Mrkev je zelenina, která se nachází v každé domácnosti. Konzumuje se vařený v polévce nebo guláši; čerstvé v salátu nebo nakrájené zelenině; i v tekuté formě – šťávy a smoothies se připravují ze syrové mrkve. “Pokud chceš růst, jez mrkev!” – řekly babičky. A zdá se, že každý ví o výhodách kořenové zeleniny. Jaký je tento přínos? Pojďme na to společně přijít.

Historie mrkve

Mrkev je člověku známa odedávna: byla zmíněna v Afghánistánu a Indii před 4000 lety. Pak ale vypadala jinak – nebyla oranžová, ale bílá, žlutá nebo fialová.

Ve starém Římě a Řecku byla mrkev považována za pochoutku a podávala se váženým hostům. A v Evropě tomu říkali zelenina blahobytu.

Je známo asi 60 jeho odrůd. A mrkev získala svou obvyklou oranžovou barvu díky chovatelům z Holandska. Byli to oni, kdo tuto odrůdu v ​​XNUMX. století vyvinul.

Vršky nebo kořeny

Mrkev je zásobárnou vitamínů. K jídlu se dnes nejčastěji používají kořeny a vršky se nezaslouženě vyhazují. Ale nebylo tomu tak vždy. V dávných dobách jedli vršky. A pak někdo zkusil kořen a vršky byly po staletí zapomenuty.

Nať, stejně jako kořenová zelenina, obsahuje zdravé minerály a vitamíny a má štiplavost, díky které jsou polévky a hlavní jídla pikantní.

Prospěšné vlastnosti mrkve jsou již dlouho využívány v lidovém léčitelství. Produkt obsahuje hodně:
železo, zinek, mangan a vitamín E;
vitamín B4 – cholin;
chlorofyl.

Cholin normalizuje hladinu glukózy v krvi. Snižuje cholesterol, čistí stěny cév. Zlepšuje paměť a je zodpovědný za ochranu nervových buněk těla.

Chlorofyl hojí rány, odstraňuje toxiny z těla a dodává energii. Má příznivý vliv na činnost trávicího traktu a normalizuje činnost hormonů. Mrkvové vršky posilují krevní cévy, brání rozvoji fibrózy a zmírňují zánět.

Existují však také kontraindikace: mrkvové natě by neměli konzumovat ti, kteří mají žaludeční potíže.
Zajímavým faktem

V Indii se vršky přidávají do pokrmů jako koření. V Itálii dělají koláčovou náplň, v Německu mrkvovou kávu. V Rusku se z něj připravovala botvinya, studená polévka na bázi kvasu. Nebo náplň do palačinek: vršky smíchali s vařeným vejcem. Přidává se do kastrolů, zelených salátů a vařeného čaje.

ČTĚTE VÍCE
K čemu je dub?

Je lepší jíst mladé vrcholy. Musí se namočit do studené vody a pro odstranění hořkosti spařit vroucí vodou.

Užitečné vlastnosti mrkve

Mrkev vyživuje tělo, naplní ho vitamíny a minerály. Normalizuje chemickou rovnováhu. Konzumace kořenové zeleniny prakticky neškodí, je součástí každé dietní tabulky.

Karoten, který se ve velkém množství nachází v mrkvi, má příznivý vliv na zrak. Napomáhá činnosti štítné žlázy, jater a ledvin. Zvyšuje imunitu a odolnost organismu vůči infekcím. Reguluje činnost žaludeční šťávy.

Mrkev obsahuje spoustu vitamínů B, které normalizují činnost nervové soustavy, střev a stav pokožky.

Konzumace mrkve snižuje riziko rakoviny prsu. Je užitečný pro těhotné a kojící ženy, protože pomáhá posilovat imunitní systém dítěte a zlepšuje vlastnosti mateřského mléka.

U mužů může mrkev snížit riziko rakoviny prostaty a normalizovat množství a kvalitu semenné tekutiny.

Mrkev obsahuje hodně vitamínů C, K a PP. A minerály: vápník, železo, sodík, měď, sodík, hořčík, síra a jód.

Kyselina lipoová, která je obsažena v kořenové zelenině, zvyšuje elasticitu stěn cév, zabraňuje tvorbě krevních sraženin a reguluje činnost štítné žlázy.

Inositol pomáhá při léčbě aterosklerózy. Apigenin zlepšuje srdeční činnost.

Další výhodou čerstvé mrkve je, že zlepšuje chuť k jídlu a posiluje zuby a kosti. Uvařená mrkev se mele na kaši a přikládá se na rány a popáleniny.

O další zelenině důležité pro zdraví si přečtěte zde.

Co vařit z mrkve

Shromáždili jsme nejzajímavější mrkvová jídla, která se snadno připravují doma. Více receptů najdete na našem webu.

Světlá, letní a jemná krémová mrkvová polévka

Slaný předkrm – mleté ​​maso s mrkví

Slunečné mrkvové smoothie

Korejský mrkvový salát

A jako dezert – pikantní mrkvový dort

Co se dá dělat?

Mrkev nakrájejte na dlouhé kousky, dejte do nádoby, přidejte hummus a vezměte do práce jako zdravou a zdravou svačinku.