Voňavé jahody, přestože jsou dezertem, jsou nízkokalorické a bezpečné pro vaši postavu. Ale ukázalo se, že byste neměli jíst hodně jahod – mohou být dokonce škodlivé! Pojďme zjistit, kolik jahod je bezpečné jíst a jaké jsou škody a výhody jahod.

Výhody jahod

Jahody ve skutečnosti nejsou bobule, ale přerostlá masitá nádoba rostliny, na jejímž povrchu jsou plody – drobná semínka nebo oříšky. Proto se také jahodám říká víceoříškový! Šťavnatá dužina jahod obsahuje ve vysokých koncentracích různé živiny nezbytné pro plný růst těchto semen a jejich další aktivní samostatný „život“.

Jahody jsou téměř z 90 % tvořeny vodou a i přes svou sladkou přitažlivost jsou nízkokalorické. 100 jahod obsahuje pouze 35-40 kcal. Navíc, jahody zabraňují rozvoji cukrovky XNUMX. typu. Ale v jahodách je spousta vitamínů, minerálů a biologicky aktivních látek:

  • vitamín a
  • vitamín C (ve 100 g – téměř 100 % denní dávky)
  • vitamín B5
  • vitamín P
  • vitamín E
  • kyselina listová
  • zinek
  • železo (40x více než v hroznech)
  • fosfor
  • vápníku
  • měď atd.

Jahody obsahují spoustu přírodních ovocných kyselin. Například, kyselina salicylová, který má protizánětlivé vlastnosti, se používá jako diaforetikum a antipyretikum a také při onemocněních kloubů. Jahody jsou dobré pro zdraví kardiovaskulárního systému, zlepšují kvalitu krve, snižují množství „špatného“ cholesterolu a pomáhají při anémii.

Jahody jsou neuvěřitelně prospěšné pro naši pokožku. Látka dává bobulím jejich sytě červenou barvu pelargonidin – bioflavonoid, který je antioxidantem, tonizuje pokožku a chrání pokožku před škodlivými ultrafialovými paprsky. Pokožce prospívá také vitamín C, alfa hydroxykyselina a vzácná kyselina ellagová přítomná v jahodách, které pomáhají zesvětlit pleť, zbavit se stařeckých skvrn, odstranit odumřelé buňky a redukovat vrásky.

V průměru můžete zkonzumovat 200 gramů jahod denně. Pokud nemáte žádné nemoci a jste ve výborném zdravotním stavu, můžete sníst samozřejmě více, ale ne více než půl kila. Pokud ale trpíte alergií, chronickými nemocemi nebo cukrovkou, pak byste měli konzumaci jahod omezit.

Škodlivost jahod

Povrch jahody, který, jak jsme zjistili, je schránkou, je heterogenní a porézní. Díky své struktuře má schopnost akumulovat velké množství pylu a dalších látek, které se usazují na jeho skořápce. Proto jahodový může způsobovat alergie a hromadit toxiny a těžké kovy, pokud roste v blízkosti vozovky nebo v nepříznivém území z hlediska životního prostředí. Jahody se hromadí a pesticidy, používaný v zemědělství, díky kterému roste do velkého a krásného vzhledu.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat squash?

Jahody jsou diuretikum, proto by je měli s opatrností užívat lidé s onemocněním ledvin a močových cest. Ovocné kyseliny obsažené v bobulích, šťavelová a salicylová, může způsobit exacerbaci cystitidy и pyelonefritida. Kyselina šťavelová tvoří s vápníkem – oxaláty vápenatými nerozpustné sloučeniny, které mohou přispívat ke vzniku ledvinových kamenů.

Totéž platí pro lidi s problémy s překyselením žaludku a onemocněními gastrointestinálního traktu: kvůli příliš „kyselému“ složení Jahody mohou dráždit žaludeční sliznici a přispívají k exacerbaci gastritidy, žaludečních a duodenálních vředů.

Pamatujte, že hlavním nepřítelem jahod je plíseň. Pozor na plíseň na obalech nebo na samotných bobulích. Ihned po zakoupení nebo sběru by měly být všechny poškozené bobule vyhozeny a ty, které jsou nedotčené, by měly být dobře opláchnuty a snědeny.

Jak správně jíst jahody

Před konzumací je třeba jahody omýt pod tekoucí vodou. Lepší důkladně zalijeme vařící vodou – tím se sníží množství pylu (nejen samotných jahod, ale i jiných rostlin), různých toxinů a mikroorganismů, vajíček helmintů a dalších parazitů vstupujících do těla spolu s jahodami. Vlivem vroucí vody se ničí a nepředstavují zdravotní riziko, zatímco všechny prospěšné látky zůstanou uvnitř bobule a její chuť se po ošetření převařenou vodou nezmění. Ale jahody vařit neumíš!

Bohužel, Při tepelné úpravě se mnoho prospěšných látek obsažených v jahodách zničí. Navíc, pokud budete jahodový džem vařit hodiny, nezůstanou v něm žádné vitamíny, zvláště cenný vitamín C. Pokud vám ale po výběru čerstvých a zralých bobulí zbude „netekuté“ zbytky, můžete je použít k výrobě omáček, náplní do koláčů nebo zamrazit až do zimy.

Čerstvé jahody, jako každý dezert, Je lepší konzumovat po jídle než na lačný žaludek. To je způsobeno stejnými kyselinami, které mohou negativně ovlivnit sliznici trávicího traktu. Je lepší jíst jahody bez přidaného cukru, v případě potřeby můžete přidat zakysanou smetanu nebo smetanu – mléčný tuk napraví vysokou kyselost jahod a vápník obsažený v přírodních mléčných výrobcích váže kyselinu šťavelovou a chrání kostní tkáň před jejími negativními účinky. efekty.

Čerstvé jahody lze přidat do salátů, lehkých dezertů a ovocných polévek. Kdo by nemiloval jahodové nealko nápoje? Doporučuje se nevařit kompoty z čerstvých bobulí, ale připravovat koktejly nebo smoothies s přídavkem kravského i rostlinného mléka. Například kokos.

ČTĚTE VÍCE
Kdy se tomel probouzí?

Rychlý jahodový shake s kokosovým mlékem za 5 minut.

Pokud nemáte dobrý vztah ke kravskému mléku, nahraďte ho mlékem sójovým nebo ovesným – to nápoj nijak nezhorší. A nezapomeňte přidat do koktejlu trochu soli. Nápoj tak získá zvláštní harmonickou chuť.

Na přípravu přibližně 1 litru nápoje potřebujete:

  • 200 ml mléka
  • 200 ml kokosové mléko
  • 400 g zralých a šťavnatých jahod
  • 4-6 polévkových lžic. l. med nebo javorový sirup
  • lístky máty nebo meduňky k podávání
  • mořská sůl
  1. Smíchejte kravské mléko a kokosové mléko. Smíchejte s jahodami v mixéru. Ochutnej to.
  2. Po troškách přidávejte med nebo sirup. Přidejte trochu soli.
  3. Nalijte do vysokých sklenic, ozdobte mátou a ihned podávejte.