Bez této chutné a nenáročné zeleniny se neobejde ani jedno letní období. Cuketa patří do čeledi dýňových. Ale na rozdíl od svého oranžového protějšku má volnější a křehčí maso.

Mladé nezralé plody se skvěle hodí do letního salátu a odleželá zelenina vytvoří lahodný zeleninový guláš. Jaké jsou výhody produktu a zda cuketa může poškodit tělo, pojďme na to společně s odborníkem.

Historie cukety ve výživě

Zelenina se začala pěstovat asi před 5 tisíci lety. Podle jedné verze je severní Mexiko považováno za místo narození cukety, kde místní obyvatelé konzumovali pouze její semena.

V Evropě se produkt objevil v 16. století, ale po dvě století se cuketa pěstovala jako okrasná rostlina. Rostlina byla ceněna pro své velké a krásné květy, které působily velmi exoticky. Postupně se cuketa začala používat jako potravina. Navíc jedli jak ovoce, tak květiny. Až dosud se v Řecku, Francii a Mexiku květy této rostliny plněné, smažené a konzumované syrové.

V závislosti na odrůdě se cuketa dodává v různých barvách a velikostech. Existují také neobvyklé dekorativní formy. Speciální obří odrůdy mohou dosáhnout 60 kg. Podobné úspěchy předvádějí farmáři na dýňových slavnostech a jarmarcích.

Složení a obsah kalorií cukety

Kalorie na 100 g 24 kcal
Proteiny 0,6 g
Tuky 0,3 g
Sacharidy 4,6 g

Výhody cukety

Přestože se zelenina skládá z 93 % z vody, obsahuje poměrně hodně tělu prospěšných látek. Cuketa je bohatá na vitamíny skupiny B, antioxidanty a mastné kyseliny. Jedna středně velká cuketa obsahuje denní potřebu kyseliny askorbové (1). Proto může přípravek pomáhat v boji proti infekcím a je prospěšný pro lidský imunitní systém.

Cuketa obsahuje draslík, který pomáhá odstraňovat přebytečnou tekutinu z těla a má choleretické vlastnosti. Zelenina je zdrojem karotenoidů luteinu a zeaxantinu (2). Většina z nich se nachází ve slupce ovoce. Tyto látky přispívají k normální funkci zrakového analyzátoru a zpomalují ztrátu zraku související s věkem.

Výrobek obsahuje hodně lehce stravitelných sacharidů. Mladé plody mají poměrně nízký obsah cukrů a karotenu. Ale zralé cukety žlutých odrůd lze srovnávat s mrkví v obsahu těchto složek.

Výhody cukety pro muže

Pro muže spočívá přínos cukety ve schopnosti snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu, udržovat normální činnost srdce a posilovat stěny cév. Tohoto efektu je dosaženo díky vysokému obsahu vlákniny (3).

A draslík v produktu pomáhá udržovat rovnováhu vody a soli v mužském těle, normalizuje krevní tlak a snižuje riziko mrtvice a srdečního selhání.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho sumce namáčet?

Výhody cukety pro ženy

Tento nízkokalorický produkt je ideální pro zpestření vašeho jídelníčku. Zelenina působí mírně močopudně, což pomáhá v boji proti otokům. Cuketa také obsahuje polynenasycené mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro ženské tělo: omega-3 a omega-6. Při pravidelné konzumaci zeleniny se výrazně zlepšuje stav pokožky, vlasů a nehtů.

Výhody cukety pro děti

Díky svým hypoalergenním vlastnostem se cuketa často používá k časnému krmení dětí. Zelenina je bohatá na antioxidanty, které zvyšují imunitu a stimulují ochranné funkce dětského organismu. Pektin a vláknina obsažené v cuketě pomohou při potížích se stolicí a šetrně vyčistí střeva od škodlivých látek a toxinů.

Škodlivost cukety

Seznam kontraindikací pro konzumaci cukety je minimální a je omezen pouze individuální nesnášenlivostí některých složek.

“Lidé s exacerbací gastrointestinálních onemocnění by měli jíst cuketu opatrně – můžete jíst pouze tepelně upravenou zeleninu bez loupání,” radí výživová poradkyně Julia Pigareva. — Vzhledem k vysoké koncentraci draslíku může být cuketa škodlivá pro pacienty s chronickým selháním ledvin s poruchou vylučování draslíku. Lidé se zvýšenou sekrecí žaludeční šťávy by neměli jíst cuketu syrovou.

