokrvení). Termoterapie také snižuje počet zánětlivých molekul (to může snížit bolest), zvyšuje citlivost tkání na inzulín (to pomáhá snižovat chuť k jídlu a může sloužit jako preventivní opatření pro (pre)diabetes). U sportovců sauna zlepšuje toleranci fyzické námahy a zkracuje dobu zotavení.“

ČTĚTE VÍCE
Jak natáhnout markýzu?

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Co si vzít s sebou do lázní?

  • ručník;
  • prostěradlo vložit do parní místnosti;
  • druhé prostěradlo nebo župan k odpočinku mezi návštěvami parní lázně;
  • koupací čepici nebo ručník na ochranu hlavy před přehřátím;
  • gumové pantofle proti uklouznutí;
  • mýdlové doplňky a výrobky pro péči;
  • koště (volitelně), pokud s ním plánujete napařovat;
  • čisté oblečení na převlečení po koupeli.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Důležitý bod: jakákoli syntetika (klobouky, ručníky, plavky) jsou v koupelně kontraindikovány.

Jak správně napařovat?

Pokud chodíte do lázní zřídka nebo se chystáte do lázní poprvé, je lepší jít ve společnosti zkušeného přítele, najmout si lázeňského pracovníka nebo se jednoduše připravit podle našich rad.

„Napařováním se zvyšuje penetrační schopnost pokožky, lépe absorbuje aktivní složky kosmetiky, ale dokáže absorbovat i potenciálně škodlivé látky. Proto je důležité se před odchodem do parní lázně osprchovat, aby se pleť očistila od dekorativní kosmetiky a nahromaděných nečistot,“ říká Igor Patrin, dermatolog, kosmetolog, expert značky Bioderma.

Zkušení pracovníci lázní se domnívají, že optimální počet návštěv v parní místnosti je čtyři nebo pět. Takže byste si měli naplánovat svůj čas. Klasická ruská lázeň netoleruje spěch a rozruch. Není to pět minut v sauně po cvičení. První přístup je lepší věnovat měkké přípravě těla, nevylézt až úplně nahoru, ale jen si na krátkou dobu lehnout níže (nezapomeňte, že čím výše, tím tepleji). Při dalších návštěvách si budete moci dopřát hlubší parní lázeň i s koštětem. Po každém vstupu je potřeba se krátce nadechnout, vydechnout a dát si teplou sprchu. Po druhé nebo třetí návštěvě se můžete (pokud chcete) rozhodnout pro kontrastní procedury – polijte se ledovou vodou, ponořte se do sněhu nebo ponorného bazénu. Ujistěte se, že nemáte žádné kontraindikace.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE
INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Pot ochlazuje pokožku. Pokud se tak nestane, zvýší se tělesná teplota a krevní tlak. Chcete-li aktivovat pocení, můžete si před vstupem do parní místnosti potřít pokožku žínkou nebo ručníkem. Neměli byste se drhnout peelingem, takové přípravky často obsahují oleje, které mohou naopak uzavírat póry a bránit pocení.

ČTĚTE VÍCE
Co děsí mravence?

Po poslední návštěvě ale stačí použít scrub nebo peeling! „Vysoká vlhkost vede k oslabení soudržnosti zrohovatělých buněk, které tvoří samotnou vrchní vrstvu naší pokožky,“ připomíná Igor Patrin. „Kůže se proto po koupeli snadno sroluje, i když po ní jen přejedete rukou, nebo si můžete dodatečně pomoci peelingem, speciální tvrdou rukavicí nebo kartáčem, abyste „starou kůži“ úplně odstranili. To umožňuje, aby byl povrch těla hladší. Ale na druhou stranu, ztenčení stratum corneum může zvýšit suchost, pokud je k tomu vaše pokožka náchylná. Proto je důležité po umytí nanést na tělo hydratační krém nebo balzám. Také vysoká vlhkost a teplota změkčují mazové zátky, takže čistící masky na bázi například jílu fungují po koupeli mnohem lépe.“

Je správnější ležet v parní místnosti. V tomto případě by nohy měly být ve stejné úrovni jako hlava nebo vyšší. Zajistíte tak správnou cirkulaci krve, uvolníte svaly a rozproudíte metabolismus. V parních místnostech jsou často speciální stupačky, které si mnoho lidí omylem umístí pod hlavu. Další chybou nováčků je čekání v parní místnosti do poslední chvíle. Při prvním náznaku nepohodlí jděte do umývárny nebo slezte na spodní polici. „Soutěžení“ v toleranci tepelné zátěže je přísně zakázáno, varuje Alexander Alexandrovič Lavriščev. “Protože takové soutěže, dokonce i mezi “odborníky”, pravidelně vedou ke smrti.”

Při koupeli ztrácíme hodně vlhkosti, proto je nutné její zásoby doplňovat. Mezi návštěvami parní lázně je užitečné pít horký bylinný čaj, odvar z léčivých bylin a bobulí (například šípky), ovocnou šťávu a čistou teplou vodu. Čaj a černá káva jsou příliš tonikum, je vám to k ničemu, protože lidé chodí do lázní relaxovat.

Alkohol snižuje pozitivní účinek koupele. Navíc dehydratuje a klade zvýšený tlak na krevní cévy. Pokud ho opravdu chcete, měli byste být trpěliví a vypít ho po koupeli. Mimochodem, jíst v lázních je také tak-tak nápad. Je lepší si pár hodin předem dát svačinu, ale nepřejídat se, aby tělo neplýtvalo energií na trávení.