Využití cukety v lékařství

Cuketa je ve výživě nejoblíbenější. Má vysoký obsah živin a nízký obsah kalorií. Upravená cuketa je vhodná ke krmení starších lidí a těch, kteří mají zažívací potíže. Vláknina obsažená ve slupce zeleniny bobtná ve střevech, vyživuje mikroorganismy a zlepšuje peristaltiku. Pektin díky svým obalujícím vlastnostem pomáhá snižovat akutní zánětlivé procesy a rychlé hojení drobných poranění žaludeční sliznice (4).

Semínka tykve se stejně jako dýňová semínka často používají v lidovém léčitelství. Vzhledem k tomu, že tyto druhy zeleniny jsou příbuzné, předpokládá se, že antiparazitní účinek bude stejný. Nezapomeňte však, že než se uchýlíte k jakýmkoli lidovým prostředkům, měli byste se poradit s lékařem.

Použití cukety při vaření

Syrová cuketa se nekonzumuje tak často, ale je docela přijatelná – zelenina má jemně nasládlou chuť.

Výrobek se snadno vaří, protože rychle změkne. Cuketa se hlavně dusí, smaží v těstíčku, peče a zavařuje. Zeleninu lze také použít k přípravě zeleninových gulášů, pyré a kaviáru.

Ratatouille

Zjednodušená verze tradičního jídla. Musíte být trpěliví, protože zelenina se v troubě peče dlouho. Ale výsledek nezklame. Pro úsporu času lze omáčku nahradit rajčatovou pastou zředěnou vodou a posypat směsí koření a česneku.

Složení

cuketa (zelená dýně) 1 kus.
Zucchini 1 kus.
Lilek 1 kus.
Tomato 3 kus.
Olivový olej 2 st. l.
ČTĚTE VÍCE
Proč zimostráz umírá?
Bulharský pepř 2 kus.
Rajčata 2 kus.
Cibule 1 kus.
česnek 2 denticles
Tymián, bazalka, sůl, cukr, mletý pepř Chuť
Olivový olej 2 st. l.

příprava

Nejprve je třeba připravit omáčku. Papriky oloupeme od semínek, rajčata spaříme vroucí vodou a zbavíme slupky. Poté zeleninu nakrájíme na malé kostičky. Cibuli oloupeme a nakrájíme nadrobno.

Na pánvi rozehřejeme olej a orestujeme nahrubo nakrájené stroužky česneku. Jakmile změní barvu, odstraňte je. Vložte cibuli do výsledného česnekového oleje a smažte do zlatohněda. Poté přidejte papriku a rajčata. Zeleninu posypeme kořením, promícháme a přikryjeme pokličkou. Dusíme na středním plameni do změknutí.

Zatímco se omáčka vaří na sporáku, omyjte a nakrájejte cuketu, cuketu, lilek a rajčata na tenké plátky. Je dobré, když má zelenina přibližně stejný průměr.

Do formy (kulaté nebo jiné) vložte omáčku piperada a na ni plátky zeleniny, které položte svisle a pevně je přitiskněte k sobě. Střídejte všechny druhy zeleniny. Navrch posypeme solí, pepřem a olivovým olejem.

Pekáč přikryjeme alobalem a pečeme v troubě na 180 stupňů asi 1 hodinu. Poté alobal sejměte a zeleninu vložte do trouby na dalších 15 minut.

Cuketové palačinky na kefíru

Zdravá svačina a kompletní oběd. A aby byl pokrm ještě dietnější, polovinu mouky lze nahradit celozrnnou, ovesnou nebo rýžovou

Složení

Zucchini 450 g
kefír 300 ml
Vejce 4 kus.
Mouka 350 g
Slunečnicový olej 1 st. l.
petržel Malá parta
Sůl 1 tsp.
Soda Na špičce nože

příprava

Cuketu omyjeme a nastrouháme na hrubém struhadle. Směs vymačkáme a smícháme s vejci, kefírem a solí. Přidáme nasekanou petrželku a promícháme.

Postupně přidávejte mouku, pokaždé důkladně promíchejte. Možná budete potřebovat trochu méně nebo více. Ke konci zalijeme lžící oleje, přidáme sodu a zamícháme.

Těsto by mělo odstát alespoň 15 minut, poté můžete na rozpálené pánvi s trochou oleje péct palačinky. Podávejte se zakysanou smetanou, squashovým kaviárem nebo sýrem.

Jak vybrat a uložit cuketu

V obchodě najdete ovoce různých barev a velikostí. Nejběžnější jsou světlé, světle zelené. Existuje další odrůda této zeleniny – cuketa. Zpravidla jsou menší a mají jemnější pokožku. Chuť se také může mírně lišit. Na našich trzích je cuketa méně běžná, protože tato odrůda je mnohem náročnější na pěstování.

ČTĚTE VÍCE
Co se na podzim dobře kouše?

Při výběru dbejte na hustotu cukety – měla by být elastická, hladká a bez poškození. Příliš velké plody mají velká semena, která budou muset být odstraněna. Stopka cukety by měla být suchá a bez známek hniloby.

Čerstvou zeleninu lze snadno skladovat při pokojové teplotě. Hlavní věc je, že v blízkosti nejsou žádné zdroje tepla, vlhkosti nebo přímého slunečního záření. Umístění ovoce blízko cukety může urychlit její zkažení. Pro dlouhodobé skladování jsou vhodnější odrůdy s tmavou, drsnou slupkou.

Cuketu lze skladovat i v lednici, ale vysoká vlhkost může způsobit její rychlejší zkažení. Abyste tomu zabránili, zabalte zeleninu do silného papíru.

Oblíbené otázky a odpovědi

Připravili jsme další užitečné informace. V této kapitole odpovíme na nejčastější otázky našich čtenářů.

Jak uchovat a připravit cuketu na zimu?

Aby byla zelenina dlouho skladována, je nutné pro ni vytvořit optimální podmínky. Místnost by měla být chladná a tmavá. Pozdně dozrávající odrůdy s tlustou slupkou mohou vydržet až 4-5 měsíců. Velkou nevýhodou takového skladování ale je, že zelenina ztvrdne a ztratí chuť. Zmrazení nebo zavařování je nejlepší způsob, jak připravit cuketu na zimu. Někdy se používá další stejně účinná metoda – sušení. K tomu se ovoce nakrájí na tenké plátky a nechá se několik hodin v troubě při teplotě 65-70 °C.

Jsou smažené cukety zdravé?

Jakákoli tepelná úprava zeleniny snižuje její potenciální přínos. Při smažení se většina vitamínů zničí, hodnota výrobku výrazně klesá. Rostlinný olej navíc při zahřívání produkuje tělu nebezpečné látky – aldehydy. Pokud se ale rozhodnete cuketu smažit, doporučujeme použít olej s nízkým bodem kouřivosti a nedržet cuketu na ohni příliš dlouho. Ale nejlepší možností je vzít suchou pánev a zeleninu nakrájenou na plátky jednoduše z obou stran usušit.

Co se nejlépe hodí k cuketě?

Tato všestranná zelenina se hodí k mnoha různým potravinám. Lze jej přidat do pokrmu z masa nebo ryb, připravit jej na omáčku nebo použít na sendviče jako svačinu. Cuketa je dobrá v kombinaci s vejci, sýrem a mléčnými výrobky.

zdroje

  1. Chemické složení ruských potravinářských výrobků. Skurikhin I. M., Tutelyan V. A. 2002.
    URL: https://calorazh.ru/wp-content/uploads/2022/01/skurihin-im.pdf
  2. Ovoce a zelenina, které jsou zdrojem luteinu a zeaxantinu: makulárního pigmentu v lidských očích. Sommerburg O., Keunen JE, Bird AC, van Kuijk FJ // National Library of Medicine. 1998.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1722697/
  3. Účinky dietní vlákniny na snížení cholesterolu: metaanalýza. Brown L., Rosner B., Willett WW, Sacks FM // National Library of Medicine. 1999.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9925120/
  4. Účinky různých struktur pektinu z dietní vlákniny na gastrointestinální imunitní bariéru: dopad prostřednictvím střevní mikroflóry a přímé účinky na imunitní buňky. Beukema M., Faas MM, de Vos P. // National Library of Medicine. 2020.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8080816/
ČTĚTE VÍCE
Jak a kde kdoule roste?

V létě se Rusové účastní každoročního „štafetového závodu“ vzájemného předávání cuket. Naše vlastní, cizí, velcí i malí – každý má cuketu navíc, kterou by bylo fajn někomu darovat. Nedoporučovali bychom spěchat s rozdělováním cukety vlevo a vpravo, ale jíst ji s celou rodinou, protože tato zelenina je velmi zdravá a snadno se připravuje.

Dali jsme dohromady malý návod na manipulaci s cuketou: jak vybírat, jak skladovat, jak smažit a jak jíst, včetně základního receptu na smažení cukety v mouce a tři krásné recepty na každý den. Zvláštní poděkování patří výživové poradkyni Irině Gromové za její příběh o výhodách cukety.

Odrůdy cukety

Běžný spotřebitel nemusí odrůdám rozumět, pokud není zahradník. Bez ohledu na odrůdu má cuketa bílou, volnou dužninu se svěží a velmi jemnou chutí. Hodně záleží na tom, na jakém pozemku a v jakých podmínkách cuketa rostla, proto bychom při výběru zeleniny nedoporučovali orientovat se na odrůdy. Bude ale užitečné si připomenout, že nejbližší příbuzná cukety cuketa má ve skutečnosti trochu jinou chuť, její slupka a dužina mají zvonivou chuť a někdy až přízračnou hořkost.

Jaké jsou výhody cukety?

Irina Gromova, výživová poradkyně:

„Cuketa má spoustu užitečných vlastností, používá se téměř ve všech dietách, dokonce i těch, které jsou určeny k redukci hmotnosti: cuketa nám dodá minimum kalorií a zasytí. Obsahuje například vitamíny skupiny B, folát a kyselinu listovou. Také cuketa obsahuje hodně pektinu a měkkou vlákninu, která příznivě působí na činnost trávicího traktu.Ne nadarmo se cuketa doporučuje zařazovat do jídelníčku starších lidí, jejichž enzymatický systém skomírá, a potřebuje další pomoc při trávení hrubé vlákniny, která odstraňuje cholesterol z těla. Cuketa je užitečná pro osoby s gastritidou s vysokou kyselostí, osoby se žaludečními a dvanáctníkovými vředy. Cuketa také obsahuje slušné množství vitamínu C, což je antioxidant.

Cuketa navíc obsahuje mnoho draselných solí, které jsou silným přírodním diuretikem, indikovaným pro lidi s onemocněním kardiovaskulárního systému doprovázeným otoky. Cuketa obsahuje také látku sulforafan, která je považována za přírodního ochránce před rakovinou. Při dně se také doporučuje jíst cuketu, protože pomáhá eliminovat soli kyseliny močové.“

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí jackfruit?

Proč je cuketa škodlivá?

Irina Gromová:

“Nedoporučuje se jíst cuketu v syrové formě pro lidi s gastrointestinálními patologiemi, zejména během exacerbace peptických vředů, gastritidy a syndromu dráždivého tračníku.”

Kolik cuket můžete sníst za den?

Irina Gromová:

“Neexistují žádná přísná omezení, ale existuje pravidlo: bylo by dobré, aby člověk snědl 400–500 gramů zeleniny denně.”

Jak vybrat cuketu

Na dotek i vizuálně. Slupka cukety by neměla být poškozená, neměly by na ní být žádné škrábance, hniloba nebo skvrny. Cuketu je navíc potřeba cítit – měla by být elastická, tvrdá a zvonivá.

Jak skladovat cuketu

Cuketa se skládá z více než 90% vlhkosti, takže suché a horké podmínky jsou pro ni kontraindikovány. Ideálním prostředím pro cuketu je lednice nebo podmínky podobné těm, které jsou v ní vytvořeny.

Jak smažit cuketu

Při smažení cukety z ní začne rychle vytékat šťáva. Jednak to způsobí, že šťáva zaplaví pánev a cuketa bude nakonec spíše rozvařená než smažená. Na druhou stranu pektin pomáhá cuketám rychle přilnout k pánvi. Cuketu je proto nejlepší smažit válením v mouce, která ochrání její povrch a zabrání rychlému úniku veškeré vody.

  • Mladá cuketa – 500 g
  • Pšeničná mouka – podle chuti
  • Rostlinný olej – 50 ml
  • Zakysaná smetana – 150 g
  • Kopr – 3 větve
  • Česnek – zub 2
  • Sůl podle chuti
  • Mletý černý pepř – podle chuti
  1. Mladou cuketu omyjte, oloupejte, pokud je tlustá, pokud je řídká, nechte ji tak. Nakrájejte je na plátky silné 5–7 mm.
  2. Cukety osolte, promíchejte a nechte 10 minut.
  3. Na pánvi rozehřejte rostlinný olej.
  4. Vyválejte kolečka v mouce.
  5. Vložte cuketu do pánve, setřeste z ní přebytečnou mouku a opékejte 2–3 minuty z každé strany do zlatova.
  6. Hotovou cuketu položte na papírovou utěrku, aby se odstranil přebytečný tuk.
  7. Kopr nasekáme nadrobno.
  8. Smíchejte zakysanou smetanu s nasekaným koprem a česnekem rozdrceným lisem. Sůl a pepř na dochucení. Cuketu podáváme s omáčkou ze zakysané smetany.